Politixin tarina

Politix on satiirisille otteella Suomen politiikkaa käsittelevä korttipeli, jonka Onni Games julkaisee syksyllä 2009. Kauppojen hyllyiltä sen pitäisi löytyä kuukauden tai parin päästä. Politixissa jokainen pelaaja ohjaa yhtä poliitikkoa ja pyrkii keräämään edustamansa puolueen taakse mahdollisimman laajan äänestäjäkunnan. Se puolue, joka tässä onnistuu parhaiten, voittaa pelin.

Politixin kansikuva
Politixin kansikuva

Äänestäjien houkutteluun pelaajilla on käytössään neljä erilaista politikointi tapaa: argumentointi, kiertely ja kaartelu, hurmaus ja murahtelu. Äänestäjät taas on jaettu kuuteen karikatyyriseen kansanryhmään: duunareihin, farmareihin, valkokauluskansalaisiin, blondeihin, hippeihin ja angstisiin nuoriin.

Eri kansanryhmät ovat houkuteltavissa helpoiten erilaisilla politikointitavoilla. Esimerkiksi blondeihin politikointitavoista parhaiten toimii hurmaus, kun taas hippeihin argumentointi. Pelissä on myös erilaisia poliittisia skandaaleja ja tapahtumia, jotka vaikuttavat pelin kulkuun eri tavoin.

Vuoron aikana pelaajan vaihtoehdot ovat selkeät, pelaaja voi joko nostaa kolme toimintakorttia tai pelata kädestään toimintakortteja. Toimintakortit sisältävät sekä politikointikortteja, että erikoiskortteja. Politix on 2-6 pelaajalle suunnattu leppoisa korttipeli, jossa kuitenkin myös taktikoinnille on jätetty oma tilansa. Yksi peli kestää noin 30-45 minuuttia ja peli soveltuu hyvin myös moderneja lautapelejä vähemmän pelanneille.

Pelin kasvutarina

Politixin tarina eroaa muista suunnittelemistani peleistä. Siinä missä itselläni innostus uuden pelin kehittämiseen monesti syntyy mielenkiintoisen mekaniikan tai kiinnostavan teeman innoittamana, Politixin ensimmäinen versio syntyi kotonamme pidettävien itsenäisyyspäiväjuhlien illanvietteeksi!

Vieraiksi oli tulossa muitakin kuin pelikavereitani ja halusin suunnitella pelin, joka oli kaikille helposti lähestyttävä ja jotenkin liittyisi Suomeen. Politiikka nousikin nopeasti teemaksi, koska kaikilla suomalaisilla on siihen jotain tarttumapintaa ja toiseksi, koska teema antoi mahdollisuuksia tehdä pelistä jotain muutakin kuin haudanvakavaa päänräjäytystä.

Politixin perusmekaniikat muotoituivatkin hämmästyttävän valmiiksi jo ensimmäistä pelikertaa — siis vuoden 2007 itsenäisyyspäivän juhliamme — varten. Usein ainakin itselläni suunnittelun alla olevat pelit voivat kokea montakin iteraatiokierrosta ja muuttaa muotoaan rajustikin, ennen kuin lopullinen muoto pelille löytyy. Politixia tehdessä perusosaset loksahtivat kuitenkin yllättävän helposti paikalleen ja pelin ydin on ollut lähes muuttumaton ensimmäisestä prototyypistä asti.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita että peli ei olisi kokenut mitään muutoksia pelitestauksen aikana: suurimman muutoksen koki pelin pisteytys, joka muutti pelin luonnetta hitusen kilpailuhenkisempään suuntaan. Pieniä muutoksia koki tietysti myös eri tyyppisten korttien tarkat määrät, pelihahmojen ominaisuudet ja niin edelleen.

Politixin testiversion kortteja. Kuva: Touko Tahkokallio
Politixin testiversion kortteja. Kuva: Touko Tahkokallio

Burnout-kortti tuotiin mukaan pelikehityksen alkuvaiheissa, mutta se koki muutamankin muutoksen pelitestauksen aikana ja lopullinen muoto (burnoutissa oleva pelaaja nostaa kaksi korttia kolmen sijaan) syntyikin vasta pelitestauksen loppuvaiheessa. Pelitestauksen alkuvaiheissa pelistä tippui nopeasti myös muutama erikoiskortti.

Pelin ulkoasu koki tietysti myös monta muutosta. Ohessa muutama kuva prototyyppikorteistani, ja kuten eron lopullisiin Jussi Kurjen piirtämiin hienoihin kortteihin huomaa, muutosta lienee tapahtunut hyvään suuntaan! Graafiseen ulkoasuun ja pelattavuuteen tuli myös matkanvarrella isohko muutos: pitkään pelissä hahmojen ominaisuudet oli merkitty numeroilla symbolien sijaan. Samoin kansanryhmäkorteissa olevat symbolit olivat numeroita ja erikoiskorteissa olevat toiminnot ilmaistu teksteillä.

Symbolikielen mukaanotto toi mielestäni pelille kevyemmän luonteen ja teki pelistä numerokammoisille houkuttelevamman lähestyttävän (tästä ehdotuksesta kiitokset kuuluvat Toni Niittymäelle). Lisäbonuksena oli tietysti se, että nykyisessä muodossaan peli on lähes kielivapaa. Pelin korttien, kansien ja sääntöjen lopullinen graafinen suunnittelu on toisen yhtiökumppanini, Ossi Lehtisen, käsialaa.

Pelin julkaisu

Jo alusta asti päätimme, että haluamme tehdä pelin toverieni kanssa ”valmiiksi paketiksi” ja sitten joko julkaisemme sen itse tai tarjoamme pelin ulkopuoliselle julkaisijalle julkaistavaksi. Suomalaisten pelien julkaisemiseen puhtaasti Suomen markkinoilla ei kovin monta yritystä ole erikoistunut ja innostuneesta vastaanotosta huolimatta ensi yrityksemme pelin ulkopuoliseen julkaisuun lopulta kariutuivat. Positiivinen palaute ja oma uskomme tuotteeseen kuitenkin ajoi meitä eteenpäin hankkeen toteuttamisessa. Meillä oli myös muita potentiaalisia pelihankkeita kehittymässä ja niinpä alkukeväästä 2009 lopulta perustimme toverieni kanssa Onni Gamesin, jonka ensimmäiseksi tehtäväksi muotoutui juuri Politixin julkaisu.

Matkan varrella meille tarjoutui lopulta myös mahdollisuus julkaista peli ulkopuolisen suomalaisen julkaisijan kautta. Neuvottelimme myös pitkään mahdollisuudesta tehdä pelistä yhteisjulkaisu. Lopulta, yhteisymmärrystä menettämättä, päätimme julkaista pelin kuitenkin yksin Onni Gamesin toimesta.

Omakustannejulkaisun ongelmapisteenä näimme pelin saamisen jälleenmyyjille asti. Pieni vasta perustettu yritys, jonka repertuaariin kuuluu vain yksi peli, ei nimittäin ole houkuttelevin kumppani jälleenmyyjille. Tästä syystä ennen lopullista päätöstä julkaista peli, halusimme varmistaa, että pelille löytyy isompi ulkopuolinen levittäjä. Lautapelit.fi otti onneksemme levittämisen vastuulleen ja näin mahdolisti pelin löytymisen myös peliharrastajien erikoiskauppojen ulkopuolelta.

Varhaisia Politix-kortteja. Kuva: Touko Tahkokallio
Varhaisia Politix-kortteja. Kuva: Touko Tahkokallio

Jälkiaatokset

Kaiken kaikkiaan olen varsin tyytyväinen Politixiin ja sen lopulliseen muotoon. Vaikka peli ei ehkä ole mekaniikoiltaan nerokkain suunnittelemani peli, se kuitenkin omasta mielestäni toimii hyvin ja pelin mekaniikat istuvat teemaan jokseenkin osuvasti. Pelin pääkohderyhmänä ei ole tarkoitus olla vakavamielisimmät peliharrastajat vaan kaikki lauta- ja korttipeleistä kiinnostuneet suomalaiset, edeltävään pelikokemukseen katsomatta.

Toisaalta pelin ydin on kuitenkin ’eurohenkinen’ ja näin voi kenties osaltaan toimia innostuksen herättäjänä ihmisille modernien laupelien hienoon maailmaan. Myös vakavammille peliharrastajille toivon pelin tarjoavan jotain: kyseessä on lyhyt korttipeli, jonka eteen tuomat valintatilanteet eivät ole yhden tekeviä ja jonka ääressä toivon mukaan se anoppikin viihtyy!

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.