Kategoriat
Säännöt

Huutopussi

Huutopussi on marjapussin muunnelma. Marjapussi taas perinteinen tikkipeli, joka kuuluu ns. avioliittopeleihin, joissa kuningas-kuningatar-pareilla on erityismerkitys. “Marjapussi”-nimi saattaa olla väännös sanasta “marriage”.

Alkuvalmistelut

Huutopussi on hyvä kolminpeli, joten ensin kolminpelin säännöt. Huutopussin pelaamiseen käytetään vajaata pakkaa. Tavallisesta 52 kortin pakasta poistetaan kakkoset, kolmoset, neloset ja viitoset. Pakkaan jää siis 36 korttia. Korttien arvojärjestys poikkeaa hieman totutusta. Ässä on korkein kortti, sitten kymppi. Sen jälkeen järjestys on normaali: A, T, K, Q, J, 9, 8, 7, 6.

Kortit jaetaan tasan kolmea korttia lukuunottamatta. Kukin pelaaja saa yksitoista korttia; kolme jäljelle jäävää korttia muodostavat pirunpakan, joita ei katsota. Kortit jaetaan kuvapuoli alaspäin, eikä omia korttejaan saa näyttää muille.

Huutokauppa

Jako alkaa huutokaupalla. Siinä pelaajat tarjoavat vuorotellen pisteitä, jotka lupaavat tehdä. Voittaja, eli suurimman lupauksen tehnyt saa pirunpakan kortit ja aloitusoikeuden. Tarjousvuoro alkaa jakajasta ja kiertää myötäpäivään. Vuorollaan pelaaja voi joko luvata enemmän kuin edellinen huutaja tai luopua. Luopumisen jälkeen ei saa enää huutaa. Ensimmäisen tarjouksen on oltava tasakymmeniä ja korotusten vähintään viisi pistettä. Huutamiseen ei saa osallistua, jos pelaajalla on vähemmän kuin -500 pistettä.

Huutaja saa pirunpakan itselleen. Se näytetään muille pelaajille, jotka voivat joko harmitella tai ilkkua, riippuen pirunpakan sisällöstä. Sen jälkeen huutaja laittaa salaa muilta pelaajilta kolme korttia kädestään syrjään, niin että hänellä on taas 11 korttia kädessään. Syrjään laitetut kortit lasketaan pisteenlaskussa mukaan. Ässiä ja kymppejä ei saa kuitenkaan laittaa pois.

Huutaja voi kerätä jaossa vain lupaamansa pisteet. Pirunpakan katsottuaan huutaja voi vielä korottaa huutoaan, jos arvelee saavansa enemmän pisteitä. Jos huutaja ei kerää lupaamaansa määrää pisteitä, saa hän miinuksia. Pisteidenlasku selitetään tarkemmin alempana.

Pelin pelaaminen

Huutopussi on tikkipeli. Pelaajat pelaavat vuorollaan tikkiin yhden kortin ja arvokkaimman kortin pelannut voittaa tikin. Tikin voittaja aloittaa seuraavan tikin. Pelin tarkoitus on kerätä pisteitä, joita saa muunmuassa voittamalla tikkejä.

Tikkejä pelattaessa pelaajien on noudatettava kolmea pakkoa:

  1. maapakkoa — ensimmäinen tikkiin lyöty kortti määrää maan, jota muiden on pelattava, jos se vain on mahdollista.
  2. ylimenopakkoa — pelaajan on lyötävä tikkiin sellainen kortti, joka on suurempi kuin tikin sillä hetkellä suurin kortti.
  3. valttipakkoa — jos pelaaja ei voi lyödä ensimmäisen kortin määräämää maata, on lyötävä valttia.

Jos pelaajalla ei ole oikeaa maata tai valttia, hän saa lyödä mitä tahansa. Jos pelaaja ei voi lyödä riittävän korkeaa korttia, hän saa lyödä minkä kortin haluaa, kunhan noudattaa maata. Jos ei voi ylittää edellistä korttia, mutta kädessä on kuitenkin oikeaa maata, ei siis saa lyödä valttia, vaan pitää tunnustaa maata.

Tikin voittaa suurin valtti. Jos valttia ei ole, tikin voittaa suurin aloituskortin määrämästä maasta lyöty kortti. Muusta kuin aloitusmaasta tai valtista lyöty kortti ei voi voittaa tikkiä.

Valtin tekeminen

Jaon alussa valttia ei ole määritelty, vaan se pitää tehdä. Valtin voi tehdä, jos pitää kädessään samasta maasta sekä kuningasta että kuningatarta. Tikin voitettuaan pelaaja voi ilmoittaa valttinsa. Sen jälkeen kyseinen maa on valttia, kunnes jostain toisesta maasta tehdään valtti. Samasta maasta valtin saa tehdä vain kerran jaossa.

Pisteiden laskeminen

Kun kaikki kortit on pelattu, lasketaan pisteet. Pisteitä saa seuraavasti:

  • 100 pistettä patavaltista
  • 80 pistettä herttavaltista
  • 60 pistettä ruutuvaltista
  • 40 pistettä ristivaltista
  • 11 pistettä ässästä
  • 10 pistettä kympistä
  • 4 pistettä kuninkaasta
  • 3 pistettä kuningattaresta
  • 2 pistettä sotilaasta
  • 10 pistettä viimeisestä tikistä

Pisteitä on siis jaossa 130 ja valtti päälle. Jos huutaja saa lupaamansa pistemäärän tai enemmän, saa hän lupauksensa verran pisteitä. Epäonnistuttuaan hän menettää sen verran. Muut pelaajat saavat pisteitä sen verran, mitä keräsivät.

Tässä mainittu valttien pistejärjestys on siis peräisin Rannan kirjasta. Muitakin järjestyksiä on. Yleinen järjestys on hertta, ruutu, risti ja pata. Ennen pelin aloittamista kannattaa varmistaa, että kaikki pelaavat saman järjestyksen mukaan.

Jos pelaaja ei voita yhtä tikkiä, hänen sanotaan menevän Porvooseen. Porvooseen menijä menettää huudon verran pisteitä. Jos huutaja menee Porvooseen (epätodennäköistä, mutta mahdollista), menettää hän kaksi kertaa huudon verran pisteitä.

Pelin voittamiseen tarvitaan 500 pistettä. Peliä voi myös pelata tietyn kierrosmäärän, jos haluaa hallita pelin päättymistä tarkemmin.

Nelinpeli

Neljän pelaajan huutopussi on paripeli, jossa vastakkain istuvat pelaajat pelaavat yhdessä. Huutokaupan voittajat voivat vaihtaa kolme korttia keskenään: huutaja saa pariltaan kolme korttia ja antaa sitten vaihdossa takaisin kolme korttia. Pirunpakkaa ei ole. Joukkue menee Porvooseen vain, jos kumpikin pelaajista ei saa yhtään tikkiä.

Peliä voi pelata myös omaan pussiin. Pakkaan kannattaa ottaa viitoset mukaan, jolloin pirunpakkaan jää neljä korttia.

Lähteet

Pekka Ranta: Marjapussissa Porvooseen (WSOY 1993).

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

20 vastausta aiheeseen “Huutopussi”

Me on pelattu pikkaisen eri pisteillä. Herttavaltti 100, ruutu 80, risti 60 ja pata 40. Viimeisestä tikistä ei saa pisteitä. A = 15 pistettä. 10 = 10 pist. K = 4 pist. Q = 3 pist. J = 2 pist. Läpäri eli kaikki pisteet ilman valtteja 136 pistettä eli 135. Valtin vaihto kun saa tikin kiinni. Eli kun on tehnyt valtin, ajaa valtin ässän (tai varman kortin joka tulee “kotiin”) ja sen jälkeen tekee uuden valtin jostain toisesta josta on kunkku ja akka omassa kädessä, tai kysyy (nelin pelissä) toiselta puoliskoa joka osuu. 500 plussa voittoon ja -500 huutokieltoon. Huudon jälkeen saa korottaa. Vastustaja voi putoo vain huudon verran , ennen mahdollista korotusta. Huudon voittaja putoo huudon tai mahdollisen korotuksen verran( jos ei saa riittävästi pinnoja) ja vastustaja saa keräämänsä pisteet. Pelattiin pisteet 5den jaolla nomaaleilla supistus/korotus säännöillä. 1-2 alas ja 3-5 ylös.
Jos löytyy Nummi-Pusulasta pelaajia ottakaa yhteyttä elo1963best@hotmail.com

Olette aivan hakusessa .huutopussissa on herttavaltti suurin ja viimisestä saa 20 pistettä .siis hertta 100 ruutu 80 risti 60 ja pata 40

Eniten hakusessa on se, joka kuvittelee, että oma tapa pelata yleistä kansanpeliä on se ainoa oikea ja hyväksytty.

eräs kysymys ….
miten peli sitten etenee kun molemmat on huutokiellossa … ???

Jos ihan oikeasti on tilanne, että jokainen pelaaja on huutokiellossa, kannattaa varmaan todeta että kaikki hävisivät ja aloittaa uusi peli. Jos kolmesta pelaajasta kaksi on huutokiellossa, se yksi huutelee mielensä mukaan ja jos ei halua huutaa, otetaan uusi jako. Mutta jos näin käy, luovutusvoitto lienee paras vaihtoehto.

Huutopussi on AINA yksilö peli. Riippumatta onko pelaajia 2 tai 5. Se ei ole paripeli. Kyseessä on rahapeli ja silloin se on yksilöpeli. Jotka pelaa pareina, pelatkoon, vaan se ei ole pelin tarkoitus.

Jari, Huutopussi on aina yksilöpeli, paitsi silloin kun sitä pelataan paripelinä. Se on myös rahapeli, paitsi silloin kun sitä ei pelata rahasta. Pelin tarkoitus on kerätä pisteitä ja voittaa ja siinä se, muutetaanko ne pisteet rahaksi lopussa vai ei on täysin yhdentekevä sivuseikka.

Pelasimme kolminpelinä ja tui pieni tenkkapå, kuinka toimia kun huutaja on putsannut yhden kortin liikaa pois. tämä huomattiin kierroksen lopussa kun kortteja oli yhdellä yksi ja kahdella kaksi. Joten viimeistä kääntöä ei voinut katsoa? Huutaja ei saanut edes huutoaan, ja yhdellä pelaajala ei ollut käännön kääntöä? Kuinka laskea pisteet?

Marko, huutajan moka, minä katsoisin jaon saman tien hävityksi huutajalle, eli huudon verran miinuksia. Porvooseen menijän katsoisin tässä pelastuneen, eli huutajan virheen vuoksi Porvooseen menijä pääsee sakoitta.

Mutta sopimuskysymys tämä lopulta on.

Help!
ollaan suunnittelemassa huutopussi turnausta jossa parit arvottaisiin uudelleen joka peliin. onko tästä olemassa jotain järkevää pöytäkirja mallia. max 16 pelaajaa ? Kiitos jos löytyy!!

Etsin huutopussin 4-peliin pelaajia mielummin pariskunta tai muuten , siiten 3- pelaajaa mun lisäksi .
Asun Salon Särkisalossa . Sitten sellainen sääntöongelma tai ongelmia . 4-pelissä kun valtti tehty ja toiset saa kiinni niin täytyykö kysyä kokonaista va saako kysyä suoraan puolikasta kun valtti tehty . Kaverin luona oltiin pelaamassa ja väittivät että saa kysyä molempia että ensin kokonaista ja samalla kierroksella heti perään puolikasta . Olen sitä mieltä että täytyy pitäää lisäkierros että voi kysyä molempia . Puolikasta mun miälest saa kysyä suoraan jos valtti tehty mutta väittivät toisin .

Alpo, taitaa olla makuasioita. Varsinaisestihan tuo kokonaisten ja puolikkaiden kysely on marjapussin sääntöjä, eikä sitä huutopussissa välttämättä sallita ollenkaan missään muodossa. Jos siis pelaatte sellaisilla säännöillä, joissa kysellä saa, teidän on sovittava, miten kysely on sallittua. Mitään virallisia oikeita sääntöjä asiasta ei ole olemassa.

Hyvä artikkeli. Ollaa pelattu kotkassa isoilla pisteilla herttavaltti 100 ruutu 80 risti 60 pata 40. Ässä ja kymppi 10 kuvat 5. Viimeinen tikki 20. Eli valtiton läpiajo 160 pts. Nelinpelissä vaihamme 4 korttia ja jos vastapuoli on pillissä eli ei saa tikkejä niin heille “tuplapaskat” eli huuto x2. Tuplapaskat saa myös vaihtamalla myös jos vaihdat enemmän tai vähemmän kuin 4 korttia tai et saa yhtään tikkiä jos olet ottanut huudon. Tiimikaverilta voit kysyä valttia ja ellei löydy eikä valttia ole ennestään niin vahva ajo väliin ennenkuin kysyt puolikasta. Jos joku valtti voimassa voit kysyä suoraan puolikasta kerran. Ja uudestaan vahvan ajon jälkeen. Ps. Jos kysyt kaverilta valttia ja sinulla tekemätön valtti kädessä niin omasi räjähtää. Mietteitä?

Vieläköhän tätä jaloa peliä pelaillaan. Itse opetellut pelin 6-vuotiaana kun pappan pöydästä puuttui yksi pelaaja. Ne säännöt joilla sillon opetteli pelaamaan niin on peräisin vuodelta noin 1940 kun säkylästä. Tiiä alkuperäisistä mutta 1990 luvulla pubi kisoissa niillä säännöillä myös pelattiin.
Valtiton läpiajo 160. Hertta 100, ruutu 80, risti 60, pata 40. Kaksin pelissä jaetaan kortit kuin kolmin pelissä, mutta yksi pakka jää pelistä ja pistelaskusta pois. Kaksin ja kolmin pelissä voi pirunpakkaan sopia joko haastavemman 3 korttia tai helpomman 6 korttia. Sovittava kumminkin ennen pelin alkua. Huudon voittaja saa pirunpakan ja näyttää sen muille. Sen jälkeen laittaa kädestään sen verran pois kuin pirunpakasta saikin. Jos käy niin, ettei huudon voittaja saa kertaakaan kiinni, tippuu tuplat. Myös jos on korottanut huutoa. Jos huudon voittaja laittaa väärin pois kädestään alussa (10, ässä, liikaa tai liian vähän), tiippuu huutonsa tai jos on korottanut niin korotuksen. Muut pelaajat tässä tapauksessa saavat ne pisteet jotka ovat ehtineet kerätä. Jos ei ole saanut pisteitä, on se nolla. Huutokielto on -500. Jos kaksi pelaajaa huutokiellossa niin kolmas huutelee vähintään 60. Jos kaikki ovat huutokiellossa (tämä on todennäköisin nelinpelissä), niin jakajasta seuraava vaan aloittaa pelin.
Nelinpelissä huudon voittajalle hänen parinsa lykkää 4 korttia. Ihan sama mitkä. Tässä ei ole rajoituksia. Niitä ei myös kuulu näyttää vastustaja parille. Huudon voittajan pitää muistaa antaa myös 4 korttia takaisin. Pari voi kysellä ensimmäisen tikin jälkeen kokonaista. Ja puolikasta vasta sen jälkeen kun taas on 1 tikki saat kiinni. Poikkeus tulee kumminkin siinä jos valtti on jo tehty niin voi kysyä kokonaista ja sitten perään puolikasta yhden tikin ottamisen jälkeen. Omasta kädestä on aina tehtävä ensin valtti. Jos kysyy kaverilta ensin niin oman käden valtti hajoaa eikä sitä voi enään tehdä.
Tässä nyt äkkiä jotain kirjotettuna.. olisi mukava laittaa taas pubi kisoja pystyyn, vaan taitaa pubissa käyvät nykyään olla enempikin kimble ja bilis porukkaa, jotka osaa korttipeleistä maijan ja tikin.

Harri, säännöissä ei ole määritelty mitään alarajaa. Jos koette sellaista tarvitsevanne, päättäkää itse mikä on sopiva.

Eli ymmärsinkö oikein: jos minulla ei ole tunnustaa maata, niin joudun lyömään valtin vaikken pääsisi sillä tikkiin kiinni (koska toisella pelaajalla on jo isompi valtti pöydässä)? Eli vaikka en pääse yli, niin en voi säästää valttiani?

Olemme pelanneet niin, että jos laittaa väärin pois..niin se on kaikkien vastuulla. kun laittaa kortit pois. niin ne on näytettävä (siis vääriinpäin tietty)
että siinä on todella niin monta korttia kuin pitääkin. Olemme pelanneet
pirunpakkaan 6 korttia, jolloin huudossa on riski/hyöty suurempi.
Mutta säännöt pitää sopia etukäteen miten pelataan. Jos pelaa väärin ja jos sillä ei ole mitään pelin kanssa tekemistä niin antaa olla. Jos kortti putoaa kädestä niin sitä ei saa laittaa enää käteen vaan on pelattava
ensimmäisessä tilaisuudessa kun se on mahdollista, sillä kortilla ei siis saa enää taktikoida.. Joskus iso rangaistus siitä, joskus ei. Ja jos on puolikas kanssapeluri ei saa kysyä sitä ennenkuin muut on kysytty tai ei ole muuta mahdollisuutta kysyä-siis muut maat selvillä pelissä tai ei ole kädessä enää muuta kysyttävää. Oletus on tietenkin ettei kukaan pelaa tahallaan väärin, niitäkin onn.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *