Kategoriat
Peliarvostelut

Rallyman

Ralliautoilupeli Rallyman on toisaalta oiva simulaatio ralliautoilusta, toisaalta lähes abstrakti puzzlepeli, jossa haetaan parhaita ajolinjoja.

Ralliautoilu on mitä suomalaisinta moottoriurheilua. Viime vuosina rallimaailman valta on kuitenkin pysynyt aika tiukasti Ranskassa, joten pakko kai on myöntää, että ranskalaisetkin lajista jotain ymmärtävät.

Niin myös ranskalainen Jean-Christophe Bouvier, innokas ralliharrastaja, joka on suunnitellut Rallyman-lautapelin. Pieni nyökkäys Suomenkin suuntaan sentään on: peliin on ilmestynyt minilisäosa, joka koostuu muutamasta sisukortista, joilla saa ripauksen suomalaista osaamista ajamiseen.

Nopparallia omintakeisella tavalla

Rallymanin kansiPeli mallintaa rallia näppärästi ja käyttää noppia erikoisella tavalla. Ratkaisevaa ei ole, kuka on ensimmäisenä maalissa – lähtö on porrastettu, joten ensimmäisenä lähtenyt on luultavasti ensimmäisenä maalissa – vaan se, kuka käyttää vähiten aikaa.

Nopat kuvaavat auton vaihteita. Kun liikkeelle lähdetään, heitetään ykkösvaihdetta, siitä voi vaihtaa ylös kakkoselle ja niin päin pois aina viitosvaihteeseen asti. Lisäksi on kaksi kiihdytysnoppaa, joilla voi pitää vaihteen samana. Riippumatta siitä, mitä noppaa käyttää, pelilaudalla edetään vain yksi ruutu.

Vuoron lopuksi nostetaan kortti sen mukaan, millä vaihteella vuoro loppui. Viitosvaihteelle lopetettu vuoro lisää aikaa kymmenellä sekunnilla, nelosvaihde 20 sekunnilla ja niin edelleen aina ykkösvaihteen 50 sekuntiin asti. Kun olet maalissa, lasket kaikkien korttien summat yhteen ja siinä on loppuaika.

Ralliautot
Ralliautot rivissä. 1:220-mittakaava on pieni ja söpö. Kuva: Mikko Saari

Tietenkään koko aikaa ei voi posottaa täysillä. Mutkiin on merkitty maksimivaihteet, joilla niistä voi ajaa. Vaihtoehtoja on kaksi: lyhyempi, mutta hitaampi reitti ja nopeampi reitti, jossa on useampi ruutu, jolloin mutka ajetaan ovenkahva edellä. Joskus voi olla kolmaskin vaihtoehto, jossa oikaistaan mutkan sisäreunasta, mutta siihen liittyy renkaan puhkeamisen vaara.

Rallikuskin uhkana on aina auton hallinnan menettäminen. Auto lähtee käsistä satavarmasti, jos mutkaan ajaa liian lujaa, mutta tavallisessakin ajamisessa on riskinsä, ja siihen liittyvät nopat. Alempien vaihteiden nopissa on yksi vaaranmerkki, isommilla vaihteilla kaksi. Jos kierroksen aikana heittää kolme vaaranmerkkiä, auton hallinta on menetetty.

Seuraukset katsotaan kortista ajetun vaihteen mukaan. Paras lopputulos on pelkkä pyörähdys ympäri, jolloin aikaa menee minuutti ja seuraava kierros aloitetaan ykkösvaihteella. Pahimmillaan auto suistuu tieltä, jolloin seuraukset riippuvat maastosta: pellolle ajaminen on harmittomampaa kuin kallioleikkaukseen töräyttäminen. Rikkinäinen auto rajoittaa noppien käyttöä ja vaikeuttaa siten ajamista.

Noppia ja auto
1:220-mittakaavan autot ovat todella pieniä vaikkapa pelin noppiin verrattuna. Valkoisessa kiihdytysnopassa näkyy vaaranmerkki, joita vältetään kaikin keinoin. Kuva: Mikko Saari

Autopähkinä

Pohjimmiltaan Rallyman on puzzlepeli. Jokainen vuoro on pieni haaste: miten ajan edessä olevista mutkista läpi niin että nopeus pysyy sallituissa rajoissa ja että vuoron saa lopetettua mahdollisimman isolla vaihteella? Optimiratkaisu on haettavissa, mutta sitten kuvioihin tulee epävarmuus nopanheitoista. Jos jo ensimmäisillä heitoilla auto uhkaa lähteä käsistä, uskaltaako jatkaa loppuun asti?

Peli mahdollistaa myös reippaamman riskinoton. Halutessaan kaikki kierroksen nopat voi heittää kerralla. Tästä riskinotosta palkitaan sekunttimarkkereilla, jotka vähennetään erikoiskokeen lopussa ajasta. Sekunttimarkkereita voi myös käyttää erikoiskokeen aikana estämään vaaranmerkkien heittämistä nopilla, mutta valinta pitää tehdä ennen heittoa.

Rallyman on ajattelevan ihmisen rallipeli, joka ei välttämättä etene kovin nopeaa vauhtia. Nelinpeliä suorastaan välttäisin, odottelu käy liiankin hitaaksi. Lisäksi pelaajilta odottaisin tiettyä määrää reipasta riskinottoa, jotta peli ei juutu täysin.

Vaihdekortit
Vaihdekortit ratkaisevat erikoiskokeen lopputuloksen. Nollavaihteita eli ulosajoja on syytä välttää kaikin keinoin, eikä ykkösellä lopettaminenkaan hyvä idea ole. Kuva: Mikko Saari

Laajennuspotentiaalia

Peruspelissä tulee mukana kaksipuoleiset radat, lautojen toisella puolella on asfalttia ja toisella sama rata talvikelillä. Pelaajat voivat valita, ajavatko talvi- vai kesärenkailla, sillä on merkitystä sekä pidon että nopeuden kannalta. Valinta menee mielenkiintoiseksi, jos rata on sekoitus talvikeliä ja sulaa tietä.

Jokaisella laudalla menee ratoja ristiin ja rastiin ja erikoiskokeet kootaan laittamalla muutama rata peräkkäin ja ajamalla näin  muodostuva reitti alusta loppuun. Tämä on kätevää ja tarjoaa pienellä määrällä lautoja mahdollisuuden koota runsaasti erilaisia ratoja.

Suomalaisittain sorateiden puute on ilmeinen ongelma: mitä on ralli ilman sorateitä? Lisäosa Rallyman: Dirt onkin kovin tarpeen, se lisää hiekkatiet ja erilaisia lisäsääntöjä, jotka tekevät ajamisesta vielä mielenkiintoisempaa ja yksityiskohtaisempaa.

Pelillä on melko fanaattista harrastajakuntaa ja netissä ajetaan World Rallyman Cup -sarjaa. Vaikka ei osallistukaan, sarjan ratoja kannattaa ehdottomasti hyödyntää, etenkin kun niille saa kilpailijoiden vertailuaikoja vanhoista WRC-sarjoista. Omaa suoritustaan voi verrata näihin aikoihin, jolloin peli toimii oikein mukavasti myös yksin pelattuna.

Ratalaudat
Neljän ratalaudan kiemuroista saa rakenneltua vaikka kuinka monta erikoiskoetta. Laudat ovat kaksipuoleisia, puolet ovat radoiltaan identtisiä, mutta säätila vaihtelee. Kuva: Mikko Saari

Mainio rallipeli, mutta vaikeasti saatavilla

Rallyman mallintaa ralliautoilua hienolla tavalla. Omilla listoillani se on ehdottomasti paras autourheilupeli ja ylipäätään kilpa-ajopelien kärkeä, mitä nyt Flamme Rouge antaa tiukkaa vastusta.

Isoin miinus Rallymanille on saatavuus. Suomesta peliä ei tietääkseni saa, ulkomailta sentään melko helposti.  Rallymanin oma kauppa on sekava kuin mikä, mutta myy peliä sekä alkuperäisenä versiona 1:220-mittakaavassa että vähän isompaa luksusmallia 1:144-mittakaavassa.

Valitettavasti varsin tarpeellinen Rallyman: Dirt on tyystin loppuunmyyty ja vaikea löytää. Rallymanin kaupasta saa sentään Dirtin pelilaudat 1:144-koossa ja itse tulostettavat tiedostot 1:220-koossa. Ilmankin pääsee alkuun rallin ajamisessa, etenkin kun osan Dirtin säännöistä voi ottaa käyttöön peruspelissä ilman lisäkomponentteja.

Ralliautoilun ystäville peli on kuitenkin ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja muutenkin kannattaa kokeilla, jos nokkelat kilpa-ajopelit kiinnostavat yhtään.

Rengasvalintoja
Talvirenkaat toimivat hyvin lumella, mutta sulalla asfaltilla hidastavat maksiminopeutta – toinen valkoinen noppa ei ole käytössä. Kesärengas toimii hyvin asfaltilla, mutta lumella auto karkaa käsistä jo kahdella vaaramerkillä. Mustilla pikkulätkillä peitetään renkaiden puhjetessa ja auton särkyessä kortin reunasta nopankuvia ylhäältä alkaen, jolloin auton suorituskyky heikkenee. Kuva: Mikko Saari

Faktat Rallymanista

Suunnittelija:

Julkaisija: Rallyman (2009)

Mutkikkuus: Sääntökirjassa piisaa yksityiskohtia, mutta niitä voi lisätä peliin vähän kerrassaan. Perussäännöt ovat hyvin yksinkertaiset ja peli on helppo opettaa.

Onnen vaikutus: Tuuriahan on mukana, mutta on pelaajasta kiinni, kuinka paljon riskiä ottaa. Huonolla tuurilla auto karkaa käsistä ja ajat ovat hitaita, mutta pääpaino on kuitenkin tarkassa ajamisessa.

Vuorovaikutus: Ei lainkaan. Jokainen ajaa oman suorituksensa ja sitten verrataan aikoja. Lähtö on porrastettu ja jos ensimmäinen hidastelee, takaa tulevat voivat ajaa ohi tai jäädä jumiin hitaamman taakse, mutta parhaimmillaan peli on silloin kun tiellä ei ole ruuhkaa ja saa keskittyä omaan suoritukseensa.

TeemaRallyman on melkoinen puzzlepeli, mutta siitä huolimatta tuntuu mallintavan ralliautoilua oikein mainiosti.

Uudelleenpelattavuus: Pienestä määrästä pelilautoja voi rakennella todella mittavan määrän ratoja. Pelissä on sen verran taitoa mukana, että harjoittelulle ja samojen ratojen hinkkaamiselle on paljon potentiaalia.

Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole juurikaan tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–4. Vähemmän on parempi, nelinpelissä tulee turhaa odottelua. Yksinpeliä varten löytyy netistä muiden pelaajien aikoja, joita vastaan kilpailla.

Pituus: 45 minuuttia. Pitää hyvin kutinsa, vaikka tässä jäätämisvaaraa onkin. Pelin kestoa voi myös säädellä erikoiskokeiden pituutta säätämällä.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

3 vastausta aiheeseen “Rallyman”

Kyllä Mississippi Queen pitäisi mainita, jos puhutaan hyvistä kilpa-ajopeleistä. Erityisesti Black Rose -lisäosan kanssa peli on mitä mainioin.

Paljon mahdollista – olen pelannut kerran vuonna 2003, joten kovin teräviä eivät ole muistikuvat, muistan vain ettei peli erityisen erottuvaa positiivista vaikutusta tehnyt.

Tästä on tulossa uusi versio ensi vuonna! Kickstarter-kampanja valitettavasti ehti jo sulkeutua, mutta ”late pledge” -vaihe saattaa vielä tulla ja sitä kautta päästä mukaan. Tästä voisi lautapeliopas tehdä jonkin noston, niin saadaan lisää suomalaisia rallin ääreen. :) Uudessa versiossa radat rakennetaan Rallyman GT -tyyliin yksittäisistä paloista entisten isojen lautojen sijaan, muutamia perussääntöjä on vähän päivitetty, pieniä uudistuksia tehty kuten vaihtuvan sään mekaniikka, ja tarjolla on lukuisia lisäosia, mm. Rallycross ja Hillclimb.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *