Kategoriat
Peliarvostelut
Vahva tulokas – hyvät tulokset kolmena viime vuonnaVAHVA TULOKAS

Scout

Korttisirkus käyntiin! Nappaatko vastustajan kortit pisteiksi vai paranteletko omaa kättäsi? Ja kummin päin edes pidän korttejani? Scout tarjoilee tiiviissä paketissa ovelan korttipelielämyksen.

Hyviä korttipelejä on maailma täynnä, mutta aina välillä jokin peli onnistuu nousemaan tavallista suurempaan suosioon. Scout on Oink Gamesin alunperin vuonna 2019 julkaisema pieni japanilainen peli, joka sai Euroopassa uutta nostetta, kun se nostettiin vuoden 2022 Spiel des Jahres -finaaliin. Suomeksi peli käännettiin loppuvuodesta 2023.

Itse rakastan erilaisia korttipelejä, mutta Scoutin kaltaiset näppärät pikkupelit osuvat kieltämättä kategoriaan, jossa on ylitarjontaa. Erottuuko Scout edukseen monista verrokeistaan?

Scoutin kansi

Esitä ja houkuttele kortteja

Scoutia on markkinoitu hämäävästi tikkipelinä. Tikkipelien kanssa tällä ei oikeastaan ole juuri mitään tekemistä, vaan Scout edustaa ennemminkin kiipeämispelien genreä. Genrelle tyypillisesti pelin tarkoituksena on päästä käsikorteistaan eroon pelaamalla pöytään erilaisia korttisettejä, jotka päihittävät aiemmin pelatun setin.

Scout koostuu 45 kortista, jossa jokaisessa on eri numero ylhäällä ja alhaalla. Korttien arvo riippuu siitä miten päin ne ovat kädessä

Kortit jaetaan, minkä jälkeen tuleekin pelin suurin jippo: korttien järjestystä kädessä ei saa muuttaa. Täysin alkujaon armoilla ei tarvitse olla, sillä halutessaan kortit saa ennen aloitusta kääntää ympäri, jos käsi ei miellytä.

Pelin kulku on selkeä: vuorollaan pelaaja voi tehdä “Esitä”-toiminnon, eli pelata pöytään korttisetin. Setin tulee olla joko suora (esimerkiksi 2-3-4-5) tai sarja samoja numeroita (4-4-4). Setin täytyy olla arvokkaampi kuin vastapelaajan aiemmin pelaama setti. Kun pelaaja onnistuu tässä, hän siirtää vastustajan kortit voittopisteiksi omaan pistepinoonsa.

Jos aiemmin pelattua settiä ei pysty voittamaan, toinen mahdollinen toiminto pelivuorolla on “Houkuttele” (englanniksi “Scout”, joka selittää pelin nimen). Tällöin pelaaja voi napata kortin vastustajan pöytäämästä setistä ja liittää sen omiin käsikortteihinsa. Kortin saa sujauttaa mihin väliin tahansa käsikorttejaan ja päättää myös miten päin kortin asettaa. Houkuttelulla rakennetaan omia tulevia settejä ja samalla heikennetään nykyistä pöydättyä settiä. Pelaaja, jonka setistä kortti houkuteltiin pois, saa yhden voittopisteen.

Jako päättyy, kun joku pelaaja tyhjentää kätensä kokonaan, tai kukaan ei pysty voittamaan pöytään pelattua settiä yhden kierroksen aikana. Tällöin lasketaan pisteet: pisteitä saa pistepinossa olevien kaapattujen korttien perusteella sekä jokaisesta kortista, joka omista seteistä on houkuteltu pois. Jokainen käteen jäänyt kortti on miinuspisteen arvoinen. Jakoja pelataan pelaajamäärän verran, minkä jälkeen voittaja on selvillä.

Käden täydeltä kortteja.
Tästä kädestä pitäisi lähteä jotain rakentelemaan! Yksi kolmen kortin suora on jo valmiina keskellä, mutta kannattaisiko kortit sittenkin kääntää ympäri? Kuva: Tuukka Määttänen

Setit pöytään, vai odotanko vielä?

Tästä kaikesta syntyy kutkuttava keitos. Paperilla Scout on hyvin yksinkertainen: kerää kortteja setteihin ja lyö niitä pöytään. Pelin kulusta tulee hieman mieleen Linko! (Abluxxen), mutta Scout on sitä omaperäisempi ja kiinnostavampi tapaus.

Pelissä on yllättävän paljon sisältöä ja strategisia mahdollisuuksia. Korttikäden rajoitettu järjestys aiheuttaa heti pohdittavaa: pyrinkö houkuttelemaan väliin lisää kortteja vai lyönkö yksittäisiä kortteja suoraan pöytään, jotta setit kädestä avautuvat? Käden rakentamista täytyy todella suunnitella.

Kun setit on saanut rakennettua, täytyisi vielä miettiä milloin ne haluaa pöydätä. Olisiko parempi tyhjentää kättä varmuuden vuoksi, ettei vaan käteen jää isoa kasaa miinuspisteitä? Vai pitäisikö kasvattaa settejä vielä vähän, ettei kukaan pysty niitä voittamaan?

Pelin kenties suurin strateginen yksityiskohta koskee Esitä & Houkuttele -autonappulan käyttämistä. Nappulan voi käyttää kerran jaon aikana, ja se antaa tuplavuoron, jolloin voi sekä houkutella kortin että pelata setin pöytään. Tuplavuoron voi ajoittaa eri tilanteisiin. Tyypillisin tapa on säästää se tiukkaan paikkaan, jossa kovan setin pöytään lyönyt pelaaja voittaa jaon, ellei tuplavuoroa käytä. Mutta autonappulalle löytää nopeasti muitakin käyttötapoja. Scout tarjoaa paljon mahdollisuuksia olla nokkela.

Kaiken kaikkiaan pelissä on jatkuvasti elämää ja sitä ei pysty monen muun korttipelin tapaan vain lätkimään puoliautomaatilla. Hereillä on syytä olla. Alkuun Scout voi olla korttipeleihin vihkiytymättömälle outo kokemus, mutta parin pelin jälkeen kaikki selkeytyy. Tämä on niitä pelejä, joissa kehittyy vaivihkaa paremmaksi. En lainkaan ihmettele, että peli valittiin vuoden 2024 lautapelaamisen SM-turnauksen lajiksi.

Kädessä kolme seiskaa, pöydässä 6-5-4-suora.
Kolme seiskaa päihittää 6-5-4-suoran. Tuon setin voittamisesta napsahtaa kolme voittopistettä jaon lopuksi. Kuva: Tuukka Määttänen

Kortit houkuttelevat, teema ei

Tuurivoittoiseksi lätkinnäksi Scoutia ei voi syyttää, mutta teemaa sen sijaan haukun: jonkinlainen sirkusteema pelissä on, mutta se on täysin yhdentekevä. Sirkusteemoitus vaan hämmentää pelin ollessa käytännössä täysin abstrakti. Pelin takakanteen runoiltu “Sinut on yllättäen nimitetty sirkustirehtööriksi. Järjestä esiintyjiesi avulla esitys, jolle kilpailijasi kalpenevat!” -taustapätkä on lähinnä myötähäpeää herättävä.

Pari sanaa pelaajamäärän vaikutuksesta: nelinpeliä pidetään yleisesti parhaana ja olen samaa mieltä. Peli on ehdottomasti parhaimmassa tasapainossa neljällä pelaajalla. Vaikka monet ovat kolminpeliä haukkuneet, minusta se on kiehtovan erilainen ja nopea kokemus. Viidellä hengellä en ole itse pelannut, mutta veikkaisin pelin keston venyvän turhan paljon ja käden rakennuksen korostuvan liikaa. Kaksinpeliä varten on oma varianttinsa, mutta en ole kokenut sitä kokeilemisen arvoiseksi.

Kun aluksi pohdin erottuuko Scout riittävästi verrokeistaan, vastaus on: kyllä erottuu! Jos omasta pelihyllystä puuttuu nokkela pientä ajattelua vaativa korttipeli, niin Scoutia parempaa saa etsiä.

Kädessä kortit 5-7-8 ja pöydässä neljä kakkosta.
Nyt on paha! 2-2-2-2-settiä ei voiteta suoraan millään. Mutta Houkuttele & Esitä -autonappulalla vastustajan setistä voisi napata kutosen omaan käteen, ja suora 5-6-7-8 voittaisi jäljelle jäävän 2-2-2-setin. Kuva: Tuukka Määttänen

Faktat Scoutista

Suunnittelija:

Julkaisija: Oink Games (2019), Lautapelit.fi (2023)

Mutkikkuus: Scoutin rakenne ja pelin kulku voivat olla kokemattomalle kortinpelaajalle erikoisia, mutta mistään vaikeasta pelistä ei ole kyse. Säännöt selittää muutamassa minuutissa.

Onnen vaikutus: Korttipeleille tyypillisesti välillä kortit osuvat onnekkaasti täydelliseen järjestykseen. Mutta se nyt kuuluu asiaan. Scout on kuitenkin pohjimmiltaan taitopeli.

Vuorovaikutus: Merkittävä. Muiden peliä tulee seurata.

Teema: Sirkusteema jää täysin turhaksi ja häiritsee enemmän kuin parantaa peliä

Uudelleenpelattavuus: Riippuu kuinka paljon yksinkertaisista korttipeleistä jaksaa innostua. Scout paranee mitä enemmän sitä pelaa, joten pelissä on aineksia pitkäaikaiseksi suosikiksi.

Saavutettavuus: Korteissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–5. Nelinpeli on parhaiten tasapainossa. Kolminpeli on lyhyehkö, ja viisinpeli herkästi turhan pitkä. Peli on kuitenkin mielekäs kaikilla pelaajamäärillä. Kaksinpeli kannattaa jättää välistä.

Pituus: 20–60 min. Riippuu paljon pelaajamäärästä. Kolminpeliin menee korkeintaan puoli tuntia. Viisinpeliin kannattaa varata lähemmäs tunti.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *