Kategoriat
Säännöt

Don

Don on Michael Schachtin huutokauppapeli, jossa on tavoitteena saada koottua mahdollisimman paljon pisteitä ostamalla monta samanväristä aluetta. Erikoinen huutokauppamenetelmä edellyttää pelaajilta tarkkuutta. 3-6 pelaajaa, ikäsuositus 10+. Käännös julkaistu Queen Gamesin luvalla.

Pelin sisältö

  • 30 korttia, jotka kuvaavat Chicagon kaupunginosia (5 korttia, 6 eri väriä). Jokaisessa kortissa on numero väliltä 0-9. Kukin numero esiintyy kolme kertaa.
  • 72 kolikkoa
  • Ohjeet

Alkuvalmistelut

  • Valitkaa aloittaja
  • Sekoittakaa kortit ja asettakaa ne pöydälle pinoon kuvapuoli alaspäin
  • Jokainen pelaaja ottaa 12 kolikkoa, jotka pidetään salassa muilta pelaajilta

Pelin kulku

Peli etenee kierroksissa. Jokaisella kierroksella on kaksi vaihetta:

  1. Aluekorttien kääntäminen esiin
  2. Aluekorttien huutokauppaaminen

Sen jälkeen alkaa seuraava kierros. Peli kestää yhteensä 15 kierrosta, jonka jälkeen kaikki alueet on huutokaupattu.

1. Aluekorttien kääntäminen esiin

Joka kierroksella pakasta käännetään esiin eri määrä aluekortteja. Ensimmäisellä kierroksella yksi kortti, toisella kaksi, kolmannella kolme ja sitten uudestaan: 1, 2, 3, 1, 2, 3 ja niin edelleen.

2. Aluekorttien huutokauppaaminen

Esiin käännetyt kortit huutokaupataan nyt yhtenä pakettina. Aloittaja tekee ensimmäisen tarjouksen, joka voi olla kuinka korkea tahansa. Sen jälkeen vuoro kulkee myötäpäivään. Pelaajien on joko korotettava tarjousta tai passattava. Passaavat pelaajat putoavat pois huutokaupasta, eivätkä saa osallistua enää saman kierroksen aikana. Tätä jatketaan, kunnes vain yksi tarjoaja on jäljellä. Korkeimman tarjouksen tehnyt pelaaja ottaa kortit ja laittaa ne eteensä kuvapuoli ylöspäin (kortit kannattaa järjestää numerojärjestykseen).

Jos kukaan ei tee tarjousta, aloittaja saa kortit itselleen ilmaiseksi.

Pelaajat eivät saa tarjota enempää kuin voivat maksaa. Jos näin käy, virheen tehnyt pelaaja joutuu luopumaan yhdestä voittamistaan alueista rangaistuksena. Kortti poistetaan pelistä. Kortit huutokaupataan uudestaan, eikä virheen tehnyt pelaaja saa osallistua huutokauppaan.

Kuka saa rahat?

Kun hinta on selvillä, tulee selvittää, kenelle rahat menevät. Kaksi seikkaa vaikuttaa asiaan: maksettu hinta ja pelaajien omistamat kortit. Jos hinta ja numero täsmäävät, pelaaja saa osuuden voitosta.

Esimerkki: pelaaja A ostaa kortin 7 rahalla. Pelaajalla B on kortti numero 7. Pelaaja B saa pelaajan A maksamat 7 rahaa itselleen.

Jos useammalla pelaajalla on samannumeroisia kortteja, voitto jaetaan tasan pelaajien kesken.

Esimerkki: pelaaja A ostaa kaksi korttia 9 rahalla. Pelaajilla B, C ja D on jokaisella kortti numero 9. Pelaaja A maksaa pelaajille B, C ja D 3 rahaa kullekin (9 jaettuna 3 on 3).

Jos jollain pelaajalla on kaksi samannumeroista korttia ja toisella kolmas, kahden kortin omistaja pitää kaikki rahat.

Esimerkki: pelaaja A ostaa kortin 8 rahalla. Pelaajalla B on kaksi korttia numero 8 ja pelaajalla C on yksi. Pelaaja A maksaa pelaajalla B 8 rahaa, koska B:llä on enemmän alueita kuin pelaajalla C.

Jos kenelläkään ei ole hintaa vastaavaa korttia, rahat jaetaan tasan kaikkien pelaajien kesken (paitsi maksajan). Näin käy usein pelin alussa, kun pelaajilla on vain vähän kortteja.

Esimerkki: pelaaja A ostaa kortin 6 rahalla. Kenelläkään ei ole korttia numero 6, joten rahat jaetaan tasan kaikille pelaajille lukuunottamatta pelaajaa A.

Tärkeää: Huutokaupan voittanut pelaaja ei koskaan saa rahojaan takaisin heti.

Kaksinumeroiset luvut

Jos voittohuuto on kaksinumeroinen luku, vain viimeisellä numerolla on merkitystä rahanjaossa. Jos tarjous on siis 14, tarkastellaan kortteja numero 4 ja jos tarjous on 10, ratkaisevat kortit ovat numeroltaan 0 ja niin edelleen.

Esimerkki: pelaaja A ostaa kolme korttia 12 rahalla. Vain pelaajalla B on kortti numero 2, joten pelaaja A maksaa pelaajalle B 12 rahaa.

Ylijääneet rahat

Voittohuutoa ei aina pysty jakamaan tasan. Jos näin käy, pelaajille jaetaan yhtä suuret osiot rahasta ja ylijäämä jätetään pöydän keskelle osaksi seuraavaa pottia.

Esimerkki: pelaaja A:n pitää maksaa 13 rahaa pelaajille B ja C. Kumpikin saa 6 rahaa ja yli jäänyt 1 raha jää pottiin. Seuraavalla kierroksella pelaajan B pitää maksaa pelaajille A ja C 9 rahaa. Kun edellisen kierroksen ylijäämä lisätään pottiin, pelaajat A ja C saavat kumpikin 5 rahaa.

Rajoitukset tarjouksiin

Tarjouksiin liittyy tärkeä rajoitus: pelaaja ei saa koskaan tehdä tarjousta, jonka numeroa vastaavia kortteja hänellä on. Tämä koskee myös kaksinumeroisia lukuja, joiden viimeinen numero sopii pelaajan kortteihin.

Jos pelaaja tekee virheen, hänen on maksettava rangaistuksena yksi kolikko pottiin, vaikka hän huomaisi ja korjaisi virheen itse. Laiton tarjous perutaan ja pelaajan on tehtävä uusi tarjous tai passattava.

Esimerkki: pelaajalla A on kortit 4 ja 6. Hän ei saa tehdä tarjouksia 4, 6, 14, 16 ja niin edelleen.

Seuraava kierros

Huutokaupan voittajasta tulee seuraavan kierroksen aloittaja. Samat vaiheet käydään läpi uudestaan: kortin kääntäminen esiin ja huutokauppa.

Pelin loppu

Kun kaikki alueet on huutokaupattu, lasketaan pisteet. Mitä useampia samanvärisiä alueita pelaajalla on, sitä enemmän niistä kertyy pisteitä:

  • 1 alue = 1 piste
  • 2 samanväristä aluetta = 3 pistettä
  • 3 samanväristä aluetta = 6 pistettä
  • 4 samanväristä aluetta = 10 pistettä
  • 5 samanväristä aluetta = 15 pistettä

Pelaaja, jolla on eniten rahaa pelin lopussa saa kaksi pistettä. Jos useammalla pelaajalla on yhtä paljon rahaa, kaikki saavat kaksi pistettä.

Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa. Tasapelin sattuessa pelin voittaa pelaaja, jonka korttien numerojen summa on korkein.

Sivuhuutokaupat

Jos pelaajalla on taloudellisia vaikeuksia, hän voi huutokaupata jonkun omista korteistaan. Huutokauppa tapahtuu vuoron alussa, ennen uusien aluekorttien kääntämistä. Koska pelaaja huutokauppaa oman korttinsa, hän saa pitää kaikki voitot. Kullakin kierroksella saa huutokaupata vain yhden kortin.

Sääntömuunnos

Jokaisen kierroksen alkuun lisätään vaihtovaihe. Pelin alussa vaihdot eivät ole mahdollisia, joten vaihe ohitetaan.

Vaihdot alkavat huutokaupan aloittajasta, joka voi halutessaan tehdä vaihdon. Vaihto tapahtuu yksinkertaisesti ottamalla aluekortti toiselta pelaajalta. Tilalle pitää antaa yksi omista korteista. Vaihtoa ei voi estää. Vuoro kulkee myötäpäivään, jokaisella pelaajalla on oikeus tehdä vaihto niin halutessaan. Kun kaikki ovat saaneet mahdollisuuden tehdä vaihto, aluekortit käännetään esiin ja huutokauppa alkaa.

Vaihtoja tehneet pelaajat eivät saa osallistua huutokauppaan tällä kierroksella! Jos kaikki pelaajat tekivät vaihdon, kortit käännetään kuitenkin esiin ja aloittaja saa ne ilmaiseksi.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *