Kategoriat
Peliarvostelut
Vahva tulokas – hyvät tulokset kolmena viime vuonnaVAHVA TULOKAS

Ark Nova

Eläintarhanhoito vaatii nykypäivänä paitsi maksavan yleisön huomioimista, myös tarkkaa luonnonsuojelullista silmää. Hittipeli Ark Novassa rakennetaan kilpaa houkuttelevia eläintarhoja.

Ark Nova on loppuvuoden 2021 uusi julkaisu, joka on saanut osakseen melkoista hypeä. Saimme oman kappaleen käsiimme juuri ennen joulua. Pelipeikkoon tuli erä, joka myytiin käytännössä välittömästi loppuun. Onneksi olimme hereillä ja saimme pelin ostettua, koska kerrankin peli on meidänkin mielestä hypensä arvoinen.

Feuerland Spielen ja Capstone Gamesin yhteistyönä julkaisema peli on suunnittelija Mathias Wiggen esikoisteos.

Lautapelit.fi on julkaissut pelin suomeksi. Kesällä 2022 julkistettu suomennos ehti kauppojen hyllylle niukasti vuoden 2022 puolella joulun välipäivinä.

Ark Nova voitti vuoden 2022 Deutscher Spiele Preis -palkinnon. Loppuvuodesta 2023 peli laajeni Ark Nova: Merimaailmat -lisäosalla.

Ark Novan kansi

Eläintarhan optimoimista

Ark Novassa pelaajat kisaavat parhaan eläintarhan rakentamisesta. Vaikka eläinteema on ollut suosittu viime vuosina, niin muita eläintarhapelejä ei ainakaan meidän tietoisuuteemme ole tullut. (Mikon huomautus: Zoolorettosta onkin tosiaan jo aikaa.)

Kerrankin teema ei siis ole joko avaruusjuttuja, fantasiaa tai kaupankäyntiä Välimerellä. Tästä tulee heti plussaa meidän kirjanpidossa. Vähän samaan tyyliin kuin Wingspan aikoinaan, uudenlainen teema vetoaa ihmisiin. Ja kuka nyt ei tykkäisi eläintarhoista!

Erilaisia eläimiä on paljon: on kasvissyöjiä, petoja, lintuja, mate­lijoita, kädellisiä sekä pieneläimiä. Yhteensä erilaisia kortteja pelissä on 255, joista suurin osa on eläimiä. Erilaisilla eläimillä on erilaisia vaatimuksia. Esimerkiksi pieneläimiä voi laittaa samoihin aitauksiin toisten pieneläinten kanssa, ja ne vievät vain vähän tilaa, kun taas esimerkiksi siperiantiikeriä ei voi laittaa minkään toisen eläimen kanssa samaan aitaukseen ja yksinäänkin se vie suurimman mahdollisen aitauksen. Vaikka isojen eläimien saaminen tarhaan on paljon kalliimpaa ja vaikeampaa, ovat niistä saatavat hyödyt myös tietenkin suuremmat. Ainakin luulisi, että oikeastikin tiikeri vetoaa useampaan ihmiseen kuin lampaat.

Eläinten lisäksi on mahdollista hankkia sponsoreita ja yhteistyö­tarhoja, joiden avulla esimerkiksi eläinten hankkiminen voi olla halvempaa. Tiedeyhteistyöhön panostaminen edesauttaa myös tietynlaisten eläinten ja sponsoreiden hankkimista ja oman eläintarhan näkyvyyden parantaminen helpottaa moniakin toimintoja.

Eläinten lisäksi eniten peliin vaikuttavat tekijät ovat luonnon­suojelu­projektit. Pelin alussa niitä arvotaan pelaajien määrästä riippuen kahdesta neljään yhteiseen käyttöön ja lisäksi jokainen voi pelata niitä lisää yhteiseen käyttöön halutessaan. Luonnonsuojelu­projekteilla tuotetaan pelin suurimmat pisteet ja usein peli päättyykin siihen, että joku saa ison luonnonsuojeluprojektin valmiiksi.

Projekteja on muutamaa eri tyyppiä, esimerkiksi pitää kerätä viisi Afrikasta kotoisin olevaa eläintä tarhaansa tai täytyy palauttaa yksi suurpeto takaisin luontoon. Alkuprojektit antavat suuntaa, johon pyrkiä ja monesti ohjaavatkin pitkälti pelin kulkua.

Teemallisesti Ark Nova on siis erittäin vahva ja onnistunut kokonaisuus!

Kahdeksan korttia kädessä
Pelin ensimmäinen valinta on karsia kahdeksasta aloituskortista puolet pois. Tässäkin on monia mahdollisuuksia, kuten useampi matelija, joille voisi rakentaa matelijatalon. Valtaosa korteista on myös mukavan edullisia, joten kaikkiaan tämä on kyllä hyvä aloituskäsi. Kuva: Mikko Saari

Käden hallintaa ja toimintojen optimointia

Ark Novan mekaniikoissa pääosassa on käsikorttien hallinta ja toimintojen valinta. Kädenhallinta mekaniikkana on melko tuttu, tärkeää on pitää oikeat kortit kädessä ja pelata kortteja oikeaan aikaan. Ei siis mitään ihmeellistä tähän liittyen. Muutamissa peleissä on joillain pelaajilla ollut ajoittaisia tuskanhetkiä, kun ei meinaa millään saada juuri niitä kortteja, joita haluaisi, mutta tässä pelissä melkein kaikki kortit ovat hyviä ja ne halutaan pelata. Eli siis tuuria ei pelissä juurikaan ole. Uusien korttien saaminen on helppoa ja niitä pääsee näkemään paljon.

Toimintojen valinta sen sijaan on tehty erittäin mielenkiintoisella ja toimivalla tavalla. Kaikilla on samat viisi toimintokorttia: eläimet, sponsorit, kortit, rakentaminen ja yhdistystoiminta. Aina vuorolla valitaan toimintokorteista yksi, ja mitä pidempään se on ollut käyttämättä, sitä paremman toiminnon sillä saa tehtyä!

Pelaajalla on toimintokorttijono, johon setupissa arvotaan kortit, lukuun ottamatta eläinkorttia, joka menee aina alimmalle sijalle. Vuorolla valitaan yksi toimintokortti. Toiminnon suorittamisen jälkeen kortti siirretään sijalle yksi ja aiemmin alempana olleet kortit nousevat yhden sijan ylöspäin. Toiminnon vahvuus riippuu paikasta, jossa kortti on, eli käyttämättömät kortit paranevat pikku hiljaa.

Tämä mekanismi johtaa pelissä usein tilanteisiin, joissa tarvitsisi käyttää tietty kortti juuri nyt, mutta se ei ole tarpeeksi korkealla, jotta sen käyttäminen olisi järkevää. Meidän porukka ainakin tykkää paljon peleistä, jotka aiheuttavat vaikeita päätöksiä ja joissa toimintojen oikea ajoittaminen on erityisen tärkeää!

Toimintoja pystyy myös pelin aikana päivittämään. Jokainen toiminto paranee merkittävästi päivityksellä. Kuitenkaan kaikkia kortteja ei ole pelin aikana mahdollista päivittää, joten sekin lisää haastavia päätöksiä.

Monissa peleissä pelaajille jaetaan setupin aikana henkilökohtainen loppupisteytyskortti tai kortteja, joista valitaan yleensä yksi. Ark Novassa on myös tällaisia loppupisteytyskortteja. Monista tutuista peleistä poiketen Ark Novassa jaetaan kaksi, jotka saa molemmat jättää käteensä. Kun ensimmäinen pelaaja etenee pisteradalla tiettyyn pisteeseen, kaikkien pelaajien on valittava kumman korteista jättää loppupeliä varten. On hyvä, ettei heti pelin alussa tarvitse tehdä päätöstä siitä, että kumman korteista jättää käteensä. Se sitoo liikaa lähtemään tiettyyn suuntaan. Kahden kortin pitäminen kädessä pidempään antaa enemmän liikkumavaraa. Pieni, mutta hyvä lisä!

Pelin lopun käynnistyminen on mielenkiintoinen. Varsinaiset pisteet mitataan kiinnostavuusradalla sekä luonnonsuojeluradalla. Koko pelin nämä kaksi rataa etenevät vastakkaisiin suuntiin toisiaan kohti ja pelin päättyminen käynnistyy, kun jonkun pelaajan nappulat ohittavat toisensa radalla. Sen jälkeen jokainen muu pelaajaa saa tasan yhden vuoron. Pelin päättymisajankohtaa ei pysty täysin ennustamaan, mutta sen näkee kyllä, kun aikaa ei enää ole paljon jäljellä. Tämän pisteytystavan huono puoli on se, että jos on kiinnostavuusradalla paljon perässä jo alkuvaiheessa, on melko varmasti täysin ulkona pelistä.

Lähes täysi eläintarhalauta
Tällä Silver Lake -laudalla vasemman reunan ison järven ympärille rakentaminen tuotti rahaa. Niinpä se tehtiin heti. Sponsorikorteista saadut jääkarhu- ja pingviinikohteet auttoivat asiaa mukavasti. Matelijatalo on täynnä kaikenmaailman liskoja ja isoon viiden ruudun aitaukseenkin saatiin siperiantiikeri tuottamaan runsaasti pisteitä. Laudalle jäi harmillisesti kaksi tyhjää ruutua, jonka johdosta bonuksia jäi nyt saamatta. Kuva: Mikko Saari

Uusi Terraforming Mars?

Ensimmäistä kertaa pelatessa mieleen tuli vahvasti Terraforming Mars, joka on yksi meidän suosikkipeleistä. Samankaltainen korttienpeluumekaniikka, samankaltaiset kortit, tietyllä tapaa samankaltainen pelin eteneminen, kierroksen tuotannot tulevat samalla tavalla ja niin edelleen. Peli on kuitenkin myös tarpeeksi erilainen ja jonkin verran monimutkaisempi. Muutenkaan Ark Nova ei varsinaisesti sisällä mitään kovin innovatiivista, vaan mekaniikkoja on otettu monista peleistä ja yhdistetty toimivaksi paketiksi. Esimerkiksi Rajas of Gangesista tuttu kahden radan kohtaamispisteytys toimii tässä mainiosti!

Ark Nova on myös pitkä peli. Pari tuntia pitää varata kahdellakin hengellä pelatessa ja neljällä voi venyä paljon. Tunti pelaajaa kohden ei ole paljoakaan liioittelua, varsinkaan ensimmäisiä kertoja pelatessa. Toisin kuin monissa samankaltaisissa peleissä, kuten Terraforming Marsissa, Ark Novassa peliä ei voi turhaan venyttää vain niin halutessaan! Peli päättyy siihen, kun kaksi pisteytysrataa kohtaa, eli jos haluat venyttää peliä, joku muu kerää pisteitä ja päättää pelin.

Huono puoli tässä on, että voittaja on usein selvillä ennen loppu­pisteytystä. Meidän peleissä voittaja on aina ollut pelaaja joka käynnistää pelin päättymisen. Kyllä varmasti on mahdollista jonkun muunkin voittaa, jos pelaajat ovat melko tasoissa ennen loppupelin käynnistymistä, koska kaikki muut saavat vielä yhden vuoron pelin päättymisen käynnistäjän jälkeen. Mutta vaikeaa se on.

Pelin paras puoli on kombojen rakentaminen. Radoilla on saavu­tuksia, luonnonsuojeluprojekteilla pääsee etenemään radoilla, jotka triggeröivät bonuksia, joiden avulla saa edetä toista rataa, josta voi mahdollisesti triggeröidä toisen bonuksen ja niin edelleen! Parhaita vuoroja on, kun saa yhdellä toiminnolla triggeröityä useamman radan etenemisen ja niistä bonukset, jotka edesauttavat tulevia vuoroja.

Jotkut eläimet antavat pelatessa bonuksen, jonka avulla saa tehdä ekstravuoron. Ensimmäisellä pelikerralla komboja ei ollut niin helppo nähdä, mutta jo toisessa pelissä niiden tekeminen onnistui, koska tiesi minkälaisia kortteja pelissä on.

Huonojakin puolia Ark Novasta löytyy, koska mikään peli ei ole täydellinen. Pelin opettaminen on melkoinen työmaa, siihen kannattaa oikeasti varata kunnolla aikaa. Pelin kuvakkeet eivät ole kaikkein selkeimpiä, eikä peli sisällä opaskortteja. Onneksi sentään on arkki, josta ikonit näkee. Sääntökirja on myös kohtuullisen epäselvä, mutta onneksi ei kovin pitkä. Ensimmäiset pari peliä kuitenkin todennäköisesti sisältää jonkin verran sääntötarkistuksia ja niiden löytäminen sääntökirjasta ei ole liian helppoa.

Peli sisältää jonkin verran kiusauskortteja, apinat ja käärmeet tekevät vahinkoa toisille pelaajille. Tämä tuntuu täysin turhalta ja lähinnä ärsyttävältä. Onneksi korteissa on myös vaihtoehtoinen tapa pelata ne ilman kiusaamista, koska se ei yksinkertaisesti oikein sovi pelin tyyliin. Ne voisivatkin sopia, jos niitä olisi enemmän, mutta pelien aikana niitä tulee käytännössä yksi tai kaksi vastaan ja ne saattavat sotkea isostikin vastapelaajien suunnitelmia.

Kuten aikaisemminkin jo mainittu, pelin kesto saattaa olla joillekin liikaa. Tunti pelaajaa kohden on paljon. Meidän porukalle se ei ole ongelma, mutta pelin hankintaa miettiessä se kannattaa ottaa huomioon. Neljällä pelaajalla ei myöskään kannattane pelata lainkaan, tämä on kaksin- tai kolminpelinä paras. Soolonakin tämä testattiin, oli toimiva ja fiksusti rakennettu, mutta kyllä tämä parhaimmillaan on porukalla pelatessa! Ei siis välttämättä kannata ostaa pelkkään soolopelailuun.

Ark Novan Association-lauta
Peli ei hirveästi eri pelaajamäärillä muutu. Tällä Association-toimintojen laudalla esimerkiksi kaksinpelissä blokkaillaan osa ruuduista, eikä suojeluprojekteja ole ihan yhtä paljon saatavilla, mutta muuta eroa eri pelaajamäärillä ei ole. Kuva: Mikko Saari

Loistopeli!

Ark Nova on todellinen timantti. Se rastittaa kaikki ruudut, joita peliltä kaipaamme ja enemmänkin. Täydellinen se ei ole, mutta ei mikään peli voi ollakaan. Meille tämä jää pysyvästi varmasti ja mahdolliset (todennäköiset) lisäosat laitetaan ostoon. Tästä tulee lähes varmasti meidän porukalla pelatuin pelimme vuodelle 2022 eikä uskota että ainakaan kovin nopeasti tuntuisi mitenkään puhkipelatulta.

Tekstiä lopetellessa Ark Nova on jo kivunnut BGG:n top 100-listalla sijalle 24, ja todennäköisesti jatkaa nousuaan! Ei olisi ihme vaikka vuoden sisällä Ark Nova löytyisi jo kymmenen kärjestä.

Suosittelemme peliä kenelle tahansa, jota pelin kesto ei haittaa. Ark Nova ei myöskään ole paras valinta ensimmäiseksi raskaammaksi peliksi, mutta jos on kokemusta vähänkään raskaammista peleistä, on tämä koko hintansa väärti!

Pitkä rivi eläinkortteja
Tässä pelissä on ollut panostusta pieniin eläimiin ja matelijoihin, matelijataloa on siis täytetty. Kyy on eurooppalainen matelija, mikä näkyy kortin oikean yläkulman ikoneista. Vasemmassa nurkassa on vaatimukset: yhden ruudun aitaus tai 0 paikkaa matelijatalosta, kymppi rahaa ja yksi yhteistyöyliopisto pitää olla. Kyy osaa hypnotisoida muita pelaajia; nämä hyökkäystoiminnot ovat vähän tympeitä. Kuva: Mikko Saari

Herkullinen kilpajuoksu

En ihmettele Ark Novan suosiota ja uskon myös pelin löytävän tiensä BGG:n listojen kymmenen kärkeen. Mekaanisesti se on valtavirtasuosioon sopiva ja aihe tuo pelille varmasti ansaittua lisähuomiota. Ihan kaikille eläintarhateema ei ole pelkkää plussaa; en minäkään erityisemmin perinteisistä eläintarhoista pidä. Ark Novassa rakennetaan onneksi modernimpaa eläintarhaa, eikä perin­teistä eläinvankilaa. Eläinten suojelu ja vapauttaminen takaisin luontoon ovat pelissä isossa osassa.

Terraforming Mars -vertaus on aika ilmeinen, mutta ei kovin täsmällinen. Peleinä nämä ovat lopulta aika erityylisiä. BGG:n “Fans Also Like”-suosituslistan ykkösenä on Anno 1800, joka ei hullumpi vertailukohde olekaan. Tämäkin peli on pohjimmiltaan kilpajuoksu. Meilläkin pelin katkaisija on toistaiseksi voittanut jokaisen pelin, toisin kuin tasaisemmassa Annossa, jossa lopun pisteenlasku tuo useammin yllätyksiä. Ark Novassa lähes kaikki pisteet kerätään pelin aikana, eikä loppupisteytyskorteista yleensä suuria yllätyksiä paljastu.

Ark Nova on ennen muuta peli, jossa ei voi kovin monimutkaisia pitkän aikavälin strategioita tehdä. Peli on reagoimista vastaan tuleviin kortteihin. Tämä on piirre, joka yhdistää monia pelejä joista pidän – Anno 1800, Innovation, Everdell, Res Arcana, Pax Pamir – joten ei ole ihme, että se tässäkin miellyttää. Terraforming Mars ei lopulta ollut omassa kokoelmassani pitkäikäinen; Ark Novan rungon muodostava toiminnonvalinta on sen verran kiinnostava mekanismi, että se nostaa Ark Novan selvästi Terraforming Marsia kiinnostavammaksi peliksi minun kirjoissani.

Toiminnonvalinnan lisäksi herkullista on pelin kilpajuoksuluonne. Peli katkeaa heti, kun joku saa pistemarkkerinsa kohtaamaan, muut saavat vain yhden vuoron, ja se on siinä. Pelin katkaiseminen voi siis herättää närkästystä pöydän ympärillä, varsinkin jos muut pelaajat ovat nukkuneet onnensa ohi, eivätkä ole huomanneet pelin lopun olevan lähellä. Mutta hyvä näin: olisi tarpeetonta löysäilyä antaa pelin lopussa useampia vuoroja tai varmistella, että kaikki saavat varmasti yhtä monta vuoroa.

Ark Novan kesto minuakin arvelutti, ihan jo siitä syystä, että jos pelin kesto on suuresti yli tunnin, sen pelaaminen arki-iltoina käy hankalaksi. Huoli oli kuitenkin ylimitoitettua. Ark Novan ei ole mikään pakko olla pitkä peli, enkä ihan täysin ymmärrä, mihin kaksinpeliä tuntikausia pelaavat saavat kaiken sen ajan käytettyä: meillä kahden pelaajan Ark Nova on reippaasti alle tunnin peli, jonka pelaa helposti arki-iltanakin (olemme kyllä yleensäkin hyvin nopeita pelaajia). Vuorot viuhuvat eteenpäin nopeasti, kun yksittäiset siirrot ovat enimmäkseen lyhyitä, ja kun pitää mielessä kirkkaana pelin kilpa­juoksuluonteen, loppu tulee yllättävänkin nopeasti. Jättänen silti nelinpelit vähemmälle.

Vaikka Ark Nova onkin hyvinkin pitkälti nykypelien valtavirtaa ja siksi sopii moneen makuun, ei sitä ihan kaikille voi suositella. Suoran ja runsaan vuorovaikutuksen ystävät voivat jättää pelin suosiolla väliin, sellaisten pelien ystävät eivät Ark Novasta löydä kuin taas yhden turhauttavan rinnakkaispasianssin. Minullakaan ei ole erityisemmin halua pelata Ark Novaa yksin, mutta ei tässä kovin paljon tarvitse vastapelaajien peliä seurata, kunhan tarkkailee pelin etenemistä pisteradoilla.

Ostelen uusia pelejä nykyään erittäin harvakseltaan, Ark Nova on tähän asti vuoden 2022 ainoa ostos. Voi olla, että se jääkin ainoaksi – ainakin se on niin koukuttava, että toistaiseksi uusien pelien ostamiselle ei ole mitään syytä. Haluan mieluummin keskittyä Ark Novan pelaamiseen.

Ark Novan yhteinen lauta ja eläinkortteja
Keskuslaudalla on korttienhankintajono, josta voi toisinaan nostaa kortteja. Kehittyneemmillä korttitoiminnoilla voi pelata kortteja suoraan tältä laudalta, mikä on mukava etu. Vetovoima- ja suojeluradat kiertävät pelilautaa, tässä punaisen suojelupisteet ovat rajautuneet juuri kuvasta ulos, niitä on 17. Kun vetovoimapisteet ovat 85 pisteessä, pisteitä kertyy 13. Mukavasti plussalle! Keskellä eläinten vieressä etenee kolmas rata, joka mittaa tutkimusmainetta. Pokerichipit eivät kuulu peliin; pelin omat pahvirahat olivat sen verran tylsät, että Iron Claysit kaivettiin käyttöön välittömästi (Mikon huom.). Kuva: Mikko Saari

Oivallinen soolopeli

Ark Nova on ollut varsin mainio piristysruiske heti, kun siitä saapui omakin kappale, vaikka peli on ehtinyt olla markkinoilla jo edelli­senä vuonna. Jo ensimmäisestä pelikerrasta päätellen voin jo ymmärtää, miksi peli on ollut varsinkin alkuvuoteen 2022 mennessä aina loppuunmyyty; maine ja hypetys ovat tyhjentäneet saapuneita kopioita pelikaupoilta, mutta onhan tämä samalla ainakin itselleni varsin viihdyttävä ja vieläpä suunnittelijansa debyyttipeli.

Käytetyt pelimekaniikat ovat hyödynnetty Ark Novassa hyvin, kuten Civilization: A New Dawnista tuttu toimintakorttien vaihteleva voimakkuus. Tämä laittaa pelaajan suunnittelemaan vuorojaan etukäteen ja pakottaa välttämään tekemästä samoja toimintoja peräkkäin, mikäli ei tyydytä vaatimattomampien toimintojen, kuten vain yhden pikku kioskin rakenteluun. Peli on sopivan taktinen ja erilainen korttitarjonta pakottaa pelaajan sopeutumaan erilaisiin tilanteisiin. Teema istuu peliin vähintään sopivasti, mutta toiminnot ovat silti pyritty mekaanisesti toteuttamaan mahdollisimman suoraviivaisesti. Uudelleen­pelattavuus on tässä mainio, mutta peli voi ennen pitkää tarvita kaverikseen lisäosan.

Soolopelimuotoa on helppoa opetella. Tällöin peliä pelataan aina tasan kuusi kierrosta ja kierrosten välillä tapahtuu tauon mukaiset tuotantovaiheet. Joka kierroksella on vähemmän vuoroja tarjolla ja pelaaja pääsee pureskelemaan, mitä tekisi ennen kuin hörpätään seuraavaa pakollista kahvikupposta. Haastavuus on säädettävissä asettamalla vetoomuspisteet 0–20 välillä ja tällä on merkitystä varsinkin alkutuotannon kannalta, mutta myös siirtymä kartta A:sta 0:aan voi vaikeuttaa peliä merkittävästi.

Soolopelit eivät tarjoa erilaista sisältöä moninpeliin nähden, mutta jos on nauttinut pasianssin pelaamisesta vaikkapa Terraforming Marsin parissa, niin Ark Nova voi olla sille mainio seuraaja. Pelaa­jien välinen interaktio on poistettu, mutta mielestäni monin­pelissä­kään interaktio ei ole pääpiirteittäin kovin korkea muutamia tilan­teita lukuun ottamatta, sillä jokainen pelaaja keskittyy yhteisen kartan sijaan omaan eläintarhaan. Sen sijaan sooloilu tarjoaa ainakin minun kaltaiselleni pelaajalle rentouttavaa pelikokemusta ja alku­asettelun puolesta on sen verran ripeää ja koukuttavaa pelata, että helposti otan toisenkin pelikerran, varsinkin edellisen mennessä pahasti mönkään.

Ark Novan haltija on kuitenkin mielestäni koettava edes kerran moninpelinä, sillä se loistaa mainiosti varsinkin kaksin- ja kolmin­pelinä. Vaikka omia eläintarhoja tässä rakennellaankin, pelin pelaa­minen on sosiaalisesti viehättävää samalla, kun pelilaudan kortti­tarjonta on yhteistä, luonnonsuojeluhankkeisiin on kilpajuoksua ja joskus vaikkapa heikennetään vastustajien toimintakortteja.

Kuusi korttia kädessä
Korttien kuvitus on kuvapankeista kerättyä valokuvamateriaalia. Osassa kuvista näkyy vähän häiritsevää kuvankäsittelyä, kuten tässä Science Labissa, mutta noin yleisesti ottaen kuvitus on toimivaa ja korttien määrä huomioiden ei ole realistista odottaa, että korteissa olisi esimerkiksi varta vasten piirrettyjä kuvia, kuten Wingspanissa. Kuvitus on joka tapauksessa paljon yhdenmukaisempaa kuin Terraforming Marsissa, jossa kuvitus on tyylien sekamelskaa. Kuva: Mikko Saari

Faktat Ark Novasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Feuerland Spiele, Capstone Games (2021), Lautapelit.fi (2022)

Mutkikkuus: Ark Nova on kohtuullisen monimutkainen ja sisältää paljon sääntöjä. Pelin eteneminen on kuitenkin loogista ja nopeaa, joten siihen pääsee usein nopeasti mukaan.

Onnen vaikutus: Kortit nostetaan pakasta, aina on siis vähän tuuria mukana. Onni on kuitenkin pienessä roolissa.

Vuorovaikutus: Pelissä kisataan samoista tavoitteista, mutta enimmäkseen pelaat omaa peliäsi. Pelin lopetus riippuu pelaajista, joten muiden peliä pitää kuitenkin jonkin verran seurata.

Teema: Tulee vahvasti esiin ja toimii hyvin. Raikas uudenlainen teema, vaikka eläinteema onkin hyvinkin yleinen.

Uudelleenpelattavuus: Korkea: pelissä on 255 korttia, useita erilaisia tarhapohjia ja tavoitteita. On todellinen haaste kuluttaa tämä peli puhki.

Kieliriippuvuus: Kortit sisältävät tekstiä vähän, kielitaitoa vaaditaan.

Pelaajamäärä: 1–4.

Pituus: 1–4 tuntia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

8 vastausta aiheeseen “Ark Nova”

Monipuolinen arvostelu, kiitos! Arvostelussa on maininta, että eläintarha teemasta ei muita pelejä tule mieleen, mutta itselle tuli mieleen juuri samaan aiheeseen istuva vuoden 2020 peli New York Zoo.

O Zoo Le Mio on myös klassikko vuodelta 2002, siitä tuli uusi versio Zooronga niinkin hiljattain kuin 2018. Enimmäkseen eläintarha-aiheiset pelit ovat kuitenkin tuntuvasti Ark Novaa kevyempiä, näin raskasta eläintarhanrakentelua ei toista tule mieleen.

Mainio arvostelu ja mainio peli!
Uuden pelin opettelussa on herännyt sääntötulkinnasta kysymys.

Säännöissä sanotaan: Kumppanuuseläintarha helpottaa maanosansa eläinten pelaamista: jokainen vastaava maanosasymboli eläinkortissa laskee eläimen hintaa 3 rahalla.

Eli menevätkö alennukset näin:
-pelattavassa kortissa 1 maanosasymboli ->alennus 3 rahaa?
-pelattavassa kortissa 2 maanosasymbolia >alennus 6 rahaa?
-antaako aikaisemmin pelattu eläin/sponsorikortti, jossa on maanosasymboli lisää alennusta pelattavan kortin hintaan?

Asko, juurikin näin: yhdellä symbolilla kolmosen alennus, kahdella kuuden. Muut eläimet tai sponsorit eivät vaikuta hintaan, ainoastaan ne pelattavan eläimen symbolit.

Jos pelaa erikoislaatan köysirata,saako sen asettaa erilleen omista laatoista ja jos saa niin siitä voi myös jatkaa tarhan rakentelua?

Kari, ei saa. Erikoislaatatkin pitää pelata sääntöjen mukaisesti omien laattojen yhteyteen, poislukien kortti 257 Side Entrance, jonka saa pelata minne tahansa laudan reunalle.

Hei! Lasketaanko pelattu kumppanuuseläintarha myös maanosasymboliksi? Esim jos johonkin eläinkorttiin tai luonnonsuojeluhankkeisiin vaaditaan ko maanosasymboli tai se vaikuttaa sponsorikorttien toimintoihin?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *