Kategoriat
Peliarvostelut

Lyngk

Gipf-sarjan viimeisin osa Lyngk on värikäs abstrakti strategiapeli, jossa varataan värejä ja kootaan pinoja, joissa oma väri on päällimmäisenä.

Kris Burmin arvostettuun, abstraktien kaksinpelien muodostamaan Gipf-sarjaan ilmestyi uusi tulokas, Lyngk, vuonna 2017. Lyngk poikkeaa mustavalkoisista edeltäjistään ollen suorastaan hämmentävän värikäs ja onnistuu muutenkin herättämään alkuun hieman hämmennystä.

Pelissä on mukana viisi väriä – musta, punainen, sininen, valkoinen ja vihreä – joista mikään ei aluksi kuulu kummallekaan pelaajalle. Sen sijaan pelaajat valitsevat näitä itselleen käyttöön vasta pelin edetessä, tavoitteenaan kerätä eniten viidestä erivärisestä kiekosta koostuvia pinoja.

Lyngkin kansi

Värien varaamista

Alussa, sattumanvaraisen alkuasettelun jälkeen, pelaajat voivat liikuttaa minkävärisiä kiekkoja tahansa – yksittäistä jokeria lukuun ottamatta – suoraa viivaa pitkin toisenvärisen kiekon tai jokerin päälle. Näin syntyneitä pinoja voi liikuttaa edelleen, kunhan ne pysähtyvät samalla linjalla ensimmäisenä vastaan tulevan yksittäisen kiekon tai enintään yhtä suuren kiekkopinon päälle. Isomman pinon päälle ei siis ole tässä vaiheessa asiaa, eikä uudessa pinossa saa myöskään esiintyä samaa väriä kahdesti. Värejä voi kuitenkin onneksi korvata pelilaudan kolmella jokerilla.

Tilanne muuttuu, kun pelaaja varaa itselleen värin. Näin pelaaja saa yksinoikeuden liikuttaa samanvärisiä kiekkoja tai pinoja, joissa varattu väri on päällimmäisenä. Tämä on tarpeen, sillä vain valmiit pinot, joissa oma väri on päällimmäisenä, tuovat pelaajalle voittopisteitä ja siirtyvät pois pelilaudalta. Kumpikin pelaaja varaa pelin aikana itselleen vain kaksi väriä. Viides jää kummankin käyttöön.

Värien varauksia
Valkoisen värin valinnut vastustaja voi vielä varata sinisenkin ja napata pisteen itselleen. Kuva: Antti-Ville Kojo

Varatun värin avulla kiekot voivat perussäännöstä poiketen loikata korkeammallekin. Jopa yksittäisen kiekon liikuttaminen neljän korkuisen pinon päälle on tällöin mahdollista. Varatut värit ovat siis tietyssä määrin toiselle uhka, mutta vastustaja voi yhtä hyvin vähentää toisen pelaajan kiekkoja peittämällä niitä omien tai neutraalien värien avulla.

Värin varaamisen ajoittamisella onkin Lyngkissä suuri merkitys. Liian aikaisin varaamalla paljastaa helposti toiselle suunnitelmat, kun taas vitkastelemalla antaa tärkeiden paikkojen ja ennen kaikkea pisteiden lipua muualle.

Värin varaamiseen liittyy vielä yksi lisäetu, johon pelin nimikin viittaa: samanväriset kiekot ovat linkittyneitä toisiinsa. Näiden avulla pelaaja voi kerralla tehdä pelilaudalla useita liikkeitä peräkkäin ja pompata hallitsemallaan kiekolla tai pinolla kauaskin saman värin muodostamaa, mahdollisesti ristiin rastiin menevää polkua pitkin.

Linkityssääntö
Pari esimerkkiä Lyngk-säännöstä. Ylempänä oleva pino voi loikata valkoisen kiekon kautta mustan päälle, ja vasemmalla oleva kolmen pino parin vihreän kautta sinisen ja jokerin muodostaman pinon päälle. Kuva: Antti-Ville Kojo

Gipf-synteesi

Burmin tarkoituksena on ollut luoda Lyngkistä eräänlainen Gipf-pelien synteesi. Vaikka Lyngkistä löytyykin värien lisäksi muitakin yhtymäkohtia sarjan aiempiin peleihin – etenkin TzaariinLyngk tuntuu silti ennen kaikkea omanlaiseltaan ja rikkovan lajityypin konventioita raikkaalla tavalla. Lyngk on suhteellisen lyhyessä ajassa kerännyt paljon kiitosta ja kuuluu monien mielestä Gipf-projektin parempien pelien joukkoon.

Voin uskoa väitteen helposti, sillä Lyngk on erinomainen peli. Olen pelannut sarjasta aiemmin vain tutumman oloista Yinshiä ja armottomampaa Tzaaria, minkä johdosta voin todeta Lyngkin häviävän hieman edellä mainituille vain ja ainoastaan kestossa. Etenkin alussa fiksusti pelaaminen voi viedä aikaa ja eri mahdollisuuksien kirjo tuntua valtavalta. Peliin paremmin tutustuville tämä tuskin on lopulta mikään ongelma, enkä ihmettelisi yhtään, vaikka Lyngk ajan saatossa nousisikin omaksi suosikikseni sarjassa. Lyngk on nimittäin hyvin lähellä sitä jo nyt.

Loppupisteenlaskua
Pisteenlaskua pelin lopussa. Kuva: Antti-Ville Kojo

Faktat Lyngkistä

Suunnittelija:

Julkaisija: Huch & Friends (2017)

Mutkikkuus: Säännöt ovat nopeasti selitettävissä. Erilaisten liikkeiden sisäistäminen ja hyödyntäminen voi viedä enemmän aikaa.

Onnen vaikutus: Satunnaista alkuasetelmaa lukuun ottamatta tuuria ei ole Lyngkissä lainkaan. Värien asettelu ei myöskään suosi suoraan kumpaakaan pelaajaa.

Vuorovaikutus: Lyngk on parhaimmillaan tiukkaa kaksinkamppailua alusta loppuun.

Teema: Ei ole.

Uudelleenpelattavuus: Erittäin hyvä. Pelistä paljastuu monenlaisia puolustus- ja hyökkäystaktiikoita vasta vähitellen.

Kieliriippuvuus: Pelissä ei tarvita lukutaitoa, säännöt löytyvät monella kielellä.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: Pelilaatikon mukaan kesto on 30–60 minuuttia. Tunti on yläkanttiin, pitkään pohtivillakin noin 45 minuuttia on lähempänä totuutta. Kokeneilla pelin kesto on noin 30 minuuttia tai jopa alle.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Antti-Ville Kojo

Opettaja, kitaristi ja Pelikaappimuistion kirjoittaja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *