Kategoriat
Peliarvostelut

Mai-Star

Kilvoittelevat geishat taistelevat maineesta Seiji Kanain Mai-Star-korttipelissä. Vain yksi voi olla Mai-star, geishojen ykkönen. On siis aika huolehtia, että se olet sinä.

Punaisessa kimonossaan tyttö odottaa polvillaan komeaa samuraita saapuvaksi. Hän asettelee kupit teeseremoniaa varten tismalleen oikeaan asentoon. Huilujen soidessa tuuli puhaltaa kirsikan terälehdet matkaan Fuji-vuoren siluettia vasten. Jokaisessa päivässä on pala unelmaa.

AEG:n vuonna 2010 julkaiseman Mai-Star -korttipelin geishat eivät muistuta kuin ulkoisesti Fazerin mainosten kanssasisariaan. Pelin geishat ovat kuin pahimpia tositeeveen selkäänpuukottaja-juonittaria. Taidokas geisha saa sormensa ympärille kaikki ukot pahaisesta roninista ylhäisimpään daimioon. Vain yksi voi olla Mai-Star, arvostettu ja kadehdittu alfageisha.

Nopeasti opittava

Mai-Starin kansiMai-Star on Love Letterin luoneen Seiji Kanain korttipeli 3–6 pelaajalle. Pelaajat ovat kilpailevia geishoja, joilla kullakin on oma erikoiskykynsä sekä eriasteiset maineet esiintymisessä, palvelemisessa sekä oppineisuudessa.

Kaikki pelaajat saavat aluksi viisi asiakaskorttia. Kun yksi pelaaja saa kätensä tyhjäksi korteista, kierros päättyy ja lasketaan pisteet. Kolmen kierroksen jälkeen eniten pisteitä kerännyt geisha voittaa.

Asiakaskortin voi pelata vieraana, jolloin siitä saa voittoon tarvittavia pisteitä. Näin tehdäkseen geishalla täytyy kuitenkin olla asiakkaan vaatima maine tietyssä kyvyssä.

Jos taidot eivät riitä vieraan pisteyttämiseen, geisha voi käyttää asiakasta mainostamiseen. Asiakas levittää silloin sanaa geishan taidoista. Tällöin asiakaskortti pelataan geishan viereen, jolloin yksi tai useampi geishan taidoista saa lisää mainetta. Jatkossa hän saa siis parempia asiakkaita vieraakseen, kykyjensä “kasvaessa”. Kun asiakas pelataan tässä tarkoituksessa, pelaaja joutuu nostamaan uuden kortin tilalle. Hän ei siis pääse yhtään lähemmäs kierroksen lopettamista. Jokainen kierroksen lopussa käteen jäänyt kortti tarkoittaa kahta miinuspistettä.

Mai-Star-esimerkkikuva.
Varas vaatii vieraana geishalta palvelutaidon 4. Geisha Natsumilla, “Kesäisellä merellä”, on palvelutaito 5. Hän voi siis pelata varkaan vieraana geishakorttinsa yläpuolelle ja saa siitä 4 pistettä. Useimmat asiakkaat antavat lisäksi jonkin lisätoiminnon. Varas voi poistaa joltain toiselta geishalta tämän uusimman vieraan (eli voittopisteitä). Kuva: Kai Saarto

Asymmetriset geishat

Riippuu geishasta, joutuuko kierroksen alun aina kasvattamaan ensin mainostuksella mainettaan vai saako asiakkaita heti pisteytettyä vieraiksi. Puumaikään päässeellä Oboro-geishalla on esimerkiksi kaikki taidot vitosessa jo heti aluksi. Se on aivan ylivoimaista. Tämän vuoksi Oboro saa joka kierroksen aluksi kaksi ylimääräistä asiakaskorttia hidastamaan voittokulkuaan.

Vertailuna esimerkiksi nuorella Suzunella kaikki taidot ovat kakkosessa, mutta hänen erikoiskykynään on pelata ylimääräinen mainostaja kerran vuorossa. Suzunen alku on siis hidas, mutta kierroksen jatkuessa pidempään hän pääsee taidoissaan muiden rinnalle ja ohikin.

Geishoilla on toinen toistaan parempia kykyjä, mikä tekee pelistä mielenkiintoisen. Tasapaino peliin tulee nimittäin enemmän pelaajista kuin geishojen välisestä tasapainosta. Kun joku aloittaa Oborolla ja alkaa tyhjentää kättään heti pisteiksi, voi olla varma että muut pelaajat lyövät peliin kortteja, joilla Oboro joutuu nostamaan vielä lisää kortteja. Tällä välin joku Suzunen tapainen vaarattomana pidetty geisha pystyy nostamaan kykyjään korkealle ennen kuin muut pöydässä edes tajuavat märkäkorvan nousseen vakavasti otettavaksi voittajakandidaatiksi.

Tasapainoitusmekanismi on mahtava. Voi sitä draamaa ja jännitystä, kun joku uskaltautuu irtautumaan loppukiriin ja muut heittävät kilvan kapuloita rattaisiin estääkseen kierroksen lopettamisen tai reilun pistevoiton. Voittoon vaaditaan yleensä suunnittelua ja pokerinaamaa. Omien suunnitelmien salaaminen ja huomion siirtäminen toisten pelaajien suuntaan on tärkeä osa menestymistä.

Kaksinpeliä ei Mai-Starissa virallisesti ole. Mikään pelimekaniikassa ei sinänsä estä pelaamasta kaksin, ja sitä olen vaimon kanssa tehnytkin. Ongelmana on, että kaksinpelissä toinen pelaaja pääsee helposti karkuun, eikä siihen ole toisella juuri vastaansanomista. Pelistä tulee silloin liian tuuripitoinen.

Japani vai Rokugan?

Mai-Starista on kaksi versiota, alkuperäisessä japanilaisessa on sikäläistä sumi-e -tyyppistä perinteikästä tussimaalausta ja viisi geishaa. Korteissa on japanin lisäksi englanninkieliset tekstit. AEG teemoitti jenkeissä pelin uudestaan omaan Legend of the Five Rings (L5R)-universumiinsa ja lisäsi kuudennen pelaajan. Itse pidän kovasti nimenomaan L5R-version värikkäästä ja tarkasta kuvituksesta, mutta monet ovat eri mieltä.

Jos Smaragdivaltakunta Rokuganiin sijoittuva L5R-keräilykorttipeli tai -roolipeli ei ole tuttu, niin se ei haittaa tippaakaan. Teema ei tule pelissä mitenkään esiin, L5R-yhteydestä tietämätön pelaaja ajattelee pelin sijoittuvan Japaniin.

Minä fanitan lujaa Legend of the Five Ringsiä, joka on kuin pseudojapanilainen Game of Thrones hovijuonitteluineen ja sotineen. Itse sain siis lisäarvoa tästä teemoituksesta ja se tuntui sopivan hyvin pelin kieroilevaan henkeen.

Paljon peliä pienessä boksissa

Mai-Starin pienessä laatikossa on 81 korttia, ohjeet ja paksu vihko kaksipuolisia pisteytyslomakkeita. Olemme vaimon kanssa saaneet tästä yllättävän paljon hupia irti. Peli on todella helppo opettaa, ja se etenee nopeasti kolmella ja neljällä pelaajalla. Kuusinpeli uusien pelaajien kesken sitten kestikin selvästi kauemmin. Viidellä ja kuudella pelatessa on niin paljon tarkkailtavaa muiden korteissa, että päätöksenteko kestää väkisinkin.

Mai-Star ei ole saanut maailmalla erityisempää arvostusta, mitä itse en ihan ymmärrä. Tämä voi johtua osittain siitä, että geishan pelaaminen ei teemana ehkä innosta läheskään kaikkia. Toinen syy voi olla siinä, että peli keikkuu vähän fillerin ja täysimittaisen perhepelin välimaastossa keskimääräisellä puolen tunnin kestollaan. Tämä siis useammalla pelaajalla. Kolmistaan menee varttiin, jos on pari peliä kokemusta alla.

Tunnelma Mai-Starissa on ehdottomasti kohdillaan. Voi sitä katkeruutta oman juonen epäonnistuttua, tai onnistumisen riemua, kun saa liruteltua kanssasisaren riisikuppiin oikein kunnolla pelaamalla huikean kombon.

“Elämä ei ole reilua. Voit silti voittaa.”
– Skorpionin klaanin daimio Bayushi Tangenin teoksesta Pieniä totuuksia

Faktat Mai-Starista

Suunnittelija

Julkaisija: AEG, Japon Brand (2010)

Mutkikkuus: Peli on helppo opettaa, toiminnot ovat varsin selviä kun oppii lukemaan korttien symbolit.

Onnen vaikutus: Pelissä tuuri, taito ja oveluus synnyttävät mielenkiintoisen kokonaisuuden. Pelaajat tasapainottavat toisiaan, joten tuurin osuus vähenee pelaajamäärän lisääntyessä.

Vuorovaikutus: Toisen kortteihin voi vaikuttaa omilla asiakkaillaan. Lisäksi pelissä on vahva sääntöjen ulkopuolinen vuorovaikutus, kun muiden huomio pyritään ohjaamaan itsestä muualle.

Teema: Geishojen juonittelu tuntuu todella siltä. Teema on näin simppeliksi korttipeliksi yllättävän vahva.

Uudelleenpelattavuus: Erilaisia asiakaskortteja on aika rajoitetusti. Kuusi eri geishaa tarjoavat kuitenkin vaihtelua kunkin pelikerran taktiikoihin.

Kieliriippuvuus: Pelikorteissa on englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 3–6. Kaksinpeli mahdollinen, mutta aika tuurilotto.

Pituus: 15–45 minuuttia riippuen pelaajamäärästä.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Kai Saarto

Turkulainen pitkän linjan toimittaja. Tekee sivutöinä kuvituksia ja verkkosivuja. Rooli- ja lautapelaaja from way back.

3 vastausta aiheeseen “Mai-Star”

Eilen pääsin ensimmäistä kertaa pelaamaan tätä. Todella kiva peli ja helppo oppia.
Harmi vaan kun ei taida Suomenkielistä versiota tästä olla. Muuten tulisi varmaan lastenkin kanssa tätä pelattua.

Olenkin unohtanut mainita, että huoleni oli aivan turha. 9 vuotiaan kanssa kun aluksi otettiin muutamat harjoitusmatsit ja selitin huolella korttien merkitykset, niin sehän alkoi äkkiä muistamaan mitä mikäkin kortti tekee.

Uskomaton muisti lapsilla kyllä on. Meillä nelivuotias hanskaa yllättävän monta peliä kuvamuistilla. Hyvä kuulla, että pelittää noin mukavasti teillä. Mai-Star pitäisikin saada taas pöytään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *