Ora et Labora

Uwe Rosenberg on suuren pelisuunnittelijan maineessa. Herran pelit ovat hyviä ja niiden tyyli on takuuvarmaa europeliä vähäisillä tuurielementeillä. Ora et Labora on tavallaan Le Havren perillinen monessakin mielessä, peleissä on paljon samaa. Jos keskiaikainen luostariteema uppoaa ja tuurielementin puute ei ole se suurin kynnys, niin tämä peli kannattaa katsastaa.

Ora et Laborassa on tarkoituksena kerätä pisteitä kehittämällä oman luostarin ympäristöä ja samalla koittaa saada parhaiten omaa taktiikkaa tukevat rakennukset omalle alueelle.

Pelin kulku

Ora et Laboran kansiJokainen pelaaja saa itselleen pelialustan, jossa on valmiina rakennuksia ja kahta eri perusraaka-ainetta tuottavaa maa-aluetta, sekä neljä asutuskorttia. Asutuskortit antavat lisäpisteitä viereisistä rakennuksista pelin lopussa ja mitä paremmalle paikalle ne onnistuu pelaamaan sitä enemmän pisteitä saa.

Vuorollaan pelaaja siirtää resurssipyörää yhden pykälän eteenpäin. Resurssipyörällä olevat numerot osoittavat sillä hetkellä saatavilla olevan määrän kaikista perusraaka-aineista. Sen jälkeen pelaajalla on valittavissaan yksi kolmesta erilaisesta toiminnosta. Hän voi rakentaa rakennuksen, kerätä puuta tai turvetta tai asettaa työläisen.

Työläisiä eli kirkonmiehiä on kahta lajia. Kaksi työläisistä on maallikkojäseniä ja yksi priori. Maallikkojäsenen voi pelata jo rakennettuun rakennukseen ja priorin taas joko valmiiksi rakennettuun tai samalla kierroksella rakennettuun rakennukseen. Työläisen voi myös pelata joko omalle alueelle tai toisen pelaajan puolelle. Toisen pelaajan puolelle pelaaminen maksaa yhden rahan. Työläiset jäävät rakennuksiin, kunnes jokainen omista työläisistä on käytetty, jolloin kaikki palaavat takaisin pelaajan käyttöön seuraavan vuoron alussa.

Työläisen asettaminen tuottaa perusraaka-aineita resurssipyörän osoittaman määrän tai vaihtoehtoisesti muuttaa raaka-aineita toiseksi, riippuen rakennuksen toiminnosta.

Vuorollaan pelaaja voi myös ostaa rakennuksen sen hetkisestä valikoimasta käyttämällä resurssejaan. Rakennuksissa saa tuotettua erilaisia tuotteita tai raaka-aineita ja jotkut tuotteet vaativat jopa kolmen rakennuksen käyttämistä ennen varsinaisen tuotteen valmiiksi saamista. Tarjolla oleva rakennusvalikoima on rajallinen ja sitä täydennetään pelissä resurssipyörän osoittamassa kohdassa uusilla korteilla. Tällöin myös jokainen pelaaja saa asutuskortin itselleen aikaisempien korttien lisäksi.

Resurssipyörä. Kuva: Chris Norwood / BGG
Resurssipyörä säätelee tuotantoa. Kuva: Chris Norwood / BGG

Mukava ja helppo oppia

Monia Uwe Rosenbergin pelejä vaivaa samanlaisuus, peleissä tyypillisesti muuttujana toimivat pelaajat. Jos peliä pelaa useammalla eri henkilöllä on sisällössä hieman vaihtuvuutta, mutta muutoin peli saattaa alkaa toistamaan itseään. Peli ei ole huono, mutta vaihtuvuutta pelissä saisi olla enemmän. Jonkin verran vaihtelua tuo pelin sisältämät kaksi muunnelmaa, Ranska ja Irlanti,

Peli palkitsee kokeneen pelaajan suuremmalla pistemäärällä pelin lopussa, mutta tällöin uudet tai vähän pelanneet pelaajat saattavat jäädä paitsioon. Yksinpeli on periaatteessa ongelman ratkaisu ja sen kerran ratkaistuaan hyvämuistinen pelaaja ”voittaa” aina.

Pelissä on suurehko määrä erilaisia pieniä pahvisia merkkejä, joiden järjestyksessä pitämiseen suosittelen lämpimästi muunlaista mekanismia kuin perinteistä minigrip-pussia. Kortit ovat pienikokoisia ja pelilaudat hieman halvan oloista ohutta pahvia; tämä ei sinänsä vaikuta pelaamiseen, mutta luo pelistä halvan vaikutelman tältä osin. (Jos ohuet pelilaudat ovat ongelma, kannattaa odotella pelin loppuvuodesta 2015 ilmestyvää uutta painosta tai tilata paksummat pelilaudat Lookout Gamesilta.)

Pelin yksi tärkeimmistä komponenteista on resurssipyörä, jonka ympärille peli rakentuu. Pyörä on periaatteessa hieman eri tavalla toteutettu Le Havren resurssimekanismi. Pyörä toimii ja se on samalla hyvä muistutus siitä, kuka on ensimmäinen ja kuka toinen pelaaja kierroksella. Pyörä saisi tosin olla hieman suurempi, sillä kaikki puiset merkit eivät kunnolla mahdu pyörälle, jos niitä on useampia samassa sektorissa.

Ora et Labora toimii hyvin kaksin pelinä, mutta on ehdottomasti parempi useammalla pelaajalla, jolloin myös vaihtelua tulee toisten toimintojen vuoksi hieman lisää.

Pelissä ei myöskään tarvitse (saa) hankkia ruokaa, mikä tekee pelistä leppoisamman pelattavan ja ruoan vähyydellä ei aja itseään tuhon syöksykierteeseen.

Peli jättää kaiken kaikkiaan ristiriitaiset ajatukset. Se on toimiva, mutta toisaalta vähän liian samanlainen muiden Uwe Rosenbergin pelien kanssa. Toisaalta se sopii hyvin europelejä hieman pelanneelle, mutta ei kuitenkaan aivan aloittelijalle, joten suosittelen varauksella. Jos kuitenkin omistat Le Havren, tätä peliä ei kannata suinpäin ostaa.

Peli käynnissä. Kompontteja riittää! Kuva: Tero Oksala
Peli käynnissä. Kompontteja riittää! Kuva: Tero Oksala

Faktat Ora et Laborasta

Suunnittelija:

Julkaisija: Z-Man Games, Lookout Games (2011)

Mutkikkuus: Peli on selkeä ja jouhevasti pelattava. Sääntöjä ei ole paljon ja suuri osa niistä on nähtävissä korteista.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole varsinaisia tuurielementtejä.

Vuorovaikutus: Hieman työläisten asettelun muodossa, joskus omia suunnitelmia ei voi toteuttaa, koska kaikki paikat on viety.

Teema: Teemallinen europeli, teema on melko kepeä mutta silti toimiva.

Uudelleenpelattavuus: Kohtuullinen, pelissä on kaksi eri muunnelmaa (Ranska ja Irlanti).

Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi, korteissa on jonkin verran tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–4

Pituus: 150 minuuttia

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Ora et Labora

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:40
Aito keskiarvo:3.93
Tasoitettu keskiarvo:3.70
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 3
  • 3: 4
  • 4: 26
  • 5: 7

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *