Le Havre

Le Havre

Agricolan suurmenestyksen jälkeen Uwe Rosenberg ja Lookout Games -yhdistelmä oli luonnollisesti suuren kiinnostuksen kohteena. Rosenbergin seuraava peli Le Havre saikin runsaasti huomiota. Peli osoittautui huomion arvoiseksi, sillä se kiipesi BoardGameGeekin kymmenen parhaan pelin joukkoon (päivitys 6/2015: kuusi vuotta myöhemmin peli mahtuu yhä 15 parhaan joukkoon). Rosenbergillä on selvästi vahva ote uusien lautapelien fanien mieltymyksistä.

Le Havre on nauttinut myös kilpailumenestystä. Se voitti International Gamers Awardsin moninpelisarjan ja tuli toiseksi Deutscher Spiele Preis -äänestyksessä.

Pelin idea

Le Havren kansiRanskalaisen satamakaupungin mukaan nimetty Le Havre on optimointia ja resurssisäätöä, jossa yritetään kerätä tuotteita, jalostaa niistä parempia tuotteita ja lopulta rahaa. Agricolan tapaan laudalta poimitaan sinne kertyviä tuotteita, työntekijät pitää ruokkia ja eläimet lisääntyvät, mutta paljoa sen enempää peleillä ei ole yhteistä.

Joka kierros pelaaja tekee kolme asiaa. Ensin pitää siirtää laivaa resurssiradalla. Tämä tuo peliin uusia resursseja ja mittaa ajan kulumista. Sen jälkeen pelaaja joko tyhjentää jonkun laudan ruuduista tuotteista tai rahoista tai käyttää jotain pelissä olevista rakennuksista. Lisäksi pelaaja voi ostaa ja myydä laivoja ja rakennuksia.

Rakennukset antavat erilaisia käteviä toimintoja käyttäjälleen. Niiden käytöstä joutuu maksamaan rakennuksen omistajalle korvausta. Lisäksi rakennusta voi käyttää kerrallaan vain se pelaaja, jonka nappula talossa on. Rakennus pysyy varattuna, kunnes edellinen käyttäjä menee tekemään jotain muuta.

Rakennusten toiminnot mahdollistavat kaiken resurssinkeräystä hienomman. Niillä voi jalostaa tuotteita (tehdä lehmistä nahkoja ja lihaa, polttaa puusta hiiltä, savustaa kalaa, leipoa viljasta leipää ja niin edelleen), kerätä suoraan kehittyneempiä resursseja, myydä tuotteita, rakentaa laivoja, rakentaa uusia rakennuksia ja tehdä muuta hyödyllistä. Iso tavoite on rakentaa laivoja, joiden avulla pystyy tuottamaan runsaasti rahaa.

Henkilökunta on ruokittava joka kierros, tämä tosin ei ole aivan yhtä raskas vaatimus kuin Agricolassa. Lisäksi monien rakennusten käyttäminen vaatii energiaa, jota saa puusta, puuhiilestä tai koksista.

Perusteellista resurssinnypläystä

Le Havressa riittää pikkunippeliä. BoardGameGeekin kuvagallerian perusteella kätevien säilytysratkaisujen kehitteleminen peliä varten on melkoinen kansanhuvi. Vieheboksi vaikuttaisi kieltämättä olevan pakkovaatimus, sillä erilaisia pahvicounttereita riittää runsaasti ja niitä käytetään pelin aikana paljon.

Le Havrea voi Agricolan tavoin pelata yksinkin, mutta parhaimmillaan peli on moninpelinä. Viiden hengen pelit kannattaa kuitenkin jättää väliin, ainakin aluksi. Peliä voi pelata lyhyenä ja pidempänä versiona, vaan lyhyt ei taida olla aivan maatajärisyttävin pelikokemus.

Pidempi peli on pitkä. Kaksi tuntia ylittyy helposti. Oma kokemukseni rajoittuu yhteen kolminpeliin nopeilla pelaajilla. Siihen meni kaksi ja puoli tuntia. Tämä oikeastaan tappoikin mielenkiintoni Le Havrea kohtaan. Pidin pelistä, mutta kaksi ja puoli tuntia on liikaa. Jos tietäisi, että voisi pelata samalla nopealla porukalla niin paljon, että pelin oppisi hyvin, asia olisi toinen, mutta kun käytännössä mukana on aina aloittelijoita, peli on helposti vieläkin pidempi. Kolmi- tai nelituntiseksi pelissä ei riitä pihviä.

On kuitenkin ilmeistä, miksi Le Havre on niin suosittu kuin se on. Jotkut kritisoivat peliä strategisesta yksiulotteisuudesta, mutta monille pelissä on riittänyt purtavaa. Satunnaiseen pelailuun Le Havre ei erityisen hyvin sovellu, mutta ahkeraan pelaamiseen se on erinomainen valinta, joka tarjoaa hauskaa resurssisäätöä ja oman teollisuusimperiumin kehittelyä.

Peli käynnissä. Kuva: Gary James / BGG
Le Havre -pelilauta pelin aikana. Keskellä on joki, jossa merkitään vuoroja, sen molemmilla puolilla on tavaravarastoja. Kuva: Gary James / BGG

Faktat Le Havresta

Suunnittelija:

Julkaisija: Lookout Games (2008)

Mutkikkuus: Sääntökirjassa on 16 sivua, joten opeteltavaa riittää. Tämä peli kannattaa opiskella huolella ja harjoitella yksinpelillä, jos ei ole erityisen taitava sääntöjenomaksuja.

Onnen vaikutus: Mukana on jonkin verran satunnaisuutta, mutta ei varsinaisia tuurielementtejä.

Vuorovaikutus: Mukana on jonkin verran blokkailua ja tavaran viemistä toisten nenän edestä, mutta varsinaista haitantekoa pelissä ei voi tehdä.

Teema: Toimii, pelissä on mukavaa näpertelyn ja teollisen imperiumin rakentamisen tuntua. Homma etenee pelin edetessä ja pelaajien mahdollisuudet tehdä asioita kasvavat.

Uudelleenpelattavuus: Peli ei sovellu satunnaiseen pelailuun, vaan vaatii toistoa, jotta homma sujuu. Le Havre kestää kulutusta, vaikka jotkut ovatkin sitä mieltä, että pelissä on vain yksi voittava strategia.

Kieliriippuvuus: Pelissä on varsin runsaasti tekstiä, joten kannattaa hankkia sellainen laitos, jonka kieltä ymmärtää.

Pelaajamäärä: 1-5, viisinpeliä ei juuri suositella

Pituus: 120-180 min

Toinen näkökulma: Tero Oksala

Vuonna 2008 julkaistu Le Havre on yksi suurista Uwe Rosenbergin peleistä. Se on pysynyt suosittujen pelien top 15 -listalla pitkään. Le Havre sijoittuu Pohjois-Ranskassa sijaitsevaan Le Havren kaupunkiin. Paikasta saatu teema sopii tähän peliin sinänsä hyvin, sillä kaupunki on suurehko satamakaupunki nykyäänkin ja tässä pelissä laivat ovat avainasemassa.

Pelissä on tarkoituksena kerätä voittopisteitä hankkimalla rakennuksia ja laivoja ja lopulta käymällä kauppaa, pitäen samalla huolta, että kasvava ruoan tarve pystytään täyttämään.

Pelin kulku

Peliä voi pelata usealla pelaajalla ja joko pitkää tai lyhyempää versiota. Suosittelen ensimmäiseen peliin pelaamaan lyhyempää versiota, sillä peli on pelattu suhteellisen nopeasti tällä tavalla ja rakennusten määrä ei aiheuta liikaa päänvaivaa.

Pelaajat saavat alussa yhden työläisen, laivamerkin ja aloitusresurssit. Resurssien määrä ja laatu muuttuu hieman valitun pelin pituuden mukaan. Kun ensimmäinen pelaaja on valittu siirrytään varsinaiseen pelaamisvaiheeseen. Pelilaudalla on seitsemän, ensimmäisellä kierroksella vielä piilossa olevaa, satunnaisesti järjestettyä resurssien kerääntymistä osoittavaa laattaa.

Vuorollaan pelaaja siirtää laivaa ensimmäiseen vapaana olevaan laattaan ja asettaa saataville laatassa näkyvät resurssit. Raaka-aineita pelissä on useita erilaisia ja niiden kehittäminen paremmiksi tuotteiksi on tässäkin pelissä yksi voittoon tarvittavista elementeistä. Resurssien lisäämisen jälkeen pelaajalla on valittavanaan yksi toiminto kahdesta: aseta työläinen tai ota kaikki raaka-aineet yhdestä lajista, joita on tarjolla sillä hetkellä.

Työläisen viisas asettelu on tärkeää pelissä ja toisaalta se voi toimia jopa ärsyttävänä estäjänä pelissä, jos jokin pelaajista panttaa vaikkapa laivanvarustamoa kaksikin kierrosta. Jos pelaaja haluaa ostaa tai rakentaa rakennuksen, hän asettaa työläisen johonkin rakennukseen, joka mahdollistaa rakentamisen. Jos pelaaja taas haluaa muuttaa kalojaan savukaloiksi, hän asettaa työläisensä savustamoon. Pelaajan käyttäessä toisen pelaajan rakennusta, hän maksaa siitä vuokran joko ruoalla tai rahalla. Rahalla pelissä voi aina maksaa ruokaa, mutta rahat ovat voittopisteiden arvoisia ja mitkään muut resurssit sellaisenaan eivät. Yksinkertaista siis.

Säädytön määrä kalaa. Kuva: Steph Hodge Photography
Säädytön määrä kalaa. Kuva: Steph Hodge Photography

Kierros etenee laivoja asettelemalla, kunnes viimeiselle laatalle asetetaan laiva, jolloin kierros päättyy ja ruoka täytyy maksaa. Ruoan määrä nousee suhteellisen nopeasti pelin edetessä ja tässä vaiheessa laivat astuvat kuvaan. Jokainen laiva nimittäin alentaa tarvittavan ruoan määrää. Jos pelaajalla ei ole laivoja ja kierroksella täytyy maksaa kaksikymmentä ruokaa, voi jokainen kuvitella kuinka pelissä pian käy: voittopistesaalis voi lopussa olla pahasti pakkasella. Täysin toimiva taktiikka, tiettyyn pisteeseen saakka, on ottaa lainaa ruokaan ja keskittyä muihin asioihin, kunnes lainat voi maksaa tuotteiden voitoilla takaisin. Lainaa voi pelissä ottaa vain, jos ruoka ja rahat eivät riitä maksamaan tarvittavaa määrää kierroksen lopussa. Lainoista pelaaja joutuu maksamaan jokaisella kierroksella yhden rahan korkoa.

Pelin varsinainen haaste tulee siis ruokatarpeen täyttämisestä ja samalla pisteiden keräämisestä. Laivoilla saa lähetettyä raaka-aineita ja tuotteita eteenpäin, joista taas saa rahaa. Rahalla taas voi maksaa pois lainoja, maksaa ruokatarvetta ja ostaa rakennuksia. Rakennuksia voi taas ostaa vain, jos ne pelin aikana tulevat myytäväksi.

Jokaisen kierroksen lopussa nostetaan päällimmäinen kierroskortti myytäväksi laivaksi, ensimmäisellä kierroksella siis ei ole laivoja tarjolla. Laivoja on neljää tyyppiä, joista jokainen on edellistä parempi ruoan määrän alentamisessa, mutta laivojen tyypit vaikuttavat siihen kuinka paljon resursseja yhdellä laivalla voi kerrallaan myydä ja muuttaa rahaksi.

Jokainen rakennus taas on arvoltaan erilaisen määrän voittopisteitä ja lainat taas ovat arvoltaan miinuspisteitä. Rakennusten ostaminen on viisasta, mutta huomattavasti kalliimpaa kuin rakentaminen. Esimerkiksi kaksi savea maksava rakennus voi olla kuuden rahan arvoinen ostettaessa.
Kun pelin pituuden viimeinen laiva tulee saataville, saa jokainen pelaaja yhden vuoron, jonka jälkeen peli päättyy. Suurimman pistemäärän kerännyt voittaa pelin.

Helppo oppia, mutta haastava

Tässäkin Uwe Rosenbergin pelissä tuurielementti on vähäinen, sitä on tosin enemmän kuin Cavernassa tai Ora et Laborassa. Vaihtuvuus tulee lähinnä resurssien kertymistä osoittavien laattojen ja erikoisrakennusten valikoiman muodossa.

Peliä on nyt pelattu omassa porukassani yli kaksikymmentä kertaa. Se osoittaa, että peli on mielenkiintoinen. Toisaalta peli on välillä hyvin samanlainen, pelaajat toki muuttavat peliä ja pelin pituuden valinnalla voi vaihtelua saada myös hieman. Pidemmässä pelissä on enemmän rakennuksia ja vähemmän resursseja alussa, kun taas lyhyessä pelissä päinvastoin.

Peli on ehdottomasti hyvä hankinta ja se on vahva kilpailija muille Uwe Rosenbergin peleille. On helppoa nähdä mistä Ora et Labora on ottanut mallia.

Pelissä on tyypilliseen tapaan suuri määrä erilaisia resurssimerkkejä ja niiden säilyttäminen kasoissa pelilaudalla on työlästä, kannattaa siis hankkia muoviset kipot niille. Pienille korteille tarkoitetut muoviset korttilaatikot on kuin tehty tähän peliin.

Suosittelen peliä europeleistä pitäville, mutta vaihtelun puute rajoittaa pelin uudelleenpeluuarvoa. Pelkästään kahdella pelaajalla pelattavaksi peli ei ole kovinkaan pitkäikäinen, mutta useammalla pelaajalla ja vaihtuvalla porukalla se varmasti toimii.

 

Osta peli itsellesi

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Le Havre

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:86
Aito keskiarvo:3.85
Tasoitettu keskiarvo:3.85
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 3
  • 3: 23
  • 4: 40
  • 5: 19

2 vastausta artikkeliin ”Le Havre”

  1. Loistava peli. Säännöt ovat selkeät ja suoraviivaiset, mutta itse peli on silti täynnä hankalia päätöksiä siitä mihin kannattaisi keskittyä. Kaikkea mitä tarvitsisi ei saa, joten on pakko priorisoida ja juuri tämä saa aikaan sydämentykytyksiä. Peli kestää melko pitkään, mutta on sikäli hyvä että se tarjoaa mahdollisuuden virheestä toipumiseen.

    Satunnaiseen pelailuun sopimattomuudesta rohkenen olla selvästi eri mieltä Mikon kanssa. Selkeiden ja suoraviivaisten sääntöjen vuoksi ei ole paljoa muistettavaa, joten mielestäni Le Havre sopii erinomaisesti satunnaiseenkin käyttöön. Täytepeliksi siitä sen sijaan ei ole pitkän kestonsa vuoksi.

  2. Le Havressa on kyllä useampikin strategia, mutta peli tuntuu silti välillä hiukan itseään toistavalta. Vaihtuville rakennuksille soisi suuremman merkityksen, nyt kun niitä tulee enimmillään 6 ja monet melko myöhään ehtiäkseen toimia. Hyvä peli silti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>