Kategoriat
Peliarvostelut

Tzaar

Tzaar on abstrakti kahden pelaajan strategiapeli, jossa pelaajat yrittävät ahdistaa vastapelaajansa pulaan kaappaamalla tältä nappulat tai estämällä tätä siirtämästä. Elegantti mustavalkoinen ulkoasu henkii klassista tyyliä ja peli tarjoaa nopeaa ja helposti lähestyttävää aivojumppaa.

Tzaar liittyi belgialaisen lautapelisuunnittelija Kris Burmin kehittelemään Gipf-pelisarjaan hieman jälkijättöisesti. Burm päätti poistaa sarjasta siihen alunperin kuuluneen Tamsk-pelin, koska se ei reaaliaikaisena oikein istunut yhteen muiden kanssa. Tilalle tuli Tzaar, joka on selkeästi enemmän muiden Gipf-pelien tyylinen.

Pelin idea

Tzaarin kansiPelaajilla on kolmenlaisia nappuloita: tzaareja, tzarroja ja totteja. Pelin alussa nappulat levitetään laudalle sattumanvaraiseen järjestykseen, jonka jälkeen alkaa peli. Vuoron aikana on kaksi siirtoa, joista toinen on pakko käyttää syömiseen. Toisella voi sitten syödä tai vahvistaa omia.

Nappulat liikkuvat laudalla suorilla linjoilla. Mikäli vastaan tulee vastapuolen pino, joka on korkeintaan yhtä korkea kuin oma pino, oman pinon voi siirtää kyseiseen ruutuun ja vastapuolen pinon poistaa pelistä. Omaa pinoa vahvistetaan siirtämällä toinen oma pino sen päälle. Näin syntyy vahvempi pino, jota vastapuolen on vaikeampi syödä.

Tzaarit, tzarrat ja tottit ovat identtisiä ominaisuuksiltaan, vain määrät vaihtelevat. Eri nappuloiden merkitys liittyy pelin voittamiseen ja häviämiseen, sillä pelin häviää kun menettää viimeisen tzaarin, tzarran tai tottin ja pöydällä on enää kahta lajia omia nappuloita.

Toisen pelaajan pinojen tuhoaminen on oivallinen tapa uhata vastapuolta. Omien pinojen vahvistamiseen liittyy kuitenkin myös vaaraa, sillä silloin pinoja on vähemmän ja joku laji nappuloita saattaa yllättäen loppua kesken.

Toinen tapa voittaa on estää vastapuolta liikkumasta. Tyhjien ruutujen yli saa liikkua, mutta niihin ei saa pysähtyä, eli pinon pitää joko syödä vastapuolta altaan tai hypätä oman pinon päälle. Jos tämä ei onnistu, seuraa tappio.

Tzaar-nappuloita
Kourallinen nappuloita. Raidat kertovat nappulan lajin. Kuva: Ted Alspach / BGG

Nopea, hauska ja helppo

Tzaar on Gipf-sarjan parhaita pelejä. Se on säännöiltään helppo ja hyvin intuitiivinen, eikä sen pelaaminen ole vaikeaa. Tasoituksen antaminen on hankalaa, mutta toisaalta pelin oppimiskynnys on huomattavasti matalampi kuin vaikkapa kiperämmässä Zèrtzissä. Eri tasoisten pelaajien välillä tämäkään peli ei kuitenkaan ole hauskaa pelattavaa.

Tzaar on helposti lähestyttävä ja hauska peli, jota voi pelata hyvin aika leppoisalla tasolla analysoimatta siirtoja perinpohjaisesti. Toisaalta pelissä riittää syvyyttä myös niille, jotka haluavat hinkata samaa peliä satoja kertoja. Ei Tzaar mikään go ole, mutta uudeksi, moderniksi peliksi oikein oivallinen älypeli.

Faktat Tzaarista

Suunnittelija:

Julkaisija: Don & Co, Rio Grande Games, SMART (2010)

Mutkikkuus: Peli on erittäin yksinkertainen ja helposti lähestyttävä.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole tuuria. Alkuasetelma on satunnainen, mutta kokeneet pelaajat voivat tehdä sen ilman satunnaisuutta.

Vuorovaikutus: Peli on hyvin vuorovaikutteinen, silkkaa kaksinkamppailua.

Teema: Ei ole.

Uudelleenpelattavuus: Pelissä riittää pelattavaa — jos Tzaarista innostuu, sitä voi helposti pelata satoja pelejä.

Kieliriippuvuus: Kielivapaa, säännötkin monella kielellä.

Pelaajamäärä: 2

Pituus: n. 15-20 minuuttia, mutta voi tähän enemmänkin aikaa käyttää.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *