Kategoriat
Strategia

Race for the Galaxy: Vaiheen valinta

Vaiheenvalinta (rai roolinvalinta, kuten sitä Puerto Ricossa nimitetään) on Race for the Galaxyn ytimessä. Ei siis ole mikään ihme, että tämän osa-alueen kehittäminen on tärkeä osa menestystä. Valitettavasti vaiheenvalintaa ei voi hallita aidosti: se ei ole puhdasta tiedettä, vaan mukana on roima annos taidetta. On kuitenkin useita peukalosääntöjä, joiden avulla voi tehdä oikeita ratkaisuja.

Tavoittele marginaalista etua, älä absoluuttista hyötyä

Kun valitset vaihetta, yritä löytää sellainen, joka antaa sinulle suurimman marginaalisen edun vastustajiisi nähden. Haluat siis valita vaiheen, joka antaa sinulle eniten etua vastustajiisi nähden, et sitä, joka parantaa asemaasi eniten. On merkityksetöntä, kuinka paljon itse hyödyt vaiheesta, jos vastustajasi hyötyvät siitä enemmän.

Vaiheen valinta ei ole aivan helppoa. “Develop antaa minulle viisi pistettä, Marille kolme ja Jussille ehkä kolme, mutta Produce antaa minulle neljä ja Mari ja Jussi joutuvat tyytymään yhteen” ei valitettavasti ole todellinen esimerkki. Et tiedä, mitä kortteja vastustajillasi on kädessään, etkä tiedä, mitä mahdollisuuksia piilee juuri nurkan takana.

Tarjolla on kuitenkin tietoa, jonka avulla voit valita parhaiten etuasi edistävän vaiheen. Tiedät, mitä sinulla itselläsi on kädessä ja pöydässä, mitä vastustajillasi on pöydässä ja kuinka monta korttia heillä on käsissään. Tämä ei ole täydellistä tietoa, kuten vaikka Caylus‘ssa, mutta se antaa sinulle vihjeitä siitä, mitä vastustajasi ovat tekemässä ja mitä hyviä siirtoja sinulle on tarjolla. Jos vastustajalla on pöydässä Interstellar Bank ja Investment Credits ja kahdeksan korttia kädessä, et halua valita Developia, ellei sinun täydy pelata erittäin tärkeää developmentia — tyyliin Consumer Markets, kun sinulla on jo Artist Colony, Spice World ja New Vinland pelissä.

Joskus parasta etua tuottava siirto voi olla pienikin. Produce silloin kun sinulla on ruskea maailma pöydässä ja heikot kortit kädessä eikä vastustajilla ole tuotantomaailmoja, on hyvä esimerkki. Saat seuraavalla vuorolla tehtyä pienen Consume/Traden eivätkä vastustajasi saa mahdollisuutta pelata hyvää korttia samalla kun itse pelaat jotain pienimuotoista. Jos tiedät voivasi pelata toisen tuotantomaailman — etenkin geenimaailman tai maailman, joka tuottaa kortteja Produce-vaiheessa — jos joku pelaa Settlen, sinulla on hyvin vähän hävittävää ja paljon voitettavaa.

Kun kaikki muu pettää, viivytys-Explore voi toimia, varsinkin pelin alkuvaiheissa. Voit saada kortin, josta saat vauhtia, etkä anna ylimääräisiä vastustajillesi tilaisuuksia rakentaa, tuottaa tai kerätä pisteitä (vastustajasi voi kuitenkin onnistua nostamaan hyvän kortin). Haluat kuitenkin välttää tällaista, ellei sinulla ole nostamista vahvistavia kortteja. Jos muut vaihtoehdot tietävät kuitenkin vastustajillesi etua sinua vastaan, Explore on yleensä pienempi paha.

Imussa pelaaminen

Vaikka toisten valinnoissa loisiminen onkin hyödyllinen kikka, se ei ole ainoa tapa saada etua vastapelaajiesi valinnoista. Polkupyöräkisoissa johtajan imussa roikkuminen säästää energiaa, niin myös tässäkin tapauksessa. Jos pystyt käyttämään toisten pelaajien vaihevalinnat täysillä hyödyksesi useammin kuin he hyötyvät sinun valinnoistasi, saat suuren edun. Tämä korostuu pelin alkuvaiheessa, jossa jokaisen toiminnon merkitys pelin kululle on tuntuvasti loppupeliä suurempi. Toisen pelaajan imussa pelaaminen antaa sinun tehdä enemmän toimintoja kuin vastustajasi tekevät, joten pystyt rakentamaan nopeammin kuin he. Etu tietysti moninkertaistuu ajan kuluessa.

Vaikka sinulla olisi hyvin vahva siirto jollekin tietylle vaiheelle, kannattaa ehkä jättää kyseisen vaiheen valinta toisen pelaajan tehtäväksi, jos joku vaikuttaa hyötyvän kyseisestä vaiheesta. Jos valitset itse sellaisen vaiheen, josta myös hyödyt, voit saada kunnon etumatkan. Et vain seuraa imussa, vaan kiidät ohi. Kun yrität tätä, pelaamasi vaiheen on oltava sinulle hyvä, vaikka ensisijaista vaihetta ei pelattaisikaan. Ensisijaisen vaiheen jäämisen väliin ei ainakaan pitäisi haitata sinua — ellet sitten ole täysin epätoivoinen.

Klassinen esimerkki tästä on Consume/Trade alkupelissä, kun sinulla ei ole tuotteita pelissä. Otat riskin ja toivot, että joku muu pelaa Settlen puolestasi, jolloin voit pelata windfallin ja saada tuotteen, jonka voit heti myydä.

Toisena esimerkkinä ajattele äsken mainittua tilannetta, jossa sinulla on Artist Colony, Spice World ja New Vinland pelissä ja Consumer Markets (ja nippu turhia kortteja) kädessä. Vastustajallasi on Interstellar Bank ja Investor Credits pöydässä, vaikkapa muutama windfall-maailma pelissä ja, kiitos viime kierroksen kaupankäynnin, kahdeksan korttia kädessä. Konservatiivinen veto on pelata Develop ja varmistaa Consumer Markets pöytään, mutta Produce on vahvempi.

Vastustajallasi on paljon kortteja kädessä ja hyvät tukikortit, joten odotettavissa on useampikin Develop. Se sopii sinulle lähes yhtä hyvin kuin jos pelaisit Developin itse. Jos vastustajasi pelaa Developin, saat Consumer Marketsin pöytään ja mikä parasta, sinulla on runsaasti tuotteita kulutettavaksi sillä ja sinulla on uusia kortteja kädessä, kenties jopa käyttökelpoinen development-kortti pelattavaksi seuraavalla kierroksella.

Tällaista uhkapeliä kannattaa kokeilla vain silloin, kun kukaan muu pelaaja ei voi hyötyä siitä tai kun tilanteesi on niin huono ettei haittaa, jos hieno suunnitelmasi räjähtää näpeillesi. Jos, samaa esimerkkiä jatkaen, vastustajasi ei pelaakaan Developia, hänen windfall-maailmansa eivät täyty (tai korkeintaan yksi täyttyy, jos hän pelaa jotain Galactic Engineersin tyylistä, tai sitten hän saa yhden tuotantomaailman peliin, mutta niin saat luultavasti sinäkin) Producellasi kun taas sinulla on kolme tuotetta, jotka voit yhä myydä Consume/Tradella. Tämä ei ole yhtä huikea lopputulos kuin ideaalitapaus, mutta hyödyt silti vastustajaasi enemmän tuottamisesta.

Jos vastustajallasi on omaasi vähän parempi koneisto (mutta ei niin hyvä, että Produce on heille kannattava) tai vahva myyntituote kuten alien-maailma tai huonompi tuote kunnon bonuksilla, valitse konservatiivinen vaihtoehto. Riski siitä, että autat toista pelaajaa enemmän kuin itseäsi jos Developia ei pelata on liian korkea. Jos kuitenkin olet jäljessä, riskinotto voi auttaa kirimään kiinni.

Kun yrität hyötyä toisten valinnoista aggressiivisesti, älä silti juutu ideaan. Jos vastustajasi ei valitse haluamaasi vaihetta ensimmäisellä kerralla, yleensä on parasta valita se itse seuraavalla kerralla odottelun sijasta. Voit ehkä viivyttää yhden kierroksen enemmän pelaamalla Consume/Traden tai Consume ×2, jos pystyt käyttämään sen tehokkaasti.

Älä ole ennustettavissa, älä pelkää ilmeistä

Edellisestä osiosta seuraa tietysti se, että on tärkeää pitää muut pelaajat pimennossa sen suhteen, minkä vaiheen aiot valita, jos näyttää siltä, että he voivat hyötyä tiedosta. Aina kun vastustajasi ennustaa tarkkaan valitsemasi vaiheen, hänellä on tietoetu sinua vastaan ja aina kun hän onnistuu pelaamaan imussasi, pelin voittaminen vaikeutuu.

Asemasi pakottaa sinut yleensä tekemään tiettyjä vaihevalintoja, mutta muutaman kerran joka pelissä korttisi sallivat vähemmän ilmeisen vaihtoehdon ilman kummempaa haittaa. Käytä jokainen tilanne, kun voit harhauttaa vastustajiasi vahingoittamatta omaa peliäsi. Jos pystyt huijaamaan vastustajaasi, saat hänet tekemään heikkoja siirtoja, sekä sillä hetkellä että myöhemminkin. Jos vastustajasi pelaa uhkarohkeaa peliä vaiheenvalintasi suhteen ja saat hänet kiinni siitä, teet rumaa jälkeä hänen pelilleen. Mikä parasta, epäonnistuneen uhkapelin muisto saa hänet pelaamaan jatkossa konservatiivisemmin, ettei sama toistu.

Niin hauskaa kuin vastustajien hämääminen onkin, sinun pitää silti edistyä pelissäsi. Jos ainoa tapa edetä on pelata ilmeinen vaihe, tee niin huoletta. On helppoa olla liian nokkela ja joutua vaikeuksiin välttelemällä ilmeisiä siirtoja. Ennustettavuus on parempaa kuin juuttuminen paikoilleen.

Rooliputket

Vaikka ennustettavuus on huono asia, saman vaiheen valitseminen monta kertaa peräkkäin on vahva liike, jos pystyt hyötymään siitä joka kerta. Useinkaan vastustajasi ei pysty hyötymään vaiheesta joka kerta kun pelaat sen.

Tavallisin versio tästä on tavanomainen sotilasstrategia. Sotilaspelaaja valitsee monta Explorea peräkkäin etsiessään sotilasdevelopmenteja ja isoja sotilasmaailmoja, käyttäen muiden pelaajien Developeja ja Settlejä sotakoneiston virittelyyn. Kun hänellä on käsi täynnä isoja sotilasmaailmoja, hän valitsee Settlen kerta toisensa jälkeen, toivon mukaan lopettaen pelin niin. Vastustajilta loppuvat planeetat yleensä viimeistään kahden-kolmen Settlen jälkeen. Sen jälkeen heidän täytyy joko käyttää aikaa varastojen täydentämiseen tai antaa sotilaspelaajan pelata Settleä itsekseen, tienaten runsaasti pisteitä.

Harvinaisempi veto on pelata pelin alussa kaksi, kolme tai jopa neljä peräkkäistä pientä, mutta tuottoisaa Developia. Jos voit pelata Interstellar Bankin, Investment Creditsin, Space Marinesin ja Terraforming Robotsin ensimmäisellä neljällä kierroksella (ja kenties lisäksi pienen sotilas-windfallin tai pari vastustajien valitsemissa vaiheissa), saat vahvan alun pelille. Sillä välin vastustajasi ihmettelevät, pystyvätkö saamaan strategian kasaan ennen kuin lopetat pelin.

Putki Consume/Tradeja voi olla myös hyvin tehokas. Sinulla on vapaus pelata vahvoja kortteja vastustajien Developeissa ja Settleissä ja kerätä sitten käsi täyteen kortteja. Muiden on varottava käsiensä tyhjentämistä, jolloin voit vapaasti rakentaa hyvinvarustellusta kädestäsi.

Jos kätesi on heikko pelin alussa, voit pelata Explorea kerta toisensa jälkeen etsien suuntaa. Tämä on kaikkea muuta kuin paras ratkaisu, mutta ainakaan vastustajasi eivät rakenna mitään ylimääräistä sinun valitsemillasi vaiheilla. Kun löydät jotain rakentamisen arvoista, voit potkaista pelisi vauhtiin, kenties käyttäen vastustajiesi valitsemia rakennusvaiheita saadaksesi vähän kirittyä.

Potki maassamakaavia

Joskus käy niin, että vastustajasi ei voi hyötyä valitsemastasi Developista tai Settlestä. Kun näin käy, ota kaikki hyöty irti pelaamalla samaa vaihetta uudestaan ja uudestaan. Vaikka pelaisit vain pieniä kortteja, vastustajasi ei rakenna yhtään mitään, joten etusi on vahva. Tämä pitää erityisesti paikkansa silloin, kun sinulla on valmiiksi alennuksia tai kortinnostovoimia kyseiseen vaiheeseen, jolloin saat uusia kortteja tasaisesti.

Vaikka vastustajasi pelaisi Explorea tai Consume/Tradea, putken jatkaminen voi olla hyvä idea. Vaikka vastustajasi nostikin nipun kortteja, mikään ei takaa että hän sai hyviä kortteja. Pistä vastustajasi todistamaan, että hän voi hyötyä siirroistasi.

Jos vastustajasi käsi on tyhjä kierroksen alussa kun sinulla on runsaasti kortteja, rakenna paras korttisi. Vaikka pelaisit jotain pientä, tämä on paras tapa hyötyä vastustajasi ahdingosta. Vältä kuitenkin tyhjentämästä kättäsi kevytmielisesti, sillä muuten vastustajasi voi seuraavalla kierroksella maksaa sinulle korkojen kera.

Jos voit aloittaa Consume/Trade/Produce-syklin tai pienen Consume ×2/Produce-syklin kun vastustajasi ei voi tuottaa mitään, pyöritä sykliä kunnes vastustajasi pystyy todistettavasti sopeutumaan tai olemaan välittämättä sinusta.

Aina kun vastustajasi näyttää heikkoutta, hyödynnä tilannetta parhaan kykysi mukaisesti.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin My Play -blogissa nimellä Race for the Galaxy Strategy — Phase Selection. Mikäli haluat kommentoida artikkelia kirjoittajalle tai esittää kysymyksiä, kommentit kannattaa käydä jättämässä alkuperäiseen merkintään. This article first appeared in My Play. Translated by Mikko Saari.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *