Kategoriat
Säännöt

Crokinole

Crokinole on kanadalainen perinnepeli 2-4 pelaajalle. Se muistuttaa jonkin verran koronaa ja sen intialaista edeltäjää carromia, mutta myös curlingia ja shuffleboardia. Pelin tarkoituksena on neppailla kiekkoja puisella laudalla mahdollisimman lähelle laudan keskusta.

Lähteet: Wayne Kelly ja World Crokinole Championships.

Lue Crokinolen arvostelu.

Pelilauta

Lauta on jaettu sisäkkäisiin renkaisiin. Keskellä on 20 pisteen arvoinen keskireikä. Sitä ympäröi tolppien rajaama 15 pisteen alue, tolppien ulkopuolella on kymmenen pisteen alue ja ulommaisena viiden pisteen alue. Viiden pisteen alueen ulkorajana on lyöntiviiva. Lyöntiviivan ulkopuolella on reuna-alue, jolla olevat kiekot ovat poissa pelistä.

Pelialue on rajattu neljänneksiin. Pelaajilla on omat neljännekset. Niitä erottavat uloimmalla kehällä olevat laudan halkaisijan suuntaiset viivat.

Kaksinpelissä pelaajat istuvat vastakkain. Kummallakin on 12 samanväristä kiekkoa. Nelinpelissä pelaajat pelaavat pareittain. Samassa joukkueessa olevat pelaajat käyttävät samanvärisiä kiekkoja ja istuvat vastakkain. Jokaisella pelaajalla on kuusi kiekkoa.

Säännöt

Alkuvalmistelut

Aloittaja valitaan arpomalla (toinen pelaajista ottaa yhden kiekon kumpaakin väriä käsiinsä ja sekoittaa, jonka jälkeen toinen valitsee käden). Sen jälkeen pelivuoro siirtyy aina vasemmalle. Myöhemmillä kierroksilla pelin aloittaa edellisen kierroksen aloittajan vasemmalla puolella istuva pelaaja.

Lautaa tai pelaajien tuoleja ei saa siirtää pelin alettua. Pelaajien täytyy myös pitää sormensa, kätensä ja kiekkonsa poissa laudalta muulloin kuin oman vuoronsa aikana.

Lyöminen

Kiekkoa lyödään sormilla (saa valita, kuinka monta sormea ja mitä sormia käyttää) sivureunasta. Kiekkoa ei siis työnnetä tai liu’uteta. Sitä saa koskea vain reunasta, ei päältä. Lyönnin jälkeen vain pelaajan sormet saavat ylittää lyöntiviivan.

Pelattavan kiekon on kosketettava joltain osaltaan aloitusviivaa. Lyötäessä neljänneksen reunalta, vähintään puolet kiekosta pitää olla omalla neljänneksellä.

Pelin tarkoitus

Ensimmäinen pelaaja yrittää lyödä kiekkonsa keskireikään. Jos kiekko osuu reikään ja jää kokonaisuudessaan makaamaan reikään, se poistetaan laudalta ja laitetaan syrjään 20 pisteen merkiksi. Jos näin käy, seuraava pelaaja yrittää tehdä samaa. Jos kiekko ei mene reikään, sen täytyy jäädä 15 pisteen alueen sisälle (rajan koskettaminen riittää). Jos se jää alueen ulkopuolelle, kiekko poistetaan.

Jos kiekko sen sijaan jää laudalle, täytyy seuraavan pelaajan yrittää lyödä kiekko laudalta tai ainakin osua siihen. Yleensä ottaen on osuttava siis johonkin vastustajan kiekoista, pakko ei ole osua viimeksi lyötyyn. Jos seuraava pelaaja ei osu vastustajan kiekkoon, hänen lyömänsä kiekko poistetaan laudalta. Jos pelaaja osuu vain omiin kiekkoihinsa, mutta ei vastustajan kiekkoon, poistetaan kaikki kiekot, jotka liikkuivat. Omiin kiekkoihin (tai tolppiin) osuminen ei ole kuitenkaan haitallista, jos osuu myös vastustajan kiekkoon.

Jos kiekko käy pelialueen ulkopuolella ja pomppaa takaisin, se poistetaan pelistä. Jos se liikuttaa muita kiekkoja, ne pysyvät kuitenkin paikallaan. Kaikki kiekot, jotka lyönnin jälkeen koskettavat aloitusviivaa, poistetaan pelistä.

Pisteenlasku

Kierrosten jälkeen laudalle jääneiden kiekkojen tuomat pisteet lasketaan. Sisäpiiri on 15 pistettä, keskimmäinen piiri kymmenen pistettä ja uloin piiri viisi pistettä. Rajalla olevat kiekot lasketaan alemman luokan mukaan. Aloitusviivalla olevat kiekot ovat siis arvottomia. Summaan lisätään laudalta poistetut 20 pisteen kiekot.

Enemmän pisteitä kerännyt joukkue tai pelaaja saa pisteitä pistemäärien erotusten verran. Jos mustalla joukkueella on esimerkiksi 65 pistettä ja valkoisella 25, saa musta joukkue 40 pistettä. Peliä pelataan sovittu määrä eriä tai tiettyyn etukäteen sovittuun pistemäärään asti.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

8 vastausta aiheeseen “Crokinole”

Hei.

Mahtaako suomessa olla liikettä josta virallisia Crokinole kiekkoja voisi ostaa?

Kiitos.

Noista säännöistä vielä sen verran että saako 20 pisteen reikään lyödä oman kiekon vastustajan kiekon kautta vaikka vastustajan kiekko ei menisikään ulos laudalta?

Jossain säännöissä oli nimittäin mainittu että 20 pisteen reikään saisi yrittää vain silloin kun vastustajalla ei ole yhtään kiekkoa laudalla.

Saa lyödä. En ole itse koskaan kuullut tuollaisesta säännöstä. Olisikohan tarkoitettu, että kun vastustajalla ei ole kiekkoja laudalla, 20 pisteen reikään saa yrittää lyödä vapaasti?

Mutta 20 pisteen osuma on 20 pisteen osuma, tuli se miten tahansa.

Kaksi settiä (13+13) puna-mustia nappuloita tilattu Kanadasta (http://www.crokinole.com), hintaa tuli postikuluineen $58.00 CDN ~ 45€.

Siihen asti kun tulevat pitää tyytyä pelaamaan Yucatan-pelin nappuloilla :)

Sääntöihin liittyvä kysymys. Onko vastustajan kiekkoihin osuttava nimenomaan lyöntivuorossa olleella kiekolla, vai riittääkö, että “ratsastaa” omalla kiekolla joka osuu vastustajan kiekkoon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *