Dragon Marketin itämainen teema, iloisen värikkäät komponentit ja kaunis kuvitus asettavat odotukset tiukasti kevyen perhepelin lokeroon.
Säännöt luettuaan huomaa kuitenkin heti, että pohjimmiltaan hattupäisten ukkojen siirtely veneiden seassa on ihan klassista toimintapistevääntöä, hyvässä ja pahassa. Eli vuorojen pähkäilyä ja siirtojen edestakaisinvetoa on luvassa ja analyysiparalyysin peikko kolkuttelee aina ovella.
Upeat värit
Thomas Larekin taide on kaunista ja isokokoiset, näyttävät komponentit vain korostavat sitä. Veneet ovat hienoja ja toimivia, symbolit selkeitä ja ukot hattuineen hauskoja. (Kuvituksen stereotyyppisyydestä on tosin keskusteltu ja kansitaidetta on jopa muutettu pelin myöhempiin painoksiin.)
Peli toimii myös mekaanisesti: veneisiin kiinnitettyjä kippareita akselinsa ympäri pyöräyttämällä veneet kääntyvät näppärästi sataman ruudukossa. Tämä toimii niin pelimekaanisesti kuin fyysisestikin.
Entä itse pelaaminen? Se varmasti jakaa mielipiteitä, koska pelissä käytettävä toimintapistemekaniikka on monen suosikki, mutta yhtä monen inhokki.
Liiku veneviidakossa ja etsi aarteita
Pelin tavoite on kerätä oman tavoitekorttinsa mukaiset aarteet ja tuoda ne kotilaituriin. Laituriin päästyään saa uuden tavoitekortin ja sama homma uudestaan. Pelissä on kahdenlaisia tavoitekortteja: peruspelin sinisiä kortteja käytettäessä pitää vain palauttaa arvoesineet, haastavamman pelin punaisen kortin suorittamisen jälkeen saa erikoisvoiman, jota voi sen jälkeen käyttää loppupelin.
Pelin alussa pelaajat asettelevat veneet vuorotellen haluamilleen paikoille vesiruutuihin. Veneet, joissa kapteeni on keskellä venettä eivät voi olla laudan reunalla, koska silloin niitä ei voisi kääntää lainkaan. Muuten valinta on vapaa. Asettelun merkitys on melko olematon, koska aarteet arvotaan veneisiin vasta asettelun jälkeen, joten oman tavoitekortin aarteita ei pääse asettelemaan haluaamiinsa paikkoihin.
Lohikäärmelahden vedet ovat siis täynnä veneitä ja veneet väärällään aarteita ja tämä sokkelon pitäisi ratkaista mahdollisimman vähillä siirroilla. Siirrot tehdään toimintapisteillä: ukon tai veneen liikuttaminen kuluttaa yhden pisteen, samoin veneen kääntäminen.
Dragon Marketissa vuorolla saa 6–8 toimintapistettä riippuen nopanheitosta. Vaikka noppatuuria onkin rajoitettu sillä, että tahkoista löytyy vain kolmosia ja nelosia, vuoron pituuden arpomista ei voi ymmärtää mitenkään. Miksei kaikilla vain ole 7 toimintoa vuorollaan?
Toimintapisteitä voi säästää tuleville vuoroille ottamalla rahan siirron sijasta. Rahan pelaamalla myöhemmillä kierroksilla voi siis pelata enemmän toimintoja kuin nopat antaisivat. Tämäkään ei poista noppien tuuripitoisuutta ja turhuutta. Ja turhautumista.
Itse pelimekaniikka on kiehtova. Veneiden kääntely ja reitin suunnittelu on hauskaa ja yllättävän vaikeaa, varsinkin kun muiden pelaajien vuorot sekoittavat pakan. Tämä tekee pelistä mielenkiintoisen, mutta siinä piilee toki vaaransa. Jos peliporukassa on taipumusta ylianalysointiin, on AP-pelien (Action Points) perisynti eli AP-vaara (Analysis Paralysis) aina läsnä.
Koska vaihtoehtoja on paljon ja toimintapisteitä monta, voi pähkäily pahimmilaan jumittaa koko pelin. Kun pelissä ei muiden vuoroilla voi tehdä mitään muuta kuin odottaa, niin pelin toivoisi soljuvan vauhdilla, kuten se toki yleensä tekeekin.
Kenelle?
Pelin kohderyhmä on selvästi perheet, mutta todellisuudessa pienille lapsille suunnittelu on hankalaa tai ainakin pärjääminen on vaikeaa, eikä noppien ja korttien tuoma täysi satunnaisuuskaan auta kuin joskus. Dragon Market kallistuu lopulta aikuisten peliksi, joka siinä kohderyhmässä tarjoaa hyvän haastavan ja kiehtovan puzzlen, jos porukka on nopeaa.
Oikeassa pöydässä Dragon Market on kiihkeä optimointi, väärässä se käy pian tylsäksi.
Dragon Marketissa on myös tiimivariantti, jossa pari pelaa kahta hahmoa yhteisillä tavoitteilla. Tässä suunnittelua voi mahdollisesti tehdä vähän pidemmälle kuin yksilöpelissä.
Faktat Dragon Marketista
Suunnittelijat: Marco Teubner
Julkaisija: Blue Orange (2019), Lautapelit.fi (2020)
Mutkikkuus: Yksinkertaiset säännöt, toimintojen suunnittelu haastavaa.
Onnen vaikutus: Nopat ja tavoitekortit tuovat peliin mukaan onnea.
Vuorovaikutus: Vuorovaikutus on epäsuoraa. Välillä omat siirrot vaikuttavat muihin paljon.
Teema: Kuvitus on jokseenkin stereotyyppistä, mutta veneteema toimii.
Uudelleenpelattavuus: Oikeassa porukassa tätä pelaa mielellään paljon.
Kieliriippuvuus: Ei sisällä tekstiä sääntökirjan lisäksi
Pelaajamäärä: 2–4. Voi pelata myös joukkupelinä.
Pituus: 20–45 minuuttia.