Citadels of Doom Madness

Viikkokatsaus 1.8.2016: Hulluuden ja tuomion sitadellit

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

Oletko kiinnostunut osallistumaan viikkokatsauksen tekemiseen? Katsauksen lopussa on lisää asiasta.

Tämän viikkokatsauksen toimittivat Mikko Saari ja Joonas Mattsson.

Uudet hulluuden kartanot

Fantasy Flight julkaisee Mansions of Madnessista uuden laitoksen. Mansions of Madness Second Editionin idea on tismalleen sama kuin ennenkin, mutta uudessa laitoksessa kenenkään pelaajan ei tarvitse toimia Keeperinä ja huolehtia pahuuden voimista.

Keeperin tehtävät on ulkoistettu näppärästi tabletilla pyörivälle sovellukselle XCOMin tapaan. Näin kaikki voivat osallistua mysteerin ratkomiseen ja peliä on myös helppoa pelata yksin. Sovellus lisäksi generoi seikkailujen ominaisuuksia sattumanvaraisesti niin, ettei yksikään seikkailu ole samanlainen.

Peli tulee Yhdysvalloissa kauppoihin jo 4.8., saapa nähdä koska se Suomeen ehtii. Ensimmäisen laitoksen omistajia varten mukana on konversiokitti, jolla ensimmäisen laitoksen tavarat saa sovitettua mukaan peleihin tuomaan vielä enemmän mahdollisuuksia sovelluksen satunnaisgeneraattorille.

Uusi tuomio

Doom on Fantasy Flightin vanhoja klassikoita, peli ilmestyi jo vuonna 2004 ja toimi esikuvana Descentille ja Imperial Assaultille. Pelin saatavuus on pitkään ollut vähän kehnoa, mutta nyt siihen tulee korjausta uuden version myötä. Uusi Doom on enemmän kuin uusi painos vanhasta, se on kokonaan uusi peli.

Suunnittelijakin on vaihtunut. Vanha oli Kevin Wilsonin ja Christian T. Petersenin käsialaa, uuden version on kehittänyt Imperial Assaultin suunnittelija Jonathan Ying. Uusi versio pyrkii tavoittamaan videopelin tuoreimman version vauhdikkaan toiminnan, aggressiivisen taistelun ja Glory Kill -erikoistapot. Lisätietoja ja fiilistelyä löytyy FFG:n tiedotteesta. Peli on tulossa loppuvuodesta 2016.

Doomin figuureja.
Kuva: Fantasy Flight Games

Uudet linnoitukset

Vielä varhaisempi klassikko saa uusintajulkaisun, kun alunperin vuonna 2000 ilmestynyt Bruno Faiduttin kaupunginrakennus- ja roolinbluffauspeli Citadels ilmestyy uutena laitoksena. Asmodeen nostalgiaosasto Windrider Games julkaisee pelistä näyttävän uuden laitoksen.

Sisällön määräkin on kasvanut. Alkuperäisessä pelissä – joka oli oikein mainio silloin 15 vuotta sitten – oli kahdeksan eri roolia ja 14 erilaista rakennusta. Windriderin laitos sisältää 27 eri roolia ja 30 erilaista rakennusta. Kuvien perusteella alkuperäisen version karkkirahatkin ovat mukana.

Peli ilmestyy loppuvuodesta. Saapa nähdä, tuleeko tätä uudempaa versiota suomeksi.

Windriderin Citadels
Kuva: Asmodee

Ensimmäinen Menolippu

Menolipustakin tulee lastenversio. Kuusivuotiaille ja sitä vanhemmille suunnattu Ticket to Ride: First Journey tiivistää Yhdysvaltojen kartan paljon pienemmäksi pelilaudaksi. Muuten pelaaminen on samanlaista kuin isossa Menolipussa, pelin perusmekaniikassahan ei ole mitään tarvetta yksinkertaistamiselle: korttien nostaminen, reittien pelaaminen ja lippujen suorittaminen on aivan riittävän yksinkertaista sellaisenaan.

Suurin muutos on pisteenlaskussa, jota ei ole. Pelin voittaa heti suorittamalla kuusi lippua (joista yksi voi olla länsi- ja itärannikon yhdistämisestä saatava erikoislippu). Jos joku saa kaikki vaununsa laudalle, voiton vie eniten lippuja suorittanut.

Peli on näitä viime aikoina yleistyneitä Target-kaupan yksinoikeusdiilejä, mutta olen ymmärtänyt, että nämä yksinoikeudet koskevat yksinomaan Yhdysvaltojen markkinoita, eivätkä ole sielläkään ikuisia. Voi siis olla, että Ensimmäinen matka saadaan vielä suomeksikin.

Ticket to Ride: First Journey
Kuva: Days of Wonder

Älä erotu joukosta

Hive Mind on Richard Garfieldin uusi seurapeli, jonka julkaisee Calliope Games. Pelaajat vastaavat kysymyksiin salassa muilta ja pisteitä kertyy, jos osaa vastata samalla tavalla kuin muut pelaajat. Vähiten pisteitä keränneet joutuvat siirtymään kohti mehiläispesän uloskäyntiä. Jos joku pelaajista joutuu ulos pesästä, peli päättyy ja lähimpänä pesän ydintä olevat voittavat. Pelaajamäärä on teoriassa rajaton.

Peli on edelleenkehitelty versio Garfieldin vanhasta What Were You Thinking? -pelistä, mutta pelistä on haluttu tehdä vähemmän triviapelimäinen. Siispä pelille on kehitelty hauska teema, jossa mehiläiskuningatar haluaa potkia pesästä turhimmat pois.

Kysymykset ovat tämäntyyppisiä: “nimeä kolme klassikkoelokuvaa”, “nimeä viisi erilaista kastiketta”, “nimeä kolme supervahvaa fiktiivistä henkilöä” – ja aina voi keksiä oman kysymyksen, jos haluaa. Tietoa ei siis mitata, vaan ajatusta siitä, mikä olisi suosittua.

Kuulostaa hauskalta, valitettavasti Calliope Games kuulostaa julkaisijana sellaiselta, että peliä tuskin Suomen kaupoissa sellaisenaan näkee.

Armored Core -taistelumechat lautapeliksi

Armored Core RTS on kerännyt Kickstarterissa jo yli 200 000 dollaria rahoitusta. Se on aika hyvin se, kun ottaa huomioon, ettei kampanjasivulla ole kovinkaan paljon tietoa itse pelistä. Trailerivideossa näkyy hieman, kun peliä pelataan, mutta tarkempaa peliesittelyä säännöistä nyt puhumattakaan ei ole tarjolla.

Hienoja figuureja sen sijaan on luvassa ja taustalla vähintään kohtuullisen suosittu videopeli, joten ehkäpä muuta ei sitten tarvita. Aika hienona kikkakolmosena pelissä käytetään figujen alla alustoja, joiden led-valot näyttävät, missä line of sight menee.

Armored Core on näyttävä mecha-taistelupeli, jossa taistellaan kaupunkiraunioiden keskellä. Peli on reaaliaikainen, eli vuoroja ei tunneta. Pelaajat tekevät siirtojaan yhtä aikaa. Kampanjasivu lupailee, ettei peli ole kiivasta hätiköintiä vaan sulavasti etenevä elämys, mutta vähän arveluttaa kyllä – tässä kohtaa olisi tosiaan mielenkiintoista tietää enemmän. Vauhdikas peli joka tapauksessa, yksi erä kestää vain 20 minuuttia.

Melkoinen läjä roinaa on luvassa, joten hintakin on melko kova. Peruspeli maksaa 79 dollaria, lisäosan kanssa 125 dollaria. 5–6 pelaajan lisäri maksaa 45 dollaria ja muutakin add-onia on tarjolla reippaasti. Päälle postikulut, Suomeen arvioidaan kuluiksi 15–30 dollaria. Toimitus on EU-ystävällinen ja arvioitu heinäkuulle 2017, mutta tämä on sen verran iso ja figupitoinen projekti, että viivästykset eivät yllättäisi. Kampanja löytyy täältä.

Kalastelemassa

Coldwater Crown on kalastuspeli, jossa pääsee narraamaan kaloja. Tällä teemalla on yritelty kaikenlaista, mutta harvemmin onnistuen mitenkään erityisen hyvin.

Pelissä on näyttävä kuvitus Viticulturen kuvittajalta Beth Sobelilta. Itse peliä kuvataan keskiraskaaksi euroksi työläistenasettelulla ja puzzletwistillä. Tässä pelissä on säännöt luettavana, joten peliin pääsee tutustumaan vähän paremmin, ja paljon arvosteluvideoita. Peli on myös yksinpelattavissa.

Suomeen Coldwater Crown matkaa 61 dollarilla. Toimitus on toukokuussa 2017 ja EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.

https://www.kickstarter.com/projects/1839615594/coldwater-crown-a-strategic-fishing-game

Troijan sota abstraktina kaksinpelinä

Günter Cornettin (mm. Pingwin, Bottle Imp) uusi Agamemnon on potkustartattavana italialaisessa Giochistarter-palvelussa. Agamemnon on Troijan sota -aiheinen kaksinpeli.

Peli on abstrakti peli, jossa ruutujen välillä risteilee reittejä – kohtalon lankoja. Ruutuihin pelataan nappuloita, jotka lasketaan reiteille eri tavoin: osa reiteistä laskee raakaa voimaa, osa vain parhaan reitille pelatun johtajan, osa taas reitille pelattujen laattojen määrää. Ruudut voivat olla useammalla reitillä, joten joka suuntaan hyvien siirtojen tekeminen voi olla vaikeaa. Reittejä on myös mahdollista katkaista tai muuttaa. Vaikuttaa varsin yksinkertaiselta, mutta kiehtovalta.

Agamemnon-peli

Pelin saa 18 eurolla, postikulut ovat noin 8–9 euroa. Toimitusta lupaillaan lokakuulle ja se on EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.

Suomalais-kreikkalainen kriisi

Joonas: Suomen Turusta ponnahtaa Kickstarteriin LudiCreationsin uusin: Crisis. Pelin suunnittelijoita ovat kaksi kreikkalaista matemaatikkoa, Pantelis Bouboulis ja Sotirios Tsantilas. Kovia nimiä löytyy pelin graafisen suunnittelun puolella, siellä ovat hääräilleet sekä Sami Laakso että Heiko Günther.

Dieselpunk-dystopiaan sijoittuva skenaario kuulostaa kovin tutulta, talousyhteisöön kuuluva valtio on konkurssin partaalla ja opportunistiset sijoittajat lähtevät keräämään tuottoja itselleen. Pelaajien on huolehdittava myös yleisestä taloudesta: liian ahneet pelaajat voivat ajaa koko valtion konkurssiin ja hävitä pelin yhdessä.

Peruspelin saa itselleen n. 35 eurolla ja postituskin rasittaa kukkaroa vain viiden dollarin verran. Toimitus luvataan marraskuulle. Kampanja löytyy täältä.

Crisis

Turnausvoittajia

Ropeconissa pelattiin Catanin SM-turnaus 12 pelaajan voimin. Kolmen karsintakierroksen paras pelaaja oli Tiina Vesala, joka voitti kaikki kolme karsintapeliään, mutta finaalissa voiton vei Mauri Sahlberg. Finaaliin pääsyyn riitti tällä kertaa voitto ja toinen sija. Kolme muuta finalistia jäi seitsemään pisteeseen, joten järjestys määräytyi karsintakierrosten mukaan:

  1. Mauri Sahlberg
  2. Tiina Vesala
  3. Jani Herlevi
  4. Miia Vesala

Carcassonnen SM-turnaus houkutteli vain kahdeksan pelaajaa.

  1. Mikko Raimi
  2. Teivo Teivainen
  3. Trilce Teivainen
  4. Matti Peltola

Tapahtumia tulossa

Seuraava pelitapahtuma onkin sitten jo muutaman viikon päästä. Kuopiossa järjestetään Hexacon II 26.–28.8.2016. Tapahtuma keskittyy vapaaseen pelaamiseen ja erityisesti pidempiin ja raskaampiin peleihin – mutta eipä sieltä pois potkita, jos haluaa pelata jotain kevyempää.

Lisätietoja tapahtumasta Lautapeliseuran foorumilta.

Lontoossa pidetään 20. Mind Sports Olympiadit 21.–29.8.2016. Ohjelmassa on runsaasti turnauksia: erilaisia lautapelejä, Tetristä, muistikilpailuja, luovan ajattelun MM-kisat, päässälaskun MM-kisat.

Päässälaskukisoissa onkin luvassa haastetta, 11-kertainen mestari Gert Mittring on puolustamassa titteliään ja osallistujat joutuvat laskemaan paitsi kertotauluja, myös neliö-, kuutio- ja syvempiäkin juuria, laskemaan viikonpäiviä tietyille päivämäärille ja muuta mukavaa. Kerrankin matematiikankoe, jossa välivaiheita ei missään nimessä saa kirjata paperille, vaan paperista saa löytyä ainoastaan lopullinen vastaus…

Tapahtuman nettisivuilta saa lisätietoja. Jos joku paikan päälle eksyy, matkaraportti olisi erittäin tervetullut.

Mikon pelaamia

Posti toi Kickstarter-tuotoksia. Gil Hovan The Networks sai rahoituksensa kokoon viime syksynä. Toimitus luvattiin kesäkuulle, mutta toukokuussa ilmoitettiin, että prosessi on muutaman viikon myöhässä. Sen jälkeen aikataulu pitikin paikkansa ja sain pelini viime viikolla eli noin kuukauden alkuperäisestä myöhässä.

Itse peli on mainio. TV-tuotanto on melko epätavallinen aihe lautapeleille, elokuvantekemisestä on sitten siitäkin edestä pelejä. Tässä siis pelaajat ovat TV-kanavien tuottajia, jotka tuottavat ohjelmia prime timeen. Ohjelmiin palkataan tähtiä, otetaan mainoksia ja niin edelleen. Tavoitteena on kerätä katsojia. Sarjoilla on tietyt profiilit, joiden mukaan ne saavat katsojia: joku sarja voi esimerkiksi saada hyvin katsojia ensimmäisellä kaudella, kukoistaa toisella kaudellaan ja romahtaa sitten. Siinä vaiheessa fiksu tuottaja tietysti lopettaa sarjan kesken kaiken ja ottaa tilalle jotain myyvempää.

Pelin toteutuksessa on lähdetty parodialinjalle, eli eri tv-ohjelmat ovat humoristisia versioita oikeista sarjoista. Ei siis Lost, vaan Found, ei 30 Rock vaan 31 Paper ja niin edelleen. Olen toistaiseksi päässyt pelaamaan vain kaksinpeliä, joka toimii hienosti. The Networks lienee moninpelinäkin oivallinen.

 

Winsomen pelipaketista German Railsin kommentoin jo pari viikkoa sitten, nyt oli sitten vuorossa Harry Wun suunnittelema Chicago & NorthWestern, jossa taas vaihteeksi rakennellaan rautateitä Yhdysvalloissa. Ihan peruskuvioita tämä, siis, mutta kuitenkin freesillä otteella. Yleensä näissä osakepeleissä rahaa kerätään osingoista, joita maksellaan tasaisesti. No, tässäpä ei.

Sen sijaan jokaisella pelaajalla on kortti, jolla saa kaikki firmat maksamaan osinkoja kerran. Kolminpelissä kaikki firmat maksavat osingot siis kolme kertaa. Lisäksi jokaisella firmalla on määränpää, johon kun ajelee, firma pystyy maksamaan kertaalleen osingot. Rahaa ei siis tule erityisen paljon pelin aikana, joten osakkeiden ostamista joutuu harkitsemaan aivan toisella tavalla kuin näissä peleissä yleensä.

Niinhän siinä sitten kävikin, että kun alussa ihmettelimme osinkojen vähäisyyttä, loppujen lopuksi kukaan ei pelin aikana pelannut osinkokorttiaan. On se vaan omituinen, mutta kiehtova peli.

Ostin taannoin käytetyn kappaleen Shark-peliä vuodelta 1987. Peli on Acquiren sukua, samantyyppinen osakekauppapeli, jossa osakkeiden arvoon vaikuttavat pelilaudan tapahtumat. Acquire on kaksikosta hillitympi ja hallitumpi, Shark sitten vähän dramaattisempi ja kaoottisempi.

Peli aloitetaan ilman rahaa, yhdellä osakkeella, mutta rahaa alkaa virtaamaan kuin tyhjästä: rahaa saa muun muassa aina, kun omistetun osakkeen arvo nousee. Vastapainona arvon laskiessa osakkeenomistajat joutuvat maksamaan: raskaat investoinnit voivat tulla kalliiksi.

Tätä olen pari kertaa pelannut peli-illoissa, joissa pelin etuna on toimivuus kuudella pelaajalla. Nyt viime viikolla pääsin kuitenkin testaamaan peliä niissä olosuhteissa, joihin sitä pääasiassa kaavailin, kun sain peliseuraksi 10-vuotiaan poikani ja tämän kaverin. Nuoret herrat innostuivat osakekaupasta kovasti ja veikkaan, että Sharkia halutaan pelata vielä uudestaan. Peli siis toimii hienosti ensimmäisenä osakepelinä.

Ropeconissa tuli varmasti pelattua yhtä jos toista, tapahtuma on tarkoitus viettää lautapelipuolella uutuuksia testaten, mutta niistä sitten seuraavassa viikkokatsauksessa, tämä viikkokatsaus on kirjoitettu käytännön syistä enimmäkseen ennen Ropeconia.

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Viikkokatsaustiimiin mahtuu vielä mukaan: katsaus kirjoitellaan viikon aikana Google Docsiin, eli tehtävä edellyttää lautapeliuutisten bongailua ja kirjaamista dokumenttiin viikon aikana ja muiden löytämien uutisten kommentointia. Jos kiinnostaa, tule mukaan – osallistumispakkoa ei ole, eli voit bongailla uutisia ja kommentoida muiden löytöjä sen verran kuin ehdit ja jaksat.

Yksi vastaus artikkeliin ”Viikkokatsaus 1.8.2016: Hulluuden ja tuomion sitadellit”

  1. Citadelsista tulee näemmä myös Citadels Classic -painos, joka on vanha klassikkoversio tutulla kuvituksella, ilman lisäosia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *