Kategoriat
Säännöt

Verräter

Taistelua ylämailla! Kaksi aatelissukua (Kotkat ja Ruusut) yrittävät valloittaa niin paljon maata kun vain mahdollista. Saadakseen mahdollisimman paljon voittopisteitä, pelaajat taistelevat välillä toisen suvun puolesta, välillä toisen. Petturit vaihtavat puolia kesken taistelun. Samaan aikaan rakentajat rakentavat konttoreita ja varastoja ja diplomaatit yrittävät pelastaa mikä pelastettavissa on. Maanviljelijät varautuvat tuleviin taisteluihin, joita strategistit suunnittelevat.

Korttipeli 3-4 pelaajalle, suunnitellut Marcel-André Casasola Merkle. Käännös julkaistu Adlung Spielen luvalla.

Lue Verräterin arvostelu.

Pelin tavoite

Pelaajat pyrkivät valloittamaan mahdollisimman paljon vihollisten alueita ja keräämään voittopisteitä.

Sisältö

  • 6 toimintakorttia (Aktionskarte)
  • 4 lojaaliuskorttia (Gesinnungskarten)
  • 12 varasto/konttorikorttia (Gutshof/Kontorkarten)
  • 1 taistelukortti (Konfliktkarte)
  • 12 aluekorttia (Landschaftskarten)
  • 1 aloittajakortti (Startspielerkarte)
  • 1 strategiakortti (Strategiekarte)
  • 23 tukikorttia (Versorgungskarten)

Alkuvalmistelut

Kortit lajitellaan ja jaetaan seuraavalla tavalla:

Jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi lojaaliuskortti, joka näyttää kumman suvun puolella pelaaja kulloinkin on.

Aloittajakortti: Valitkaa aloittaja. Hän saa aloittajakortin. Aloittajan lojaalius on alkuun Kotkien puolella, muut pelaajat vuorottelevat Ruusuja ja Kotkia.

Aluekortit muodostavat pelialueen. Kortit jaetaan kahteen pinoon siten, että kutakin maisematyyppiä on yksi kummassakin pinossa. Toisesta pinosta käännetään esiin Kotkien puoli ja toisesta Ruusujen. Sen jälkeen kortit sekoitetaan ja ladotaan pöydälle ympyrän muotoon, alaosa ympyrän keskustaa kohti.

Varastokortit ovat tärkeitä tukikorttien saamiseksi. Konttorit tuovat voittopisteitä pelin lopussa. Kukin pelaaja saa kolme samanväristä korttia. Aloittaen aloittajasta, kukin pelaaja laittaa yhden varastokortin puoliksi jonkun aluekortin alle. Yhden aluekortin alla alla saa olla vain yksi varastokortti. Varastot, jotka ovat oman puolen hallitsemien alueiden alla tuottavat myöhemmin ylimääräisiä tukikortteja. Loput kaksi varasto/konttorikorttia pidetään tallessa myöhempää käyttöä varten.

Missään vaiheessa aluekortin alla ei saa olla enempää kuin yksi kortti.

Tukikortit ovat tärkeitä taisteluissa, sillä ne lisäävät alueiden arvoa. Kukin pelaaja saa alussa kolme korttia, arvoiltaan 3, 4 ja 5. Loput sekoitetaan nostopakaksi.

Strategia- ja taistelukortit annetaan aloittajan vasemmalla puolella istuvalle pelaajalle.

Toimintakortit asetetaan kuvapuoli alaspäin ympyrän keskelle.

Yksi pelaajista tarvitsee kynän ja paperia pistekirjanpitoa varten.

Kierroksen kulku

Vaihe 1: Taistelupaikan määrittely

Pelaaja, jolla on strategiakortti valitsee taistelupaikan asettamalla taistelukortin kahden eri sukua edustavan vierekkäisen aluekortin väliin. Nämä alueet taistelevat tällä kierroksella toisiaan vastaan.

Vaihe 2: Toimintojen valitseminen

Aloittava pelaaja ottaa kaikki kuusi toimintakorttia, sekoittaa ne ja laittaa päällimmäisen kortin ympyrän keskelle kuvapuoli alaspäin. Tämä toiminto ei ole pelissä tällä kierroksella. Sen jälkeen hän valitsee salaa yhden toimintakortin lopuista viidestä ja laittaa sen kuvapuoli alaspäin lojaaliuskorttinsa alle.

Loput kortit hän antaa vasemmalla puolellaan istuvalle pelaajalle, joka valitsee yhden ja niin edelleen, kunnes kaikilla on yksi kortti. Lopulta viimeinen kortti laitetaan kuvapuoli alaspäin ympyrän keskellä.

Vaihe 3: Tukikorttien pelaaminen

Aloittavasta pelaajasta alkaen kukin pelaaja voi vuorollaan laittaa 0-5 tukikorttia avoimesti eteensä. Pelaaja osallistuu taisteluun näillä korteilla.

Vaihe 4: Toimintojen paljastaminen

Kaikki pelaajat paljastavat toimintakorttinsa.

Petturi (Verräter) vaihtaa tässä vaiheessa puolta kääntämällä lojaaliuskorttinsa ympäri. Uusi lojaalius säilyy, kunnes sama pelaaja valitsee petturikortin uudestaan.

Vaihe 5: Taistelun ratkaiseminen

Taistelun voittaa osapuoli, jolla on enemmän taistelupisteitä.

Kukin osapuoli saa pisteitä seuraavista lähteistä:

  • aluekortti (taistelupisteet on merkitty isoon ruutuun)
  • pelatut tukikortit
  • diplomaattikortit

Tukikorteista ja diplomaattikorteista tulevat pisteet menevät sille osapuolella, kumman puolella kyseinen pelaaja on.

Jos taistelu päättyy tasatulokseen (kummallakin osapuolella on yhtä monta taistelupistettä), mitään ei tapahdu ja vain strategisti ja petturi saavat voittopisteitä.

Vaihe 6: Voittopisteiden jakaminen

Taistelun voittaneen suvun puolella olevat pelaajat saavat valloitetussa aluekortissa mainitun määrän voittopisteitä. Määrä riippuu voittaneella puolella olevien pelaajien määrästä. Voittopisteet merkitään paperille.

Petturi ja strategisti: Petturi saa yhden ylimääräisen pisteen, strategisti kaksi.

Lopuksi hävinnyt aluekortti käännetään ympäri osoittamaan uuden omistajansa värejä.

Vaihe 7: Rakentaja

Rakentaja voi pelata, muuttaa tai siirtää yhden varasto/konttorikorteistaan. Kortti pelataan asettamalla se puoliksi aluekortin alle. Jo pelatun kortin voi kääntää ympäri ja siten muuttaa eri tyyppiseksi tai sen voi siirtää toiselle alueelle. Samalla kierroksella korttia ei voi kuitenkaan kääntää JA siirtää.

Huom: yhdellä pelaajalla voi olla korkeintaan kaksi konttoria ja kolme varastoa. Jokaisesta konttorista saa pelin lopussa pisteitä, riippumatta siitä kummalle suvulle alue pelin lopussa kuuluu.

Vaihe 8: Strategisti

Pelaaja, joka valitsi strategistitoimintakortin (ja sai kaksi voittopistettä vaiheessa 6) ottaa strategiakortin. Hän pitää kortin, kunnes joku toinen pelaaja valitsee strategistitoiminnon.

Vaihe 9: Tukikorttien poistaminen

Kaikki tällä kierroksella käytetyt tukikortit heitetään poistopakkaan. Kun nostopakka loppuu, sekoitetaan poistopakka uudeksi nostopakaksi.

Vaihe 10: Tukikorttien nostaminen

Maanviljelijä ottaa kolme tukikorttia pakan päältä. Sen jälkeen, alkaen aloittavasta pelaajasta, kaikki pelaajat nostavat pakasta yhden tukikortin jokaista pelissä olevaa varastoaan kohti – mutta vain, jos varastot ovat pelaajan sillä hetkellä tukeman suvun mailla. Maanviljelijä ei saa kortteja varastoistaan.

Lopuksi pelaaja, jolla on diplomaatti +2 -kortti saa yhden ylimääräisen tukikortin. Pelaajilla saa olla vain viisi tukikorttia kädessä. Jos määrä uhkaa ylittyä, pelaajien pitää heittää ylimääräisiä kortteja pois.

Vaihe 11: Toimintakorttien palauttaminen

Kaikki toimintakortit palautetaan ympyrän keskelle.

Vaihe 12: Uusi aloittava pelaaja

Aloittava pelaaja -kortti siirtyy seuraavalle pelaajalle vasemmalla.

Vaihe 13: Kierroksen loppu

Peli päättyy, kun jokainen pelaajista on saanut olla aloittava pelaaja kahdesti (kolmella pelaajalla kolmesti). Näinollen neljällä pelaajalla pelataan kahdeksan ja kolmella yhdeksän kierrosta. Peli voi loppua jo aikaisemmin, jos toinen suvuista hallitsee kaikkia kahtatoista aluetta. Joka tapauksessa viimeisellä kierroksella kierros lopetetaan vaiheen 10 jälkeen.

Loppupisteytys

Pelaajat saavat lopussa ylimääräisiä pisteitä. Pisteitä saa konttoreiden määrä kertaa tukikorttien määrä verran, mutta kädessä olevista korteista lasketaan mukaan maksimissaan kolme. Siis, maksimipistemäärä on kaksi kertaa kolme eli kuusi. Pelaaja, jolla on eniten pisteitä, voittaa pelin.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *