Afrikan tähti: Retkikunnat

Afrikan tähti -arvostelussani ihmettelin, miksei Afrikan tähteä ole hyödynnetty enemmän lisäosien muodossa. Afrikan tähti: Retkikunnat on vastaus tähän ihmettelyyni: se on laajennusosa, joka käyttää Afrikan tähden pelilautaa ja rakentaa sen päälle uudenlaisen, samaan ideaan perustuvan, mutta aikaisempaa monimutkaisemman pelin.

Afrikan tähti: Retkikunnat on oma pelinsä, mutta tarvitsee kaverikseen peruspelin. Se ei Suomessa ole kovinkaan raskas vaatimus ja koska pelilauta on voitu jättää pois, Retkikuntien laatikosta on saatu miellyttävän kompakti.

Pelin idea

Tavoite on sama kuin ennen: löydä Afrikan tähti ja toimita se Kairoon tai Tangeriin. Nyt matkan varrella on vain enemmän mutkia. Pelilaudalle ladotaan kaksi kerrosta aarrekiekkoja. Pelaajat aloittavat päällimmäisistä, mutta Afrikan tähti löytyy alemmista.

Ensin täytyy saada kokoon retkikunta. Pelaajalla on koossaan retkikunta, kun hänellä on sen verran retkikuntakortteja, että niistä löytyy kolme kappaletta kutakin kolmea eri symbolia. Pelaajilla on alussa pari korttia, valitusta hahmosta riippuen, ja lisää löytää penkomalla Afrikkaa.

Ensimmäisen tason korteissa on myös perinteikkäitä jalokiviä ja rosvoja, mutta myös uusia vaaroja. Kun retkikunta on koossa, saa alkaa kääntämään alempia laattoja. Niistäkin löytyy samaa tavaraa kuin päällimmäisistä, mutta myös Afrikan tähti.

Afrikan tähti: Retkikunnat -pelin sisältöä. Kuva: Martinex Oy/Peliko
Afrikan tähti: Retkikunnat -pelin sisältöä. Kuva: Martinex Oy/Peliko

Uusia ominaisuuksia

Pelaajat eivät ole enää identtisiä, vaan jokaisella on oma hahmo, joka määrää aloituskortit ja antaa pienen ominaisuuden. Esimerkiksi pohatta saa satasen aina kun löytää varustekortin ja taiteilija voi keskittyä vuoron ajaksi taiteiluun ja kuitata 300 puntaa vaivanpalkkaa. Ominaisuudet ovat sopivan pieniä, että ne tuovat makua ja vaihtelua, mutta eivät ole määräävässä asemassa. On myös mukava huomata, että hahmoissa on suunnilleen saman verran miehiä ja naisia.

Pelaajia uhkaavat Afrikassa monenlaiset vaarat. Vaarakorteissa on monenlaista riesaa, kuten rahojen menetystä, retkikuntakorttien menetystä ja vuorojen menetystä. Vaaroista voi kuitenkin myös selviytyä: korttiin on kuvattu tietyt vaarasymbolit ja jos onnistuu heittämään ne vaaranopilla, välttyy vaaralta. Monet retkikuntakortit antavat vielä mahdollisuuksia heittää vaarakortteja uusiksi.

Pelissä on myös tapahtumakortteja. Niitä nostetaan aina, kun pelaaja käy punaisessa ruudussa, myös ohi mentäessä. Osa näistä korteista on satunnaistapahtumia, osa käteen saatavia toimintakortteja joita voi pelata myöhemmin. Toimintakorteissa on kiusantekoa muita pelaajia kohtaan, esimerkiksi perin häijy Sabotaasi-kortti, jolla voi tuhota toiselta pelaajalta retkikuntakortin, jolloin pahimmassa tapauksessa pelaaja joutuu palaamaan alkuvaiheeseen ja etsimään korvaavan kortin tilalle. Onneksi on myös Ähäkutti-kortti, jolla voi estää toisen pelaajan pelaaman kortin toiminnan.

Satunnaistapahtumissa on sekalaista hyvää ja pahaa. Pelaaja voi saada riesakseen vaikkapa lentopelon, jolloin lentoreiteille ei ole mitään asiaa ellei maksa 300 puntaa tai odota kolme vuoroa, mutta kortti voi myös antaa myötätuulta, jolla pääsee eteenpäin. Tapahtumakortit lisäävät peliin ison annoksen arvaamattomuutta ja tuuria.

Pelaajahahmoja ja vaaranoppia. Kuva: Martinex Oy/Peliko
Pelaajahahmoja ja vaaranoppia. Kuva: Martinex Oy/Peliko

Suoraa vuorovaikutusta

Afrikan tähti muuttuu lopussa kilpajuoksuksi: Afrikan tähden löytänyt yrittää kiiruhtaa perille ennen kuin joku löytää hevosenkengän ja ehtii ensin maaliin. Usein mitään jännitystä ei ole, sillä hevosenkengän löytäminen ei ole ihan yksinkertaista, tai ne on voitu jo kaikki löytää. Afrikan tähti: Retkikunnat ei lopu tässä vaiheessa, sillä tässä pelissä on uusi mahdollisuus: ryöstä Afrikan tähti sen löytäjältä.

Retkikunnat mahdollistaa suoraa pelaajien välistä vuorovaikutusta, niin hyvässä kuin pahassa. Toisilta pelaajilta voi yrittää ryöstää Afrikan tähden, rahaa tai retkikuntakortteja. Ryöstäminen perustuu nopanheittelyyn: puolustaja heittää vaaranoppia ja valitsee heittämistään nopista yhden kuvion, joka hyökkääjän pitää myös heittää. Mitä enemmän onnistuu heittämään samoja kuvioita, sitä vaikeampaa hyökkääjällä on. Jos hyökkäys onnistuu, uhri menettää sen, mitä hyökkääjä tuli hakemaan, ja yhden vuoron, jotta hyökkääjä ehtii paeta. Epäonnistunut hyökkäys johtaa vuorojen menetykseen. Vuoroja voi menettää jopa kolme, riippuen siitä, miten paljon yritti varastaa.

Uusi vuorovaikutus ei ole pelkkää pahaa, vaan pelaajat voivat myös käydä kauppaa. Kaupankäynnillä voi saavuttaa etua, jos saa tehtyä kaupat, joissa molemmat pääsevät lähemmäs retkikunnan valmistumista.

Hahmokortti kertoo hahmon taustatarinaa, kääntöpuolella on kätevä apulappu. Kuva: Martinex Oy/Peliko
Hahmokortti kertoo hahmon taustatarinaa, kääntöpuolella on kätevä apulappu. Kuva: Martinex Oy/Peliko

Monimutkaisempi tuuripeli

Perinteinen Afrikan tähti on vahvasti tuuripeli: pelin voittaa, kun heittää noppaa hyvin ja kääntää oikeat laatat esiin. Afrikan tähti: Retkikunnat lisää peliin yhtä  jos toista, mutta taidon merkitys ei juurikaan kasva. Päinvastoin, peliin on lisätty roimasti lisää tuurielementtejä.

Nyt pärjääminen edellyttää paitsi hyvää nopanheittelyä ja laattatuuria, myös hyvää tuuria retkikuntakorttien ja tapahtumakorttien kanssa. Vaikka löytäisikin retkikuntalaattoja, joilla saa kehitettyä retkikuntaansa, siitä ei ole suuremmin hyötyä, jos nostaa retkikuntapakasta vääriä kortteja. Tapahtumakortit voivat tuoda myös ikävästi takapakkia: yrittäkääpä itse edetä sekä lentopelkoisina että merisairaina… Pelissä on siis uudenlaisia mahdollisuuksia turhautumiseen.

Retkikunnat ei pelasta Afrikan tähteä peliharrastajaystävälliseksi: sen verran paljon pelissä on säilytetty vanhaa ja lisätty uutta tuurielementtiä. Retkikuntien kohderyhmää ovatkin ensisijaisesti ne, jotka pitävät Afrikan tähdestä ja haluavat pelin, joka on toisaalta tuttu ja turvallinen, mutta toisaalta tarjoaa vähän enemmän sisältöä. Peliko markkinoi Retkikuntia aikuisille, mutta kyllä meillä ainakin kahdeksanvuotias tästä enemmän innostui.

Omalla kohdallani Retkikunnat ei onnistu nostamaan Afrikan tähteä kiinnostavaksi peliksi, mutta nostan silti hattua tälle projektille: lopputulos on tyylikäs ja säilyttää paljon tuttua Afrikan tähdestä, mutta lisää peliin mielenkiintoisia uusia piirteitä. Sääntökirjaa olisin vielä hionut, nyt siinä on paljon tekstiä, mutta sääntöjen yksityiskohtainen sisäistäminen tuntuu silti vähän hankalalta.  Nyt sitten vain kehittelemään Afrikan tähden pohjalta niin moderni ja hyvin tehty perhepeli, että peliharrastajillekin kelpaa!

Tuomon videoarvostelu Retkikunnista

Faktat Afrikan tähti: Retkikunnista

Suunnittelija,

JulkaisijaPeliko (2014)

Mutkikkuus: Säännöissä on vähän opettelemista, sääntökirja voisi olla selkeämpikin. Onneksi pelissä on hyvät apulaput ja pikasäännöt.

Onnen vaikutus: Peli lisää valmiiksi tuuripitoiseen Afrikan tähteen lisää satunnaiselementtejä.

VuorovaikutusAfrikan tähteen verrattuna vuorovaikutusta on selvästi enemmän: kiusaa voi tehdä korteilla ja suorilla hyökkäyksillä, mutta myös yhteistyötä on mahdollista tehdä.

Teema: Kortit syventävät pelin teemaa ja pelaajien valittavissa olevat seikkailijat tuovat peliin luonnetta.

Uudelleenpelattavuus: Afrikan tähti: Retkikunnat puhaltaa vanhaan klassikkoon paljon uutta henkeä ja satunnaistapahtumat tuovat peliin vaihtelua.

Kieliriippuvuus: Pelaaminen edellyttää lukutaitoa, korteissa on paljon tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–6

Pituus: 45–90 min, selvästi pidempi kuin perinteinen Afrikan tähti.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Afrikan tähti: Retkikunnat

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:11
Aito keskiarvo:2.55
Tasoitettu keskiarvo:3.13
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 4
  • 3: 5
  • 4: 1
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

24 vastausta artikkeliin ”Afrikan tähti: Retkikunnat”

  1. Hei kiitos Mikko mukavasta arvostelusta! Nostit esiin hyviä pointteja.
    Mutta pistätkös toisen suunnittelijan/allekirjoittaneen nimen oikein -> Joonas Tupala.

  2. Vaikuttaapa mielenkiintoiselta! Itse on tullut Afrikan Tähteä pelattua paljonkin, olkoot peli kuinka tuuripainotteinen ja lapsille suunnattu tahansa. Kohdallani pelissä toimii ehkä samanlainen retrofiilistely, kuin vaikka vanhojen Sega-pelien kanssa – niin kultaista nostalgiaa ja tiettyä muutoin saavuttamatonta tunnelmaa.

    Niinkin korkealle tätä suomalaista klassikkopeliä olen arvostanut, että ostin Afrikan Tähti Deluxe -version tuossa viime talvena. Tässä rupesinkin miettimään, että onko minkään valtakunnan väliä, että onko kyseessä peruspeli vai Deluxe-versio? Ja tarvitaanko alkuperäisiä nappeja mihinkään, vai tuleeko lisäosassa kaikki tarvittava? Olen hieman ihastunut näihin Deluxe-version muovisiin aarrenappeihin, kun pahvisiin tahtoi aina aikojen saatossa muodostua merkkejä jotka paljastivat Afrikan tähden…

    Periaatteessahan tämä lisäosa kai voisi toimia myös Inkan Aarteen laudalla, eikös? Itseltä löytyy molemmat, ja tuntuisi että eikö tällä tavalla voisi saavuttaa vielä enemmän vaihtelua…

  3. Retkikuntien kanssa ei ole väliä, onko Deluxe vai ei. Lisäosa käyttää peruspelistä vain karttaa ja rahoja. Luulisin, että Inkan Aarteenkin kanssa toimii, jos siinä vain on sama määrä ruutuja.

  4. Hei!

    Ostettiin tänään lisäosa ja pelattiin pari peliä. Meille jäi kuitenkin hämäräksi, että jos on löytänyt Afrikan tähden ja pääsee maaliin, mutta ohittaa samalla jonkun ruudun, missä pitää nostaa tapahtumakortti, niin onko silloin voittaja vai ei? Eli siis on maalissa Afrikan tähden kanssa ja silloinhan on vähän niinkuin voittanut jo pelin, mutta tavallaan pitäisi vielä nostaa tapahtumakortti. Pitääkö tällöin nostaa tämä tapahtumakortti, ja sitten sieltä voi tulla vaikka se kortti, että pitää vaihtaa paikkaa jonkun toisen pelaajan kanssa ja täten lentääkin johonkin huitsin nevadaan, vaikka periaatteessa olikin jo voittaja? Vai miten tuo kohta siis toimii? Osaako joku vastata? Ei oikein löydetty säännöistä mitään tähän ongelmaan.

  5. Moi Epäileväinen.

    Tapahtumakortti nostetaan aina VÄLITTÖMÄSTI kun pysähdyt tai ohitat kohteen/kaupungin. Vasta kun kortti on luettu ja vaikutukset otettu huomioon, matkan teko jatkuu jäljellä olevan nopan silmäluvun mukaan. Eli kun tähteä hallussaan pitävä pelaaja liikkuu Tangieriin mutta ohittaa Maroccon, nostaa hän tapahtumakortin Maroccon kohdalla.

    Afrikan Tähden/hevosen kengän kanssa Tangieriin/Cairoon saavuttaessa tapahtumakorttia ei nosteta, sillä pelaaja on voittanut pelin.

    – Joonas
    A.T Retkikunnat – suunnittelija

  6. kysymys: mistä löydän A.T. retkikunnat-pelin yksityiskohtaisemmat säännöt? Pikasäänöt olemassa, mutta laajempi versio kateissa.

  7. Hei!

    Kiitoksia tekijöille loistavasta, joskin toisinaan hieman pitkäksi venyvästä pelistä!
    Minulla olisi pari kysymystä pelin viheliäisimmästä kolkasta, elikkäs Slave Coastista. Säännöt sanovat siitä näin:

    ´´Alkuperäisistä säännöistä poiketen rosvo- tai
    vaaratilanneaarrekiekon saadessaan pelaaja
    joutuu jäämään Slave Coastille vangiksi ja
    menettää kolme seuraavaa vuoroaan.´´

    1. Rosvon tullessa vastaan, menettääkö sekä rahat että joutuu odottamaan paikallaan kolme vuoroa?

    2. Nostaessaan vaaratilannekiekon, joutuuko silloin suoraan odottamaan kolme vuoroa, vai pitäisikö sen lisäksi vielä pelata tuo vaaratilanne, ja saada mahdollisesti vieläkin suurempi rangaistus (siis molemmat rangaistukset yhteenlaskettuna)?

  8. Moi ”Orja”!

    Hyvä huomio ja vaikka peli välillä on turhankin rankaiseva, tässä tapauksessa extra-rangaistusta ei tule.
    Eli jos nostat Slave Coastilla rosvo- tai vaaratilannekiekon menetät ainoastaan kolme seuraavaa vuoroasi, rosvoa tai vaaratilannetta ei tällöin enää pelata.

    Onnea tutkimusmatkailuun!

  9. Kysymys 1: Jos tapahtumakortti liikuttaa minut kohteeseen/kaupunkiin, saanko jatkaa vuoroani, eli nostaa aarrekiekon? Uutta tapahtumakorttiahan tässä tapauksessa ei sääntöjen mukaan nosteta.

    Kysymys 2: Jos tapahtumakortti liikuttaa minut samaan ruutuun vastapelaajan kanssa, saanko haastaa hänet yhteenottoon?

    Kiitoksia!

  10. Moi Jari.
    1.) Pelaaja saa jatkaa vuoroaan vielä tapahtumakortin aiheuttaman liikkeen jälkeenkin. Mikäli hänellä oli vielä arpakuution ”askeleita” jäljellä, hän voi käyttää myös niitä tapahtumakortin jälkeen. (esim. pelaaja heittää nopalla ”5”, liikkuu kaksi askelta ja nostaa ”myötätuuli” t.kortin joka liikuttaa häntä 4 askelta eteenpäin. Kortin liikkeen jälkeen hän päättää jatkaa liikettään vielä loput kolme arpakuution askelta)
    Voit toki myös halutessasi päättää liikkumisesi tapahtumakortin liikkeen jälkeen ja jatkaa vuorosi seuraavaan vaiheeseen.

    2.) Kuten yllä mainitsin, vuoro jatkuu normaaliin tapaan joten voit haastaa vastapelaajan yhteenottoon.

    Toivottavasti näistä oli apua!

  11. Kysymys koskien ”uuvuttava retki” -korttia. Saako pelaaja itse päättää poistetaanko sattumanvaraisesti yksi varustekorteista vai yksi kulkuneuvokorteista? Vai laitetaanko kaikki varuste- ja kulkuneuvokortit yhteen kasaan, josta arvotaan poistettava kortti?

  12. Terve teille Hämmentyneet!
    Huomionne kortin tekstiasusta on hyvä ja vastaatte itse jo oikein jälkimmäisellä vaihtoehdolla.
    Eli ”uuvuttavan retken” nostanut pelaaja ottaa KAIKKI varuste-ja kulkuneuvokorttinsa, sekoittaa ne ja antaa vasemmalla puolella olevan pelaajan poimia niistä sattumanvaraisesti yhden, joka pistetään suoraan retkikuntakorttien poistopinoon.
    Toivottavasti tämä selvitti hämmennystä!

  13. Hei, Voiko yhteydenoton aloittaa, kun saapuu kohteeseen jossa kilpailija on, mutta siinä ei ole enää aarrekiekkoa?

    Tilanne joka meillä tapahtui oli niin, että x pelaaja oli aarrekiekon päällä. Y pelaaja lensi siihen, (nosti ensin kortin) sen jälkeen osti aarrekiekon. Siellä oli afrikantähti. Miten seuraavalla vuorolla pelaaja x voi toimia? Saako hän aloittaa yhteydenotot, heittämättä noppaa? Säännöissähän luki että yhteydeoton voi aloittaa kun SAAPUU paikkaan jossa toinen on. Pikasäännöissä puolestaan sanotaan että jos paikassa on aarrekiekko, sen sijaan ettää sen ostaa voi aloittaa yhteydenoton??

    Jäi epäselväksi miten toimia.. ja riitahan tästä syntyi :D

  14. Moi Katja!
    Yhteenoton voi aloittaa ilman aarrekiekkoakin.

    Pelaaja Y toimi kieltämättä häikäilemättömästi ja pelaajan X halukkuus yhteenottoon on varsin ymmärrettävää. :)

    – Pelaaja voi halutessaan jättää vuoronsa osion 1.Liikkuminen käyttämättä (eli pysyä paikoillaan) ja toteuttaa vain osiot 2.Retkikuntakorttien käyttäminen ja 3.Toimet. Toimiin kuuluu yhteenoton aloittaminen, joten pelaajalla X oli täysi mahdollisuus tähän kuvailemassasi tilanteessa. Yhteenoton voi siis aloittaa aina olessasi samassa PISTEESSÄ (eli missä tahansa kohtaa pelilautaa) vastapelaajan kanssa.
    Pikasäännöt ovat tiivistelmä, joten täysien sääntöjen käytäntö on oikea.

    Toivottavasti nyt voitte ratkaista riitanne pelin suomin yhteenoton keinoin!

  15. Hei,

    Ja kiitokset, Joonas, kun pelin kehittäjänä vastailet kysymyksiimme täällä! Meillä syntyi pientä erimielisyyttä siitä, voiko pelaaja käyttää retkikuntakorttiensa ominaisuuksia jo ennen kuin retkikunta on koossa. Säännöissä tähän ei mielestäni oteta suoraan kantaa, mutta saatan toki olla väärässä ja lukenut vihkosen huolimattomasti.

    Parilla pelikerralla jokaisella pelaajalla kesti todella kauan saada retkikunta kasaan huonon tuurin vuoksi. Henkilökohtaisesti minusta olisikin hassua, jos edessä olevia ominaisuuksia ei voisi käyttää lähes puoleen peliin. Haluaisin kuitenkin varmistaa asian, kun se porukassamme eriäviä mielipiteitä nostatti.

    Ystävällisesti

    Jocke R.

  16. Jocke R. retkikuntakorttien ominaisuudet ovat käytössä heti pelin alusta. Retkikunnan kokoaminen valmiiksi vaikuttaa vain siihen, että alempia kiekkoja voi kääntää ympäri.

    Säännöissä ei tätä suoraan sanota, mutta missään kohtaan puhuta siitä, että retkikuntakorttien ominaisuuksia voisi käyttää vasta retkikunnan ollessa koossa. Ja peli saattaa loppua hyvinkin nopeaan, kun retkikunnat alkavat olla valmiita, joten olisi tyhmää jos ominaisuuksia voisi käyttää vain pienen hetken pelistä.

  17. Moi Jocke.
    Petrus jo vastasikin kysymykseesi. Retkikuntakorttien erikoiskyvyt ovat käytössä pelin alusta asti. Sääntöjen sivulla 3. ”Ensinmäinen vuoro” otsikon alla esitellään pelaajan vuoron osiot joista keskimmäinen ”2.Retkikuntakorttien käyttö” opastaa käyttämään korttien erikoiskykyjä. Jos ei suoraan niin ainakin siis epäsuorasti ilmaistuna kortit ovat alusta asti käytössä.
    Ja tosiaan, kun hallussasi on tarpeeksi retkikuntakortteja, joiden jokaista ominaisuutta (toimintakyky, voimavarat & matkanteko) on kolmen symbolin verran, on retkikuntasi koossa. Tällöin voit alkaa kääntämään pohjimmaisia löytöretkikiekkoja.

    Mukavia pelihetkiä ja pistä vain kysyen jos jatkokysymyksiä ilmenee, näihin on näppärä täältä käsin vastailla ja mahdollisesti parantaa ihmisten pelikokemuksia.

  18. Hei,

    Kiitos vastauksista! Noin tosiaan arvelin asian olevan. Uskon myös porukan skeptikkojen tyytyvän nyt tähän, haha!

    Jocke R.

  19. Hei,

    Ohjeissa lukee yhteenotto kohdassa, että puolustava pelaaja voi käyttää yhteenotossa myös retkikuntakorttien uusintaheittoja, mutta ei mainita sitä, että saako myös hyökkäävä pelaaja käyttää näitä retkikuntakorttien uusintaheittoja. Joten kiistahan siitä tuli :D

  20. Moi Matkailija,
    myös yhteenotossa hyökkäävä pelaaja saa halutessaan käyttää retkikuntakorttien uusintaheittoja omaan vaaranoppaheittoonsa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *