Kategoriat
Artikkelit

SmartGames-logiikkapelit

SmartGamesin yhden pelaajan logiikkapelien sarjassa on jo kymmenien pelien laajuinen. Jokaisessa pelissä on sama periaate: järjestä pelin komponentit haastekirjan tehtävän mukaiseen muodostelmaan.

Lautapelien puolelta pelisarja muistuttaa Ubongoa, tosin SmartGamesien peleissä palikat voivat olla polyominojen sijasta palloja, kotieläimiä, taloja, dinosauruksia ja vaikka millaisia erikoisuuksia. Joukosta löytyy läpinäkyviä komponentteja, liukupalapelilaattoja ja tiesulkuja tekeviä poliisiautoja.

Peleissä on kymmenistä jopa satoihin tehtäviin, ja joka pelissä tehtävät vaikeutuvat aivan helpoista todella haastaviin. Vaikka tällaisissa logiikkatehtävissä vaikeus on aina yksilöllistä, näissä peleissä tuntuu vaikeustason nosto toimivan hyvin lineaarisesti.

SmartGamesin sarjassa on erikseen lastenpelejä ja aikuisten pelejä, mutta oikeastaan kaikki pelit sopivat joka ryhmälle tehtävien vaikeutumisen myötä.

Varsinaisista peleistä ei ehkä voida puhua, mutta puzzlejen ratkaiseminen on kyllä hyvin pelinomaista ja koukuttavaa puuhaa. Ja varmasti kehittää suunnittelua, avaruudellista hahmottamista ja muita kognitiivisia taitoja.

Shooting Stars

Shooting Starsin kansi

Shooting Stars on SmartGamesin laajan logiikkapelisarjan peli, jota valmistaja kutsuu “viiden tähden peliksi”. Näppärä sanaleikki, koska pelissä tosiaan on tarkoituksena asetella viisi tähteä oikeaan asetelmaan.

Shooting Stars on yhden pelaajan pulmapeli, jossa ratkotaan pulmakirjan tehtäviä. Pelissä on neljä polyominopalikkaa, jotka tulee järjestää tehtävän määrittelemään asetelmaan. Tähdet eivät ole palikan pinnassa, vaan ne ovat liikkuvia kiekkoja palikan sisällä, mikä tarkoittaa, että tähden väri vaihtuu kun palikan asentoa muuttaa. Lisäksi palikat tulee rakentaa pystyasentoon, eli ne ovat toistensa päällä ja painovoima tulee peliin. Siksi tehtävät ovat merkittävästi hankalampia kuin vastaavat Ubongossa.

Jokaiseen tehtävään on vain yksi ratkaisu ja jokainen tehtävä on edellistä hankalampi. Yhteensä kirjassa on 80 tehtävää neljässä eri vaikeustasossa. Kaikkien tehtävien ratkaisut löytyvät kirjan lopusta.

Säännöt ovat helppoakin helpommat:

  1. Valitse tehtävä kirjasta
  2. Rakenna palikoista tehtävän näyttämä muodostelma

Helpoimmalla Starter-tasolla tehtävä näyttää rakennelman muodon ja näkyvät tähdet. Sinun pitää saada siis vaaditun väriset tähdet määrättyihin kohtiin, eikä muita tähtiä saa näkyä. Starter-tasolla käytössä on vain 2 tai 3 palikkaa.

Junior-tasoilla säännöt ovat samat kuin Startereissa, mutta käytössä ovat kaikki 4 palikkaa.

Expert-tasolla tehtävissä ei kerrota tähtien paikkaa, vaan jokaisessa tehtävässä pitää saada näkyviin 5 keltaista tähteä eikä yhtään muita värejä. Käytössä on kaikki 4 palikkaa.

Master-tasolla tehtävä näyttää tähtien värit ja määrät, mutta ei paikkaa. Jos tähtiä on vähemmän kuin viisi, pitää osa palikoista olla sellaisessa asennossa, että tähdestä näkyy vain musta tausta.

Shooting Stars -peli
Kuva: Tapani Aulu

Smart Farmer

Smart Farmerin kansi

Smart Farmerissa järjestetään kotieläimet laitumelle ja erotellaan aidoilla toisistaan. Smart Farmer näyttää lapsille suunnatulta kauniine komponentteineen ja teemoineen, mutta kuoren alta löytyy oikeastaan abstrakteja pelejä vaikeampi haaste ja tässä kestää aikuisellakin jonkin aikaa saada aivot oikeaan asentoon, että aitojen asettelu alkaa sujua.

Smart Farmerissa on 60 tehtävää neljässä vaikeustasossa: Starter, Junior, Expert, Master. Peli on siis lyhyehkö, mutta tekemistä riittää silti moneksi illaksi. Meillä 5-vuotias ratkoi pelejä pari viikkoa ahkerasti joka päivä ennen ja jälkeen päiväkodin, että sai pelin “läpi”.

Säännöt:

  1. Valitse tehtävä kirjasta.
  2. Aseta eläimet tehtävän osoittamille paikoille.
  3. Erottele eläinlajit aidoilla omiin aitauksiinsa. Kaikkia aitoja ei tarvitse käyttää.
  4. Varmista, ettei laudalla ole yhtään tyhjää aitausta ja että vaikeammissa tehtävissä jokaisessa aitauksessa on myös vesikaukalo.

Helpoimman Starter-tason tehtävissä on kaksi eläintä joka lajista. Lajit pitää erottaa aidoilla toisistaan käyttämällä aitoja. Startereissa on 4-6 eläintä.

Junior-tehtävissä on samat säännöt kuin Startereissa, mutta eläimiä on nyt 6–8.

Expert-tasolla on samat täännöt kuin Junioreissa.

Master-tasolla eläimiä on vain yksi per laji, mutta nyt jokaisessa aitauksessa pitää olla myös vesikaukalo, joiden paikat on myös määrätty tehtävässä.

Smart Farmer -peli
Kuva: Tapani Aulu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.