Gipf-projekti

Kris Burm on monipuolinen abstraktien pelien suunnittelija, joka tunnetaan erityisesti Gipf-projektista. Projekti on kuuden erilaisen abstraktin pelin sarja. Pelejä yhdistää omaperäisyys, kekseliäisyys ja elegantti mustavalkoinen tyylikkyys komponenteissa. Muuten peleillä on vähän tekemistä keskenään, sen verran erilaisia ulottuvuuksia ne kartoittavat.

Vaikeustasoltaan Gipf-pelit ovat varsin hyvin kohdallaan, sillä ne oppii helposti, mutta peleihin paneutuva pelaaja löytää niistä pelattavaa pitkäksi aikaa. Tutkiskelu palkitaan, eikä aloittelija pärjää näissä peleissä kokeneemmalle. Valitettavasti vain harva sarjan peleistä antaa mahdollisuuksia tasoituksen antamiseen.

Peleistä kolme, Dvonn, Zèrtz ja Yinsh, on voittanut Mensa Select -palkinnon. ZèrtzTzaar ja Dvonn on esitelty omissa arvosteluissaan ja muutkin pelit on tarkoitus erottaa tästä jutusta omiksi artikkeleikseen, kunhan aika antaa myöten.

Gipf

Gipfin kansiSarjan aloittaa Gipf, jossa pelaajat työntävät nappuloitaan laudalle sen reunoilta. Kun neljä samanväristä nappulaa muodostaa rivin, se poistetaan laudalta, samoin kuin rivin jatkona olevat nappulat. Rivin poistaja palauttaa omat nappulansa varastoonsa, mutta poistaa vastapuolen nappulat pelistä.

Pelaaja häviää, kun ei enää pysty pelaamaan uutta nappulaa laudalle vuorollaan. Tämän voi saavuttaa joko syömällä vastapuolen nappulat pois tai estämällä niitä palaamasta laudalta takaisin varastoon.

Mutkikkaammat säännöt lisäävät tehokkaat gipf-nappulat, joita ei ole pakko poistaa laudalta. Niiden käyttö antaa pelaajalle uusia mahdollisuuksia, mutta myös tappion uhan, sillä pelaaja häviää, jos menettää kaikki gipfinsä. Kaikista kehittyneimmillä säännöillä pelaajat voivat valita, montako gipfiä ottavat peliin.

Gipf on mainio peli, jossa on myös mahdollisuuksia tasoituksen antamiseen huonommalle pelaajalle.

Tamsk

Tamskin kansiSarjan vauhdikkain peli perustuu tiimalaseihin. Tiimalaseja siirrellään yksi kerrallaan, yrittäen pitää ne liikkeessä. Tilan tai hiekan loppuminen pysäyttää tiimalasit. Pelaaja häviää, kun ei voi enää siirtää. Tamsk on pohjimmiltaan hyvin yksinkertainen peli, mutta jatkuva aikapaine tekee yksinkertaisestakin haasteesta hyvin vaikean.

Tamsk erottuu selvästi joukosta — siinä määrin jopa, että Kris Burm päätti vuonna 2007 poistaa pelin Gipf-pelien joukosta ja korvata sen uudella Tzaar-pelillä. Päätös oli hyvä, sillä Tzaar istuu sarjaan paljon kevyttä Tamskia paremmin.

Yinsh

Yinshin kansiSarjan suosituin peli on myös sen erikoisimpia. Peli muistuttaa tavallaan Othelloa, koska nappuloita käännellään, jolloin niiden omistaja vaihtuu. Tavoitteena on tehdä viiden nappulan suoria. Kolmella suoralla voittaa.

Ongelmana on vain se, että jokainen tehty suora vie pelaajalta yhden perusnappuloiden kääntelemiseen käytettävän rengasnappulan ja antaa siten tasoitusta tappiolla olevalle pelaajalle. Luova ja haastava peli on hyvin erikoinen, mutta koukuttava elämys.

Pünct

Pünctin kansiKuudentena ilmestynyt, mutta sarjan viidenneksi kuuluva Pünct on yhdistämispeli, jossa pelaajat yrittävät muodostaa nappuloistaan laudan kaksi vastakkaista sivua yhdistävän ketjun. Nopeammin tästä tehtävästä suoriutunut pelaaja vie voiton.

Perinteisistä yhdistämispeleistä kuten Hexistä ja Twixtistä Pünctin erottaa mahdollisuus siirtää, pinota ja kääntää nappuloita. Kolmannen ulottuvuuden hyödyntäminen tuo peliin uusia mahdollisuuksia ja vaatii pelaajilta entistä enemmän tarkkaavaisuutta.

Gipf-projekti

Projektin suuri idea on yhdistää muut pelit Gipfiin potentiaalien kautta. Potentiaalit ovat erikoisnappuloita, joilla saa jonkun näppärän lisäedun Gipfissä. Jotta potentiaalia saa käyttää, pitää voittaa vastustaja potentiaalia vastaavassa pelissä. Jos siis haluaa käyttää Dvonn-potentiaalia, Gipf-ottelu keskeytetään, pelataan Dvonn-matsi ja jos voitto tuli, potentiaalia saa käyttää.

Samalla periaatteella Gipfiin voi yhdistää periaatteessa pelin kuin pelin – shakin, gon, jalkapallon, mitä tahansa. Idea on lopulta melko epäkäytännöllinen, mutta ainakin omaperäinen. Siitä ei onneksi tarvitse välittää sen enempää. Gipf-projektin pelit ovat joka tapauksessa modernien abstraktien kaksinpelien parhaimmistoa.

Gipf-projektin nettisivuilta löytyy paljon kaikkea mielenkiintoista Gipf-materiaalia kuten strategiaoppaita ja linkkejä nettiversioihin peleistä.

Suunnittelija:
Julkaisija: Don & Co, Schmidt, Rio Grande Games,
Ilmestymisvuosi: 1997-2005
Pelaajamäärä: 2
Pituus: 20-30 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Gipf-projekti

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:49
Aito keskiarvo:3.50
Tasoitettu keskiarvo:3.46
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 3
  • 3: 20
  • 4: 25
  • 5: 1

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Osta Löydä lautapelit -kirja

One thought on “Gipf-projekti”

  1. Mielenkiintoinen kokoelma pelejä, jotka Tamskia lukuun ottamatta ovat vielä erinomaisen hyviä. Oma suosikkini juuri nyt on Dvonn mutta pelejä pitäisi pelata huomattavasti enemmän, jotta voisi antaa lopullisen kommentin.

    Potentiaalit ovat myös kiinnostavia ja tarkoituksena on vielä jonain päivänä pelata Gipf siten, että potentiaalia käyttäykseen täytyy pelata muita sarjan pelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.