”Mä juon sit vaan Latte Machiattoa! Tai no, käy Flat Whitekin…”
”Yks Saludo ja kaks Juhla Mokkaa!”
”Mä oon oottanu jo puoli tuntia yhtä kaakaota, tää oli nyt tässä!”
Lautapelikahviloita on ilmestynyt Suomen kartalle tasaiseen tahtiin, mutta lautapelit kahviloista eivät ole aivan niin yleisiä. Sushi- ja burgerpaikoista tulee luultavasti mieleen peli jos toinenkin, mutta kahvilat ovat harvinaisempi näky pelipöydässä.
Tilannetta paikkaa Coffee Rush, jossa pelaajat täyttävät janoisten asiakkaiden toiveita ruuhka-aikaan koittaen pysyä asiakasvirran tahdissa voittopisteitä keräten.
Kiireisen baristan elämää
Jokainen pelaajista saa pelin alussa oman kahvilapaikkansa, jonne alkaa kertyä tilauksia janoisilta asiakkailta juomakorttien muodossa. Juomakorteissa on kahdesta viiteen erilaista ainesosaa, joita tarvitaan asiakkaan toiveiden täyttymiseen.
Omalla vuorollaan pelaajat liikuttavat ainesosalaudalla omaa meepleään keräten ainesosia tilausten täyttämistä varten. Meepleä saa liikuttaa enintään kolme ruutua, ja pelaaja saa kustakin ruudusta itselleen ainesosan, jotka asetellaan söpöihin kahvikuppeihin. Ainesosien keräilyn jälkeen valmiiksi saadut tilaukset siirretään voittopisteiksi, ja kaikki tilauskortit siirretään yhden sarakkeen alemmas omalla pelilaudalla.
Jos oman vuoron lopuksi tilauksia tipahtaa pois pelilaudalta, tulee pelaajalle miinuspisteitä ja kiiretokeneita, joilla voi liikuttaa meepleä yhden askeleen enemmän ja näin ollen kerätä enemmän ainesosia juomien valmistusta varten. Kiiremerkkejä saa myös, jos valmistaa harvinaisia ainesosia sisältävän erikoisjuoman.
Pelin nimessäkin mainittu kiire syntyy siitä, että jokainen vastustaja saa uuden juomakortin jokaisesta valmistuneesta juomasta. Tämä aiheuttaa etenkin pelin loppua kohden lumipalloefektin, kun kaikilla on paljon valmistuvia juomakortteja ja pitkät tilausjonot.
Onneksi kiiretokeneilla saa lisää ainesosia ja päivityksillä meeple voi liikkua vinottain ja saa kulmaruuduista tuplaten ainesosia. Kasvavan tilausmäärän selvittämisessä auttavat päivitysmerkit, joita voi hankkia heittämällä kolme valmistunutta tilausta pois. Päivitysmerkin omistaja voi merkistä riippuen joko liikkua vinoittain tai saada tuplaten ainesosia tietyistä ruuduista. Päivitysmerkistä saa vain kaksi voittopistettä, eli sen ostamalla menettää yhden pisteen, mutta päivitysmerkkien tuomalla resurssikoneiston tehostamisella saa helposti pisteet takaisin.
Peli päättyy, kun jollakin pelaajalla on viisi miinuspistettä vanhentuneista tilauksista tai kun viimeiset kortit nostetaan juomapakasta. Tämän jälkeen lasketaan sakot ja voittopisteet yhteen, ja eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.
Mustana vai maidolla?
Kahvilateema on pelin kantavia voimia kuvituksesta komponentteihin. Tyylikkäät kahvikupit ja niihin laitettavat muoviset ainesosat ovat todella kivoja, ja pelilaatikon insertti on suunniteltu helpon setupin mahdollistavaksi. Juomakorteissa on runsaasti tuttuja ja erikoisempia juomia, ja niiden kasaaminen on oikein hauskaa.
Teemaan sopii myös kasvava kiireen tuntu, jota on simuloitu mainiosti pelimekaniikkojen osalta. Vuorovaikutusta toisten pelaajien suunnitelmiin on uusien tilausten lisäksi lähinnä oman meeplen paikalla ainesosalaudalla, sillä pelaaja ei voi päättää vuoroaan ruutuun, jossa on jo toisen pelaajan meeple. Muiden pelaajien tekemisillä on kuitenkin tarpeeksi vaikutusta omaan ruuhkaan, jotta Coffee Rush ei tunnu moninpelipasianssilta.
Perhepeliksi Coffee Rush on oikein passeli: säännöt ovat yksinkertaiset ja komponentit värikkäitä ja kielivapaita, eikä pelissä kestä puolta tuntia kauempaa. Suunnittelua ja taktikointia on mukana kevyesti, eikä kahvikuppeja voi kehua liikaa. Kevyenä fillerinä tämä voi toimia myös kokeneemmalle pelaajalle, mutta kovin pitkää ikää tällaiseen käyttöön ei voi luvata.
Faktat Coffee Rushista
Suunnittelija: Euijin Han
Julkaisija: Korea Boardgames (2023)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset, eikä vuoroilla ole mutkikkaita toimintoja.
Onnen vaikutus: Tuurin vaikutus näkyy tilauksien juomakorteissa: osa korteista on huomattavasti helpompia valmistaa kuin toiset.
Vuorovaikutus: Toisten pelaajien toimintaan vaikutetaan välillisesti, eikä omilla peliliikkeillä ole suurta vaikutusta muiden toimintaan.
Teema: Kahvilateemaan on menty syvälle, ja se toimii niin pelimekaanisesti kuin ulkoasun puolesta.
Uudelleenpelattavuus: Toimiva malli ei muutu pelien myötä eikä konsepti ole erityisen kekseliäs, eli loputtomiin tästä ei ole iloa.
Saavutettavuus: Komponentit ovat kielivapaita ja selkeästi toisistaan erottuvia myös väriteemoiltaan.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 20–30 minuuttia.