Honshu

Honshu – Ideasta peliksi

Kalle Malmioja kertoo, miten Honshu-lautapeli syntyi Patchistoryn ja Tichun yhdistelmänä ja miten ideasta kehitettiin toimiva peli.

Flamme Rouge -pelin tausta

Lautapelisuunnittelija Asger Harding Granerud kertoo, miten Dominion ja Magic: The Gathering sytyttivät idean Flamme Rouge -pyöräilypeliin. Lautapelit.fi julkaisee pelin Essenissä 2016.

Xoliba

Xoliban kehitys

Xoliban suunnittelija Ari Saastamoinen kertoo pelin taustasta: Sain ideani peliini abiristeilyllä vuonna 1988. Olin siihen mennessä pelannut vain tammea, myllyä, kiinanshakkia, gota, reversiä, shakkia ja backgammonia. Matkakassani ei ollut kovin suuri, ja hupeni tuntuvasti ostettuani pullon Dom Perignon -samppanjaa (vuosikerta 1980). Minulla oli kuitenkin mielestäni nerokas suunnitelma: voittaisin rahani takasin ruletissa! Sijoitin 100 markkaa kolme […]

Suunnittelijan näkökulma: Kyoto

Roll D6 julkaisee alkuvuodesta 2014 Petri Savolan Kyoto-korttipelin, joka perustuu aikaisempaan Fuel Crisis -peliin, joka sijoittui finaaliin Suomen lautapeliseuran järjestämässä pelisuunnittelukilpailussa vuonna 2006 ja voiti Protospiel-tapahtuman kilpailun. Nyt Petri kertoo, miten peli sai alkunsa. Päivitys: Peli ilmestyi vuonna 2015 nimellä Kyoto Protocol. Kipinä suunnitteluun Kaikki alkoi vuonna 2006. Olin harrastanut lautapelejä varsin intensiivisesti jo muutaman vuoden ajan, mutta pelien suunnittelusta […]

Councils & Contracts – isosta pelistä pieneen laatikkoon

Councils & Contracts (C&C) on kaupunginrakentelupeli, johon sopii 2–5 pelaaja ja peliaika on noin 10 minuuttia pelaajaa kohden. Councils & Contracts voitti Mücke Spielen järjestämän pelisuunnittelukilpailun, jossa oli tarkoitus mahduttaa peli Tiukka tilanne rajalla -pelistä löytyvään pieneen peltilaatikkoon. Mücke Spiele julkaisee pelin Spiel-messuilla Essenissä lokakuun 2013 lopussa. Historia Pitää palata vuosia taaksepäin, että pääsen asiassa […]

Eclipse - Suunnittelijan näkökulma

Tähän asti Lautapelioppaan suunnittelijan puheenvuoro -jutut ovat käsitelleet jo julkaistuja pelejä. Näin tulee varmasti olemaan jatkossakin, mutta nyt teemme poikkeuksen ja esittelyyn pääsee toistaiseksi julkaisematon Eclipse. Lautapeliseuran foorumilla kehuja kerännyt Eclipse on Touko Tahkokallion ja Sampo Sikiön kehittämä eeppinen avaruusmittelö, jossa taistellaan galaksin herruudesta. Lautapelioppaan toimituskin on päässyt peliä testaamaan ja Eclipse on täälläkin todettu […]

Tornado Alert! — Suomalainen myrskybongauspeli

Koska Suomi ei ole kovinkaan kaksinen maa myrskybongaukselle, niin saattaa kuulostaa hassulta, että juuri täältä tulee ensimmäinen vakavasti otettava pelijulkaisu aiheesta. Suurin vaikuttaja tuohon teemavalintaan on kuitenkin henkilökohtainen kiinnostus aiheeseen. Mikään todellinen bongari en ainakaan vielä ole, sillä vasta tänä kesänä kokeilin ensimmäisen kerran tosissani myrskybongausta, mutta lopputulos oli varsin vaikuttava. Myrskybongauksen maailmanmestaruuskisat Tornado Alert! […]

Hornetin taustaa

Hornet on perhe- ja aikuispelaajille suunnattu kepeäteemainen, pientä pohdiskeltavaa tarjoava lautapeli. Pelin tarkoituksena on kerätä kahdella herhiläisellä pelilaudalta mettä, jolla tuotetaan hunajaa pesiin. Pesät pisteytetään yksi kerrallaan ennaltamääritellyssä järjestyksessä, ja pelin voittaa ensimmäisenä kolme pesää vallannut pelaaja. Pelaajien on pärjätäkseen siis suunniteltava herhiläisparinsa liikkeet huolella etukäteen. Jokaisen toimintavuoron aikana yksi pelaajan herhiläisistä suorittaa yhden seuraavista […]

Dominion — Alkemia -esikatsaus

Uusi Dominionin lisäosa Alkemia on ollut kaupoissa jo vähän aikaa, joten taas on aika tehdä “esikatsaus”. Mitä Alkemiassa oikein on? Miltä kortit näyttävät? Mitä niillä voi tehdä? Ovatko nämä retorisia kysymyksiä? Kohta selviää! Mitä paketista löytyy Alkemiassa on 150 korttia. Se on puolet “tavallisesta” Dominionin lisäosasta. Nämä 150 korttia jakautuvat 12 valtakuntakorttiin ja yhteen “peruskorttiin”. […]

Epäillyt – Ideasta brändiksi

Maineikas liikemies Falk murhataan Senaatintorilla Helsingissä vuonna 1934. Epäiltyjä on useampia eikä poliisilla ole tietoa syyllisestä. Tässä kohtaa pelaajat astuvat kuvaan; heidän tarkoituksenaan on selvittää ennen muita ketkä kolme henkilöä osallistuivat kylmäveriseen murhaan. Epäillyt on julkaisema vuoden 2009 lautapeliuutuus. Pelisuunnittelijana kerron Epäillyt-pelin kehitykseen liittyvistä vaiheista. Epäillyt – Ideasta tuotteeksi Ensimmäisen idean Epäillyt-pelistä sain keväällä 2008, […]

Myytti: Väinämöisen tarina tekijöiden näkökulmasta

Myytti, Väinämöisen tarina -peli on Rauni Eskelisen, Susanna Koskelan ja Riikka Notkolan yhteistyön tulos. Myytti-peli on ainutlaatuinen ja monipuolinen kokonaisuus, sillä annoimme panoksemme kokonaisuuteen paitsi pelisuunnittelijoina niin myös kuvataideopettajina ja taiteilijoina. Myytin visuaalisuuteen perustuva pelimekaniikka on uusinta uutta Suomessa! Pelisuunnittelun alusta asti oli selvää, että Myytin genre on opetuspeli. Pelisuunnittelumme keskeisenä ohjenuorana oli suunnitella opetuspeli […]

Dominion — Kaukaiset rannat -esikatsaus

Minun on taas aika kertoa teille Dominionin lisäosasta. En tiedä, onko tämä esikatsaus, koska osa teistä on jo saanut pelin käsiinsä jutun ilmestyttyä. Osa ei ole kuitenkaan peliä vielä nähnyt ja se riittää. Tässä esikatsauksessa on kolme osiota. Ensinnäkin: mitä laatikosta löytyy? Korttien kuvat löytyvät jo netistä (osa 1, osa 2), mutta käyn silti läpi […]

Inquisition tausta

Inquisitio on latinaa ja viittaa inkvisitiolaitoksiin, joista tunnetuimmat olivat paavin alaisuudessa toiminut Rooman inkvisitio ja kuningas Ferdinand II:n perustama Espanjan inkvisitio. Inkvisitiolaitosten tärkein tehtävä oli vaalia uskon puhtautta ja taistella katolisuuden näkökannasta harhaoppisuutta eli kerettiläisyyttä vastaan. Noidat eivät olleet inkvisition pääasiallinen kohde ja suurin osa noitaoikeudenkäynneistä olikin maallisten tuomioistuinten järjestämiä. Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei […]

Politixin tarina

Politix on satiirisille otteella Suomen politiikkaa käsittelevä korttipeli, jonka  julkaisee syksyllä 2009. Kauppojen hyllyiltä sen pitäisi löytyä kuukauden tai parin päästä. Politixissa jokainen pelaaja ohjaa yhtä poliitikkoa ja pyrkii keräämään edustamansa puolueen taakse mahdollisimman laajan äänestäjäkunnan. Se puolue, joka tässä onnistuu parhaiten, voittaa pelin. Äänestäjien houkutteluun pelaajilla on käytössään neljä erilaista politikointi tapaa: argumentointi, kiertely […]

The Finnish Trilogy 1939-1945

”Projekti”, kuten kutsun tätä valtavaa kolmen pelin työtä, lähti liikkeelle joskus syksyllä 2003. Ajatus oli, ja on vieläkin, tehdä mahdollisimman tarkka simulaatio Suomen taisteluista toisen maailmansodan aikana lautapelinä. Tällaisia sotapelejä on tehty vain muutama Amerikassa ja niissäkin on paljon parantamisen varaa. Vasta nyt, kuusi vuotta myöhemmin ja monien muutosten jälkeen, alkaa syntyä jotakin mielenkiintoista, sekä […]

Pelin taustaa: Fist of Dragonstones

Citadels kävi hyvin kaupaksi Saksassa, niin hyvin, että julkaisija pyysi minulta jonkinlaista jatko-osaa, ei niinkään laajennosta. Kun esittelin heille muita protoyyppejä ja tutkailimme erilaisia ideoita, ja kertoivat minulle, että  julkaisisi mieluusti pelin, joka käyttäisi Citadelsin hahmomekaniikkaa erilaisessa pelissä eri aiheella. Ajatus siitä, että yksi parhaista saksalaisista julkaisijoista julkaisisi toisen pelin minulta oli sellainen, jota en […]

Pelin taustaa: Mystery of the Abbey

Olen aina pitänyt Cluedon pelaamisesta ja olen jo pitkään halunnut tehdä murhamysteeripelin, jonkinlaisen uusintaversion Cluedosta, kuten ystäväni  tekivät Monopoliin perustuvan Supergangin ja itse käytin Riskiä ja Civilizationia tehdäkseni The Valley of the Mammothsin. Pelin aivan ensimmäisessä versiossa — josta on jäljellä karu prototyyppi — asetelmana oli klassinen jännärikuvio. Toisessa pelissä pelaajat ehdottivat pelin sijoittamista science […]

Pelin taustaa — Citadels ja Castle

Olipa kerran talvi, asuin yhä Pariisissa. Eräänä iltana juttelin puhelimessa lyonilaisen ystäväni kanssa — tein hänen kanssaan Mystery of the Abbeyn. Sen pelin kanssa työskentelimme kukin omalla tahollamme, testasimme peliä eri porukoissa ja käytimme postia ja puhelinta ahkerasti yhdistääksemme hänen ajtuksensa taktiikasta minun intohimoisten ideoideni kanssa. Miksi emme yrittäisi uudestaan samaa menestyksekästä menetelmää? Joitain tunteja […]

Rebel vs Imperium -esittely

Race for the Galaxyn ensimmäinen lisäosa, The Gathering Storm, oli suunniteltu sekä kokeneille että aloitteleville pelaajille, joten rajoitimme uusien korttien ja kykyjen määrää ja keskityimme sen sijaan lisäämään tavoitteita, draftimahdollisuuden ja yksinpelin. Rebel vs Imperiumin kohdalla oletamme sen sijaan kokeneet pelaajat (The Gathering Stormia suositellaan, mutta ei vaadita). Lisäosan ydin on uusissa korteissa (kaksi kertaa […]

Dominion — Hovin juonet -jälkikatsaus

Tästä jutusta piti tulla esikatselu uudesta lisäosasta, mutta joku muu ehti spoilata kortit ensin, joten esikatselussa ei ollut järkeä. Lopulta jutun julkaisu viivästyi niin kauan, että peli ehti ilmestyä ensin, joten tästä jutusta tuli sitten ”postview”, jälkikatsaus. Joten, lisäosassa on kortteja ja aion kertoa niistä jotain. Olen kertonut korttien historiasta Secret History of the Intrigue […]