Terraforming Mars on ollut yksi suosituimmista lautapeleistä ilmestymisestään asti, ja on edelleenkin BoardGameGeekin parhaiden pelien listalla kuudentena. Virallisia lisäosia on julkaistu useita (Venus Next, Elyseum ja Hellas, Colonies, Turmoil, Prelude ja Prelude 2, Utopia ja Cimmeria, Amazonis ja Vastitas, Automata ja Milestones/Awards). Sen lisäksi promoja yksittäisinä kortteina ja paketteina on ilmestynyt kymmeniä. Pelin avoin luonne – jokainen kortti on yksilöllinen – suorastaan houkuttaa lisäämään omia korttejaan. Myöskin pelin julkaisijan FryxGamesin asenne on ollut rohkaiseva, joten erilaisia laajennuksia on tehtailtu paljon.
Lisäosien tulvasta voi olla vaikea löytää tasapainotettuja helmiä – kaiken heittäminen sekaan tuskin saa aikaan kovin toimivaa kokonaisuutta. Lisäongelmansa tuottaa laajennusten viimeistelemättömyys ja variantit: on vaikea olla varma, mikä on viimeisin versio – vai olisiko jonkun muun tekemä variantti parempi? Ja kuinka laajennukset toimivat toisten laajennusten kanssa? Valitettavasti fanilisäosien säännöt eivät ole aina kovin selvät. Joistakin löytyy hieno PDF-dokumentti, joidenkin säännöt ovat BGG-keskusteluketjun keskellä, ja voi olla vaikea tietää, onko ylipäänsä mitään lopullista lisäosan tekijän siunaamaa sääntövarianttia.
Lisäosat voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin: kartat, peruslisäkortit, uudet korttityypit, siirtokunnat ja laajennukset.
Kartat
Useimmat kartat esittävät jonkun toisen puolen Marsista. Eroja on lähinnä erilaisissa milestone- ja award-seteissä ja laatansijoittamisbonuksissa. FryxGameskin myy näistä neljää alunperin fanien tekemää karttaa. Näiden karttojen lisäksi löytyy muutamia muita karttoja BoardGameGeekiä tonkimalla. Useimmista kartoista löytyy hyvälaatuinen kuva, joten ne voi tulostuttaa haluamassaan paikassa. Kannattaa kuitenkin huomioida, että muut kartat kuin FryxGamesin julkaisemat eivät ehkä ole niin viimeisteltyjä.
Suositellummasta (viimeistellymmästä päästä):
- Planum Australe, Syrtis Major, Arabia Terra, Olympus Mons (6 karttaa, joista osa variantteja alla listatuista)
- Back to Tharsis
- Utopia Planitia v.1.1 (eri kuin julkaistu versio)
- The North Pole
- Amazonis Planitia
Seuraavat ovat lähinnä eri versiota julkaistuista tai yllä olevista. Voit ehkä pitää jostain näistä enemmän kuin yllä olevista versioista:
- Arabia Terra
- Arabia Terra v.1.2
- Terra Cimmeria v.1.3
- Arcadia Planitia, Terra Cimmeria ja Utopia Planitia
- Planum Australe v.1.1
Standardikarttojen lisäksi löytyy lisäksi modulaarinen kartta, jolla jokainen kartta on erilainen (mutta ei enää ”oikea” kartta Marsista). Lisäksi GIGA-projekti on tehnyt oman suuremman karttansa. Siitä tarkemmin alempana.

Peruslisäkortit
Näissä on vain uusia projekti-, prelude- ja korporaatiokortteja. Joskus niissä voi olla teemoitettu paketti, yleisemmin vain sekalainen kokoelma. Korttien lisääminen peliin on varsin suoraviivaista, mutta kannattaa huomioida tasapainotus muiden korttien kanssa, ja muuttuvat tagien määrät: lisäämällä vaikka tiedetageja tulee helpommaksi pelata strategiaa ja kortteja, jotka vaativat useita tiedetageja.
Jotkut lisäkortit voivat tuoda uudenlaisia mekaniikkoja toimintoihin. Tässä muutama korttisetti:
- Rob Antilles (68 uutta korttia)
- Ides of Mars (59 projektikorttia, 6 korporaatiota)
- Corporate Betterment(s) (51 projektikorttia)
- Solaris (46 korttia)
- Jim Burr’s Fortune 500 (500 korporaatiota, kerättyinä eri laajennuksista)
- 570 Fan-Made Cards (420 projektikorttia, 30 korporaatiota, 58 preludea ja muuta)

Uudet korttityypit
Nämä laajennukset tuovat peliin uuden korttityypin muuttamatta peliä sen enempää.
- High Orbit: Space Infrastructure ilmestyi aluksi vain High Orbit -nimellä, mutta sittemmin kehittäjä nimesi kaikki tekemänsä lisäosat High Orbit -alkuisiksi ja tästä tuli High Orbit: Space Infrastructure. Infrastruktuurit ovat uusi korttityyppi, jonka kortit ovat näkyvillä ja kaikkien saatavilla pelin alusta lähtien. Ne kuvaavat avaruuteen rakennettavia avaruusasemia ja muuta sellaista. Toisin kuin muita kortteja, infrastruktuurikortteja on useita kappaleita. Niiden rakentamista rajoittaa, että pelaajalla pitää olla avaruustageja pelissä vähintään yhtä monta kuin infrastruktuureja. Tästä on useampi viritetty versio, erityisesti GIGA- ja EPIC-laajennuksissa, mutta myös erikseen käytettävissä oleva Jim’s Updated Infrastructure Deck.
- Nuclear tarjoaa nipun radioaktiivisuuteen liittyviä kortteja. Radioaktiivisuutta varten on lisätty myös uusi resurssityyppi. Radioaktiivisuus voi antaa pisteitä, mutta toisaalta vaikuttaa toisiin pelaajiin esimerkiksi tuhoamalla mikrobeja. Alkuperäisen lisäosan jälkeen tähän on lisätty myös radioaktiiviset alueet, jotka vaikuttavat negatiivisesti viereen laitettuihin laattoihin.
- Postludet ovat ovat merien, kaupunkien ja merien päälle pelattavia toisia laattoja. Niillä on usein vaikutuksia viereen pelattaviin laattoihin. Postludejen tarkoituksen on parantaa laattojen pelaamista Marsiin pelkän korttistrategian suhteen. Korttien saatavuuteen on usempi erilainen sääntö. Viimeisin lisäosan tekijän sääntö antaa niitä ehkä liiankin avokätisesti, joten pohdittavaa riittää, mitä versiota käyttää.
- Interludet lisäävät peliä vaikeuttavia globaaleja tapahtumia. Pakasta vedetään kortti aina, kun jokin laukeamispiste on ohitettu, lähinnä happi- ja lämpötila-asteikoilla.
- CEO:t eli toimitusjohtajat lisäävät johtajat, jotka lisäävät voimakkaan kertakäyttöisen kyvyn.

Siirtokunnat
Siirtokunnat laajentavat Colonies-lisäosan valintoja.
- High Orbit: Rogue Colonies lisää lisää vaihtoehtoja siirtokunnille. Osa näistä vaatii muitakin lisäosia. Vajaa kymmenen on käytettävissä pelatessa pelkästään virallisilla lisäosilla, loput tarvitsevat eri fanilisäosia mukaan toimiakseen.
- Jim’s Expanded Colony Collection kerää suurin piirtein kaikki mahdolliset siirtokunnat (colonyt), joita kukaan on julkaissut. Tarjolla onkin yhteensä 85 vaihtoehtoa. Moni näistä vaatii muiden lisäosien käyttöä, eivätkä kaikki muutenkaan sovi useimpaan peliin.

Laajennukset
Isommat laajennukset tuovat jotain uutta pelilaudalle, kuten uusia pelilautoja tai uudenlaisia pelinappuloita. Laajennuksissa on myös lisää projekti- ja korporaatiokortteja. Kannattaa huomioida, että tämä muuttaa projektikorttien jakaumaa, ja tietynlaiset tagit eivät välttämättä ilmesty enää yhtä todennäköisesti. Laajennuksia on julkaistu useita kymmeniä. Tässä listattuna osa suosittuja laajennuksia, ei suinkaan kaikkia.
- Pathfinders (tunnetaan myös nimellä Pathfinder) lisää peliin Planetaty Trackit, joilla seurataan, kuinka paljon eri tageja on pelattu (Jovian, Maa, Venus, Mars(!)). Koko planeettapolku on yhteinen, ja joko kaikki tai nostava pelaaja saa bonuksia tietyillä pykälillä. Jos polun loppu saavutetaan, eniten nostanut pelaaja saa lisäksi voittopisteitä pelin lopussa. Pelillisesti Mars-tag on hankala, koska sitä ei ole vanhoissa korteissa. Niinpä sitä on osittain lisätty vanhoihin kortteihin. Pathfinders lisää myös uuden resurssityypin, datan, joka on yksi uusi tapa kerätä pisteitä.
- Ares (ei pidä sekoittaa Ares Expeditioniin) muuttaa Marsiin sijoitettavia erikoislaattoja siten, että niiden viereen sijoittamalla saa jonkun bonuksen kuten meristä. Se lisää myös hasardilaatat: hiekkamyrskyt ja eroosiot, joiden viereen sijoittamisesta pitää maksaa ekstraa. Ares on helppo lisätä peliin, ja onkin yksi suosituimmista lisäosista.
- Mercury vs Mars lisää kolme erilaista moduulia peliin: Pathfinders-tyylisen polun Merkuriukselle, yhteistyö- ja kilpailukortit, ja kauppapaikan. Merkurius-polku antaa lähinnä pisteitä yhteistyö- ja kilpailukorttien edistämiseen. Polun isoin ongelma on Merkurius-tagien vähäisyys. Erityisesti muita lisäosia lisättäessä ne hukkavat korttipinoon, joten polulla ei oikein ole käyttöä. Tähän mennessä kukaan ei ole toteuttanut oikein toimivaa ratkaisua, esimerkiksi lisäämään Merkurius-tageja olemassaoleviin kortteihin tai lisäämällä yleensä Merkurius-kortteja. Yhteistyö- ja kilpailukortit ovat uusi korttikategoria. Ne pelataan kahden pelaajan väliin. Kun yhteisprojekti valmistuu, molemmat pelaajat saavat jonkun bonuksen; kortin pelaaja hiukan paremman. Kilpailukorteissa taas häviäjä kärsii jonkun rangaistuksen. Kauppapaikka taas mahdollistaa niiden resurssien myymisen, joille ei ole paikkaa: esimerkiksi monet asteroidikortit voivat tuottaa mikrobeja, mutta pelaajalla ei välttämättä ole korttia, jolle sijoittaa ne. Kauppapaikalla ne voi myydä, ja toinen pelaaja hakea kauppa-aluksella.
- The Moon eli Kuu tuo (Maan) Kuun pelattavaksi. Kuun fokus on kaivokset. Lisäosa tuo myös uuden Kuu-tagin ja yli 50 korttia. Kuun kartasta on useampikin versio – alkuperäinen 28 laattapaikalla ja päivitetty 35 laattapaikalla. (Itse asiassa siitä on ainakin kolmaskin versio vähemmän tunnetussa Red Planet -lisäosassa.) Myös Kuun pisteytyksestä on useampi versio.
- Venus 2.0 tai Venus Phase 2 on itse asiassa kaksi hyvin erilaista laajennusta: Venuksen kehittäminen erilaisia polkuja pitkin yksinkertaisen Venus Trackin sijaan, ja myös Kuuta muistuttava kartta, johon laitetaan omanlaisiaan laattoja. Jälkimmäinen sopii erityisen hyvin, jos Kuu-lisäosa on käytössä. Lisäosa lisää myös Venus-kortteja.
- Turmoil 2.0 on yksinkertaisimmillaan valittava bonus ja agenda, eikä pelkästään kiinteä toisin kuin alkuperäisessä Turmoilissa.
- High Orbit: Society tarjoaa kuusi lisäpuoluetta, joista parlamentissa on siis vain kuusi kerrallaan. Näitä lisäpuolueita vastaavasti löytyy lisää Global Event -kortteja. Turmoil 2.0:aan liittyy vahvasti myös High Orbit: Society. Tässä pelaajat käyttävät populaatiota erilaisten tavoitteiden täyttämiseen. Osa puolueiden tavoitteista olettaa, että käytössä on muitakin fanilisäosia, esim. Kuu ja Venus 2.0.
- High Orbit: Industry Tiles antaa mahdollisuuden parantaa perusresurssien (raha, teräs, titaani, kasvit, energia tai lämpö) tuotantoa laittamalla vastaavan laatan.
- Ocean tiles muuttaa merien antamat perusbonukset tarjoamaan kaikenlaisia resursseja. Tätä voi pelata joko yksinkertaisesti korvaamalla perusmerilaatat, tai sitten lisäämällä projektikortteja, joilla erikoismeret pelataan olemassa olevien merien päälle.
- Silesia lisää uuden pelilaudan: mahdollisuuden osallistua sukupolvialus Silesian rakentamiseen. Silesian rakentamiseen käytetään resursseja ja tageja; eri osioiden valmistumisesta jaetaan palkintona TR-bonuksia.
- TM Underworld keskittyy pinnan alla kaivamiseen – kirjaimellisesti, mutta myöskin rikolliseen toimintaan.
- Undercover lisää peliin vakoojat.
- Ganymede tai Galilean Worlds lisää maankaltaistamisen mahdollisuuden myös tärkeimmille Jupiterin kuille. Tässäkin lisäosassa on kartan lisäksi projekti- ja korporaatiokortteja.
- The Horrible Inevitability (Terraforming Mars Cthulhu) tarvitaan vain koska pitäähän Cthulhu olla saatavana joka pelissä.
- Man against Nature toimii 1–5 pelaajalle. Tarkoituksena on nostaa globaalit parametrit maksimiin tietyssä ajassa. Lisäksi pelissä on populaatio, jota pitää myöskin kehittää. Peliä vaikeuttavat erilaiset ympäristön vaarat.

Kokoelmalaajennukset
Lisäosia on julkaistu paljon, ja niiden toimivuus ja tasapainotus yhdessä ei ole taattu. Niinpä on kehitetty muutama projekti, jossa on pelitestattu nippu hyviksi havaittuja lisäosia. Mukaan otetulla lisäosalla voi olla sama nimi kuin alkuperäiselllä lisäosalla, mutta sääntöjä ja kortteja on useinkin viilattu, joten eroa alkuperäiseen voi olla merkittävästi.
GIGA-projekti on ensimmäinen ja tunnetein jättilaajennus. Siinä karttana on aina koko Mars, Milestoneja ja Awardeja valitaan 10, lämpötila, happi ja meri-% nousee puolella vauhdilla, joten kestoa tulee lisää. GIGA sisältää hiukan muokatut versiot monesta fanilisäosasta. GIGA:n säännöt voivat olla hiukan hankalat, koska siinä oletetaan pelaajien etsivän ja lukevan jokaisen fanilisäosan säännöt erikseen.
EPIC on vielä GIGA:akin villimpi viritys, jossa on yhdistetty jopa 30 fanilisäosaa. EPIC yhdistää sääntöihinsä kaikki lisäosat. Pelaamiseen kannattaakin sitten varata koko viikonloppu.
Alien Worlds yhdistää monia laajennuksia ja tuo myös mukaan muukalaisrotuja. Se ei ole ole niin tunnettu tai viilattu kuin GIGA tai EPIC.
Red Planet ilmestyi aluksi omilla grafiikoillaan, mutta sittemmin julkaistu myös normaalikorteilla (tässä on julkaistu 13 osaa, kaikkia ei linkattu). Uusin kokoelma, joka muokkaa melko paljon muita lisäosia.

Lisäosatyökalut
Lisäsisällön tekemiseen on tehty työkaluja niin, ettei kaikkea tarvitse aloittaa tyhjästä. En ole kovin moneen tutustunut, joten tässä listattuna kaksi:
- Kortteja voi tehdä helposti TM Card Makerilla
- Karttoja voi tehdä esimerkiksi Terraforming Mars map maker/templatella

Yhteenveto ja suosituksia
Terraforming Marsiin on tehty paljon fanisisältöä. Aktiivisin aika näyttää menneen ohi muutama vuosi sitten, mutta edelleenkin uutta sisältöä julkaistaan, ja jotkut projektit päivittävät sisältöään. Yllä on listattuna vain osa laajennuksista, mutta listalla on kuitenkin kaikki tunnetuimmat ja nippu vähemmän tunnettuja.
Kuten tyypillistä fanisisällössä, osa on laadultaan varsin heikkoa tai keskeneräistä. En ole itse kokeillut edes kaikkia listaamiani laajennuksia, mutta seuraavilla laajennuksilla pääsee liikkeelle:
- Lisäkartat on helppo ottaa mukaan. Kaikki eivät kuitenkaan ole kovin hyvin tasapainotettuja. Kartoista voi toki ensin tulostaa paperiversion, mutta neopreenimatto on mukavampi joskin kalliimpi vaihtoehto.
- Peruskorttilaajennukset ovat suhteellisen helppoja, kunhan saa ne jossain tulostettua. Suosittelen poimimaan ne GIGA:sta, jossa alkuperäisiä laajennuksia on hiukan siivottu. Kannattaa huomioida, että lisäämällä paljon kortteja erikoislisäosat vesittyvät, kun niiden kortteja ei enää osu käteen niin todennäköisesti.
- Uudet korttityypit on melkein helpompi ottaa mukaan. High Orbit: Infrastructure on hyvin helppo lisätä, mutta lisää helposti pohdintaa. Itse pelaankin variantilla, jossa kaikki infrastruktuurikortit on pinossa, ja aina pelatessa avaruustagin saa pakasta vetää yhden infrastruktuurikortin sen sijaan että koko ajan pöydällä olisi 17 korttia valittavana. Postludet lisäävät kiinnostusta pelata laattoja Marsiin eikä vain kaikki uusia kiinnostavia kortteja. Korttien saamiselle on useita eri sääntöversiota, joista pitää valita mieleisensä.
- Laajennuksista Ares on helppo ottaa mukaan. Hiekkamyrskyt ja eroosiot on helppo tulostaa kartongille. Pathfinders vaatii planetary trackit, tosin kortit voi ottaa mukaan myös ilman planetary trackeja; jokunen kortti pitää silloin jättää sivuun. Itse olen pitänyt trackeja hiukan hankalina, niiden nostamista kun ei aina muista, ja jälkikäteen on vaikea korjata.
- The Moon ja Venus Phase 2 (tai 2.0) ovat helppoja lisätä. Kannattaa huomata, että molemmista kannattaa valita isompi kartta (samanlainen kuin GIGA:ssa). Valitettavasti pisteytys kummassakin vaatii säätöä, että olisi edes jotenkin tasapainossa (ei kuvattu tässä).
- Turmoil 2.0 ja High Orbit Society ovat kivoja lisiä, mikäli Turmoil innostaa. Nekin voivat tosin vaatia pientä harrastuneisuutta, koska parhaat versiot ovat EPIC:iä varten ja vaativat pieniä muutoksia normipeliin.
Jättikokoelmat kuten GIGA vaativat paljon innostusta, ja pelin kesto voi tuplaantua tai enemmänkin. GIGA ja EPIC ovat molemmat suosittuja, mutta en kuitenkaan suosittele EPIC:n tulostamista ensi töikseen. Uusia kortteja on ainakin tuhat ja sääntöjä on paljon. Sekä GIGA että EPIC onnistuvat silti kyllä Terraforming Marsia ennen pelanneilta, jos aikaa riittää. Sääntöjen yksityiskohtien metsästäminen noihin kokoelmiin voi olla hiukan työlästä, siksi en suosittelekaan niillä aloittamista ennen kuin useat niihin liittyvät lisäosat ovat ennestään tuttuja.
Itse tuon tavallisesti pöydälle GIGA:n kortit, Kuun ja Venuksen, mutta pelaan jollain normaalilla (tai fani-)kartalla, jotta pelin pituus pysyy kohtuullisempana. Kannattaa huomata, että erityisesti EPIC:iin on tehty myös muokattuja versioita alkuperäisistä korteista, joita ei kannata pelata normikarttojen kanssa.