Discoveries

Cédrick Chaboussit’n Lewis & Clark teki sen verran vaikutuksen, että kun Chaboussit teki samasta aiheesta uuden pelin, siihenkin oli syytä tutustua. Discoveries kertoo edelleen Lewisin ja Clarkin seikkailuista Pohjois-Amerikassa, mutta nyt korttipakan kierrätyksen sijasta heitelläänkin noppia.

Vaikka kyseessä on noppapeli, mekaniikka ei kierrätä Yatzyä, vaan rakentelee jotain omaperäisempää. Se on hyvä, sillä Yatzy-muunnelmia on aivan riittävästi.

Monipuolinen valikoima toimintoja

Discoveriesin kansiNopilla peli kuitenkin pyörii. Nopista löytyy toimintomahdollisuuksia: etenemistä kävellen, etenemistä hevosilla, neuvonpitoa intiaanien kanssa ja päiväkirjan kirjoittamista. Omalla pelilaudalla on perustoiminnot: intiaanikorttien kerääminen, noppien manipuloiminen, eteneminen ratsain, kävellen tai vuoristossa.

Intiaaniheimojen kanssa neuvotteleminen onnistuu yhdessä vuorossa: pelaa yksi tai kaksi intiaaninoppaa ja ota kortti. Ystävällismieliset heimot lähtevät matkaan helpommin, varovaisemmat vaativat parin nopan panostamisen.

Matkustaminen vaatii enemmän aikaa. Yhdellä vuorolla saa pelata vain yhdenlaisia noppia, eli vuoroja vaaditaan vähintään kaksi, liikkumiseen kun tarvitaan ensinnäkin liikkumista tuottavat nopat ja toiseksi päiväkirjanopat, jotta matkan varrella nähdyt asiat voidaan kirjata muistiin. Liikkuminen tuottaa sitten liikkumispisteitä, joilla suoritetaan matkantekokortteja.

Kuten Lewis & Clarkissa, omaa toimintovalikoimaa voi laajentaa vakiosetistä. Intiaaniheimojen kanssa ystävystyminen tuottaa erilaisia etuja, muun muassa uusia toimintomahdollisuuksia ja mahdollisuuksia rikkoa sääntöjä hieman.

Pelaajan pelilauta
Jokaisella pelaajalla on oma pelilauta, josta löytyy kaikki toiminnot, tilaa nopille ja paikat kerättäville korteille. Kuva: Mikko Saari

Noppien lainaamista

Jossain vaiheessa nopat loppuvat. Käytetyt nopat palautetaan keskuspelilaudalle, jonne ne asettuvat joen jommallekummalle penkalle, riippuen nopan kuviosta. Noppien pelaamisen vaihtoehtona on ottaa noppia takaisin itselleen. Silloin on kaksi vaihtoehtoa: itselleen voi kerätä joko joen toisen penkan kaikki nopat, tai sitten kaikki oman värin nopat.

Tämä jälkimmäinen on mielenkiintoinen mahdollisuus: nopat nimittäin saa takaisin aivan mistä tahansa. Vaikkapa toisen pelaajan laudalta, jossa ne ovat osa keskeneräistä toimintoa. Toisten pelaajien noppien kanssa kannattaakin olla varovainen. Niistä voi olla iloa, mutta ne voidaan viedä pois koska tahansa.

Discoveriesin nopat
Nopat ovat selkeitä ja tyylikkäitä. Kuva: Mikko Saari

Tutkimusmatka voittoon

Menestyksen ydin on tutkimusmatkailussa. Sitä varten laudalla on tarjolla muutama kortti, joissa kulkee reittejä. Reiteillä on vettä tai vuoria, joita varten täytyy tuottaa nopilla liikkumispisteitä. Kun saa riittävästi kasaan, saa reitin kirjata suoritetuksi ja ottaa uuden. Jos onnistuu yhdellä vuorolla tuottamaan liikettä sen verran että saa suoritettua kaksi korttia peräkkäin, saa palkinnoksi pelata välittömästi bonusvuoron.

Kortit tuottavat pisteitä joko suoraan tai settien kautta: korteissa on kasveja, nisäkkäitä, lintuja ja kaloja ja näiden setittäminen tuottaa reippaasti pisteitä. Lopussa palkitaan myös intiaanitietämyksestä, jota kertyy sekä tutkimusmatkakorteista että intiaaniheimoista.

Luontoa
Luontoa löydettäväksi. Pohjois-Amerikan luontoa tutkimalla tienaa pisteitä. Kuva: Mikko Saari

Toimiva peli, joka on ilo silmälle

Discoveries on Lewis & Clarkin tapaan kaunis peli, kiitos Vincent Dutrait’n kuvituksen. Noppien kanssa puljaaminen on muutenkin oikein miellyttävä elämys. Teemakin välittyy vähintään säällisesti, näin noppapeliksi.

Aivan täydellinen peli Discoveries ei kuitenkaan ole. Toisten vuoroilla ei ole liiemmin tekemistä ja isommilla pelaajamäärillä pelissä on jonkun verran tylsää oman vuoron odottelua. Kaksinpelissä toisten pelaajien noppien käyttäminen ei pääse aivan loistamaan, tämän sinänsä hauskan elementin merkitys on pienempi.

Pisteiden saalistamisessa varmempaa on tasainen pisteiden kerääminen korteista, settien keräilyssä on melko isoja tuurielementtejä mukana. Symbolien jakauma ei esimerkiksi ole erityisen luotettava. Osa korteista jää tyystin pois pakasta, osa taas katoaa huomaamatta intiaaniheimoiksi.

Noppapeleissä on aina hauskaa nähdä pelejä, jotka eivät ole Yatzy-muunnelmia. Siinä Discoveries onnistuu hienosti: peli tarjoaa jotain vähän omaperäistä ja vieläpä erittäin tyylikkäässä paketissa. Toisaalta huomaan, että edellisestä pelikerrasta alkaa olla vuosi, enkä ole kovin paljon pelin perään haikaillut.

Intiaaniheimoja
Intiaaniheimojen tukea keräämällä saa hyödyllisiä lisätoimintoja. Kuva: Mikko Saari

Faktat Discoveriesista

Suunnittelija

Julkaisija: Ludonaute (2015)

Mutkikkuus: Säännöissä on muutama kohta, jotka ovat hankalampia omaksua, mutta enimmäkseen peli on melko suoraviivainen ja kun sen oppii, pelaaminen käy sujuvasti.

Onnen vaikutus: Tuuria on mukana monessa kohtaa. Nopanheitoissa, tietysti, mutta myös tutkimusmatkakorteissa: saatko sopivaan kohtaan mukavan helpon kortin? Tuplavuoro on kova palkinto suorituksesta, joka vaatii myös tuuria. Strategioissa on mahdollista pelata varmempaa tai riskialttiimpaa peliä.

Vuorovaikutus: Vähänlaisesti. Noppia voi lainata ja lainatut nopat napata takaisin ja samoista korteista kilpaillaan, mutta suoraa pelaajien välistä vuorovaikutusta pelissä ei ole.

Teema: Upea kuvitus tuo teeman mukavasti peliin mukaan.

Uudelleenpelattavuus: Omalla kohdallani pelin vetovoima ei ole kantanut kovin pitkälle. Pidemmän päälle peli tuntuu aika samanlaiselta kerta toisensa jälkeen, suurta vaihtelua ei ole tarjolla.

Kieliriippuvuus: Pelissä ei ole lainkaan tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4, parhaimmillaan kolmella.

Pituus: 60 min.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Discoveries

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:31
Aito keskiarvo:3.52
Tasoitettu keskiarvo:3.38
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 0
  • 3: 15
  • 4: 16
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *