Paris Connection

Winsome Gamesin pelipajalta on tullut runsaasti hyviä junapelejä ja viime vuosina muutama niistä on päätynyt Queen Gamesin julkaisuohjelmaan näyttävinä laitoksina: Chicago Express, Samarkand, tulossa oleva German Railways ja nyt Paris Connection, joka on uusi laitos vuonna 2010 ilmestyneestä SNCF-pelistä.

Peli on identtinen alkuperäisen kanssa, vain ulkoasu on Winsomen prototyylin sijasta Queenin näyttävää jälkeä. Arvostelu perustuu toistaiseksi yksinomaan SNCF:ään, sillä en ole Paris Connectionia nähnyt kuvia enempää, mutta päivitän arvostelua jahka saan Queenin pelin käsiini. Olennaisilta osiltaan pelit ovat kuitenkin samanlaisia.

Peli ilmestyi suomeksi kesällä 2012 ja voitti samana vuonna Vuoden peli -palkinnon aikuistenpelien sarjassa.

Rautateitä Ranskassa

Paris Connectionin kansiRanskaan sijoittuvissa junapeleissä Pariisilla on luonnollisesti keskeinen osa, sillä Ranskan rataverkko leviää Pariisista ulospäin. Niin nytkin. Kuusi nimetöntä rautatieyhtiötä aloittaa ratansa Pariisista ja leviää ympäri Ranskaa. Pelaajat voivat vapaasti rakentaa kaikkia ratoja ja tavoitteena on saada pelin lopussa mahdollisimman hyvät osuudet arvokkaimmista yhtiöistä.

Peli on erittäin yksinkertainen. Vuorolla on kaksi vaihtoehtoa: rakentaminen tai osakkeiden vaihtaminen.

Rakentamalla otetaan varastosta junia ja lätkitään ne laudalle verkoston jatkoksi. Kerralla saa rakentaa vain yhtä firmaa ja korkeintaan viisi heksaa. Maaseudulle mahtuu pari junaa heksaa kohden, kaupunkeihin vain yksi. Kaupungeilla on arvo, joka lisätään firman arvoon kun firma rakentaa kaupunkiin.

Vaihtamisessa annetaan yksi osake pois ja otetaan tilalle yksi tai kaksi osaketta jotain firmaa. Kauppa kannattaa lähes aina, mutta pelissä on tiukka pelaajamäärästä riippuva maksimimäärä osakkeita, jonka jälkeen ylimääräisistä osakkeista saa hirmuiset sanktiot. Raja kannattaa siis pitää mielessä, mutta mitä lähemmäs sitä pääsee, sitä parempi.

Koko kuviossa on vielä sellainen juju, että osakkeet ja radanrakennusjunat ovat itse asiassa samaa tavaraa! Kun rataa rakennetaan ja osakkeita vaihdetaan, varasto pienenee, kunnes loppuu. Jos joku firma alkaa kehittyä laudalla mukavasti, pelaajat vaihtavat kiireesti sen osakkeita itselleen, jolloin firma ei pystykään enää laajenemaan, koska varasto on tyhjä. Yksinkertaista, mutta ovelaa!

Peli päättyy, kun joku firmoista saa rakennettua radan Marseilleen tai kun viiden firman kuutiot ovat loppu. Sitten vain lasketaan firmojen arvot ja jokainen kerätty osake tuottaa tämän arvon verran pisteitä. Eniten pisteitä kerännyt vie voiton.

Nokkela ja syvällinen filleri

Paris Connection on hyvin nopea peli: kun pelaajilla on joku käsitys siitä, mitä pitää tehdä, pelin pelaa helposti noin 20 minuuttiin. Sisällöltään peli ei kuitenkaan ole aivan niin kevyt kuin mitä lyhyestä peliajasta voisi päätellä. No, ihan Die Dolmengötterin tehoille ei päästä, mutta Paris Connection on todella mainio tehofilleri, jossa riittää pureskeltavaa.

Mikä parasta, pelin säännöt ovat erittäin yksinkertaiset ja helpot oppia. Paris Connection korvaa esimerkiksi TransAmerican komeasti juna-aiheisena pikkupelinä. Queenin laitoksen laatikko tosin taitaa olla vähän epäkäytännöllisen iso, varsinkin verrattuna SNCF:n helposti reppuun sujahtavaan muovikuoreen. Samoin alkuvalmistelujen vaatima junien lajittelu on vähän ikävä vaihe näinkin nopean pelin osaksi, etenkin kun junat pitää sotkea myös pelien välissä, jotta pelaajille saadaan arvottua uusi satunnainen valikoima junia. Lajittelemalla junia pelin aikana säästää aikaa.

Paris Connection on monipuolinen peli. Se sopii helppojen sääntöjensä vuoksi erittäin hyvin ”porttipeliksi”, jota voi pelata hyvin monentasoisessa seurassa, toisaalta se on mainio lyhyempi täytepeli peliharrastajille. Peli sopii joustavasti 3–6 pelaajalle, joskin parhaimmillaan se lienee kolmella tai neljällä, silloin kontrollia on eniten. Kuusinpeliä en ole kokeillut, mutta viisinpelin perusteella en odota siltä suuria.

Paris Connection -peli
Esittelykuva Paris Connectionista. Kuva: Queen Games

Muistipeli pois

Suosittelen lämpimästi sellaista sääntöä, että vain alussa jaetut satunnaiset junat pidetään näkösuojien takana piilossa. Vaihdetut junat pysyvät näkösällä, koska ne ovat julkista tietoa ja helposti muistettavissa — parempi siis poistaa koko muistamisen vaiva, jos ei aivan erityisesti halua peliin muistipelielementtiä.

Alkuperäinen SNCF
Vaatimattomat lähtökohdat eli alkuperäinen Winsomen SNCF.

Faktat Paris Connectionista

Suunnittelija:

Julkaisija: Competo (2012), Queen Games (2011), Winsome Games (2010)

Mutkikkuus: Säännöt ovat erittäin yksinkertaiset, ne opettaa noin minuutissa. Siirtojen seuraukset aukeavat ensimmäisellä pelillä.

Onnen vaikutus: Pelissä on pieni tuurielementti ja pelaajien toimista nousevaa kaaosta.

Vuorovaikutus: Pelissä joutuu reagoimaan paljon toisten pelaajien tekemisiin.

Teema: Junapelien ystäville teema toimii, mutta toisaalta teema on sen verran kevyt, ettei sen pitäisi ärsyttää ketään.

Uudelleenpelattavuus: Ehdottomasti — tämä peli paranee toistojen myötä.

Kieliriippuvuus: Peli on kielivapaa.

Pelaajamäärä: 3–6, kuusi pelaajaa on ehkä vähän liikaa.

Pituus: 20–30 minuuttia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Paris Connection

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:72
Aito keskiarvo:3.30
Tasoitettu keskiarvo:3.30
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 8
  • 3: 37
  • 4: 26
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

27 vastausta artikkeliin ”Paris Connection”

  1. Olisko Paris Connection vai Menolippu parempi melko harvoin pelaavalle perheelle? Kiinnostusta siis riittää ja Carcassonne lisäosilla maistuu hyvin.

  2. Hei,

    itsekin pähkäilen kumpi Menolippu Eurooppa vai Paris Connection osuisi pukinkonttiin. Vaikea paikka :) Toisaalta Menolipussa viehättäisi se, että siinä mahdollisuus pelata myös kahdestaan, toisaalta Parisissa sen uutuudenviehätys ja suitsutukset. Tosin Menolippua monet myös kehuneet.. Harmi, kun kumpaakaan en ole vielä itse päässyt testaamaan.

  3. Parisia kerran kokeilleena ja Menolippua usein pelanneena arvioisin, että jälkimmäisessä riittää pelattavaa pidemmäksi aikaa. Parisin ainoa satunnaistekijä on aloitus”osakkeet”. Voisi kuvitella, että peli pidemmän päälle alkaa toistaa itseään. Tykkäsin kyllä Parisistakin, mutta yhden kerran jälkeen on vaikea arvioida kunnolla.

  4. Ei todellakaan niin helppo peli kuin täällä kerrotaan! Tai sitten olemme vain tyhmiä! Pakkauksen ohjeet ovat puutteelliset/virheelliset. Kertokaapa juurta jaksain, miten pisteet pitää laskea. Kartalla olevien kaupunkien kohdille asetetut veturit kaupungin värin mukaan? Ja lisäksi vielä jotenkin, mitä vetureita omistaa? Mitä tarkoittaa vihreä väri? Koko pelissä ei ole vihreitä vetureita tai vihreitä kaupunkeja! Voiko yhteen suuntaan olevan reitin värin vaihtaa jossain vaiheessa? Kaupungin kohdalla ei saa olla kuin yhtä väriä.

  5. Se sääntölehtinen on vähän suppea, kieltämättä. Kääntäjänä tein sen kanssa niin hyvää työtä kuin pystyin, mutta minusta säännöt olisi pitänyt alunperin latoa vähän laveampaan muotoon, jotta niitä ei olisi tarvinnut käydä läpi niin tiiviisti.

    Rautatieyhtiön radan arvo lasketaan nimenomaan niistä kaupungeista, joihin rata ajaa. Kun ratojen arvo on laskettu, pelaajat saavat omistamistaan osakkeista niiden arvon verran pisteitä. Jos siis valkoisen firman arvo on 100, jokaisesta valkoisesta veturista pelaajan osakesalkussa saa 100 pistettä. Näin lasketaan pelaajan kaikkien osakkeiden arvo.

  6. Saako uusia vetureita laittaa laudalla minkä tahansa samanvärisen veturin viereen, vai vain viimeksi laitetun uuden veturin viereen? Pelataan ekaa kertaa ja meillä tuli kiistaa tästä asiasta, sillä säännöt ovat hieman tulkinnanvaraisia. Mitä tarkoittaa ”aikaisemmin pelatun samanvärisen veturin”?

  7. Onpas vähän turhan mutkikas sanamuoto. Se ”aikaisemmin pelatun” on vähän turha siinä, koska kaikkihan ne ovat aikaisemmin pelattuja. Voit siis pelata ihan minkä tahansa samanvärisen veturin viereen. Yhden värin vetureista pitäisi siis muodostua yhtenäinen verkosto, joka saa haarautua miten tahansa ja laajentua mihin suuntaan tahansa.

  8. Hei,

    Pitääkö omalla vuorolla pelata veturit aina kaupungista kaupunkiin, vai voiko veturi pysähtyä myös maaseudulle? Entä voiko saman värisiä vetureita laittaa lähtemään useampaan eri suuntaan samalla vuorolla?

  9. Jonna, ei ja kyllä. Eli ei tarvitse mennä kaupunkiin, voi vaikka vetää rinkiä maaseudulla menemättä kaupunkeihin (se onkin usein aika hyvä idea). Saa haaroittaa reittiä miten haluaa ja pelata eri puolille verkostoa samalla kierroksella, ei tarvitse pelata saman kierroksen vetureita yhteen pötköön.

  10. Mikä vihreä veturi? Pelin säännöissä ei ainakaan mainita mitään vihreää veturia. Pelilaudalla on veturin kuva, mutta se on vain kuvitusta…

  11. Noniin, pukki toi Paris Connectionin joululahjaksi ja mukava pelihän se! Ohjeet ovat mielestäni todella hyvät ja näin pelin opetteluun kului todella vähäinen aika (vrt. monen sivuisiin sääntövihkosiin). Pelin oppi kaikki peliporukassa todella nopeasti!

    Peli tosin menee helposti ”kyttäilyyn”, omien osakkeiden virittelyyn (max. määrä + ”laatu”) ja junien tuhlaukseen niin, että vain yksi yhtiö on jäljellä. Pari kertaa tosin peli loppunut Marseilleen ja tuonut siten mukavia arvon nousuja ja yllätyksiä peliin :) Mutta mukava ja nopea peli! Tulee helposti fiilis: ”jos kerran vielä..”

  12. Niin se ’vihreä veturi’ on mainittu loppupisteytyksen esimerkissä…
    Itselle tuli aikanaan jo SNCF-versio tutuksi, joten tiesin mistä pelissä on kyse. Tässä uudemmassa versiossa säännöt voivat tosiaan osoittautua kinkkisemmäksi kuin peli itsessään on, kun asiat on vähän ylimalkaisesti tai epäselvästi ilmaistu. Mm. kohdan ’radan rakentaminen’ päätetään pisteenlasku kohdassa ’lisätkää toiminnon päätteeksi uusien veturien pistearvot rautatieyhtiön kokonaisarvoon’. WTF? Tuo lause pitää siis ymmärtää että kun on rataa rakentanut, niin jokainen uusi yhdistetty kaupunki nostaa ko. rautatieyhtiön arvoa sen mukaan minkävärinen kaupunki on kyseessä.

  13. Aa, niinpäs onkin vihreä. Ilmeisesti yksi väreistä on ollut aikaisemmin vihreä ja vaihdon jälkeen sääntöjä ei ole huomattu korjata, tai sitten sääntöjen kirjoittaja ei ole edes katsonut, minkä värisiä firmoja pelissä on. Tiedäpä näistä. Tuo taulukko siis viittaa eri firmoihin, siihen on vain valittu olematon väri esimerkiksi.

  14. Emme tajunneet, mikä on pelin sivussa olevan junaradan merkitys ja säännöt olivat meistä aivan liian epämääräiset. Jos kääntäjä lukee tämän, niin voisiko hän lähettää minulle alkuperäiset ranskankieliset säännöt, niin katsoisin ne vielä läpi, merci.

  15. Pelin sivussa olevan junaradan merkitys on se että siihen kokoajan pelin kuluessa merkataan kunkin rautatieyhtiön arvo.

    jakas , olemme näemmä itsekkin pelanneet väärin. Kun junan palauttaa ja ottaa 1-2 tilalle, ne tilalle otetut eivät saakkaan olla samanvärisiä kuin palautetut (different locomotive), eikö niin. En tiedä mitenkä suomennoksessa tuo on mainittu kun ei ole oma peli ja säännöt minulle selitettiin.

  16. Säännöissä/ohjeissa puutteita. Esim. Pitääkö kaikki värit ottaa käyttöön jos pelaa esim. 4 henkilöllä. Myös pisteiden laskuun voisi saada selvennystä.

  17. Keisari, sanotaanko säännöissä, että kaikkia värejä ei oteta käyttöön pienemmillä pelaajamäärillä? Ei sanota, joten kaikki värit ovat aina pelissä mukana. Säännöt ovat selkeämmät, jos ei keksi omia sääntöjään lisäksi.

    Pisteenlaskusta sama selitys kuin aikaisemmin: Rautatieyhtiön radan arvo lasketaan niistä kaupungeista, joihin kyseinen rata ajaa. Kun ratojen arvo on laskettu, pelaajat saavat omistamistaan osakkeista niiden arvon verran pisteitä. Jos siis valkoisen firman arvo on 100, jokaisesta valkoisesta veturista pelaajan osakesalkussa saa 100 pistettä. Näin lasketaan pelaajan kaikkien osakkeiden arvo.

  18. Kiitoksia asiani selvittämisestä! Perustin vain epäilyni aikaisempiin peli kokemuksiin, joissa on pääsääntöisesti pelissä ollut yksi väri per pelaajaa kohti kentällä mukana, joten tämä aiheutti pientä hämmennystä tämän pelin kohdalla. Jospa se pelaaminen alkaisi onnistua:)

  19. Hei!
    tämä nyt tuli ostettua noin melkein viikko sitten ja säännöt ovat Tooooooooooodella epäselvät. Netistä tarkistin mutta en vieläkääm käaitä piateiden laskua. Olemme menneet sillain että jos sinisen yhtiön arvo on 10 ja sinulla on 2 sinistä osaketta niin olemme kertoneet nämä keskenään ja saaneet tulokseksi 20. Meneekö tämä nyt oikein?

  20. ”Muistipelielementti” kuuluu omasta mielestäni olennaisesti pelin henkeen. Eihän korttipeleissäkään ruukata näyttää jo pelattuja kortteja kaatopakasta. :)

  21. Yritämme ensimmäistä kertaa pelata ja alun ekan kierroksen jälkeen olemme ymmällämme että saako noita vetureita nyt ottaa vau miten on tarkoitus jatkaa ? Laitoimme aloitusheksasta lähtevät junaketjut ja sitten enempää ei osattukaan :/ taitaa jäädä pelaamatta

  22. Hanna, tämä on oikeasti vallan yksinkertainen peli. Kun on sinun vuorosi, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: rakenna tai vaihda. Jos rakennat, otat varastosta korkeintaan viisi kappaletta yhden värin vetureita ja lätkit ne laudalle kyseisen värin rataverkoston jatkoksi. Jos vaihdat, annat yhden veturin omasta varastostasi pois ja otat korkeintaan kaksi veturia jotain toista väriä tilalle. Jos otat kaksi, molempien on oltava samanvärisiä.

    Ja siinä se – ei se oikeasti tuon monimutkaisempi peli ole. Tätä jatketaan, kunnes veturit loppuvat tai joku pääsee Marseilleen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *