Kategoriat
Peliarvostelut
Kestosuosikki – yli 10 vuotta suosiossaKESTO- SUOSIKKI

Power Grid

Osta voimaloita huutokaupasta ja polttoainetta markkinoilta, rakenna sähköverkko ja tuota virtaa kaupunkeihin. Nojaatko hiilivoimaan, ydinvoimaan vai uusiutuviin energianlähteisiin? Power Grid on talouspelien parhaimmistoa.

Power Grid julkaistiin alunperin nimellä Funkenschlag. Alkuperäis­versio oli sukua crayon rail -peleille, ja näiden tapaan pelaajat raken­sivat voimalaverkostojaan piirtämällä niitä väriliidulla peli­laudalle. Peli saavutti suosiota sitä pelanneiden keskuudessa, mutta alku­peräinen Funkenschlag jäi pienen painoksensa vuoksi pienen piirin iloksi.

Uusittu laitos, joka on saksaksi edelleen nimeltään Funkenschlag, on merkittävästi aikaisempaa virtaviivaisempi. Valmiit reitit ovat korvanneet väriliidut ja peli on muutenkin paljon hiotumpi. Suuri yleisö kiitti, peli on asettunut BoardGameGeekin parhaiden pelien listalle aivan terävimpään kärkeen.

Vuonna 2011 suomalaiset peliharrastajat pääsivät nauttimaan Lauta­pelit.fi:n julkaisemasta suomenkielisestä laitoksesta.

Suomenkielisen Power Gridin kansikuva

Voimalakauppaa ja sähköverkon kehitystä

Pelaajat ostavat voimaloita ja rakentavat sähköverkkoa joko Yhdys­valtain tai Saksan kartalla. Pelin tavoitteena on rakentaa laaja verkko ja tuottaa sähköä mahdollisimman moneen kaupunkiin. Verkoston rakentaminen edellyttää harkittuja voimalaostoksia, hallittua polttoainekauppaa ja suunnitelmallista laajentumista.

Voimalat hankitaan huutokaupasta. Alussa voimalat ovat heikkoja, mutta loppua kohden ne muuttuvat tehokkaammiksi. Eri poltto­aineiden hinta riippuu kysynnästä ja tarjonnasta, joten voimala­ostoksilla saa olla tarkkana. Parhaista voimaloista, esimerkiksi tehokkaista tuuli- ja fuusiovoimaloista, jotka eivät käytä lainkaan polttoainetta, saa varautua maksamaan pitkän pennin. Tarkka rahankäyttäjä jättää tietysti turhat välimallin voimalat ostamatta.

Tarkka rahankäyttö ja pelitilanteen etenemisen seuraaminen ovat avaimet voittoon. Power Grid on haastava ja jännittävä peli, joka kuuluu ehdottomasti niiden pelien listalle, joita jokaisen itseään kunnioittavan peliharrastajan on joskus kokeiltava.

Jos jokin Power Gridissä tökkii, se on pelin laskennallisuus. Tasku­laskin on oikeasti hyödyllinen apuväline, kun pelaajat laskevat sähkö­verkkojensa rakennuskustannuksia. Jos päässälasku ei miellytä, Power Grid -pelikokemus ei ole mieluisa.

Lähikuva pelilaudasta pelin loppupuolella.
Nelinpeli lähestyy loppuaan. Kuva: Virre Linwendil Annergård / BGG

Lisäosat

Power Gridissä on tärkeää tuntea käytetty pelilauta. Alueet eivät ole tasaisia, esimerkiksi Yhdysvalloissa itärannikko ja Saksassa Ruhrin alue ovat täynnä kaupunkeja, jolloin välimatkat ovat lyhyitä ja yhdistämishinnat halpoja. Pelaajien on tiedettävä, ettei näille alueille saa jättää ketään rakentelemaan yksinään, sillä se tietää usein varmaa voittoa. Kartat tulevat tutuiksi, joten helppo tapa saada vaihtelua on tehdä uusi kartta.

Italia/Ranska-laajennoksessa Italia on haastava kartta – pohjoisessa kaupungit ovat tiukassa, etelässä harvassa ja lisäksi polttoaineet ovat kalliimpia. Ranska on hivenen helpompi ja runsas uraani tekee ydinvoimasta edullisempaa käyttää. Pariisi on voimakas keskus, joka on otettava huomioon jollain tavalla.

Alkuperäisen Funkenschlagin kansi

Benelux/Keski-Eurooppa-laajennoksessa Benelux-maissa ekovoima on helpommin saatavilla. Keski-Euroopassa polttoaineiden hinnat vaihtelevat maittain, hiili esimerkiksi on Puolassa hyvin edullista. Lisäksi joissain maissa on ydinvoiman käyttöä rajoittavaa lainsäädäntöä.

Kiina/Korea-laajennoksen uudet säännöt kuvaavat erilaisia taloudellisia kuvioita. Koreoilla on omat raaka-ainemarkkinansa. Kiinassa taas on voimassa suunnitelmatalous ja voimalat tulevat peliin tasaisesti numerojärjestyksessä.

Atolla Modulis on verkosta löytyvä ilmainen laajennos, jossa kartta rakennetaan modulaarisesti, mikä mahdollistaa valtavan valikoiman erilaisia mahdollisuuksia.

Lue suomenkieliset säännöt Power Gridiin, sisältäen Italian, Ranskan, Keski-Euroopan ja Beneluxin säännöt.

Power Grid Deluxe

Power Grid Deluxen kansi

Pelin kymmenvuotisjuhlan kunniaksi ilmestyi uusi laitos Power Grid Deluxe, myös suomeksi. Deluxe-laitoksessa on uusi kansi, suuri kaksipuolinen pelilauta, uudet puuosat ja uusi voimalapakka.

Pelilaudan toisella puolella on Pohjois-Amerikka ja toisella Eurooppa. Voimalapakasta löytyy muun muassa maakaasuvoimaloita.

Lisäksi kaksinpeliä varten on lisätty uusi “Against the Trust”-pelimuunnelma, joka tekee kaksinpelistä mielenkiintoisemman. Muuten peli on vanha tuttu Power Grid.

Lähikuva Power Grid Deluxen pelilaudasta
Power Grid Deluxe. Kuva: Henk Rolleman / BGG

Eurooppa / Pohjois-Amerikka

Power Grid Eurooppa / Pohjois-Amerikka -lisäosa

Eurooppa / Pohjois-Amerikka -kartat julkaistiin alun perin Power Grid Deluxen mukana. Tuossa versiossa oli alkuperäiseen nähden tyystin erilainen kuvitustyyli, ja vuonna 2021 kartat julkaistiin erillisenä pakettina perinteisemmällä tyylillä. Nämä kartat ovat tavallisia isompia, niissä on seitsemän aluetta kuuden sijaan.

Raaka-aineiden hintoja on reippaasti muuteltu: uraania saa kalleim­millaan 9 rahalla aiemman 16 sijaan, öljyä on saatavilla hinnaston alkupäässä huomattavasti vähemmän kuin aiemmin ja hiiltä puolestaan enemmän. Roskaa tulee tarjolle joka kierros reippaasti peruspeliä enemmän, ja roskavoimaloiden kiinnostavuus onkin aivan eri luokkaa kuin aiemmin. 

Molemmissa kartoissa on mielenkiintoisia solmukohtia riippuen hieman siitä, mitkä alueet peliin otetaan mukaan. Pohjois-Amerikan puolella Kanada on melko omissa oloissaan, Euroopan puolella puolestaan Pohjoismaat ja Iso-Britannia. 

Karttojen kanssa suositellaan käyttämään myös lisäosaa Uudet voimalat 2, mutta se ei ole millään muotoa pakollinen. Kumpikin kartta soveltuu hyvin myös uusien pelaajien käyttöön, perussäännöt pysyvät niissä ennallaan. 

Faktat Power Gridistä

Suunnittelija

Julkaisija: 2F-Spiele, Rio Grande Games (2004), Lautapelit.fi (2011)

Mutkikkuus: Säännöt kannattaa opetella huolellisesti ennen ensimmäistä peliä; niissä on muutama hankalampi vaihe. Kokonai­suutena peli on kuitenkin selkeä.

Onnen vaikutus: Tuurilla on vähänlaisesti merkitystä.

Vuorovaikutus: Laudalla voi blokkailla, huutokaupassa kisataan voimaloista ja vuorojärjestyksellä on paljon merkitystä, kun ostetaan polttoainetta. Toisten suunnitelmia on pakko ottaa huomioon.

Teema: Toimii, pelissä on teollisuuden henkeä.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä, etenkin jos keräilee lisäosakarttoja.

Kieliriippuvuus: Peli on saatavilla suomeksi. Osissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–6, ei tosin parhaimmillaan kaksinpelinä.

Pituus: 120 minuuttia

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

34 vastausta aiheeseen “Power Grid”

Powergrid on kaikkien mikronysväys- ja optimointipelien kunkku. Onneksi pelissä on vähän satunnaisuuttakin, joten pelkkä minmaxaus ei ole voiton tae. Huutokaupassa voimalaitosten satunnaisuus tuo juuri sopivasti satunnaisuutta ja epävarmuutta peliin.

Pelattiin jouluna pariin otteeseen peliä. Hyvä ja jännittävä peli on. Yksi kysymys säännöistä, johon emme sääntökirjasta löytäneet varmaa vastausta: jos voimaloihin ostaa resursseja, täytyykö ne aina polttaa kullakin kierroksella käyttökapasiteetin mukaan? Vai voiko laitoksiaan pitää ladattuina mutta kylmänä, jos haluaa pantata resursseja?

Ei tarvitse käyttää. Kunhan muistaa, että varastointikapasiteetilla on rajansa, muistaakseni voimaloihin mahtuu tavaraa kaksi kertaa kulutuksen verran.

Mitäs Power Gridiä pelanneet tuumaatte: Toimiiko peli yhtä hyvin kaksinpelinä kuin useammallakin pelaajalla?

Ok, hyvä tietää. Power Gridin hankkiminen kutkuttaisi, mutta suurin osa sessioistani ovat kaksinpelejä, joten pitänee jättää väliin tai hankkia enemmän kavereita. :)

Power Grid toimii mielestäni ihan kohtalaisesti kaksinpelinä ja BSW:ssä on joitakin pelaajia, jotka suosivat nimenomaan kaksinpelejä. Jos nyt yleensä pitää kaksinpeleistä ja pelaajat ovat taidoiltaan samaa tasoa, niin voin kyllä suositella Gridiä.

Hei!

Kuinka pitkäksi keskimääräiset peliajat venyvät 4 pelaajalla porukassa, joka tietää, miten peliä pitää pelata? Jos pelit jäävät tyypillisesti vaikkapa 80 minuuttiin, niin Power Grid kiinnostaisi kovasti. Jos taas pelit menevät tosiaankin lähelle kahta tuntia, niin sitten taitaa olla liian rankkaa meille perheellisille, joilla ei ole aikaa liiemmin.

Sanoisin, että noin nopeasti pelaaminen vaatii aika ripeät pelaajat. Jos porukassa ei ole hidastelijoita, se on mahdollista, mutta en laskisi sen varaan.

Power Gridiin kannattaa varata paremminkin 180 minuuttia. Sekään ei tule riittämään jos pelaajissa on miettimiseen taipuvaisia.

Olen itse pelannut kahdella täysin eri porukalla viisinpeliä yli viisi tuntia ilman mitän ylimääräistä häsläystä.

Oikein nopsalla porukalla kahden tunnin alle pääsee, mutta harvoin.

Jos Power Gridiin saa menemään 5 tuntia niin on vika pelaajissa. Useinhan tästä pelistä tekee epämiellyttävän kokemuksen jos pelataan väärin tietämättä tai kukaan ei “osaa” pelata, jolloin peliaika kasvaa. Väärin pelaamisia yleisesti ovat loppumiseen tarvittavat määrät pelaajaluvuissa ja voimaloitten tuhoaminen marketista. 80 minuuttiin tätä ei pelaa kuin intternetissä.

Ensimmäisessä 5 tunnin pelissä oli mukana pari kokonaan uutta pelaajaa, toisessa kaikki kokeneita pelaajia mutta uusi kartta jonka mukana hieman uusi sääntöjä.

Tuo mainitsemani 3 tuntia on varmaan hyvä arvio porukalla, jossa on peliä joitakin kertoja pelattu eli osataan säännöt.

Yllatyksen tapaan satoja pelejä? pelanneet sitten oikeasti tietävät mitä pelissä pitää tehdä, ja se kaksikin tuntia onnistunee.

Gridi alle kahteen tuntiin 4+ pelaajalle vaatii kokeneita nopeita pelaajia. Kokeneella porukalla se menee normaalisti noin 2-2.5h. Aloittelijoiden kanssa kolme tuntia lienee hyvä estimaatti kunhan kukaan ei ole himosäätäjä.

Itselle ei PG oikein kahdella maistunut, mutta uusi The Robots lisäri on nimenomaan suunniteltu ylimääräiseksi pelaajaksi kaksinpeleihin, vaikka toimii myös useammalla pelaajalla. Robotti on vielä testaamatta, joten en osaa vielä sanoa miten hyvin se toimii.

Meillä on tätä pelattu nyt muutama kerta kaksinpelinä ja ihan hyvin tuo sujuu. Säännöissä (meillä englanninkieliset) ei tästä mainita, mutta omien voimaloiden huutokauppa täytyy melkein pakosti jättää pois kaksinpelistä, ei siinä ole juurikaan järkeä kaksistaan. Mutta muuten peli on toiminut ihan kivasti kahdella pelaajalla.

Pelattiin tänään ensimmäistä kertaa, kaikki uusia pelaajia, nelinpeli. jahka säännöt oli opittu, voisin väittää että kesti helposti päälle 4 tuntia (oli kyllä melko paljon jutustelua mukana). Ilmeisesti siis pelasimme hieman väärin. Vaikka kaikki lähes aina saivat taloja lisättyä kartalle, niin jotenkin kävi niin että kakkos- ja kolmosvaihe alkoivat lähes samaan aikaan. ilmeisesti ongelmana oli pitkälti se että ostimme liian ärhäkkäästi uusia voimaloita? selkeästi massiivista ylikapasiteettia oli havaittavissa jokaisen voimalahankinnoissa. voimaloita uusittiin myös todella tiheään. tarkoitus olisi kuitenkin pelata vielä uudelleen samalla porukalla ja hillitä hieman ostamista. En kyllä pidä siitä että koko pelin pystyy “pilaamaan” pelaamalla sitä “väärin”, pelkästään oman pelinhän siitä pitäisi kärsiä.

Jos kaikilla oli voimaloissa ylikapasiteettiä niin joo, luultavasti jonkun etu olisi ollut ostaa voimaloita rauhallisemmin. Ne vaiheet menevät toisinaan vähän oudosti, ei se mitenkään tavatonta minun mielestäni ole, että kakkosvaihe on lyhyt.

Hyvä talouspeli, jossa tasapainotellaan resurssien kanssa. Sanoisin että graafisesti silti aika ruma, pelilauta on kurjan näköinen kuin saksalainen teollisuusalue ja voimalakorttien grafiikat ankeita. Pelin teema ei myöskään ole kovinkaan seksikäs, sähköntuotanto ja voimalat eivät ole mitenkään jännittävän tai houkuttelevan kuuloinen teema. Jos nämä eivät haittaa, niin kyseessä on hyvä talouspeli joka toimii ainakin kolmella pelaajalla jo ihan mainiosti, ilman että pelin kesto venyy äärettömiin.

Minulle on jäänyt epäselväksi pelin aloitus. Onko alkuasetelmassa pelaajilla mahdollisuus valita koko pelialue käyttöönsä vai pelataanko rajoitetulla pelialueella? Vai tapahtuuko startti valituilta pelialueilta, muta myöhemmin saa liikkua ympäri karttaa mihin haluaa?

Jep, eli pelialue on rajattu noihin tiettyihin alueisiin (muistaakseni yksi alue pelaajaa kohti), eikä siltä saa poistua. Pelialueen rajaus vähän tiivistää peliä ja tuo vähän vaihtelua, kun kenttä ei ole samallakaan laudalla aina sama.

Mikko, meinaatko että alueilta ei saisi poistua? Itse juuri eilen ostin pelin ja selailin sääntöjä ja minulla jäi mielikuva että jokainen pelaaja voi rakennella ympäri Saksaa. Vai ymmärsinkö Mikko kommenttisi väärin?

Kaikki saavat rakentaa vapaasti, mutta vain niille alueille, jotka on valittu peliin mukaan. Ei siis siten, että jokaisella on oma alue.

Mikä on tämän pelin tarve lisäosille asteikolla turha/no jaa/hyvä/välttämätön?

Mikä lisäkartta on paras tai mikä tuo mukavasti vaihtelua peruspeliin?

Oletteko pitäneet pelissä rahat julkisina vai onko ne olleet siten, ettei toiset pelaajat voi/saa niitä laskea? Vai pitääkö pelaajien rahat olla pöydällä nipussa?

Kolmella pelaajalla peliaika 4h (Paljon pohdintaa ja harkittuja siirtoja) Mielestäni peliä voi pelata myös hieman nopeammin jos suunnittelee ja laskee kokoajan etukäteen. Toisaalta tilanne muuttuu jatkuvasti… Yksi hyvä vinkki on muistaa omat rahat kokoajan ja vähentää niistä aina sen verran mitä kuluttaa. Ei tarvi joka tapahtumassa laskea, että paljonkos mulle jäikään jne… Laskin vaikka apuun!

Kahteen tuntiin jos aikoo Power gridin pelata niin pitää olla kyllä todella kokeneita pelaajia tai suurin osa sellaisia pelaajia, jotka ei paljon suunnittele mitä tekee. Tietty tässä pitää olla se yks huippu, joka voittaa ylivoimasesti, mutta silloin peli muuttuu tylsäksi.

Voihan pelin loppumiseen vaikuttavien talon määrää pienentää, jos haluaa lyhyemmän pelin. Ekalla kerralla kannattaa pelata vaikka 10 taloon asti….? Sääntöjähän voi peliporukka itse muokata.

Ihan mahtava peli!

Vähän samaa kyselemässä kuin edellinen eli mikä on paras lisäosa alkuun?

Ja tärkempi; mistä niitä saa ostettua?

En osaa sanoa lisäosien paremmuudesta, kun en ole yhtäkään kokeillut, mutta ainakin Lautapelit.fi myy laajaa valikoimaa lisäosia.

Mitä lisäosiin tulee, niin omasta mielestäni ranskan kartta on paras. Kääntöpuolen italian kartta on hyvä nopeatempoisempaan peliin koska yhteysvälihinnat ovat halvemmat. Tällöin voi pelin saada pelattua kolmeen pekkaan jopa tunnissa. Benelux on myös nopeatempoista peliä suosiva kartta. Muita lisäkarttoja en ole vielä kokeillut.

Pidempään pelanneelle halpa päivitys on myös uusi voimala-korttipakka.

Itse olen ostanut lisäosia Lautapelit.fi:stä sekä Fantasiapelit.com:sta.

Hei semmonen kysymys olisi, että onko joka kierroksella pakko laajentaa verkostoaan? Vai voiko olla rakentamatta mitään?

USA-kartalla, onko hiilivarasto ostettavissa vain resurssivaiheessa vaiko milloin tahansa, ja mitä tapahtuu niille hiilille mitkä eivät pelaajan voimaloihin mahdu? Tätä ei mielestäni hirveästi ohjeissa avata… Ja mitä jos pelaaja joutuu luopumaan hiilivoimalastaan jossa on hiiliä, meneekö nämäkin hiilivarastoon?

SP, hiilivarasto tarkoittaa sitä, että kun resurssivaiheessa ostetaan hiiltä, sitä voi aina ostaa hiilivarastosta 8 elektron hintaan, vaikka muuten markkinat olisivat tyhjät hiilestä. Se ei siis muuta ostamisen tapaa millään lailla, se on vain resurssivaiheessa ylimääräinen paikka, mistä hiiltä voi ostaa. Normaalit säännöt siis pätevät: voimaloihin saa ostaa vain kaksi kertaa niiden tarvitseman hiilimäärän, eikä hiiltä saa varastoida muualle.

Kaikki käytetyt hiilet menevät hiilivarastoon, josta sitten täytetään hiilimarkkinoita sääntöjen mukaisesti. Jos pelaaja luopuu voimalasta, jossa on polttoainetta jota ei voi varastoida pelaajan muihin voimaloihin, ylimääräiset polttoaineet palautetaan varastoon. Tätä ei suoraan sanota, mutta kyllä minä sen niin tulkitsen, että hiilien varasto on juurikin tuo hiilivarasto. Käytännössä sillä, missä hiilitokenit ovat, ei ole merkitystä: hiilivaraston idea on siinä, että hiiltä on saatavilla aina rajattomasti, se ei voi koskaan loppua markkinoilta kesken.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *