Kategoriat
Strategia

Viisi vinkkiä Dominioniin

Dominion — Valtakunta on säännöiltään helppo peli, mutta menestyksekäs pelaaminen edellyttää hyvää strategiaa. Tiettyjen perusideoiden hallitseminen tietää parempaa menestystä. Dominion-taitojaan voi viritellä paremmiksi viidellä yksinkertaisella perussäännöllä:

  1. Alkupelissä pelataan niin, että kaikki tekeminen johtaa kohti kullan ostamista. Keskipelissä pakka viritetään niin, että sillä voi jatkossa ostaa mahdollisimman usein läänejä. Loppupelissä ostetaan pelkästään pistekortteja. Pelin yksi tärkeimmistä elementeistä on oppia näkemään loppupelin alkaminen.
  2. Pelin tärkeimmät kortit ovat kulta, kulta, kulta, kappeli ja noita.
  3. Kupari on täyttä roskaa, josta on hyvä pyrkiä eroon eikä ainakaan ostaa lisää. Ei sen hinta ole turhaan nolla.
  4. Älä osta liikaa toimintakortteja. Peli voitetaan rahalla. Toimintakortit ovat vain sitä varten, että niillä tehostetaan rahan nostamista.
  5. Varas on pelin heikoin kortti.

Nämä säännöt eivät päde aina ja joka tilanteessa, mutta useimmissa korttivalikoimissa näillä pääsee pitkälle.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

32 vastausta aiheeseen “Viisi vinkkiä Dominioniin”

Viidennestä kohdasta en voi olla aivan samaa mieltä. Varas on kiva lisä silloin, kun muu pakka on oikein rakennettu. Esimerkiksi jos pystyy samalla vuorolla pelaamaan useampia toimintoja ja samanaikaisesti myöskin nostamaan kortteja, on Varas hyvä toimintakortti. Varkaan merkitys korostuu erityisesti kun myös muut pelaajat ovat pelanneet pakkansa oikein. Silloin kultakolikoiden poimiminen muilta onnistuu helposti muiden toimintojen ohessa.

Oma kokemukseni on, että varasta vastaan ei tarvitse juuri varoa, vaan kultaa voi lastata pakkaan aika huoletta. Varas on yksinkertaisesti liian hidas, kultavarantoja ehtii käyttää pistekorttien ostamiseen sillä välin kun varkaalla pelaava yrittää niitä varastaa.

En tosin ole vähään aikaan pelannut pöydällä, jossa olisi ollut varas.

Tuo on ehkä vähän kärjistetysti sanottu, enkä ehkä pistäisi sitä siihen. Loppujen lopuksi kupari lienee kuitenkin se paskoista paskoin. Tosin ykkösen vihreä on ehkä vielä huonompi, mutta toisaalta joskus niitäkin tulee ostettua. Se ei liene huonoin kortti siinä mielessä, että varsinkin kappelilla pieneksi niistettyjä pakkoja vastaan se voi olla tuhoisa. Yleensäkin varkaan käyttäminen vaatii aina sitä, että muut tuhoavat kuparia kädestä ja ostavat mielellään paljon kultaa. Mutta noin keskimäärin varas on tosi paska kortti. Varas on niin surkean hidas, osumaprosentti on pääsääntöisesti paska ja toiminnottomana se vaan usein tunkkaa kättä. Aloittelijat ylipelaavat pahasti varasta ja siksi pistinkin tuon tuohon.

Vielä sananen lisää varkaasta. Varkaassa on se huono puoli, että jos osut vaan kupariin, niin autat vastapuolta etkä hyödy itse mitään. Jos vielä otat kuparin, niin tavallisesti aiheutat itsellesi haittaa. Jos osut hopeaan, niin useimmiten se on aika neutraali tilanne eli se auta merkittävästi sua eikä toisaalta haittaa vastustajaa juurikaan. Ainoastaan kultaan osuminen kirpaisee. Varas ostetaan sen takia, että saadaan kultaa ja itse kukin voi laskeskella, että kuinka todennäköistä se normipakoilla on.

Varkaan huonous korostuu etenkin kaksinpelissä, varsinkin vallihaudan ollessa pelissä. Toisaalta moni muukin hyökkäyskortti menettää jonkin verran tehoaan kaksinpelissä, esim. noita ei ehdi saada aikaan aivan hirvittävää tuhoa kirouskorttien määrän ollessa vain 10. Kaksinpelissä noitia onkin harvemmin liikkeellä kovin montaa kappaletta.

Juu, toki varkaalla vaikuttaa pelaajamäärä ehkä eniten hyökkäyskorteista. Kahdella se on tehottomin. Noita on aika neutraali pelaajamäärän suhteen, koska kaikilla pelaajamäärillä noitaa ammutaan 10 kiekkaa ilman puolustuksia. Käytännössä kaksinpelissäkin jos toinen pelaa noitaa ja toinen ei, niin noidan pelaaja voittaa lähes 100%. Kerran pelasin BSW:ssä hyvää pelaajaa vastaan, joka osti noitasetupissa alussa pelkästään vallihautaa ja kylää. Käytännössä en alun jälkeen saanut noitaa lävitse koskaan, mutta hän sitten osti noidan ja ampui kiroukset mulle ja hävisin pelin. Noitasetupissa pelkällä vallihauta-arsenaalilla pelaaminen ei paljon naurata, koska jos sulla on niitä paljon, niin tapat myös oman käden.

Käden tappamisen voi periaatteessa hoitaa keräämällä paljon mitä tahansa toimintoja, joista ei saa lisätoimintaa. Yksi kortti, minkä käyttö askarruttaa, on kansleri. Käsittääkseni se on hyvä silloin, jos haluaa alussa saada nopeasti uudet kortit peliin, mutta enpä ole sillä oikeasti tehokasta peliä saanut pelattua. Onko kenelläkään vinkkejä kanslerin käyttöön?

Kanslerihan on hyvä alussa, kun saa ostetut herkut nopeammin käyttöön. Toisaalta lopussa sen erikoiskyvystä ei ole enää hyötyä kun pakka alkaa taas huonontumaan. Itse käytän säännöllisesti kansleria setupeissa joissa ei ole kappelia (kappelilla saa pakan kuitenkin kiertämään nopeasti ja alussa kaksi toimintokorttia ilman lisätoimintoa on vähän nihkeää). Kansleri taitaa kuitenkin jakaa mielipiteitä aika paljon.

Kanslerin ja monen muunkin kortin hyödyllisyys on pitkälti sitä, että sillä pääsee nopeammin käsiksi kultaan kuin ilman sitä. Oikeastaan tärkein valinta lähes aina on se miten pääsee kultaan käsiksi mahdollisimman nopeasti.

Kokeilin Dominionia ensimmäisen kerran viime viikonloppuna ja nyt kun lueskelin kommentteja Varkaasta, niin ajattelin kysäistä seuraavaa:

Olenko ymmärtänyt jotain väärin, mutta eikö Varas voisi olla tehokas, mikäli pakassa olisi monta varasta ja monta Valtaistuinsalia (eikös se ole kortti jolla voi pelata saman toiminnon monta kertaa), sekä muutama +2 toimintakortti. Näin voisi pienehköllä pakalla saadan viiden sarjaan 2-4 kertaa varkaan ja näin ollen vähennettyä muiden kultamäärää. Kuten sanottu, olen täysi noviisi, joten hyviä kommentteja otetaan vastaan.

Voisi se noinkin toimia, mutta sillä pienellä pakalla voi kyllä tehdä tehokkaampiakin asioita. Varkaalla ei saa pisteitä, sillä saa vain rahaa. Sen jälkeen kun olet imuroinut kultarahat muiden pakoista, varkaat ja valtaistuinsalit tukkivat pakkasi ja haittaavat pisteiden keräämistä.

Tuo varaskommentti oli näköjään hyvä, kun kaikki kommentointi pyörii sen ympärillä. Tokihan se on kärjistävyydessään vähän turhankin jyrkkä, mutta ajaa oikein hyvin asiansa saaden porukan miettimään.

Riippuu toki millä pöydällä pelaa, mutta Kansleri ja Valtaistuinsali yhteiskäytössä on melkokova setti, oikeastaan muita toimintakortteja ei tarvita kun niillä saa tarpeeksi rahaa käteen eikä kahdeksan kortin nostettua haittaa vaikka siellä muutama lääni olisikin tiellä.

Oma peli tähtää aina vain läänien hankintaan, joskus saattaa olla rahatilanne se, että tyytyykin kolmen pisteen korttiin, mutta harvemmin on tarvetta.

Pakko todeta tähänkin jo se, että vinkitkin kertovat, miten vähän lisää uudet laajennukset tuovat, kun raha on se tärkein elementti ja ratkaisee pelin… Joka laajennuksessa tuntuisi olevan se 3 tai 4 käyttökelpoista korttia, joita niitäkin tarvitsee erittäin harvoin kun saa rahat pyörimään… Tietysti jos haluaa “leikkiä” eikä tähdätä voittoon ,on kiva combotella pitkin päivää kymmnen toimintakortin settejä…

Viimeaikaisten pelieni perusteella kortit, joilla voi nostaa lisää kortteja (takomo, raatihuone, seikkailija) vaikuttavat suhteettoman hyviltä, koska niiden avulla saa tarpeeksi rahaa kerralla käteen läänien ostamista varten. Ovatko ko. kortit tosiaan lyömättömiä, vai olenko missannut jotain strategiasta?

Takomo esimerkiksi on erittäin hyvä kortti, mutta se on “terminaali”, eli siinä ei ole lisätoimintoja. Sen arvo siis laskee, mitä useampi niitä pakassa on, koska kädestä voi ilman muiden korttien apua pelata vain yhden. Seikkailija on myös hyvä, mutta hyvin kallis – sen ostaminen tarkoittaa, että et osta kultaa. Raatihuone puolestaan jakelee kortteja muille pelaajille.

Tahtoo siis sanoa, että ovathan nuo hyviä, mutta on niillä huonotkin puolensa. Jos takomo on pelissä, aloitan lähes aina ostamalla takomon ja hopean, kyllä se sen verran hyvä kortti on etenkin alussa. Loppua kohdenhan nostot huonontuvat, kun pakassa on enemmän pisteitä, etenkin jos kuparia ja tiloja ei saa poistettua pakasta millään.

Ei Dominion ole sentään niin simppeli peli, että pelkkä rahan hinkkaaminen olisi kovin usein optimistrategia. Joillain setupeilla voi olla tehokkainta pelata melko yksinkertaista rahastrategiaa, mutta usein on hyvä vähintään kehitellä jonkinlaista korttikombotusta ja joskus voi olla tarpeen kehitellä aika luoviakin systeemejä. Näissä vinkeissä nyt ehkä kärjistetään liikaa rahan mahtia, kun tosiasiassa pelissä on mahdollisuuksia pelata joskus menestyksekkäästi jopa käytännössä ilman rahaa.

Sisällöllisesti pelin suurin rikkaus on kuitenkin siinä, että löytää sopivia komboja erilaisista setupeista. Sieltä lisäosienkin rikkaus löytyy.

Ai että! Täältä löytyi aivan uusi ulottuvuus Dominioniin. Olen pelannut melko suppeassa seurassa (n. 10 eri henkilön kanssa) ja ollaan aina ihmetelty pelipaketin kyljessä olevaa peliaikaa. 15-45 min on tuntunut olevan aina riittämätön ja pelit ovat aina kestäneet 1-1,5 h. Monesti ollaan haalittu noita “kivoja” toimintoja, joilla saa kombotettua. Mm. Kappeli ei ole koskaan ollut mukana ja moni muukin kortti on arvottu uudestaa, kun ei ole kiinnostanut pelata “turhilla” korteilla. Vinkeistä viisastuneena taidan lopettaa seuraavan matsin lyhyeen muiden jäädessä haalimaan toimintoja ja kuparia. Toivottavasti vaan Puutarha ei ole pelissä :)

Eipä se Puutarhakaan haittaa, etenkin jos pelaajia on monta, jolloin ne jakautuvat tasaisesti. Ehdit nopealla pelillä silti voittaa hyvällä todennäköisyydellä.

Hei!
Ostin itse Dominionin viikko sitten, kun halvalla sai (15e) ja yllätyin kuinka hyvä peli kyseessä onkaan. Näin parin pelikierroksen jälkeen juolahti yksi kysymys varasasiasta mieleen. Mielestäni kortissa ja ohjeissa on ko. korttiin hieman ristiriitaiset ohjeet ja siksi kysynkin, onko niin, että jos pelaan varkaan, vastustajan tulee tuhota pakastaan mahdollisesti nousseet raha-kortit ja itse nostan ko. rahaa vastaavan kortin varastosta? Vai antaako vastustaja suoraan nostamansa rahakortit minulle näin halutessani?

Tarpeeksi =) Eipä siihen mitään tiettyä kaavaa ole, vaan aina kun on kuusi tai seitsemän rahaa, ostetaan kulta (jos pöydässä ei ole jotain kovaa 6-7 rahan korttia, joka olisi kultaa parempi).

Kuten Mikko sanoi, niin ei kullan ostoon ole mitään yleissääntöä, koska se riippuu ainakin itsellä niin paljon käytössä olevista korteista. Tavallisinta kuitenkin on, että tulee ostettua pelissä 4 kultaa ja sen jälkeen, jos tulee 6-7 rahaa, niin ostan pitäjän.

Mutta eikös raatihuoneiden ja nostoväen yhdistelmä onnistuisi nostattamaan omaan käteen koko pakan ja muut joutuisivat heti tämän korttien noston jälkeen vähentämään korttinsa siten, että heillä on enää 3 korttia kädessä? He pääsisivät kyllä monist pistekorteista eroon tällä tavalla mutta jos itsellä on raatihuoneita, kyliä, valtaistuinsalia ja muutama lisäosto lisärahan avulla, voisi ostaa kerralla monta lääniä ja muut eivät saisi yhtäkään

Hermanni – mites nuo yhdistät, kun vuorolla saa pelata vain toisen? Kummastakaan ei saa lisätoimintoja. Jos tuohon tarvitaan vielä Kylä, jotta homma toimii, alkaa sopivan korttiyhdistelmän saaminen käteen olla jo vähän työlästä. Aika pitkä matka noista on siihen, että kädessä olisi vaikkapa kolmen läänin ostoon tarvittavat 24 rahaa.

Onhan joku Laboratorio koko oman pakan nostamiseen verrattomasti kätevämpi, siinä kun on kortinnosto ja lisätoiminto samassa kortissa. Toki Nostoväki pakassa on ihan hyvä veto, saapahan muilta kortit pois lopuksi, mutta vielä mieluummin pelaisin Roistot – sehän on kuin Nostoväki, mutta bonuksena saa lisäoston ja voittopisteitä ostoksista.

Oma kokemukseni varkaasta oli eiliseen asti se, ettei sitä tarvitse varoa. Kuitenkin , pelasin eilen kahden suht vähän peliä pelanneen kanssa. Nämä sitten yltyivät heti alkupelistä ostamaan varkaita ja molemmilla oli 3-4 varasta n. 25 kortin pakassaan. Käytännössä joka kierros pelattiin varas, ja pakkani tyhjenttyi äkkiä kullasta ja hopeasta. Siinä sitten rupesin pelin puoli välissä kkokoamaan uudestaan hopeaa pakkaani, kun jäljellä pakassani oli vain kulta ja hopea. Tästä rahapulasta johtuen sain loppupelin aikana vain yhden läänin ja hävisin pistein 13-30-41. Ja mikä oli tarinan opetus? Se että varas on erittäin tuhoisa kortti alkupelin aikana.

Miksi ylipäätään ostit pakkaasi kultaa, kun muut pelaajat myllyttivät varkaita? Toki toisten peliä kannattaa sen verran seurata. Jos muut lähtisivät pelaamaan varkaita hullun lailla, keskittyisin itse rahan sijasta toimintakortteihin.

Täytyy tuota varasta kommentoida sen verran, että itse olen nähnyt sen toimivaksi, jos pelissä on varkaan lisäksi myös kortti, jolla voi pelata saman kortin kahteen kertaan (en muista nyt nimeä) ja kylä. Muuten sillä ei kyllä tee mitään.

Sitten yksi lisävinkki: kannattaa panostaa toimintakortteihin, jotka antavat myös lisää rahaa. Nämä helpottavat alusssa kullan hankintaa ja lopussa kaksi kultaa ja sitten toimntakortti, joka antaa +2 rahaa, niin saat läänin. Kätsyä.

Itse pelasin myös kahta kokemattomampaa varkaan käyttäjää vastaan. Alussa totesin, ettei rahan kerryttäminen ollut viisasta. Ostin transmutaatiota ja alkemistiä ja juhlia, ja yritin kerryttää pitkiä toimintoketjuja, sekä kasvattaa transmutaatioiden määrää, ja vaihtaa niitä pitäjiin. Myöhästyin vähän pisteiden hamstrausvaiheesta, ja turpiin tuli 23-32-35.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *