Kategoriat
Säännöt

Dr. Jekyll & Mr. Hyde

Tohtori Jekyllin ja herra Hyden tarina on tunnettu maailmalla ja esitetty moneen kertaan teattereissa. Se on kertomus ihmisen hyvän ja pahan puolen välisestä kamppailusta. Pelaajat pelaavat kahden hengen joukkueissa tavoitteenaan saada tohtori Jekyll tai herra Hyde kukistamaan toinen puoliskonsa. Korttejaan vain voi kontrolloida rajallisesti. Jekyllin puolella olevat joutuvat pelaamaan Hyden kortteja ja päinvastoin. Kuten kirjassa, muutokset olomuodosta toiseen tapahtuvat mitä kiusallisempiin aikoihin. Vaivihkainen viestintä parin kanssa ja herkät taktiikat ovat nyt tarpeen.

Dr. Jekyll & Mr. Hyde on erilainen tikkipeli kolmelle tai neljälle pelaajalle. Käännös on julkaistu Bambus Spieleverlagin luvalla.

Sisältö

  • kaksi Tohtori Jekyll ja herra Hyde -korttia, A ja B (kortin takana lukee “Dr. Jekyll & Mr. Hyde”)
  • 28 pelikorttia (Tohtori Jekyll -korteissa on pullon kuva, herra Hyde -korteissa taas silinterihattu)
  • Säännöt
  • Kuvitettu vihkonen

Alkuvalmistelut

Pelaajat muodostavat kahden hengen joukkueet. Joukkuetoverit istuvat vastatusten. Tohtori Jekyll ja herra Hyde -kortti asetetaan pöydälle siten, että tohtori Jekyll -puolet kortista osoittavat Jekyllin pelaajiin ja niin edelleen. B-kortti laitetaan pois, sitä ei nyt tarvita.

Kortit, kaikki 28 kappaletta, sekoitetaan ja jaetaan pelaajille yksi kerrallaan. Pelaajat voivat saada sekä Jekyllin että Hyden kortteja. Ne voi erottaa toisistaan etu- ja takapuolella näkyvistä symboleista.

Huom! Parit eivät saa puhua keskenään pelin aikana. Mitään neuvotteluja pelattavista korteista tai siitä, keneltä korttia pyydetään, ei sallita.

Pelin kulku

Jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja aloittaa. Hänen on joko pelattava oman puolen kortti tai pyydettävä jotakuta muuta pelaamaan kortti hänen puolestaan. Tohtori Jekyll -pelaajan on siis pelattava tohtori Jekyll -kortti omasta kädestään tai pyydettä ketä tahansa toista pelaajaa (paria tai vastapelaajaa) pelaamaan tohtori Jekyll -kortti hänen puolestaan.

Luonnollisesti pyynnön voi esittää vain pelaajalle, jolla on sopiva kortti. Jos pelaajalla on useampi oikean puolen kortti, hän voi pelata minkä haluaa. Joka tapauksessa pelattu kortti lasketaan pyytäjän pelaamaksi. Sen jälkeen seuraava pelaaja (pyytäjästä) joko pelaa kortin tai esittää pyynnön.

Vuorollaan siis Hyden pelaajat pelaavat Hyde-kortin kädestään tai pyytävät jotakuta muuta pelaamaan Hyde-kortin ja Jekyllin pelaajat pelaavat joko Jekyll-kortin tai pyytävät jotakuta pelaamaan Jekyll-kortin.

On täysin mahdollista, että samalta pelaajalta pyydetään korttia monta kertaa saman kierroksen aikana. On siis normaalia, että pelaajilla on eri määrä kortteja käsissään.

Tikkien pelaaminen

Pelatut kortit asetetaan Jekyll ja Hyde -kortin ympärille, sille puolelle kenen vuoro on (riippumatta siitä, kuka kortin oikeasti pelasi). Kun neljä korttia on pelattu, isoimman kortin pelannut voittaa tikin ja kerää kortit. Jos pöydällä on useampia yhtä isoja kortteja, ensin pelattu voittaa. Tikin voittaja aloittaa seuraavan tikin.

Esimerkki: Adam aloittaa tikin. Hän pyytää pariaan Christiania pelaamaan Hyde-kortin. Christian pelaa kortin kädestään ja laittaa sen Adamin puolelle Jekyll ja Hyde -korttia. Bettyn vuoro on seuraavana ja hän pyytää Jekyll-korttia Adamilta. Sen jälkeen Christian pyytää Dorista pelaamaan Hyde-kortin. Lopuksi Doris pelaa Jekyll-kortin. Doris on pelannut kaksi korttia, Betty ei yhtään. Kaikki ovat kuitenkin saaneet vuoronsa ja jokaisella on kortti edessään.

Kortit

Sekä Jekyll- että Hyde-kortteja on samanlainen 14 kortin joukko. Joukkoon kuuluu yksi muutos, viisi henkilöä, viisi paikkaa ja kolme tekoa tai tunnetta.

Muutos (Transformation)

Muutos on korkein kortti. Sillä ei kuitenkaan voiteta tikkejä noin vain. Jos Muutos pelataan, tikin neljä korttia pysyvät pöydällä. Muutoksen pelannut pelaaja aloittaa uuden tikin. Tämän tikin voittaja saa kaikki pöydällä olevat kortit. Jos tässä toisessa tikissä pelataan Muutos, alkaa vielä kolmas tikki, joka ratkaisee, kuka saa kaikki kortit.

Jos molemmat Muutokset pelataan samaan tikkiin, ensin korttinsa pelannut aloittaa seuraavan tikin. Viimeisessä tikissä Muutokset ovat arvottomia.

Henkilöt (Characters)

Seuraavaksi korkeimpia kortteja ovat henkilöt. Niiden arvojärjestys osoitetaan kirjaimilla A-E. Jekyll ja Hyde ovat korkeimpia, A. Sen jälkeen tulevat herra Utterson (B), tohtori Lanyon (C), herra Enfield (D) ja Poole (E). Kummallakin joukkueella on samat henkilöt.

Paikat (Scenes)

Paikat ovat henkilöitä huonompia, mutta yhtä arvokkaita keskenään (F). Jos tikkiin pelataan useita paikkoja, mutta ei muita isompia kortteja, ensin pelannut voittaa. Korteissa olevat numerot vaikuttavat pisteytyksessä.

Teot ja tunteet (Deeds ja Sentiments)

Teot ovat kaikista huonoimpia kortteja. Kaikki muut kortit voittavat ne, mutta keskenään ne ovat samanarvoisia. Pisteytyksessä ne ovat kuitenkin erittäin tärkeitä.

Teot ja tunteet ovat raivo (Fury), holtittomuus (Recklessness) ja murha (Murder) Hydelle ja hyväntekeväisyys (Charity), armo (Mercy) ja katumus (Remorse) Jekyllille.

Pisteytys

Kun kaikki seitsemän tikkiä on pelattu, pisteet lasketaan. Korteista saa pisteitä niiden numeroarvon mukaan. Paikat ovat kolmesta seitsemään pisteen arvoisia, kaikki henkilöt ovat yhden pisteen arvoisia. Näissä korteissa ei ole väliä, onko kortti Hyden vai Jekyllin.

Muutokset ja teot ovat nollan pisteen arvoisia. Tekokorteilla on kuitenkin toinen, tärkeämpi osa. Kaikki oikealle joukkueelle päätyneet teot antavat pisteisiin kertoimia. Raivon ja hyväntekeväisyyden kerroin on yksi, holtittomuuden ja armon kerroin on kaksi ja murhan ja katumuksen kerroin on kolme.

Jos joukkue on kerännyt useampia teoistaan, kertoimet lasketaan yhteen. Jos Hyden joukkueella on raivo ja murha, saavat he kertoimeksi neljä. Kerroin on korkeintaan kuusi, jos joukkue saa kaikki tekonsa kerättyä. Väärällä joukkueella olevat teot ovat arvottomia.

Jos joukkue ei saa ensimmäistäkään teoistaan kerättyä, sen kertoin on nolla eli se ei saa pisteitä.

Esimerkki: Jekyllin joukkue kerää kaksi tikkiä ja saa seuraavat kortit: Hyden huone (6 pistettä), tohtori Lanyon (1 piste), herra Hyde (1 piste), muutos (0), herra Utterson (1 piste), hyväntekeväisyys (kerroin 1), katumus (kerroin 3) ja raivo (kerroin 1). He saavat (6 + 1 + 1 + 1) * (1 + 3) = 9 * 4 = 36 pistettä. Raivosta ei tule pisteitä, mutta he onnistuivat välttämään Hyden suututtamisen, jolloin Hydekään ei saa pisteitä kortista.

Kortit sekoitetaan ja uusi kierros alkaa.

Pelin loppu

Peli päättyy, kun toinen joukkueista saa kokoon 1 000 pistettä. Eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaa.

Kolminpeli

Kolmella pelaajalla pelattaessa Hyde taistelee avoimella ja suljetulla kädellä kahta Jekyll-pelaajaa vastaan. Peli on jokseenkin taktisempi, joten sitä ei välttämättä kannata kokeilla ennenkuin on pelannut peruspeliä neljällä pelaajalla.

Joukkueet eivät siis ole kiinteitä. Pelaajat pelaavat vuorotellen yksinään. Yksinäistä pelaajaa vastapäätä oleva paikka on tyhjä ja siinä kohdalla pelaa Hyden haamu. Kortit jaetaan kuten nelinpelissä, sillä poikkeuksella että Hyden haamun kortit pidetään kaikkien näkyvillä.

Yksinäinen pelaaja aloittaa. Hän voi pelata joko Hyde-kortin tai pyytää jotain toista pelaajaa pelaamaan sen hänen puolestaan, kuten nelinpelissä. Hän voi myös pyytää haamua pelaamaan kortin hänen puolestaan, jolloin hän saa itse valita, mitä haamu pelaa. Haamu taas voi pyytää yksinäistä pelaajaa pelaamaan Hyde-kortin. Oli siis kyse haamun tai Hyden vuorosta, yksinäinen pelaaja saa aina valita joko oman tai haamun Hyde-kortin.

Jos yksinäistä pelaajaa pyydetään pelaamaan Jekyll-kortti, sen on tultava hänen omasta kädestään. Jos haamulta pyydetään Jekyll-korttia, haamun pari valitsee kortin.

Jokaisen käden päätteeksi yksinäisen pelaajan vasemmalla puolella istuva pelaaja siirtyy haamun paikalle ja jakaa kortit seuraavalle kierrokselle. Yksinäisen pelaajan oikealla puolella istuva pelaaja on uusi yksinäinen pelaaja ja aloittaa seuraavan kierroksen.

Pelaajien pisteet lasketaan yksitellen. Kun joukkue saa pisteitä, merkitään joukkueen keräämät pisteet erikseen kummallekin pelaajalle. Peli päättyy, kun joku pelaajista saavuttaa 1000 pistettä.

Vihjeitä ja vaihtoehtoja

  • Kannattaa yrittää muistaa, mitä kortteja on jo pelattu.
  • Yritä päätellä, mitä kortteja muut pelaajat käsissään piilottelevat.
  • Yritä vähentää vastapelaajiesi korttivalikoimaa ja säilyttää omasi.
  • Pyydä vastustajalta korttia, jos parisi pelaa viimeisen kortin tikkiin. On vaarallista pyytää korttia vastapelaajalta, kun hän on viimeisenä vuorossa.
  • Vaihtoehtoinen pelitapa: käytä B-korttia A-kortin sijasta. Tällöin parit istuvat vierekkäin, eivätkä vastatusten.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *