Kickstarter

Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa

Sijoittaminen on pohjimmiltaan tuotto-odotusten ostamista. Perinteinen malli on on, että joku saa idean ja etsii idealleen rahoittajan, joka arvioi sen potentiaalisia tuottoja, mukaan lukien esimerkiksi asiakkaiden määrän. Jos rahoittaja arvioi, että asiakkaita ei ole ja siten tuottoja ei ole odotettavissa, niin rahoitusta ei tule ja hyväkin idea jää toteuttamatta. Maailma on täynnä tarinoita menestyksekkäistä projekteista, joilla oli vaikeuksia saada rahoitusta alkuaikoinaan, koska sijoittajat eivät ennustaneet niiden potentiaalia.

Joukkorahoitus yhdistää tulevien asiakkaiden etsinnän ja rahoittamisen, kun potentiaaliset ostajat ovat myös sijoittajia. Tämä mahdollistaa villimpienkin ideoiden toteuttamisen, koska asiakkaiden määrää ei tarvitse arvailla etukäteen. Varastoon ei jää myymättömiä pelejä, kun painos on juuri oikean kokoinen, että jokainen rahoittaja saa oman eikä myymättä jäävien kuluja tarvitse kattaa. Joukkorahoitus siirtää kuitenkin myös sijoittajariskin “asiakkaalle”. Antamalla rahaa mahdottomaan projektiin saa vain pahan mielen.

Tässä jutussa esitellään muutama ajatus ja vinkki siitä, miten välttää pahimmat sudenkuopat ja kartuttaa pelikokoelmaa uniikeilla löydöillä: kaikki joukkorahoitetut projektit eivät koskaan päädy kauppojen hyllyille – ainakaan samanlaisina. Jos Kickstarter-kampanja kerää enemmän rahaa kuin on tarpeen, toteutetaan yleensä erilaisia stretch goaleja: lisäsisältöä, jota ei vähittäismyyntiversioihin tule.

Kickstarterin logoLautapeliprojekteissa Kickstarter on suurin ja kaunein. Myös Indiegogossa on peliprojekteja, mutta huomattavasti vähemmän. Tämä opas keskittyy enimmäkseen Kickstarter-projektien sudenkuoppien löytämiseen, mutta on sovellettavissa myös muihin vastaaviin palveluihin.

Kickstarterin keskeisimmät riskit

Keskeisiä riskejä, joita pitää ottaa huomioon, ovat ainakin

  • koko projektin epäonnistuminen ja viivästyminen,
  • sen toteuttaminen keskeneräisenä tai erilaisena kuin mitä kampanjassa on luvattu tai
  • yllättävät lisäkustannukset postituskulujen ja tullimaksujen myötä.

Kaiken kaikkiaan 9 % rahoitetuista projekteista ei pysty toimittamaan lupaamiaan asioita rahoittajilleen.

Kickstarter ei ole kauppa eikä projekteissa ole kuluttajansuojaa. Jos siis rahoitat huijausprojektia, niin et tule rahojasi etkä peliäsi näkemään. Jos projekti kaatuu omaan mahdottomuuteensa hyväntahtoisen tiimin kokemattomuuden takia, niin rahat ovat menneet. Kickstarter ei mitenkään arvioi projektien mahdollisuutta ja tiimien kykyä suoriutua lupauksistaan, joten se vastuu on tukijalla. Lautapeliprojekteissa fysiikan lait eivät ole pääongelma, mutta välillä niilläkin projekteilla on ylittämättömiä ongelmia.

Up Front Kickstarter -kampanja
Up Front -pelin Kickstarter-kampanja on ollut yksi lautapelipuolen näyttävimmistä epäonnistuneista Kickstartereista.

Ketkä ovat projektin takana?

Onko projektin takana kokeneita tekijöitä vai ensikertalaisia? Mitä useamman Kickstarter-projektin (tai lautapelejä ylipäätään) tiimi on toteuttanut, sitä paremmin tiimi tuntee pelin toteuttamisen haasteet. Jos ydintiimi on ensimmäistä kertaa tekemässä projektia, niin keiden kanssa he työskentelevät? Kaikilla on joskus ensimmäinen kerta ja tällöin olennaisempaa on, että ydintiimi tekee yhteistyötä sellaisten tahojen kanssa, joilla on näyttöjä. Kokematon tiimi saattaa arvioida esimerkiksi rahoituksen tarpeensa täysin alakanttiin, jolloin pelin toteuttaminen muuttuu mahdottomaksi, mutta yhteistyö esimerkiksi kokeneen ja luotettavan valmistajan kanssa on meriitti.

Stonemaier Gamesin logo
Stonemaier Games on erinomainen esimerkki Kickstarteria paljon ja hyvin hyödyntäneestä firmasta.

Aikaisemmatkaan projektit eivät vielä yksinään takaa sitä, että kaikki sujuu hyvin. Kickstarterissa voit selailla tiimin aikaisempia projekteja ja se kannattaa aina. Toteutuneiden projektien kommenttiosuus on korvaamattoman arvokas kun arvioi projektin toteutumisen mahdollisuuksia. Jos aikaisempien projektien kommenteissa valitetaan myöhästymisestä, komponenttien heikosta laadusta, sääntöjen epäselvyydestä tai ylipäätään epätasapainoisista mekaniikoista, kannattaa olla tarkkana. BoardGameGeek, Redditin r/boardgames tai r/kickstarter ovat myös hyviä paikkoja etsiä tietoa tiimistä.

Kampanjasivulla on osuus “Risks and challenges”, jossa tiimin on tarkoitus kertoa projektin riskeistä ja haasteista. Jos osuus on kokonaan tyhjä tai vain minimaalinen, niin se kertoo jotain. Riskeistä avoimesti kertova tiimi on parempi kuin ne piilottava. Jos aikaisemmin kehnoa palautetta saanut tiimi ei mitenkään viittaa aikaisempiin ongelmiinsa, niin mitään oppimista ei ole välttämättä tapahtunut ja rahojensa kanssa kannattaa olla tarkkana.

Mitä vähemmän pelin tekijöistä kerrotaan, sitä varovaisempi kannattaa olla. Jäsentensä henkilöllisyyttä piilottelevilla on siihen yleensä syy ja joskus se syy on turvata huijareiden mainetta, jotta nämä voisivat myöhemmin toteuttaa uuden samanlaisen projektin uudella tiimin nimellä. Varsinaisia huijareita on vähän, mutta naiivi ei kannata olla.

Milloin peli toimitetaan?

Kampanjan tuotteilla on aina arvioitu toimitusaika. Sekä kovin nopeisiin että hitaisiin toimitusaikoihin kannattaa suhtautua terveen epäilevästi. Nopea toimitus on hyvinkin mahdollinen, jos kyseessä on vain uusintapainos valmiista pelistä tai jos erilaisia komponentteja on vain vähän ja peli itsessään valmis. Mitä enemmän kampanjasivulla kerrotaan vielä tekemättömistä asioista ja mitä nopeampi toimitusaika niistä huolimatta luvataan, sitä enemmän kannattaa valmistautua projektin viivästymiseen tai sen toimittamiseen keskeneräisenä.

Toimituksen viivästyminen on usein siedettävissä oleva vastoinkäyminen, mutta todella pieleen arvioitu toimitusaika kertoo myös siitä, kuinka hyvä käsitys tiimillä on lautapelin tekemisestä ja voi indikoida koko projektin epäonnistumista. Mikä sitten on todella pieleen arvioitu? Mitä enemmän keskeneräisiä asioita projektissa on, sitä enemmän aikaa pitää varata niiden toteuttamiseen ja testaamiseen. Muutama uusi esinekortti stretch goalina tai sääntöjen viilaaminen vaatii aivan erilaisen valmistelun kuin kokonaisen lisäosan tuottaminen ja pelitestaaminen.

Mistä peli toimitetaan?

This Project Is EU-FriendlySe, mistä valmis peli toimitetaan, on yllättävän tärkeä asia. “This project is EU-friendly” on tärkeä leima kampanjan sivulla. Se tarkoittaa yleensä sitä, että valmis peli toimitetaan EU-alueelta, jolloin tullimaksut ja arvonlisäverotus eivät ole ongelma. Jos leimaa ei ole, niin tullit ja verot pitää vain huomioida pohtiessaan sijoituksen arvoa. EU:n ulkopuolelta tulevan verottoman lähetyksen raja on 22 euroa, jonka hyvin suuri osa projekteista ylittää.

Osa projekteista lisää jo tukemisvaiheessa “hintaan” toimituskulut. Jos näin ei ole, niin toimituskulut voivat yllättää myöhemmässä vaiheessa. Se ei välttämättä ole syy olla tukematta projektia, mutta jos kampanjan stretch goalit paisuvat kovin suuriksi, voivat myös toimituskulut paisua. Jopa 60 euron toimituskuluja näkyy joissain kampanjoissa ja sellainen yllätyskuluna käykin jo kukkarolle. Reilu kampanja kertoo tästäkin arvionsa.

Lopuksi

Kampanja-aikana on mahdollista vetää oma osallistuminen pois. Jos kulissit käyvät sortumaan kampanja-aikana, niin rahojaan ei tarvitse menettää. Vaikka kommenttipalstoja kannattaakin seurata, niin pitää kuitenkin muistaa, että internetin vihaisilla kommentoijilla ei välttämättä ole koko totuutta hallussaan.

Yksi vastaus artikkeliin ”Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa”

  1. Tosi hyvin tiivistetty kickstarter-info. Tosiaan yleensä figupeleillä menee +1 vuosi oikeaan toimitukseen – joillain on mennyt +4 vuotta. \o/ … kannattaa olla pelattavaa itsellä eikä odotella liikaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *