Power Struggle

Power Struggle, alunperin Macht$piele, on peli, jossa pelaajat hamuavat vaikutusvaltaa (italialaishenkisessä) suuryrityksessä. Kuten monet viime vuosien esimerkit ovat osoittaneet, vaikutusvallan hamuaminen on likaista ja moraalitonta toimintaa, jossa omaa etua ajetaan yrityksen edun sijaan. Tässä Bauldricin ja ystävien suunnittelemassa ja Eggertspielin julkaisemassa pelissä yrityksen uusi johto aloittaa aina työnsä motivoituneena, mutta hiljalleen motivaatio yrityksen asioita kohtaan vähenee ja pelaajat yrittävät kiihtyvällä tahdilla tavoitella vaikutusvaltaa yrityksen sisällä sekä muiluttaa varoja firman kassasta (ja mielummin niin, että kilpailijat joutuvat syntyneen kassavajeen maksamaan).

Pelin idea

Power Struggle kansiPelaajien tavoitteena on kerätä vähintään neljä voittopistettä pelin aikana. Ensimmäinen pelaaja, joka saavuttaa neljä voittopistettä päättää pelin, mutta muutkin pelaajat voivat päästä samaan pistemäärään, jolloin voittajan määrää pelaajien kukkaroon jäljelle jääneen rahan määrä.

Pisteistä kilvoitellaan viidessä kategoriassa: vaikutusvaltapisteissä, osakepisteissä, pääosastopisteissä, lahjantapisteissä sekä hallintoneuvostopisteissä. Kun pelaaja on kerännyt riittävästi pisteitä kussakin näistä viidestä kategoriastasta, hän saavuttaa voittopisteen. Lisäksi jaossa on salainen voittopistepiste, jonka pelaaja voi saavuttaa olemalla arkkivihollistaan (yksi toisista pelaajista) parempi kolmessa edellä mainitussa kategoriassa.

Power Struggle etenee kierroksissa, joissa ensimmäisessä vaiheessa yritykselle valitaan uusi johtaja yrityksen hallituksesta. Uusi johtaja valitaan sen pelaajan valtablokista, jonka johtajat ovat enemmistössä yrityksen hallituksessa. Johtajan valinnan jälkeen pelaajat käyvät läpi yrityksen 6 divisioonaa ja kutakin divisioonaa hallitseva pelaaja saa oman johtajansa divisioonan johtajaksi. Divisioonat vaihtavat valtataistelussa herkästi omistajaa, ja jos pelaajan johtaja lempataan divisioonansa johdosta pois, tämä pääsee vaihtoehtoisesti viisihenkiseen hallitukseen tai yrityksen hallintoneuvostoon. Kun uudet divisioonan johtajat on valittu, saavat uudet omistajat käyttöönsä divisioonansa etulaatan. Lisäksi pelaajat, joilla on johtaja tai hallituksen jäseniä omasta valtablokistaan saavat vaikutusvaltapisteitä.

Pelissä on kuusi erilaista divisioonaa, joiden johtamisesta pelaajat saavat divisioonan tehtävään liittyvän edun, joka kuvaataan etulaatassa. Kehitysosaston johtaja voi vuorollaan erottaa vastustajien työntekijöitä, henkilöstöosaston johtaja voi palkata ylimääräisiä työntekijöitä, kommunikaatio-osaston johtaja määrittelee pelin kierroksen pituuden ja aloittaa toimintojen pelaamisen, kirjanpito-osaston johtaja saa alennusta yrityksen osakepisteistä, immateriaaliosaston johtaja voi muuttaa työntekijöitä vaikutusvaltapisteiksi ja johdon laskentatoimen osaston johtaja saa lisätuloja kaikista oman valtablokin hallussa olevista osastoista pelilaudalla.

Tärkeät toimintokierrokset

Pelin tärkein vaihe on toimintokierrokset, jotka alkavat, kun divisioonan johtajat ovat vaihtuneet ja vaikutusvaltapisteet yrityksen pomosta ja hallituksen jäsenistä on jaettu. Toimintokierroksen aluksi kommunikaatio-osaston johtaja saa kahdeksan tapahtumakorttia, jotka hän järjestää mieleiseensä järjestykseen. Tämän jälkeen kortteja nostetaan yksi kerrallaan, toteutetaan kortin tapahtuma ja jokainen pelaaja saa tehdä yhden toiminnon. Korttien tapahtumat ovat pääsääntöisesti yksinkertaisesti motivaation vähenemistä tai kasvua, mutta mukana on myös kortteja, joissa pelaajat menettävät rahaa yritykselle. Jokaisella kierroksella on myös tulokortti, jonka kääntyessä pelaajat keräävät tuottoja yrityksestä sekä toimintokierroksen päättävä kortti, jonka kääntyessä toimintokierros päättyy välittömästi.

Kun toimintokortti on käännetty kommunikaatiojohtaja aloittaa toimintojen pelaamisen. Hän voi tuoda laudalle uusia työntekijöitä, perustaa uusia osastoja ja pääosastoja divisiooniin, siirrellä osastoja ja pääosastoja divisoonasta toiseen tai yrittää lahjoa toisia pelaajia. Lisäksi pelaaja voi ostaa osakepisteitä, vaikutusvaltapisteitä, pääosastopisteitä ja johtokuntapisteitä, jotka vievät pelaajaa lähemmäs neljän pelipisteen saavuttamista ja pelin voittoa.

Kun kaikki pelaajat ovat pelanneet kierroksen oman toimintonsa, käännetään tapahtumakorttipakasta uusi kortti, jonka tapahtuma toteutetaan ja pelaajat pelaavat uudet toiminnot. Tätä jatketaan kunnes tapahtumakorttipakasta nousee kierroksen päättävä kortti siirrytään jälleen uuden johtajan valitsemiseen ja sitä seuraaviin toimenpiteisiin ja aloitetaan uusi kierros.

Kierroksia toistetaan niin pitkään, kunnes jollain pelaajista saa neljännen voittopisteensä. Hän ilmoittaa tällöin muille pelaajille, että on saavuttanut pelin päättymiseen edellytettävän pistemäärän. Kyseisen pelaajan jälkeen vuorossa olevilla pelaajilla on vielä mahdollisuus yhden toiminnon toteuttamiseen, jolla heillä on myös mahdollista kasvattaa omaa voittopistemääräänsä (neljään tai parhaimmillaan viiteen) ja eniten voittopisteitä kerännyt pelaaja voittaa pelin.

Power Struggle -pelitilanne

Yrityksen henkilöstöä. Kuva: Henk Rolleman / BGG

Yritystoimintaa italialaiseen malliin

Power Struggle kuvaa onnistuneesti suuryrityksen varjopuolia ja sitä kuinka motivaation heikkenemisellä on negatiivisia seurauksia yrityksen kannalta. Peli on vahvasti temaattinen ja teema on mukavasti läsnä pelissä alusta loppuun, pelin komponentit ovat erinomaiset, mikä edesauttaa positiivisen pelikokemuksen syntymistä ja pelin mekaniikat toimivat hyvin ja tukevat teemaa loistavasti.

Power Struggle on suunnattu peliharrastajille ja pelissä on paljon opittavaa ainakin ensimmäiselle pelikerralle. Pelin sääntöjen selittäminen kestää helposti yli 30 minuuttia ja pelin pelaaminen alle 90 minuutin on haastavaa. Huolimatta pelin pitkähköstä kestosta peli tuntuu usein loppuvan hiukan liian aikaisin juuri, kun pelaajat ovat saaneet valtablokkinsa voittopistekoneen käyntiin. Pelin balanssissa olisi myös hiukan korjattavaa, sillä erityisesti lahjomisen kohdalla voittopiste on vaikea saavuttaa, mikä vaikuttaa erityisesti niihin pelaajiin, joiden salaisena tehtävänä on lahjomisessa menestyminen.

Kaiken kaikkiaan Power Struggle on kuitenkin, pienistä puutteistaan huolimatta, loistava peli, joka tarjoaa runsaasti pelattavaa viihdyttävään ja temaattiseen pakettiin käärittynä. Kukapa ei tahtoisi leikkiä Berlusconia tämän saksalaissuuntaisen europelin tarjoamalla hiekkalaatikolla ja luoda siten legendan itsestään suuryrityksen sisäisellä kähminnällä.

Faktat Power Strugglesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Eggertspiele (2009)

Mutkikkuus: Sääntöjä on paljon, mutta kierrokset ovat samanlaisia ja siksi peli helpottuu hankalan alun jälkeen viimeistään toisella pelikerralla.

Onnen vaikutus: Valtaosa tiedosta on kaikkien nähtävillä pelilaudalla, mutta pelissä on sopivasti salaista tietoa, jotta peli säilyy mielenkiintoisena pelikerrasta toiseen.

Vuorovaikutus: Oman valtablokin vahvistaminen tapahtuu vastustajien kustannuksella eikä varpaille astuminen onnistu ilman käsin kosketeltavaa vuorovaikutusta.

Teema: On vahvasti läsnä pelissä!

Uudelleenpelattavuus: Peli paranee useampien pelikertojen myötä, kun pelin säännöt ja strategiat tulevat tutummiksi. Kestää siis uudelleen pelaamista hyvin.

Kieliriippuvuus: Kohtalainen. Peliä kykenee pelaamaan apulappujen kanssa, jos pelin alkuperäinen kieli on vieras.

Pelaajamäärä: 3-6

Pituus: 90-120 min (uusien pelaajien kanssa sääntöjen selittämiseen tulee varata vähintään 30 min)

Osta peli itsellesi

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Power Struggle

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:22
Aito keskiarvo:3.45
Tasoitettu keskiarvo:3.40
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 2
  • 3: 9
  • 4: 10
  • 5: 1

5 vastausta artikkeliin ”Power Struggle”

  1. Peli on vielä kokeilematta, mutta sen sanon, että harvinaisen tylsä nimi pelille on lätkäisty. Power Struggle on niin vaisu nimi, että se sopisi lähes pelille kuin pelille.

  2. Power Struggle on kyllä täyttä timanttia, vuonna 2009 julkaistuista peleistä henkilökohtaisessa Top-2:ssani (Hansa Teutonican kanssa). Etenkin pelin kiero tapa kääntää normaali aluehallintapelien logiikka nurinkurin on aivan loistava. Käytännössä peliä ei voiteta saamalla pysyvästi haltuun yrityksen divisioonia, vaan hallitsemalla niitä vain hetki. Käytännössä tämä onnistuu vain muiden pelaajien avustuksella. Pelissä pärjätäkseen täytyy siis ymmärtää ja ennustaa muiden pelaajien suunnitelmat, ja pelata itsensä asemaan, jossa hyötyy niistä.

    Parinkymmenen pelin kokemuksella olen eri mieltä arvostelussa mainituista tasapaino-ongelmista. Eri voittopistealueet ovat hyvin tasapainossa. Merkittävämpi ongelma tuntuisi olevan tilanne, jossa kaksi pelaajaa ovat toistensa arkkivihollisia ja jakavat kaksi kolmesta tavoitteesta.

  3. In the Shadow of the Emperorissahan on kai vähän samaa ajatusta, siinäkin alueiden valtaaminen on parempi kuin niiden hallussapito.

  4. Omissa peleissä erityisesti korruption kerääminen on ollut kitsasta ja edes pisteille pääseminen tuntuu olevan kovan työn takana. Verrattuna erimerkiksi päätoimistoista saatavaan pisteeseen korruptiopiste on kyllä todella työläs.

    Tämä on kyllä myös kovasti riippuvaista siitä, mitä muut pelaajat tekevät eli jos lahjontaa harjoitetaan porukalla, niin sitten pisteen saaminen pelin aikana on mahdollista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>