XCOM Love Jump

Viikkokatsaus 26.12.2016: Lovecraftin kirjeitä ja sormusjahtia

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

Tämän viikkokatsauksen toimitti Mikko Saari.

Jotain isoa on tulossa

XCOM kehittyy

XCOM-lautapeli saa ensimmäisen lisäosansa. XCOM: Evolution tuo peliin kaikenlaista pientä uutta, jokainen rooli saa uutta tehtävää. Vastassa on alieneiden lisäksi EXALT, salamyhkäinen järjestö, joka yrittää alienkriisin varjossa kaapata vallan maailmassa. Commanderin ja Central Officerin on torjuttava myös EXALTin toimenpiteitä.

Chief Scientist voi puolestaan rakennella hylkytavarasta kyberneettisiä MEC Troopereita, jotka ovat Squad Leaderille iso apu: nämä kaverit ovat erikoisosaajia jokaisella taistelualueella.

Tarjolla on tietysti myös uutta teknologiaa ja uusia tehtäviä, joissa on erikoisetuja palkintoina. Nämä palkinnot on vain lunastettava nopeasti, ennen kuin ne vanhenevat.

Lisäosan julkaisupäivä on 29.12., eli se saapunee Suomeen tammikuussa.

XCOM: Evolution
Kuva: Fantasy Flight Games

The City hyppää avaruuteen

Tom Lehmannin kaupunginrakennuskorttipeli The City on hieno peli, jonka suosiota on syönyt englanninkielisen laitoksen puute. Peli on ollut saatavilla vain saksaksi, puolaksi, ranskaksi ja hollanniksi.

Nyt asiaan tulee korjaus, tavallaan. Rio Grande Games julkaisee alkuvuodesta 2017 Jump Driven, joka on uusi versio The Citystä, sijoitettuna Race for the Galaxyn maailmaan. Peli on tarkoitettu jonkinlaiseksi johdatukseksi Racen maailmaan, kuvitus on samantyylistä ja peleissä on samannimisiä kortteja, mutta pelimekaniikaltaan Jump Drive on huomattavasti yksinkertaisempi.

Tom Lehmann on julkaissut pelistä pari tiiserijuttua (osa 1 ja osa 2), joista näkyy, että osa korteista on aika laillaan suoraan The Citystä, mutta muutoksiakin on tehty. Peli ei siis ole suora käännös.

Le Havresta uusi painos

Le Havren kansiUwe Rosenbergin vuonna 2008 ilmestyneestä Le Havresta tulee ensi vuonna uusi painos. Pelin tuoreinta vuoden 2012 painosta on edelleen saatavilla, joten kovin akuuttia puutostilaa uusi painos ei paikkaa, mutta uusi painos sisältää enemmän tavaraa.

Le Grand Hameau -lisäosa löytyi jo edellisestä painoksesta, mutta tähän on lisätty vielä jotain promokortteja, joita aikaisemmassa painoksessa ei ollut, kertoo Grzegorz Kobiela.

Kauhistuttavia kirjeitä

Tässäpä yhdistelmä, jonka olisi voinut ennustaa: Love Letteristä ilmestyy uusi versio Lovecraft Letter, joka yhdistelee Love Letteriin Cthulhu-teeman. Lovecraft Letter ilmestyi Japanissa tänä vuonna ja AEG tuo sen englanniksi ensi vuoden puolella.

Peli ei kuitenkaan ole pelkkä uudelleenteemoitus, vaan sääntöjäkin on muutettu. Osa korteista on hulluuskortteja ja jos pelaajan poistopakassa on yksikin tällainen kortti, pelaaja on hullu, ja voi käyttää korttien vaihtoehtoisia voimia. Tähän liittyy kuitenkin vaara lopullisesta mielen hajoamisesta, jolloin peli päättyy siihen.

Mielenkiintoinen peli ja lisäbonuksena pelin kuvitus on Vincent Dutrait’n käsialaa. AEG lupaa ilmestymisajankohdaksi heinäkuun 2017.

Lovecraft Letterin kortteja

Lisää Italo-Tolkienia

Italialaisten Tolkien-tulkintojen ystäville on luvassa lisää herkkua. Marco MaggiGabriele Mari ja Francesco Nepitello ovat kehitelleet The Hunt for the Ring -pelin, jossa Nazgûl jahtaa Sormusta kuljettavaa Frodoa. Peli on salaista liikkumista, väijymistä ja jahtia.

Asialla ovat kyllä oikeat tekijät: War of the Ringin tehneet Maggi ja Nepitello ovat Tolkieninsa huolella tutkineet ja Letters from Whitechapelin tekijä Mari tuntee salaisen liikkumisen genren hyvin.

Pelin julkaisee Ares Games ja se ilmestyy kesällä 2017. Ares Gamesin sivuilta löytyy ennakkofiiliksiä.

The Hunt for the Ring

Taittelutehtävä

Erikoisten pelien ystävien kannattaa pitää silmällä Fold-it-peliä, jossa pitää taitella kankainen liina sillä tavoin, että vain vaaditut kuviot jäävät näkyviin. Korealaisen Taeyun Gohin suunnittelema ja HappyBaobapin julkaisema peli on sikäli relevantti, että BGG:n uutisten mukaan pelistä on tulossa vuoden 2017 aikana myös skandinaavinen laitos. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jää nähtäväksi.

Mikon pelaamia

Toisen lähetysaallon Mechs vs Minionsit ehtivät näppärästi enimmäkseen aatonaattona koteihin. Aiheesta kirjoittelin jo syyskuussa enemmän, mutta kyseessä on siis League of Legendsin tekijöiden Riot Gamesin julkaisema yhteistyölautapeli, jossa ohjaillaan robotteja ohjelmoimalla ja yritetään suoriutua tehtävistä. Robo Rally tulee hakematta mieleen.

Peli on melkoisen överi elämys. Boksi on jo itsessään melkoinen arkku. Pelien kohdalla voi puhua isosta boksista siinä vaiheessa kun laatikon tilavuus ylittää kymmenen litraa (Splotterin jättiboksit ovat vähän yli kymmenen litraa, Star Wars: Rebellionin boksi melkein 12 litraa): Mechs vs Minions on kooltaan yli 20 litraa. Se on siis isompi kuin vaikkapa Twilight Imperiumin laatikko.

Mikä parasta, arkku on täynnä upeita osia. 80 euron hintalappu tuntuukin täysin poskettomalta pelin sisältöön nähden. Jos nauttii runsaista komponenteista, figuureista ja muusta krääsästä, juuri mistään muualta ei tällaista hinta-laatu-suhdetta saa.

Vaan onko boksissa pelikin? On toki. Ensimmäinen skenaario pelattiin oitis, ei tainnut mennä tuntiakaan laatikon saapumisesta, kun olimme jo tutoriaalin kimpussa. Enempää ei olla vielä ehditty, mutta hyvältä näyttää. Pelin idea on toimintorivin ohjelmoinnissa draftatuista korteista. Riviä kehitellään kortti-pari kerrallaan ja kortit pysyvät rivissä pitkään, eli joka vuoro ajetaan samaa ohjelmaa pienin päivityksin. Korttien teho on kolmiportainen, eli kasaamalla samaan ruutuun monta korttia saa toimintoihin lisäpotkua.

Minioneita saa kyllä murskattua vaivattomasti, mutta mikään harkitumpi toiminta on aika vaikeaa. Ensimmäisen tehtävän tavoitteena on kuljettaa pommia laudan poikki, ja se tuntui kovin vaikealta. Onneksi mechit ovat sentään tuhoutumattomia – vahinkoa ne kyllä ottavat, mutta eivät hajoa lopullisesti.

Hauska peli, kyllä tätä on helppo suositella yhteistyöpelien, ohjelmoinnin ja kaoottisen tuhon ystäville.

Lokakuulle luvattu Kickstarter-julkaisu Hero Realms antoi odotella itseään, mutta saapui sekin jouluksi. Tämä kolmas Realms-peli muistuttaa pelimekaniikaltaan kovin paljon Star Realmsia, mutta ulkonäöltään tuo mieleen ennemmin Epicin. Aika tylsää perusfantasiaa, siis, siinä missä Star Realms on tylsää perus-avaruusoopperaa.

Mutta toimiihan tämä pelinä. Vaikuttaisi siltä, että ruuvia on väännetty pykälän älyvapaampaan suuntaan. Ihan Epicin mittasuhteissa ei olla, mutta korteissa on hieman enemmän potkua kuin Star Realmsissa. Pelaaminen on ihan yhtä hauskaa. Laatikossa on riittävästi tavaraa nelinpeleihin asti, mutta vaikka boksi onkin parempi kuin Star Realmsissa, muovitetut kortit eivät siihen mahdu (ehkä tosi naftin kokoisilla suojilla, mutta yhtään isommilla ei).

Hero Realmsin erikoisuutena ovat perinteisiä hahmoluokkia sisältävät Character Packit. Näitä oli tarjolla sellainen sekamelska Kickstarterissa, että jätin ne kylmästi täysin väliin. Hahmopakoilla on omat kymmenen kortin aloituspakat ja jotain pientä hahmospesifiä ominaisuutta. Luulen, että näihin täytyy jossain vaiheessa perehtyä, kunhan näitä Suomessa kaupasta saa, yksittäiset pakat eivät varmaankaan ole kovin kalliita ja tuovat varmasti vaihtelua peleihin (ja vaihtelua verrattuna Star Realmsiin). Jonkinlainen kampanjamoodikin tähän on, mutta se ei erityisemmin houkuttele.

Ketjuvaihdoista voi saada kaikenlaista mielenkiintoista. Lautapelaamaanin ketjuvaihdossa keskityin itse haalimaan rahaa, mutta yhden pelin halusin. Vaihto onnistuikin hyvin, kun pistin haluamani pelin jokaikisen vaihdossa tarjoamani pelin vaihtolistalle. Jo vain nappasi, ja Historia kotiutui tapahtumasta.

Historia on sivilisaatiopeli, eli osuu genreen, josta olen aina ollut kiinnostunut ja joka on pääasiassa tarjoillut pettymyksiä toisensa perään. Historia lupaa mielenkiintoista abstraktiota ja sotimista, joka ei häiritse. Mielenkiintoista on myös tekoälypelaajat, joilla pelaajamäärä saadaan aina täytettyä maksimiin kuuteen, oli pelaajia mukana kuinka monta tahansa.

Olemme ehtineet pelata vasta kerran ja harjoituksen vuoksi jätettiin CivBotit pois, pelissä on muutenkin aika paljon omaksuttavaa, kiitos runsaan ikoniviidakon. Botit osoittautuivat tarpeellisiksi, kaksinpeli on muuten kovin väljä. Seuraavalla kerralla sitten botteja mukaan. Ihan hyvä fiilis pelistä kuitenkin jäi, se on mekaanisesti varsin nokkela.

Tulevia tapahtumia

5.–8.1.2017: Kuopiossa järjestetään perinteinen Kinkkucon-pelitapahtuma 5.–8.1.2017. Tapahtumapaikkana on tuttu Lukema Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksella. Tapahtumassa on tarjolla vapaata pelaamista. Sunnuntaina on lisäksi lasten peliaamu klo 9–14. Lisätietoja tapahtumasta Lautapeliseuran foorumilta.

3.–5.3.2017: Turussa junapelataan kahdeksannen JunaConin merkeissä. JunaCon on lautapelitapahtuma, jossa pääpaino on rautatieteemaisissa peleissä, mutta kaikenlaisten lauta- ja korttipelien pelaajat ovat tapahtumaan tervetulleita. Tapahtuma järjestetään Electrocityn Sparkup-tilassa Turussa.

4.–5.3.2017: Tampere-talon valtaa Tracon Hitpoint eli Traconin tekijöiden pelitapahtuma, joka tarjoaa kaksi päivää lauta-, kortti-, rooli- ja figupelejä. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös pelisuunnittelukilpailu. Kahden päivän ennakkolippu maksaa 15 € ja sen voi ostaa Traconin nettikaupasta.

21.–23.4.2017: Lautapeliseuran järjestämä SMCon Turussa kokoaa pelaajat SM-joukkueturnaukseen ja lisäksi mahdollisesti yksilöturnauksiin. Myös vapaalle pelaamiselle on tilaa. Ilmoittautuminen joukkueturnaukseen päättyy 12.4.2017. Lisätietoja Lautapeliseuran sivuilta.

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *