Kategoriat
Säännöt

Pickomino (Heckmeck am Bratwurmeck)

Pickomino on hauska ja ruokahalut herättävä rento noppapeli 2-7 kotkottajalle. Pelaajat yrittävät kerätä grillistä mahdollisimman runsaan matosaaliin noppaa heittämällä.

Sisältö

  • 16 grilliannosta matoja (arvot 21 — 36)
  • 8 noppaa, joissa on numerot 1-5 ja yhdellä sivulla yksi mato
  • Ohjekirja

Pelin tavoite

Voittaja on pelaaja, jolla on eniten matoja kädessään pelin lopussa.

Alkuvalmistelut

Aseta 16 matoa pöydän keskelle riviin nousevaan järjestykseen. Rivi muodostaa matogrillin. Nuorin pelaaja ottaa nopat ja aloittaa pelin.

Matolaatoilla oleva numero osoittaa, minkä yhteenlasketun summan pelaaja tarvitsee vuoronsa lopuksi ottaakseen kyseisen madon. Jokaisella matolaatalla on kuva yhdestä tai useammasta madosta.

Pelin aloittaminen

Aloittava pelaaja aloittaa pelin ja sen jälkeen peli jatkuu myötäpäivään.

Vuorossa oleva pelaaja yrittää saada itselleen matoja grillistä tai napata niitä itselleen muilta pelaajilta.

Matojen kerääminen alkaa heittämällä aluksi kaikkia 8 noppaa. Tämän jälkeen pelaaja valitsee yhden heittämistään numeroista ja laittaa kaikki kyseistä numeroa (tai matoa) olevat nopat eteensä. Hän voi valita vain sellaisia numeroita, joita ei ole kerännyt aiemmin. Edellisiltä heitoilta kerätyt numerot lisätään mukaan, jolloin muut pelaajat tietävät, mikä on eteen kerättyjen noppien summa.

Jokainen kerätty mato on viiden pisteen arvoinen.

Esimerkki matojen keräämisestä (ohjekirjan sivu 3).

  • Ensimmäisellä heitollaan Jonathan valitsee heitosta molemmat madot ja siirtää ne eteensä.
  • Tämän jälkeen hän jatkaa heittämistä jäljellä olevilla nopilla. Tällä kertaa hän valitse kaksi neljän arvoista noppaa ja asettaa ne aiemmin keräämiensä matojen viereen. Hänen yhteispisteensä ovat nyt 18 (2 x mato + 2 x 4). Hän ei voi lisätä heittämiään kolmea matoa eteensä, koska hän otti jo matoja edellisellä kierroksella.
  • Jonathan heittää jäljellä olevia neljää noppaa uudestaan. Tällä kertaa hän saa kaksi nelosta, yhden viitosen ja madon. Hänellä ei ole muuta vaihtoehto kuin ottaa viitosen, koska hän on kerännyt jo muita symboleja nopista. Hän pisteensä ovat nyt 23. Jos hän jatkaa noppien heittämistä, hän tarvitsee ykkösiä, kakkosia tai kolmosia, koska hän on kerännyt jo muita symboleja.

Matojen kerääminen grillistä

Kun pelaaja on kerännyt kaikki 8 noppaa tai 6 symbolia nopilta, hänen vuoronsa on ohi.

Pelaaja voi myös lopettaa halutessaan vuoronsa aikaisemmin. Näin kannattaa kuitenkin tehdä vain siinä tapauksessa, että hän voi ottaa matoja grillistä tai muilta pelaajilta.

Jos pelaaja on kerännyt noppasarjaansa ainakin yhden madon ja saatu summa vastaa jotain grillissä olevaa matoannosta, pelaaja voi ottaa sen.

Jos matoannos on grillissä, pelaaja ottaa sen sieltä.

Jos kiinnostava matoannos on näkyvillä toisen pelaajan edessä, sen voi napata itselleen. Toiselta pelaajaalta voi napata matoannoksen vain silloin, kun pelaajan heittämän noppasarjan summa vastaa täsmälleen toisen pelaajan edessä olevaa matoannosta.

Jos kerättyjen noppien summaa vastaava annosta ei ole saatavilla grillistä tai pelaaja on jo ottanut kyseisen annoksen, hän voi ottaa grillistä heittämänsä summaa pienemmän matoannoksen.

Näin käy myös siinä tapauksessa, että jollain toisella pelaajalla olisi kyseinen matoannos edessään, mutta vuorossa oleva pelaaja ei tätä huomaa.

Kerättyjen matojen matojen pinoaminen kasaksi

Pelaaja asettaa keräämänsä matoannokset eteensä kuvapuoli ylöspäin pinoksi. Muut pelaajat voivat napata ainostaan pinossa päällimmäisenä olevan laatan itselleen. Päällimmäisen laatan alla olevat laatat ovat siis turvassa.

Epäonnistuneet vuorot

Vuoro epäonnistuu, jos pelaaja heittää nopilla ainoastaan sellaisia numeroita, joita hän on jo kerännyt käteensä. Pelaaja lopettaa noppien heittämisen vuorollaan tähän.

Vuoro epäonnistuu myös siinä tapauksessa, että pelaaja ei ole vuoronsa aikana onnistunut keräämään sarjaansa yhtään matoa. Sama pätee myös siinä tapauksessa, että pelaaja heittää numerosarjan, joka on pienempi kuin pöydässä olevien matoannosten numero eikä muillakaan pelaajilla ole näkyvissä täsmälleen lopputulosta vastaavia matoannoksia.

Mutta tässä ei vielä kaikki. Vuoron menettämisen lisäksi pelaaja joutuu laittamaan pinossaan päällimmäisenä olevan laattan takaisin grilliin ja tämän jälkeen on seuraavan pelaajan vuoro.

Matojen palauttaminen takaisin grilliin

Kun pelaaja palauttaa madon grilliin se laitetaan näkyville kuvapuoli ylöspäin. Tämän jälkeen pelaaja kääntää suurimmalla numerolla grillissä olevan matoannoksen kuvapuoli alaspäin. Tätä matoannosta ei voi enää ottaa loppupelin aikana.

Jos grilliin palautettu matoannos on arvoltaan korkein, se jää grilliin kuvapuoli ylöspäin eikä muitakaan laattoja grillissä käännetä.

Sääntömuunnos: Jos haluat lyhentää peliä, voit pelata sitä niin, että matoja grillin palautettaessa arvoltaan korkein laattaa käännetään aina (siinäkin tapauksessa, että juuri se palautui juuri grilliin).

Pelin loppuminen ja pisteytys

Peli loppuu, kun grillistä ei voi nostaa enää matoannoksia (kaikki grillissä olevat laatat on siis käännetty kuvapuoli alaspäin).

Tämän jälkeen jokainen pelaaja laskee yhteen keräämillään laatoilla olevat madot. Pelaaja, jolla on eniten matoja, voittaa. Tasapelin sattuessa pelaaja, jolla on korkeimman arvoinen matolaatta, voittaa.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *