Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Nations: The Dice Game

Nations-lautapelin nopilla pelattava pikkuveli on yksinkertaista sivilisaationoppailua, joka muistuttaa isoa Nationsia, mutta on oma pelinsä. Taistelu sivilisaation kehityksestä on kiivasta ja vuorojärjestyksellä on merkitystä. Nations: The Dice Game on vaihteeksi noppapeli, joka ei perustu Yatzyyn.

Lautapelit.fi:n vuoden 2013 iso julkaisu Nations sai pian noppapeliversion pikkuveljekseen. Nations: The Dice Game esiteltiin jo Essenin messuilla 2014, mutta erinäiset vaikeudet pelin tuotannossa viivästyttivät pelin kauppoihin saamista aina alkukesään 2015 asti. Nyt trendikäs noppapeliversio on onneksi kaupoissa ja kaikkien saatavilla.

Ulkoiset seikat ainakin ovat kunnossa: peli näyttää isoveljeltään. Toteutus on siisti ja mikä tärkeintä, nopat ovat tyylikkäitä ja selkeitä.

Noppasivilisaatio

Nations: The Dice Gamen kansiJokainen pelaajista saa oman sivilisaation, mutta hieman tylsästi lähtökohdat ovat kaikilla tismalleen samat. Pelin alussa pelaajilla on viisi valkoista noppaa, yksi uudelleenheittomerkki ja yksi kolikkomerkki. Valkoiset nopat ovat yleisnoppia, joista löytyvät kaikki pelin käyttämät symbolit: kolikot, joilla ostetaan laattoja; miekat, joilla soditaan; vilja, jolla ruokitaan kansa; kirjat, joilla sivistytään ja kivet, joilla rakennetaan ihmeitä.

Pelissä on neljä aikakautta, joiden aikana sivilisaatiota kehitetään hankkimalla laattoja. Laattoja on muutamaa eri lajia, joista löytyy sivilisaatioiden perustarpeet. Erilaisia keksintöjä kuvaavat siniset laatat rakentavat sivilisaatiota paremmaksi, johtajat antavat uudelleenheittoja ja ihmeet ja siirtomaat tuottavat pisteitä ja merkkejä.

Aikakauden alussa pelilauta täytetään laatoilla. Laudalla on kolme riviä, jotka määräävät laattojen hinnan. Alarivin laatat maksavat yhden, toisen rivin laatat kaksi ja ylärivin laatat kolme kolikkoa tai miekkaa. Siirtomaat ostetaan miekoilla, muut laatat kolikoilla.

Siniset laatat antavat uusia noppia. Laatta on pelattava jonkun aikaisemman päälle, jolloin edellisen laatan antama noppa menetetään. Tässä on onneksi se kätevyys, että menetetyn nopan voi poistaa jo käytetyistä nopista ja uudet nopat saa heti käyttöön. Uudet nopat ovat muita kuin valkoisia. Punaisissa nopissa on miekkoja, sinisissä kiviä ja kirjoja, keltaisissa rahaa ja viljaa.

Johtajille on oma paikkansa, niitä voi olla kerralla vain yksi. Ihmeitä voi samoin rakentaa vain yhtä kerrallaan, mutta kun se on rakennettu, tila vapautuu uudelle. Siirtomaita mahtuu rajattomasti.

Sun Tzun Persia. Kuva: Mikko Saari
Sun Tzun johtamat persialaiset ovat kääntyneet juutalaisuuteen ja rakentavat nyt Stonehengeä. Kuva: Mikko Saari

Heitä ja osta

Pelaajat aloittavat aikakauden heittämällä kaikki noppansa. Vuorollaan pelaaja voi ostaa uuden laatan, rakentaa ihmettä tai heittää käyttämättömät nopat uusiksi, mikäli käyttämättömiä uudelleenheittomerkkejä on vielä jäljellä. Jos ei voi tai halua tehdä enää mitään, täytyy passata. Jos nopat eivät yksinkertaisesti tottele vaan antavat tarpeettomia tuloksia, mitä tahansa kahta noppaa voi käyttää tuottamaan yhden kolikon, viljan tai kiven.

Kun kaikki pelaajat ovat passanneet, tehdään huoltotoimia. Pelaajat laskevat tuottamansa kulttuurin eli kirjasymbolit ja merkitsevät ne kulttuuripisteiden radalle. Sen jälkeen kulttuuri tuottaa pisteitä: jokainen pelaaja saa pisteitä sen mukaan kuinka monta pelaajaa hänen takanaan on kulttuuriradalla.

Kansakunnan ruokkiminen on tässä pelissä vapaaehtoista: jos pelaajalla on käyttämätöntä ruokaa tietty määrä, siitä saa pisteitä. Myös käyttämättömistä miekoista saa pisteitä, jos niitä on tarpeeksi. Käyttämättä jääneet miekat määräävät myös vuorojärjestyksen, runsasmiekkaisin pelaaja saa aloittaa seuraavan kierroksen.

Tämä kuvio toistetaan neljä kertaa, jonka jälkeen lasketaan pisteet. Aivan silkkaa saman toistamista peli ei ole, sillä eri aikakausien laatoissa on eroavaisuuksia ja pelaajien sivilisaatiot kehittyvät myös tehokkaammiksi.

Nations: The Dice Gamen nopat. Kuva: Mikko Saari
Tuotannossa murheita aiheuttaneet nopat ovat todella hyvän näköiset. Kuva: Mikko Saari

Kriittinen vuorojärjestys

Miekkoja kannattaa jättää käyttämättä, sillä vuorojärjestyksellä on merkitystä. Ensimmäinen pelaaja hyötyy paljon, kun pääsee valitsemaan ensimmäisenä täydestä laattavalikoimasta. Laattoja on aika vähän, kolmin- ja nelinpelissä vain kolme pelaajaa kohden, ja osa laatoista on selvästi tehokkaampia kuin toiset (ja yhtä hyvistä laatoista toinen voi olla kolme kertaa kalliimpi).

Viimeisenä on ikävää olla, joten vuorojärjestykseen kannattaa suhtautua vakavasti. Miekkojen haaliminen on toisaalta turhauttavaa, koska niitä ei saa vuorollaan käyttää, eikä siten pysty juuri parantamaan tilannettaan seuraavalla kierroksella. Onneksi peli vähän kompensoi siinä, että jos joutuu keräämään miekkoja vuorojärjestystä varten, niistä saa myös sotimispisteitä.

Varsinkin nelinpeliä tuntuu kuvaavan tietty nihkeys: laattoja ei saa juuri ostosteltua, sillä kolme kolikkoa tai miekkaa on etenkin alkuvaiheessa peliä aika kova hinta. Samoin ihmeiden rakentaminen valmiiksi voi olla työn ja tuskan takana, jos sivilisaatiotaan ei saa kehitetyksi tuottamaan runsaasti sinisiä noppia.

Nelinpelinäkin Nations: The Dice Game on toki isoveljeään miellyttävämpi peli, mutta nautin tästä selvästi enemmän kaksinpelinä. Kaksinpelissä laattoja on tarjolla enemmän, eikä vuorojärjestys ole aivan yhtä kriittinen. Kaksinpelinä tämä on sellainen nopea ja leppoisa noppapeli, jonka parissa 15–20 minuuttia menee miellyttävästi. Nelinpelistäkin on toki sanottava se hyvä puoli, että yksittäiset vuorot ovat hyvin lyhyitä, eikä monia noppapelejä riivaavaa pitkästyttävää odottelua esiinny.

Nations: The Dice Game on miellyttävä noppapeli, joka on jotain muuta kuin sitä ainaista Yatzy-muunnelmaa. Se viittaa sopivasti isoon Nationsiin, mutta on silti oma pelinsä. Säännöt ovat miellyttävän helpot ja selkeät selittää ja peliaika lyhyt, joten tätä voi tarjota myös vähemmän kokeneelle peliseuralle, jota sivilisaatiopelit kiinnostavat.

Nations: The Dice Gamen laatat. Kuva: Mikko Saari
Laattojen kuvitus on selkeää, laatat ovat helppokäyttöisiä. Kuva: Mikko Saari

Faktat Nations: The Dice Gamesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2014)

Mutkikkuus: Yksinkertaiset säännöt, pelin opettaminen on helppoa, eikä säännöissä pitäisi olla suuremmin vaikeuksia.

Onnen vaikutus: Peli tarjoaa jonkin verran mahdollisuuksia säätää, jos noppien kanssa ei ole hyvää tuuria, mutta noppapeli on aina noppapeli, jos oikeita tuloksia ei nopista saa, niin huonostihan siinä käy.

Vuorovaikutus: Vuorojärjestys on kriittinen, jotta pääsee nappaamaan parhaat laatat ensimmäisenä, mutta muuten toisten peliin ei ole mahdollista puuttua.

Teema: Sivilisaatioteema toimii, vaikka onkin vähän pinnallinen.

Uudelleenpelattavuus: Jokaisella aikakaudella on viisitoista laattaa, joista kerralla käytetään yhdeksän tai kaksitoista. Laattavalikoiman vaihtelu tuo hieman vaihtelua peliin, mutta peruskuvio on tietysti aina sama.

Kieliriippuvuus: Pelaamaan pystyy, vaikkei osaisi edes lukea.

Pelaajamäärä: 1–4.

Pituus: 20–40 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

2 vastausta aiheeseen “Nations: The Dice Game”

Kiitos avostelusta Mikko! Tämän arvostelun ja Rahdo:n videon (arvostelun) jälkeen tämä meni hankintaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *