Race for the Galaxy: Perusteita, osa 1

Tämä artikkeli aloittaa sarjan strategia-artikkeleita Race for the Galaxyyn. Sarja on ilmestynyt alunperin My Play -blogissa. Lämmittelynä esittelen joitain perusajatuksia Race for the Galaxyn pelaamisesta. Nämä ovat ajatuksia, jotka voivat auttaa sinua edistämään peliäsi useimmissa vaiheissa peliä, strategiasta riippumatta, mutta ne eivät itsessään ole strategioita tai edes varsinaisia pelitapoja.

Pelin tarkoitus on voittaa, ei totella nokkelia strategia-artikkeleita

Tässä sarjassa esitellään joukko strategisia ideoita ja suuntaviivoja ja enimmän osan ajasta niiden noudattaminen johtaa parempaan menestykseen kuin noudattamatta jättäminen. Muista kuitenkin, että tarkoituksena on voittaa peli. Strategiavinkit ja peukalosäännöt voivat auttaa oikean tien löytämiseen — lähinnä auttamalla karsimaan huonoja vaihtoehtoja — mutta loppujen lopuksi sinun on itse arvioitava jokaisen tilanteen mahdollisuudet ja punnita eri vaihtoehtojen hyödyt ja haitat itsesi ja muiden pelaajien kannalta. Vain sillä tavalla voit valita oikean ratkaisun. Toisinaan päädyt epätavallisiin, suorastaan kummallisiin tilanteisiin, joissa tavanomaiset ratkaisut eivät toimi. Toisinaan taas kaksi esittelemääni ideaa johtavat sinua eri suuntiin.

Tämä ei kuitenkaan tee tästä artikkelisarjasta merkityksetöntä. Race for the Galaxy ei ole niin kaoottinen peli, etteikö analyysistä olisi hyötyä. Ajattelematon sääntöjen ja ohjeiden soveltaminen johtaa sinut kuitenkin toisinaan hukkaan. Mikä olennaisinta, Race for the Galaxy on niin mutkikas peli, että se tarjoaa enemmän mahdollisuuksia kuin mikään vinkkisarja voi käsitellä. Siksi se on niin hauska peli!

Toivon, että saat tästä sarjasta tukevan alustan, jonka päälle voit kehitellä omaa luovuuttasi ja näkemystäsi.

Ole kettu, älä siili

Kettu tietää monta asiaa, mutta siili tietää yhden suuren asian.

– Arkhilokhos

Race for the Galaxyä pelattaessa on houkuttelevaa keskittyä tekemään yhtä asiaa todella hyvin. Esimerkkejä tästä on sotilasvoiman kehittäminen niin korkealle kuin mahdollista, tuotantomaailmojen rakentaminen toisensa jälkeen consume-voimien tukemana tai kaikkien mahdollisten Develop-tehostimien (Galactic Federation, Public Works, Interstellar Bank ja Investment Credits) pelaaminen.

Tällainen joustamattomuus aiheuttaa kuitenkin vakavia ongelmia. Se poistaa vastustajiltasi tärkeää epävarmuutta ja tekee pelistä heille helpompaa, sillä roolivalintasi ovat helposti ennustettavia. Vielä pahempaa on se, että tällainen fokusoituminen tekee vaikeaksi hyötyä muiden pelaajien roolivalinnoista. Jos teet vain yhtä asiaa hyvin, muiden asioiden tekeminen on tehotonta. Hyötyminen toisten pelaajien siirroista vaatii aina jonkin verran joustavuutta.

Tilanteet, joissa saat etua mistä tahansa rooleista ovat harvinaisia, mutta jos pääset asemaan, jossa jokainen valittu rooli antaa sinulle jotain hyötyä, menestyt varmasti.

Monipuolinen asema on myös hyvä tapa vähentää peliin sisältyvää tuurielementtiä. Mitä monipuolisempi asemasi on, sitä useampaa tehokorttia voit käyttää ja pystyt toipumaan nopeammin, kun voimakkaan kortin pelaaminen tyhjentää kätesi.

Keskittyminen on silti tärkeää

Of course, like all over-simple classifications of this type, the dichotomy becomes, if pressed, artificial, scholastic, and ultimately absurd. But if it is not an aid to serious criticism, neither should it be rejected as being merely superficial or frivolous; like all distinctions which embody any degree of truth, it offers a point of view from which to look and compare, a starting-point for genuine investigation.

-Isaiah Berlin, The Hedgehog and the Fox

Toisten valinnoista hyötyminen ja joustavuus ovat vain keinoja saavuttaa päämäärä — ja se päämäärä on pisteiden saaminen. Koska voit valita vain yhden tai kaksi roolia kierroksessa, tehokkain tapa toimia on keskittyä hyötymään yhdestä tai kahdesta roolista.

Suurin osa tästä sarjasta tulee käsittelemään tämän fokuksen kehittämistä.

Älä taistele kättäsi vastaan

Pelin alussa käy usein niin, että katsot pöytääsi ja kättäsi ja tajuat, ettei niillä ole mitään tekemistä keskenään. Luonnollinen vastausta tähän on pelata Explore +5 ja kaivaa jotain hyödyllistä, joka liittyisi jo pelattuihin kortteihin.

Näin voi käydä heti pelin alussakin. New Sparta, Old Earth, Earth’s Lost Colony ja, vähemmissä määrin, Alpha Centauri viittaavat vahvasti tiettyihin strategisiin suuntiin ja tämä on helppo ottaa vastaan käskynä vihjeen sijasta.

Useiden tekijöiden vuoksi käden pelaaminen on kuitenkin pelin alkupuoliskolla pöydän pelaamista tärkeämpää.

Kättä vastaan taisteleminen vaatii paljon korttien kaivamista pakasta, jotta löydät jotain hyödyllisempää kuin mitä sinulla jo on. Koska pelin alussa huomio on pääasiassa pienemmissä siirroissa, Explore +5 ei luultavasti paranna kättäsi tarpeeksi ollakseen menetetyn ajan arvoinen. Tuotteen myyminen korteiksi on parempi vaihtoehto, sillä se täyttää kätesi samalla vaivalla, mutta ei kannata käyttää paljon aikaa keskinkertaisen kaupan saamiseksi. Jos sinulla ei todellakaan ole yhtään mitään, silloin Explore +5 tai kaksinpelissä Explore +5/Explore +1/+1 voi olla järkevä veto.

Jos explore tuottaakin hyödyllisen kortin, mitä teet sen jälkeen kun olet pelannut sen? Etsit seuraavan korttisi explorella? Voin kertoa kokemuksen syvällä rintaäänellä että jos joudut tekemään näin useammin kuin kerran tai kaksi, olet tiellä turmioon. On parempaa tehdä pieni parannus heti ja katsoa, voitko hyötyä siitä seuraavalla kierroksella. Pahimmillaan olet puskenut exploresi kierroksen myöhemmäs, parhaimmillaan saat ilmaisen kortin tai kaksi vastustajan exploresta tai pelaamastasi developmentista, ja se osoittautuu hyväksi kortiksi ilman ajanhukkaa.

Strategioilla on sitä paitsi kummallinen tapa rakentua orgaanisesti pienistä palasista. Jos pelaat pienen, mutta tuottoisan kortin sinne ja toisen tänne, ne ovat pian osiensa summaa suurempia kun kortit kiertävät kädessäsi. Kun lopulta saat voimakkaan kortin, joka sopii hyvin yhteen pelaamiesi korttien kanssa, sinulla on suunta ja määränpäänä on maali.

Kun aloitat matkan kohti maalia, kunnon fokus nousee tärkeämmäksi. Sinulla on nyt yksi tai kaksi tapaa tuottaa merkittäviä määriä pisteitä ja yksi hyvä siirto tuottaa yleensä enemmän pisteitä kuin kaksi tai kolme huonompaa siirtoa. Tässä vaiheessa on paljon kannattavampaa käyttää toisinaan aikaa todella hyvien korttien etsimiseen.

Mikään ei ole haavoittuvaisempaa kuin tyhjä käsi

Jos kättä vastaan taisteleminen on paha juttu, ilman kättä taisteleminen on vielä huonompaa. Joudut yleensä tuhlaamaan useita toimintoja kätesi uudelleenrakentamiseen samalla kun vastustajasi valitsevat tyytyväisinä Developia ja Settleä, tietäen saavansa koko ajan etua sinua vastaan. Mikä pahinta, heidän uudet korttinsa voivat auttaa heitä hyötymään jälleenrakennushankkeestasi, jättäen sinut entistä pahemmin jälkeen. Silloin kun sinulla ei ole mitään rakennettavaa, mutta kortteja kädessä, voit sentään etsiä explorella jotain hyödyllistä tai, vielä parempaa, esittää rakentavasi jotain todella suurta.

Anna siis kätesi tyhjentyä vain kaikista äärimmäisissä olosuhteissa tai kun sinulla on keino täyttää se (siinä määrin, että voit pelata vähintään yhden hyvän kortin) nopeasti, korkeintaan kierroksen sisällä. Tämän ohjeen unohtaminen on parhaimmillaan tuskallista, pahimmillaan kohtalokasta.

Parempi rakentaminen voittaa nopeamman rakentamisen

Vaikka se voikin kuulostaa ristiriitaiselta edelliseen verrattuna, tosiasia kuitenkin on, että laadukkaammat kortit voittavat yleensä pelin kuluessa nopeammin rakennetut kortit. Tärkeä juttu tässä on se, että annat rakentamisen mennä ohi, koska haluat pelata jotain vahvempaa, joka sinulla on jo kädessäsi. Et siis oleta, että saat jotain parempaa explorella tai kaupalla, vaan tiedät, että kunhan saat kortin tai pari lisää, tulet pelaamaan jotain parempaa.

Korttien tuoma hyöty kasvaa kortin hinnan noustessa (tähän on poikkeuksia), joten kortti, jonka hinta on kolme tai enemmän, voi olla yhtä tehokas kuin kaksi tai jopa kolme pienempää korttia, etenkin jos se toimii yhdessä muiden pöydässäsi tai kädessäsi olevien korttien kanssa. Se, että jäät rakennuksen tai kaksi vastustajaasi jälkeen on pieni hinta verrattuna siihen, että strategiasi päämoottori viivästyy useammalla kierroksella. Jos saat strategiasi täyteen vauhtiin nopeammin kuin vastustajasi, saat myöhemmin pelin aikana vastustajasi kiinni korkojen kera.

Seuraava osa sarjasta käsittelee vaiheen valintaa.

Artikkeli on ilmestynyt alunperin My Play -blogissa nimellä Race for the Galaxy Strategy — Some Fundamentals, Part 1. Mikäli haluat kommentoida artikkelia kirjoittajalle tai esittää kysymyksiä, kommentit kannattaa käydä jättämässä alkuperäiseen merkintään. This article first appeared in My Play. Translated by Mikko Saari.

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.