Kategoriat
Artikkelit

SmartGames-logiikkapelit

SmartGamesin yhden pelaajan logiikkapelien sarjassa on jo kymmenien pelien laajuinen. Jokaisessa pelissä on sama periaate: järjestä pelin komponentit haastekirjan tehtävän mukaiseen muodostelmaan.

Lautapelien puolelta pelisarja muistuttaa Ubongoa, tosin SmartGamesien peleissä palikat voivat olla polyominojen sijasta palloja, kotieläimiä, taloja, dinosauruksia ja vaikka millaisia erikoisuuksia. Joukosta löytyy läpinäkyviä komponentteja, liukupalapelilaattoja ja tiesulkuja tekeviä poliisiautoja.

Peleissä on kymmenistä jopa satoihin tehtäviin, ja joka pelissä tehtävät vaikeutuvat aivan helpoista todella haastaviin. Vaikka tällaisissa logiikkatehtävissä vaikeus on aina yksilöllistä, näissä peleissä tuntuu vaikeustason nosto toimivan hyvin lineaarisesti.

SmartGamesin sarjassa on erikseen lastenpelejä ja aikuisten pelejä, mutta oikeastaan kaikki pelit sopivat joka ryhmälle tehtävien vaikeutumisen myötä.

Varsinaisista peleistä ei ehkä voida puhua, mutta puzzlejen ratkaiseminen on kyllä hyvin pelinomaista ja koukuttavaa puuhaa, joka varmasti kehittää suunnittelua, avaruudellista hahmottamista ja muita kognitiivisia taitoja.

Shooting Stars

Shooting Starsin kansi

Shooting Stars on SmartGamesin laajan logiikkapelisarjan peli, jota valmistaja kutsuu ”viiden tähden peliksi”. Näppärä sanaleikki, koska pelissä tosiaan on tarkoituksena asetella viisi tähteä oikeaan asetelmaan.

Shooting Stars on yhden pelaajan pulmapeli, jossa ratkotaan pulmakirjan tehtäviä. Pelissä on neljä polyominopalikkaa, jotka tulee järjestää tehtävän määrittelemään asetelmaan. Tähdet eivät ole palikan pinnassa, vaan ne ovat liikkuvia kiekkoja palikan sisällä, mikä tarkoittaa, että tähden väri vaihtuu kun palikan asentoa muuttaa. Lisäksi palikat tulee rakentaa pystyasentoon, eli ne ovat toistensa päällä ja painovoima tulee peliin. Siksi tehtävät ovat merkittävästi hankalampia kuin vastaavat Ubongossa.

Jokaiseen tehtävään on vain yksi ratkaisu ja jokainen tehtävä on edellistä hankalampi. Yhteensä kirjassa on 80 tehtävää neljässä eri vaikeustasossa. Kaikkien tehtävien ratkaisut löytyvät kirjan lopusta.

Säännöt ovat helppoakin helpommat:

  1. Valitse tehtävä kirjasta
  2. Rakenna palikoista tehtävän näyttämä muodostelma

Helpoimmalla Starter-tasolla tehtävä näyttää rakennelman muodon ja näkyvät tähdet. Sinun pitää saada siis vaaditun väriset tähdet määrättyihin kohtiin, eikä muita tähtiä saa näkyä. Starter-tasolla käytössä on vain 2 tai 3 palikkaa.

Junior-tasoilla säännöt ovat samat kuin Startereissa, mutta käytössä ovat kaikki 4 palikkaa.

Expert-tasolla tehtävissä ei kerrota tähtien paikkaa, vaan jokaisessa tehtävässä pitää saada näkyviin 5 keltaista tähteä eikä yhtään muita värejä. Käytössä on kaikki 4 palikkaa.

Master-tasolla tehtävä näyttää tähtien värit ja määrät, mutta ei paikkaa. Jos tähtiä on vähemmän kuin viisi, pitää osa palikoista olla sellaisessa asennossa, että tähdestä näkyy vain musta tausta.

Shooting Stars -peli
Kuva: Tapani Aulu

Smart Farmer

Smart Farmerin kansi

Smart Farmerissa järjestetään kotieläimet laitumelle ja erotellaan aidoilla toisistaan. Smart Farmer näyttää lapsille suunnatulta kauniine komponentteineen ja teemoineen, mutta kuoren alta löytyy oikeastaan abstrakteja pelejä vaikeampi haaste ja tässä kestää aikuisellakin jonkin aikaa saada aivot oikeaan asentoon, että aitojen asettelu alkaa sujua.

Smart Farmerissa on 60 tehtävää neljässä vaikeustasossa: Starter, Junior, Expert, Master. Peli on siis lyhyehkö, mutta tekemistä riittää silti moneksi illaksi. Meillä 5-vuotias ratkoi pelejä pari viikkoa ahkerasti joka päivä ennen ja jälkeen päiväkodin, että sai pelin ”läpi”.

Säännöt:

  1. Valitse tehtävä kirjasta.
  2. Aseta eläimet tehtävän osoittamille paikoille.
  3. Erottele eläinlajit aidoilla omiin aitauksiinsa. Kaikkia aitoja ei tarvitse käyttää.
  4. Varmista, ettei laudalla ole yhtään tyhjää aitausta ja että vaikeammissa tehtävissä jokaisessa aitauksessa on myös vesikaukalo.

Helpoimman Starter-tason tehtävissä on kaksi eläintä joka lajista. Lajit pitää erottaa aidoilla toisistaan käyttämällä aitoja. Startereissa on 4-6 eläintä.

Junior-tehtävissä on samat säännöt kuin Startereissa, mutta eläimiä on nyt 6–8.

Expert-tasolla on samat täännöt kuin Junioreissa.

Master-tasolla eläimiä on vain yksi per laji, mutta nyt jokaisessa aitauksessa pitää olla myös vesikaukalo, joiden paikat on myös määrätty tehtävässä.

Smart Farmer -peli
Kuva: Tapani Aulu

IQ Fit

IQ Fitin kansi

23.2.2022

IQ Fit on puhtaasti teematon kombinatorinen logiikkapeli, jossa asetellaan palikoita laivanupotuspelin näköiseen pelilautaan. Kolmiulotteisista palikoista pitää muodostaa aina tehtävän mukainen kaksiulotteinen pinta. 

Kirjasta valitaan tehtävä, sitten asetellaan tehtävän näyttämät palikat oikein päin paikoilleen ja lopuksi pitää asettaa jäljelle jääneet palikat tyhjiin kohtiin niin, että muodostuu tasainen pinta.

Helpoimmalla tasolla vain pari palikkaa pitää itse sovittaa paikoilleen ja vaikeilla tasoilla tehtävä näyttää vain parin palikan paikat valmiiksi. Erityisen haastavaksi pelin tekee se, että palikoissa on toisella puolella 1 pallo ja toisella puolella 2, joten samalla palikalla voi peittää eri määrän reikiä riippuen miten päin sen asettaa. 

IQ Fitissä on 120 tehtävää ja se on selvästi aikuisempaan makuun. Tehtävät ovat alusta lähtien melko haastavia eikä wizard-levelin läpäisy todellakaan ole mikään läpihuutojuttu. Pelin ikäsuositus on 6+, mikä onkin aika hyvin kohdillaan. Meillä 5-vuotias Smart Games -konkari läpäisi ensimmäiset 40 tehtävää nopeasti, mutta sitten alkoi hidastua.

IQ Fit kuuluu Smart Gamesin IQ-sarjaan, joissa kaikissa pelilauta on kannellinen, joten se toimii samalla säilytysrasiana ja sen ansiosta peli on helppo ottaa mukaan matkapeliksi.

IQ Fitin komponentit ja tehtäviä.
Kuva: Tapani Aulu

Zookeeper’s Nightmare

Zookeeper's Nightmaren kansi

11.11.2021

Eläintarhanhoitajan painajaisessa pitää paimentaa karannut eläin takaisin ”kotiruutuun”. Zookeeper’s Nightmare on kaksiulotteinen liukupalapeli, jossa palat ovat kolmiulotteisia eläimiä. Palat, tai laatat ovat irtonaisia ja liikkuvat hieman tavanomaisesta poiketen, mikä tekee jokaisesta haasteesta sopivasti erilaisen. 

Pelissä on 18 pulmaa, kuusi jokaiselle vaikeustasolle. Jokaisen pulman aluksi eläimet asetellaan kuvan mukaiseen järjestykseen niin, että kotiruutu jää tyhjäksi eli yksi eläinlaatta jää pois pelistä. Alkuasetelmasta pitää eläinlaattoja liikuttamalla saada kyseisen tehtävän karkulainen tuotua kotiruutuun. Klassisessa 15-pelissä numeroidut laatat tulee järjestää kaikki numerojärjestykseen, mutta tässä Zookeeper’s Nightmaressa riittää siis yhden tietyn laatan vieminen oikeaan kohtaan. 

Tehtävä ei ole kuitenkaan niin helppo kuin luulisi, koska laatat eivät ole puhtaita suorakulmioita, vaan osassa laatoista on pieni väkäsiä ja joidenkin eläinten päät, hännät, kärsät ja muut ruumiinosat voivat osua toisiin liikuttaessa. Kaikki normaalit reitit eivät ole mahdollisia. 

Zookeeper’s Nightmare varsin helppo ja lyhyt Smartgamesin peliksi. Meidän 6-vuotias expertti pelasi ensimmäiset 10 pulmaa puolessa tunnissa ja koko pelin kahdessa illassa. Tämä sopinee siis suositusikänsä (6+) alapäähän parhaiten. Kauniit eläimet myös kiinnostavat nuoria pelaajia enemmän kuin monet Smart Gamesin abstraktimmat pelit.

Pieni käsi siirtämässä eläimiä Zookeeper's Nightmaren laudalla
Kuva: Tapani Aulu

Diamond Quest

Diamond Questin kansi

16.11.2022

Diamond Questin 80 jalokivitehtävää haastavat aikuisenkin. Peli on tuttua Smart Gamesia, mutta kääntää taas sopivasti puzzleteeman päälaelleen ja kannustaa kääntämään aivot uuteen asentoon. 

Idea on simppeli: järjestä 13 jalokiveä oikeisiin koloihin haastekirjan vinkkien avulla. Vinkit ja pelaaminen muistuttavat jossain määrin sudokua, kuten monissa muissakin Smart Gamesin peleissä. Jalokivillä ei kuitenkaan ole numeroita vaan erilaiset värit ja muodot. 

Ensimmäisissä haasteissa verrytellään. Melkein kaikkien jalokivien paikat on suoraan tehtävänannossa, joten vain puuttuvat pitää sovittaa paikoilleen. Vaikeustaso nousee kuitenkin nopeasti ja pian ohje antaa vain muutaman timantin paikan, värin tai muodon ja muut pitää päätellä näiden pohjalta. Tehtäväsivu voi näyttää myös vain osan pelilaudasta tai vinkki voi olla negatiivinen eli kertoa mitä tiettyihin koloihin ei voi laittaa.

Esimerkkiaukeama Diamond Questin haastekirjasta
Aloittelijatason haasteita. Kuva: Tapani Aulu

Jokaiseen tehtävään on luonnollisesti vain yksi vastaus. Osa ratkeaa kohtalaisen nopeasti intuitiolla, mutta ainakin meillä toisiin käytettiin ihan rutkasti myös brute force -metodia eli yritettiin paloja vuorotellen kunnes ratkaisu löytyi.

Jo expert-tasolla vinkit vaativat oikeasti hyvää hahmotuskykyä, koska ne on voitu palastella 6–7 eri osaan, mutta järjestyksessä peliä pelatessa silmä myös harjaantuu ja aivot löytävät pelin aaltopituuden. Silti Master-tasolla sai pähkäillä ihan tarpeeksi.

Diamond Questin pelilauta ja haastevihko
Diamond Questin pelivälineet. Kuva: Tapani Aulu

Apple Twist

Apple Twistin kansi

21.11.2022

Smart Gamesin pelisuunnittelijat ovat taas luoneet nahkansa. Apple Twist kiepauttaa aivot jälleen kerran uuteen asentoon 60:lla vängällä haasteella. Pelissä on vain kolme ”nappulaa”, mutta niitä voi väännellä monenlaisille mutkille ja itse pelilautakin kääntyy ympäri useammasta kohdasta. 

Pelissä taivutellaan vihreää, sinistä ja keltaista matoa omenan muotoiselle laudalle erilaisiin konfiguraatioihin. Haastekirja voi paljastaa esimerkiksi minne kunkin madon pää tulee ja loput pitää sitten itse selvittää. Alkupään tehtävissä paljastetaan päiden värit, mutta myöhemmin vain paikat. Expert- ja master-tasoilla kirjanen näyttää vain yhden pään paikan ja kaikki loput pitää sovitella itse laudalle. Lisäksi eri tasoilla käännellään lautaa eri asentoihin tehtävien välillä, että ei voi jäädä ”valmiita” ratkaisuita mieleen. 

Apple Twist muistuttaa paljon Ubongoa, koska toukkien eri asentoihin käännettävät palat käyttäytyvät kuin polyominot, vaikka eivät neliönmuotoisia olekaan. Tietenkin peli eroaa Ubongoista siinä, että tehtävissä ei kerrota minkä muotoiset palat pitää laudalle sovittaa. 

Apple Twist on Smart Gamesin sarjassa helpommasta päästä, eli sopii hyvin jo alta kouluikäisellekin ainakin starter- ja junior-tehtävien verran. Meillä ekaluokkalainen ratkoi ensimmäiset 30 tehtävään puolessa tunnissa, mutta sitten alkoi hidastua ihan selvästi ja pari kertaa joutui pähkäilemään ihan kunnolla.

Apple Twist -pulma ratkottavana
Omenamatojen asettelua laudalle. Kuva: Tapani Aulu

Safari Park Jr

Safari Park Jr:n kansi

Tämä on yksi kauneimpia pelejä mitä olen ikinä nähnyt. Safari Park Jr on yksinpelattava pulmapeli kolmevuotiaasta ylöspäin. Ideana on katsoa ohjelapusta tehtävän ohje ja muodostaa sitten sen mukainen kuva eläimiä liikuttamalla. 

Tehtäviä on neljää eri vaikeusastetta. Helpoimmat vihreät ovat niin helppoja, että niiden avulla lapsi oppii pelin jujun. Isommat lapset voivat suosiolla hypätä vihreiden yli. 

Eläinten liikuttaminen laudalla noudattaa tiettyjä sääntöjä. Kirahvit ovat niin pitkiä, etteivät mahdu sateenkaaren tai puiden ali. Norsu on niin paksu, ettei mahdu kivikon tai nurmikon läpi. Leijona ei pidä vedestä, joten se ei voi kahlata vettä pitkin. Jokaisella eläimellä on oma aloituspaikkansa, joka selviää eläimen pohjassa olevan muodon avulla. 

Lapsi oppii Safari Park Jr:n avulla monia taitoja: hienomotoriikkaa, loogista päättelykykyä ja värien ja muotojen tunnistamista. Eläinhahmot ovat myös suloisia ja pelin päätyttyä niillä voi myös leikkiä. Pelialusta toimii myös leikkialustana. 

Meidän kuusivuotias teki innolla tehtäviä, eikä tarvinnut aikuisen apua vaan pystyi itsenäisesti tekemään tehtäviä, tämä on iso plussa pelille. Aikuinen on nopeasti tehnyt kaikki pelin tehtävät, mutta Safari Park Jr tarjoaa hyvin haastetta 3–6-vuotiaille.

Vaikeimman tason tehtäväkortti ja pelilauta
Tässä vaikeimman tason tehtävässä on jo hetkeksi pähkäiltävää. Kuva: Vilma Vihervaara

Cats and Boxes

Cats and Boxesin kansi

Tämä kissapeli on selvästi Safari Park Jr:ia haastavampi. Suloiset kissanpennut viihtyvät pahvilaatikoissa ja on sinun tehtäväsi saada jokainen kissa laatikkoon.

Aluksi laitat kissat ja laatikot tehtävävihon osoittamalla tavalla. Sen jälkeen yrität ratkaista tehtävän kääntelemällä ja siirtelemällä pahvilaatikkolaattoja. Haaste tulee siitä, että kerralla saa koskea vain yhteen pahvilaatikkoon.

Kissapelin helppoja tehtäviä voi kuusivuotiaskin jo tehdä, mutta vaikeat ovat aikuisillekin vaikeita. Pelistä saa moninpeliversion, jos ottaa aikaa kuinka nopeasti kukakin saa saman tehtävän tehtyä. Muut eivät saa tietenkään kurkkia, miten ensimmäiset saavat ratkaistua tehtävän. 

Pelissä on yhteensä 60 tehtävää, joten se viihdyttää mukavan pitkään! SmartGames-pelien tapaan tämäkin on laadukkaasti tehty ja kestää hyvin lastenkin käsittelyä.

Cats and Boxes -pelin laatta ja taustalla pelilauta
Laatikkolaattoja kääntelemällä jokaiselle kissalle pitäisi löytyä oma laatikko. Kuva: Vilma Vihervaara

Plug and Play Ball

Plug and Play Ballin laatikko

Plug and Play Ball on jalkapallon mallinen palapeli. Se näyttää helpolta, mutta pienet kohopalat tekevät hommasta haastavan.

Palapelin voi koota muutamallakin eri tavalla, mutta mikään niistä ei ole helppo.Olen itse rakentanut pallon nyt kolmesti, mutta joudun silti pähkäilemään alusta kun aloitan uudelleen.

6-vuotiaamme rakastui tähän peliin ja esitteleekin mielellään kaikille, kuinka nopeasti hän saa pallon koottua. Tämä peli on vaikea selittää, se pitää kokea itse!

Plug and Play Ball ja pari irtonaista palasta
Plug and Play Ball ei ole ihan helppo koota. Kuva: Vilma Vihervaara

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *