Yatzy

Yatzy on suosittu noppapeli, jolla on monta nimeä: yatzy, jatsi, yahtzee, yacht… Yahtzee on USA:laisen E.S.Lowe -pelifirman rekisteröimä tavaramerkki ja yatzy pelin ”virallinen” nimi Suomessa. Peliä myydään sen nykyisen kansainvälisen julkaisijan Hasbron mukaan yli 50 miljoonaa kappaletta vuodessa.

Yatzyn tavoitteena on saada täytettyä pistelomake mahdollisimman tehokkaasti. Pelin pelaamiseen tarvitaan vain viisi tavallista kuusisivuista arpakuutiota. Pelaajia voi olla teoriassa rajattomasti. Myös yksin voi pelata.

Pelin kulku

Pelaajien vuorojärjestyksellä ei ole väliä — kaikki pelaavat kuitenkin pelin aikana yhtä monta vuoroa.

Vuoron aikana pelaaja saa heittää noppia korkeintaan kolme kertaa. Jokaisella heitolla voi lukita osan nopista. Loput voi heittää uudestaan. Kolmea kertaa ei ole pakko heittää, kaikki nopat saa lukita vaikka ensimmäisellä heitolla. Yhtään noppaa ei ole pakko lukita.

Kun pelaaja lopettaa heittämisen, saavutettu tulos kirjataan haluttuun kohtaan pöytäkirjassa. Pelaaja saa valita vapaasti kohdan, jonka täyttää. Mikäli heitetty tulos ei sovi valittuun kohtaan lainkaan, pisteiksi merkitään nolla.

Pöytäkirjaa saa täyttää vapaasti haluamassaan järjestyksessä. Tästä on myös muunnelmia.

Täyskäsi yatzyssä
Onnekas heitto. Kuva: Mikko Saari

Yhdistelmät

Tulostettava Yatzy-pöytäkirja löytyy muun muassa Wikimediasta. Käsin kirjoitettukin kelpaa oikein mainiosti, mutta yatzy-settejä saa myös kaupasta varsin edullisesti.

Pöytäkirja jakautuu kahteen osaa: ylä- ja alapuoleen.

Yläpuolella on kohdat:

  • Ykköset
  • Kakkoset
  • Kolmoset
  • Neloset
  • Viitoset
  • Kuutoset
  • Välisumma
  • Bonus

Yläpuolen kohdissa lasketaan yksinkertaisesti kyseisten numeroiden summa. Ykkösiin lasketaan siis noppien ykköset, kakkosiin kakkoset ja niin edelleen. Tulos 3-3-3-6-6 olisi kolmosissa 9 pistettä ja kuutosissa 12 pistettä.

Välisummaan lasketaan kaikkien kuuden numerokentän summa. Jos siihen tulee vähintään 63 pistettä, pelaaja saa kirjata itselleen 50 pisteen bonuksen. 63 pistettä saavuttaa, kun saa jokaiseen kohtaan vähintään kolme oikeaa numeroa.

Alapuolella on kohdat:

  • Yksi pari: kaksi kertaa sama silmäluku. 1-3-4-4-6 = 4+4 = 8 pistettä.
  • Kaksi paria: kaksi eri paria. 1-1-4-4-6 = 1+1 + 4+4 = 10 pistettä.
  • Kolmoisluku: kolme samaa silmälukua. 1-3-3-3-6 = 3+3+3 = 9 pistettä.
  • Neloisluku: neljä samaa silmälukua. 1-3-3-3-3 = 3+3+3+3 = 12 pistettä.
  • Pieni suora: numerot 1-2-3-4-5. 15 pistettä.
  • Suuri suora: numerot 2-3-4-5-6. 20 pistettä.
  • Täyskäsi eli mökki: kolmoisluku ja pari. 3-3-3-5-5 = 3+3+5+5+5 = 21 pistettä.
  • Sattuma: mitä tahansa. Tähän kelpaa mitä tahansa, pisteiksi lasketaan silmälukujen summa.
  • Yatzy: viisi samaa silmälukua. 50 pistettä.

Pelaajan peli on ohi, kun kaikki kohdat pöytäkirjasta on täytetty. Lopputulos saadaan laskemalla pelaajan pisteet yhteen, eniten pisteitä kerännyt voittaa.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Neloset kahtena parina? Neljää samaa ei saa kirjata kahdeksi pariksi. Kahden parin on oltava kaksi eri paria. Sama viiden saman kanssa: se ei käy kahdeksi pariksi eikä täyskädeksi.

Yatzy kertaheitolla? Yatzya ei tarvitse heittää yhdellä kertaa, vaan sen voi rakentaa kolmen heiton aikana lukitsemalla noppia.

Muunnelmia

Pakko-yatzy. Pöytäkirja täytetään järjestyksessä ylhäältä alas. Tekee pelistä todella synkän tuuripelin.

Osto-yatzy. Jos pelaaja ei käytä kolmea heittoa, käyttämättömistä saa pelimerkkejä, joilla voi myöhemmin ostaa lisäheittoja. Jos heittää vuorollaan vain kerran, saa kaksi pelimerkkiä.

Monen sarakkeen yatzy. Jokaisella pelaajalla on monta saraketta, joita täytetään. Yksi versio tästä on kerroin-yatzy, jossa toisesta sarakkeesta saa tuplapisteet ja kolmannesta kolminkertaiset pisteet. Toisessa taas on vapaa sarake ja sen lisäksi pakko-yatzyt ylhäältä alas ja alhaalta ylös.

Kuuden nopan yatzy. Pelissä on kuudes noppa ja uusia yhdistelmiä pöytäkirjassa. 3 paria, 5 samaa, talo (4+2), sauna (3+3), täyssuora (1-6, 30 pistettä). Yatzy vaatii kuusi samaa ja tuo 100 pistettä. Yläkerran bonuksen saa 84 pisteellä.

Amerikkalainen muunnelma. Täyskäsi on aina 25 pistettä, pieni suora 30 ja suuri suora 40 pistettä. Pieni suora on neljän suora, suuri suora on viiden suora. Kolmesta samasta ja neljästä samasta lasketaan kaikkien noppien summa. Paria ja kahta paria ei tunneta.

32 vastausta artikkeliin ”Yatzy”

  1. Päivittäkää tänne myös Disney-yatzy:n säännöt.

    -Iiro

  2. Jos saan heittovuorolla esim. 4 kpl numeroa 3, mutta olen jo käyttänyt kohdan numeroille 3 sekä 4 samaa kohdan, mutta 3 samaa on käyttämättä, niin voinko merkitä siihen vaikka oikeasti sain 4 samaa enkä aikoastaan 3 samaa?

  3. Voit merkitä. Sinähän heitit kolme kolmosta, sillä että niitä oli neljäskin ei ole tässä mitään merkitystä.

  4. Voisitteko lisätä tänne myös Maxim yatzyn säännöt :D???

  5. Voisitteko lisätä tänne cars yatzyn säännöt???

  6. Voisittekohan kertoa miten tuota kuuden nopan yatzyn pelataan? kun saimme tuon nuorin kanssa lapsenlapsiltamme sellaisten yatzyn eikä siinä ole ohjeita.

  7. Ukko Pekka, hakemalla Googlesta ”kuuden nopan yatzy” ensimmäisenä tuloksena tulee Wikipedian Yatzy-sivu, josta löytyy kuuden nopan yatzyn eli Maxi yatzyn ohjeet. Hakemalla ”Maxi Yatzy säännöt” puolestaan löytää Tacticin sääntö-pdf:n.

    Cars Yatzyn säännöt ovat tekijänoikeuden suojaamat, emmekä voi niitä tänne siksi lisätä.

  8. Mitä tarkoittaa US säännöillä kuudella nopalla pelattaessa ROYAL ja 2×3 OF A KIND?
    Latasin tosiaan puhelimeeni yatzin ja en oikein tajua noita kahta kohtaa eikä ole mitään infoa.

  9. 2×3 of a kind on kolme samaa kahdesti, eli esimerkiksi 222 333. Royal on pokerissa kuningasvärisuora, mutta mitäköhän se yatzyssä olisi… Voisiko se olla suora 123456?

  10. http://alypaa.com/nettipelit/pelit/Yatzy

    Moi. Voiko joku tsekata ylemmän osoitteen ja kertoa mikä rulesetti tässä Yatzyssa on käytössä.

    Pelissä ei saa lukita 0 pistettä (ensisijaisesti). Sattuman saa lukita ainoastaan jos kaikista muista sarakkeista tulee 0 pistettä. Ainoastaan silloin jos sattuma on käytetty ja jokaisesta sarakkeesta saa 0 pistettä, voi pelaaja lukita valitsemaansa sarakkeeseen 0 pistettä. Pelissä voi myös lukita 4 samaa -> 2 paria. Onko säännöt väärin ohjelmoitu vai onko kyseessä joku tunnettu pelimuoto?

  11. Minä väittäisin, että on väärin, ettei jotain luokkaa saa vapaaehtoisesti nollata, mutta no, tuossa on sellainen variantti. Se, käykö kahteen pariin neljä samaa vai ei on makuasia, molemmilla tavoilla voi pelata.

  12. Kiitos nopeasta vastauksesta Mikko. Mites tuo sattumaan liittyvä sääntö sitten? Ootko ikinä kuullu vastaavasta?

  13. Saako sattumaa käyttää milloin haluaa vai vasta sitten, kun mikään muu ei ole mahdollinen?

    Jos esim. saan yhdistelmän jossa on yksi 6 ja kuutoset-kohta on ainoa vapaa, johon yhdistelmä sopii sattuman lisäksi, onko minun pakko merkitä kuutoset-kohtaan 6 vai voinko merkitä tuloksen sattumaan, jolloin voin vielä yrittää parempia kuutosia?

  14. Olli, tästä säännöstä on vaihtelua, mutta minä olen aina pelannut niin, että sattuman saa pelata koska tahansa. Parempi se minusta niin on, mutta jotkut pelaavat toisella tavalla.

  15. Moi,

    jos pelaajalla on ”kaksi paria” käyttämättä ja heitot vaikka 2×4 ja 2×1 ja 1×3, mutta myös ykköset ja neloset vielä käyttämättä, niin saako käyttää esim nuo pelkät neloset? Koska tuohan olisi todella huono käsi käytettäväksi kahteen pariin vai onko pakko vain käyttää tuo ”kaksi paria”?

    t: Jani

  16. 1) Voiko noppalukituksia vaihtaa tai purkaa kesken vuoron?

    2) Voiko täyskäden (esim. jos se on käytetty) käyttää muuna, esim. yhtenä parina, yhtenä kolmikkona tai jonain numerona.

  17. Mitä jos heittää useamman kuin yhden Yatzyn saman pelin aikana? Voiko merkitä johonkin sarakkeeseen nollan ja Yatziin esim. 100 jos on heittänyt kaksi kertaa Yatzin?

  18. Toki sen toisen Yatzyn voi hyödyntää sinne pistetaulukon yläosaan, jos siellä on vielä tilaa. Samoin kuin vaikka neljään samaan, kolmeen samaan, sattumaan tai muuhun vastaavaan. Ei siitä toista 50 pistettä kuitenkaan saa, mutta ei välttämättä ihan hukkaankaan mene.

  19. Jos on valinnut heitettäväksi nelosia ensimmäisellä heitolla ja toisella heitolla noppa osuu jo valittuun neloseen kääntäen sen vaikka vitoseksi, niin onko se silloin vitonen vai nelonen? Eli saako nopat osua ns. jo valittuihin noppiin?

  20. Hei!
    Otin ensimmäisen heiton jälkeen sivuun nopan, joka oli 4. Minun piti ottaa 5, joka oli pöydässä. Sanoin ”vitonen talteen” (lukittu), mutta otin siis vahingossa toisen nopan, joka oli vitosen sijaan 4. Tämän jälkeen heitin toisen heiton ja samalla tajusimme lukittuna olevan nopan olevan nro 4.

    Pelaamme viidellä eri värisellä nopalla. Miten teemme nyt, kuinka toimia? Peli keskeytyi. Ehdotus pelikumppanilta oli, että heittovuoro uusitaan. Itse ehdotin, että koko peli alkaisi alusta.

  21. Päättäkää itse, teidän pelinnehän se on. Heittovuoron uusiminen kuulostaa ihan hyvältä, koko pelin aloittaminen alusta taas vähän liioittelulta. Itse antaisin kyllä kääntää lukitun nopan viitoseksi, jos kerran on ääneen sanottu, että viitonen lukitaan.

  22. Kiitos vastauksesta. Sitä odotettiin! :) Uusimme heittovuoron, emme peliä. Hyvää marraskuun jatkoa!
    Jatsimatsi

  23. Olen ymmärtänyt että jos pelaa vapaamuotoista Yatzya niin silloin pelataan ykkösistä kuutoseen ja sen jälkeen 63 pistettä ylittänyt saa 50 bonarin. Seuraavaksi pelataan mökit ja parit yms.

    Kysymys 1
    Onko virallista sääntöä pelataanko ensin ykkösistä-kuutosiin omana ja sitten välipisteiden jälkeen loput.

    Kysymys 2
    Jos ne pelataan erikseen niin voiko Yatzyn heittää jo ykkösistä-kuutosiin aikana

  24. Ilari, virallisten sääntöjen mukaan saa pelata ihan täysin vapaassa järjestyksessä. Kaikki mahdolliset rajoitukset ovat jotain muunnelmia (esim. kolmen sarakkeen peli, jossa pelataan yksi sarja järjestyksessä ylhäältä alas, toinen alhaalta ylös ja kolmas vapaassa järjestyksessä). Epävirallisten muunnelmien sääntöihin en ota kantaa, ne pitää sopia ennen peliä peliporukan kesken.

  25. Pitääkö Yatzy saada yhdellä heitolla vai voiko käyttää useamman heiton?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *