Kategoriat
Peliarvostelut

Dominion: Keisarikunta

Valtakunnasta on kasvanut keisarikunta. Sen myötä mahdollisuudet kasvavat entisestään. Nyt pelataan isosti. Keisarikunnan voi helposti mieltää Nousukauden jatko-osaksi.

Dominionin piti olla valmis kahdeksan lisäosan jälkeen. Kuten hyvin tiedämme, näin ei käynyt. Suomennettuja lisäosia on kirjoitushetkellä yhteensä kymmenen, ja englanniksi julkaistut setit mukaan laskettuna määrä kohoaa jo viiteentoista.

Kymmenes lisäosa, Keisarikunta, julkaistiin vuonna 2016. Kyseessä on (jälleen) iso lisäosa, joka tuo mukanaan 24 valtakuntakorttia, läjän muita kortteja sekä kasan pahvisia merkkejä. Temaattisesti otetaan hieman outo hyppy ajassa taaksepäin, sillä Keisarikunta sijoittuu Rooman valtakunnan kukoistuksen aikaan. Vahva teema ei ole koskaan kuulunut Dominionin vahvuuksiin, joten tuskinpa se häiritsee tälläkään kertaa.

Voimakasta rahaa

Keisarikunta voidaan mieltää Nousukauden jatko-osaksi. Setti sisältää seitsemän uutta rahakorttia, joista osa on todella voimakkaita. Keisarikunta tukee Nousukauden tavoin myös isojen koneistojen rakentamista muutamalla oikein mehukkaalla toimintakortilla.

Keisarikunta sisältää myös paljon Nousukaudesta tuttuja metallisia voittopistemerkkejä jakelevia kortteja. Suomenkielisessä painoksessa nämä upeat metallilaatat korvataan tympeillä pahvilätkillä, joten suosittelen käyttämään Nousukauden merkkejä, jos sattuu sen omistamaan.

Menestyväkin keisarikunta voi joutua vastatuuleen. Niin kuin historiallinen esikuvansakin, myös Dominionin keisarikunta joutuu ennen pitkää talousvaikeuksiin. Lisäosa esittelee uuden mekaniikan, velan. Jotkut kortit on mahdollista ostaa velaksi, joka täytyy maksaa pois ennen seuraavaa ostoaan. Velkakortit ovat yleensä todella kalliita, mutta toisaalta myös voimakkaita.

Keisarikunta tuo peliin tuplapakat, jotka sisältävät kahdenlaisia kortteja, jotka kombottavat kivasti keskenään. Molempia kortteja on pakassa yhteensä viisi, ja toista korttia pääsee ostamaan vasta päällimmäisen korttityypin loppumisen jälkeen. Linnat-pakka sen sijaan sisältää peräti kahdeksan erilaista pistekorttia hintajärjestyksessä kolmen rahan heikosta linnasta aina kymmenen rahan linnaan asti.

Keisarikunta lisää uusia mahdollisuuksia pisteiden keräämiseen. Maamerkit tuovat uniikkeja tapoja saada, jopa menettää voittopisteitä. Osa maamerkeistä on ehkä vähän tylsiä, mutta joukossa on muutamia todella mielenkiintoisia tapauksia, jotka muuttavat pelin kulun täysin.

Monipuolinen ja kiinnostava lisäosa

Keisarikunta on ehkä monipuolisin kymmenestä ensimmäisestä lisäosasta. Toisaalta se on myös selvästi monimutkaisemmasta päästä.

Yksi Keisarikunnan suurin vahvuus on se, että se tuo takaisin monia aiemmissa lisäosissa esiteltyjä ominaisuuksia. Setti sisältää Kaukaiset rannat -lisäosasta tuttuja toistuvia kortteja. Niitä on vain kaksi, mutta molemmat ovat äärimmäisen mielenkiintoisia ja hyödyllisiä. Keisarikunta tuo mukanaan uusia tapahtumakortteja, jotka esitteli alunperin Seikkailut. Settiin sisältyy myös muutama “kun ostat, tapahtuu jotain”-efektiä, jotka nähtiin ensimmäisen kerran Rajaseudut-lisäosassa.

Dominion: Keisarikunta on Dominionien aatelia. Se tuo kymmenestä ensimmäisestä setistä selkeästi eniten uusia ominaisuuksia peliin. Toisaalta se monimutkaistaa peliä. Nousukausi säilyttää silti ykköstilansa Siirtomaan ja Platinan voimin. Ilman niitä Keisarikunta tulisi todella lähelle.

10 (15) lisäosaa, yhtä monta hyvää vaihtoehtoa

Keisarikunta on toistaiseksi viimeisin suomeksi julkaistu lisäosa. Mitkä niistä ovat ostamisen arvoisia eri tilanteissa? Päätöksen tekeminen voi olla hankalaa. Onneksi huonoja vaihtoehtoja ei ole. Suunnittelija Donald X. Vaccarino on tehnyt erinomaista työtä lisäosien parissa, ja kaikki ovat omalla tavallaan uniikkeja ja mielenkiintoisia. Muutama seikka kannattaa silti ottaa huomioon.

Kuinka paljon haluaa monimutkaistaa peliä? Vain pientä lisämaustetta ja vaihtelua kaipaaville Hovin juonet lienevät selkein valinta. Pienemmistä seteistä Elonkorjuu on varsin yksinkertainen, mutta silti kiinnostava.

Jos haluaa peliinsä mahdollisimman paljon lisää, Nousukausi on edelleen ykkönen. Siirtomaat ja platina tuovat peliin aivan uuden ulottuvuuden, ja koneiston rakennuksesta tulee entistä perusteellisempaa. Keisarikunta toteuttaa pitkälti samaa kaavaa, mutta ilman platinaa ja siirtomaita.

Katovuodet, Rajaseudut ja Seikkailut ovat kaikki omalla tavallaan erilaisia. Kaukaiset rannat ei ehkä vaikuta yhtä mielenkiintoiselta vaihtoehdolta kuin ennen, koska toistuvia kortteja löytyy niin monesta myöhemmästä setistä. Loistava lisäosa se silti on, vaikkakin ei enää uniikki kuten aiemmin.

Pikkulisäosista Killat on selkeästi pidetyin BGG-arvostelujen perusteella. Elonkorjuu jatkaa Nousukauden teemaa tarjoten runsautta ja monipuolisuutta. Alkemia on selkeästi vähiten pidetty Dominion-lisäosa. Mielestäni pikkulisäosat jäävät kaikki jollain tasolla keskeneräisiksi.

Lautapelioppaasta löytyy artikkeli kaikista suomennetuista lisäosista. Niistä kannattaa lukea lisää.

Myöhemmät lisäosat

Keisarikunnan jälkeen on ilmestynyt vielä viisi uutta lisäosaa. Loppua ei ole näkyvissä, sillä 16. lisäosa Rising Sun on tulossa vuoden 2024 kesäkuussa.

Keisarikunnan jälkeisissä lisäosissa vaikeusaste kasvaa tuntuvasti. Osa seteistä on selvästi faneille suunnattuja. Joukossa on kuitenkin pienempäänkin kokoelmaan sopivia settejä.

Pikainen katsaus lisäosiin 11–15

11 Nocturne tuo peliin läjän uusia ominaisuuksia. Peli esittelee kokonaan uuden korttityypin. Yökortit tuovat vuoroon kokonaan uuden vaiheen. 33 uutta valtakuntakorttia tarjoavat muun muassa ennennäkemättömiä tapoja hyökkäämiseen. Laatikossa on paljon valtakuntakorttien ulkopuolista sälää. Nocturnea on kritisoitu liian monimutkaiseksi ja sekavaksikin. Se on eittämättä monimutkaisin kaikista lisäosista. Itselleni tämä oli ehkä vähän liikaa.

12 Renaissance on huomattavasti suoraviivaisempi. 25 valtakuntakorttia sisältävä setti tuo takaisin Killat-lisäosassa esitellyt kolikot. Setti esittelee projektit, joita tekemällä voi hankkia pysyviä hyötyjä loppupelin ajaksi. Toisena uutena ominaisuutena esitellään kyläläiset, jotka ovat kolikkojen tapaan seuraaville vuoroille hillottavia toimintoja. Renaissance on Nocturnea huomattavasti suoraviivaisempi. se sisältää silti riittävästi uutta ja paljon mielenkiintoisia kortteja. Jos kolikoihin haluaa tutustua, Renaissance voi olla parempi vaihtoehto kuin Killat. Projektit mukaan laskettuna seitsemän korttia tarjoaa kolikkoja tavalla tai toisella.

13 Menagerie on 30 valtakuntakortin setti, joka tarjoaa lisäksi uusia tapahtumia ja muutamia todella mielenkiintoisia toistuvia kortteja. Uutena ominaisuutena peli tarjoaa mahdollisuuden karkottaa (Exile) kortteja. Karkotetut kortit ovat pelaajan omistuksessa, mutta poissa pakasta. Ominaisuus on siitä nerokas, että sitä käytetään sekä hyökkäyksissä että omaksi hyödyksi. Menagerie tarjoaa vaihtoehtoisia tapoja pelata toimintakortteja (Ways). Menagerie on mielenkiintoinen ja monipuolinen setti.

14 Allies esittelee 31 uutta valtakuntakorttia. Alliesin erikoisominaisuus on suosio (Favor), jota voi kerätä itselleen ja käyttää saadakseen erilaisia hyötyjä itselleen. Lisäosan mukana tulee Keisarikunnasta tuttuja tuplapakkoja. Erona on se, että joissain pakoissa on peräti neljä erilaista korttia. Allies on selkeästi suoraviivaisempaa Dominionia. Uudet mekaniikat eivät ihan täysin vakuuta, mutta ainakaan ne eivät sotke pelin rytmiä merkittävästi.

15 Kirjoitushetkellä tuorein lisäosa Plunder on korttimäärässä mitattuna historian suurin Dominion-lisäosa. Rahakorteilla ja toistuvilla korteilla kyllästetty setti yhdistelee korttityyppejä melko villisti. Mukana tulee myös tukku uusia tapahtumia. Ryöstösaaliit (Loot) ovat uniikkeja kultarahavariantteja, joita monet kortit jakelevat. Plunderin mukana tulee ominaisuuskortteja. (Traits) Niiden avulla sattumanvaraisesti määritetylle valtakuntakortille voidaan liittää jokin extraominaisuus koko pelin avuksi. Runsas toistuvien korttien määrä tuo mieleen Kaukaiset rannat, josta Plunder on monimutkaisempi versio. Pohjimmiltaan Plunder on melko perinteistä Dominionia, täyttä laatua.

Loppumaton lisäosien virta

Perussetti ja 15 lisäosaa sisältävät uudet painokset mukaan laskettuna 462 valtakuntakorttia. Mahdollisten korttiyhdistelmien määrässä on 20 nollaa. Lisäosia ei missään nimessä tarvitse ostaa mielettömiä määriä, mutta pelin fanien (minun) on vaikeaa pidättäytyä houkutuksesta. Hyllyyni ilmestyy vähän väliä uusi laatikko. Tämän jutun kirjoittaminen innoitti tilaamaan Plunderin

Jos lisäosiin haluaa tutustua tarkemmin, kannattaa perehtyä Dominion Strategy Wiki -sivustoon, jossa kaikki lisäosat on esitelty perusteellisesti. Pelin suurena fanina sivustolla on tullut vietettyä paljon aikaa.

Faktat Dominion: Keisarikunnasta

Suunnittelijat:

Julkaisijat: Rio Grande Games, Lautapelit.fi (2016)

Mutkikkuus: Jonkin verran perussettiä monimutkaisempi.

Onnen vaikutus: Ei juurikaan peruspeliä tuuripitoisempi.

Vuorovaikutus: Lisäosa sisältää muutaman hyökkäyskortin. Maamerkit voivat aiheuttaa pientä lisäkilpailua pelaajien välille.

Teema: Teema ei ole ollut eikä ole edelleenkään pelin vahvuus. Kuvitus on tuttua Dominion-tasoa.

Uudelleenpelattavuus: Loputon.

Saavutettavuus: Peli on suomennettu. Kieltä on ymmärrettävä, jotta peliä voi pelata täysipainoisesti.

Pelaajamäärä: 2–4.

Pituus: Pelit ovat aavistuksen verran peruspeliä pidempiä.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *