Le Havre

Agricolan suurmenestyksen jälkeen Uwe Rosenberg ja Lookout Games -yhdistelmä oli luonnollisesti suuren kiinnostuksen kohteena. Rosenbergin seuraava peli Le Havre saikin runsaasti huomiota. Peli osoittautui huomion arvoiseksi, sillä se kiipesi BoardGameGeekin kymmenen parhaan pelin joukkoon. Rosenbergillä on selvästi vahva ote uusien lautapelien fanien mieltymyksistä.

Le Havre on nauttinut myös kilpailumenestystä. Se voitti International Gamers Awardsin moninpelisarjan ja tuli toiseksi Deutscher Spiele Preis -äänestyksessä.

Pelin idea

Le Havren kansiRanskalaisen satamakaupungin mukaan nimetty Le Havre on optimointia ja resurssisäätöä, jossa yritetään kerätä tuotteita, jalostaa niistä parempia tuotteita ja lopulta rahaa. Agricolan tapaan laudalta poimitaan sinne kertyviä tuotteita, työntekijät pitää ruokkia ja eläimet lisääntyvät, mutta paljoa sen enempää peleillä ei ole yhteistä.

Joka kierros pelaaja tekee kolme asiaa. Ensin pitää siirtää laivaa resurssiradalla. Tämä tuo peliin uusia resursseja ja mittaa ajan kulumista. Sen jälkeen pelaaja joko tyhjentää jonkun laudan ruuduista tuotteista tai rahoista tai käyttää jotain pelissä olevista rakennuksista. Lisäksi pelaaja voi ostaa ja myydä laivoja ja rakennuksia.

Rakennukset antavat erilaisia käteviä toimintoja käyttäjälleen. Niiden käytöstä joutuu maksamaan rakennuksen omistajalle korvausta. Lisäksi rakennusta voi käyttää kerrallaan vain se pelaaja, jonka nappula talossa on. Rakennus pysyy varattuna, kunnes edellinen käyttäjä menee tekemään jotain muuta.

Rakennusten toiminnot mahdollistavat kaiken resurssinkeräystä hienomman. Niillä voi jalostaa tuotteita (tehdä lehmistä nahkoja ja lihaa, polttaa puusta hiiltä, savustaa kalaa, leipoa viljasta leipää ja niin edelleen), kerätä suoraan kehittyneempiä resursseja, myydä tuotteita, rakentaa laivoja, rakentaa uusia rakennuksia ja tehdä muuta hyödyllistä. Iso tavoite on rakentaa laivoja, joiden avulla pystyy tuottamaan runsaasti rahaa.

Henkilökunta on ruokittava joka kierros, tämä tosin ei ole aivan yhtä raskas vaatimus kuin Agricolassa. Lisäksi monien rakennusten käyttäminen vaatii energiaa, jota saa puusta, puuhiilestä tai koksista.

Perusteellista resurssinnypläystä

Le Havressa riittää pikkunippeliä. BoardGameGeekin kuvagallerian perusteella kätevien säilytysratkaisujen kehitteleminen peliä varten on melkoinen kansanhuvi. Vieheboksi vaikuttaisi kieltämättä olevan pakkovaatimus, sillä erilaisia pahvicounttereita riittää runsaasti ja niitä käytetään pelin aikana paljon.

Le Havrea voi Agricolan tavoin pelata yksinkin, mutta parhaimmillaan peli on moninpelinä. Viiden hengen pelit kannattaa kuitenkin jättää väliin, ainakin aluksi. Peliä voi pelata lyhyenä ja pidempänä versiona, vaan lyhyt ei taida olla aivan maatajärisyttävin pelikokemus.

Pidempi peli on pitkä. Kaksi tuntia ylittyy helposti. Oma kokemukseni rajoittuu yhteen kolminpeliin nopeilla pelaajilla. Siihen meni kaksi ja puoli tuntia. Tämä oikeastaan tappoikin mielenkiintoni Le Havrea kohtaan. Pidin pelistä, mutta kaksi ja puoli tuntia on liikaa. Jos tietäisi, että voisi pelata samalla nopealla porukalla niin paljon, että pelin oppisi hyvin, asia olisi toinen, mutta kun käytännössä mukana on aina aloittelijoita, peli on helposti vieläkin pidempi. Kolmi- tai nelituntiseksi pelissä ei riitä pihviä.

On kuitenkin ilmeistä, miksi Le Havre on niin suosittu kuin se on. Jotkut kritisoivat peliä strategisesta yksiulotteisuudesta, mutta monille pelissä on riittänyt purtavaa. Satunnaiseen pelailuun Le Havre ei erityisen hyvin sovellu, mutta ahkeraan pelaamiseen se on erinomainen valinta, joka tarjoaa hauskaa resurssisäätöä ja oman teollisuusimperiumin kehittelyä.

Le Havre -pelilauta pelin aikana. Keskellä on joki, jossa merkitään vuoroja, sen molemmilla puolilla on tavaravarastoja. Kuva: Gary James / BGG

Le Havre -pelilauta pelin aikana. Keskellä on joki, jossa merkitään vuoroja, sen molemmilla puolilla on tavaravarastoja. Kuva: Gary James / BGG

Faktat Le Havresta

Suunnittelija:

Julkaisija: Lookout Games (2008)

Mutkikkuus: Sääntökirjassa on 16 sivua, joten opeteltavaa riittää. Tämä peli kannattaa opiskella huolella ja harjoitella yksinpelillä, jos ei ole erityisen taitava sääntöjenomaksuja.

Onnen vaikutus: Mukana on jonkin verran satunnaisuutta, mutta ei varsinaisia tuurielementtejä.

Vuorovaikutus: Mukana on jonkin verran blokkailua ja tavaran viemistä toisten nenän edestä, mutta varsinaista haitantekoa pelissä ei voi tehdä.

Teema: Toimii, pelissä on mukavaa näpertelyn ja teollisen imperiumin rakentamisen tuntua. Homma etenee pelin edetessä ja pelaajien mahdollisuudet tehdä asioita kasvavat.

Uudelleenpelattavuus: Peli ei sovellu satunnaiseen pelailuun, vaan vaatii toistoa, jotta homma sujuu. Le Havre kestää kulutusta, vaikka jotkut ovatkin sitä mieltä, että pelissä on vain yksi voittava strategia.

Kieliriippuvuus: Pelissä on varsin runsaasti tekstiä, joten kannattaa hankkia sellainen laitos, jonka kieltä ymmärtää.

Pelaajamäärä: 1-5, viisinpeliä ei juuri suositella

Pituus: 120-180 min

Osta peli itsellesi

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Le Havre

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:76
Aito keskiarvo:3.94
Tasoitettu keskiarvo:3.94
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 0
  • 3: 20
  • 4: 37
  • 5: 18

2 vastausta artikkeliin ”Le Havre”

  1. Loistava peli. Säännöt ovat selkeät ja suoraviivaiset, mutta itse peli on silti täynnä hankalia päätöksiä siitä mihin kannattaisi keskittyä. Kaikkea mitä tarvitsisi ei saa, joten on pakko priorisoida ja juuri tämä saa aikaan sydämentykytyksiä. Peli kestää melko pitkään, mutta on sikäli hyvä että se tarjoaa mahdollisuuden virheestä toipumiseen.

    Satunnaiseen pelailuun sopimattomuudesta rohkenen olla selvästi eri mieltä Mikon kanssa. Selkeiden ja suoraviivaisten sääntöjen vuoksi ei ole paljoa muistettavaa, joten mielestäni Le Havre sopii erinomaisesti satunnaiseenkin käyttöön. Täytepeliksi siitä sen sijaan ei ole pitkän kestonsa vuoksi.

  2. Le Havressa on kyllä useampikin strategia, mutta peli tuntuu silti välillä hiukan itseään toistavalta. Vaihtuville rakennuksille soisi suuremman merkityksen, nyt kun niitä tulee enimmillään 6 ja monet melko myöhään ehtiäkseen toimia. Hyvä peli silti.

Add Comment Register



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>