Kategoriat
Peliarvostelut

Unlock! Star Wars

Kauan sitten, kaukaisessa galaksissa kapinalliset pakenivat Hothilta, salakuljettaja joutui vaikeuksiin Imperiumin kanssa ja Imperiumin agentti jahtasi kyberkristalleja.

Unlock!-sarja suuntaa kaukaiseen galaksiin kolmen Star Wars -teemaisen puzzletarinan myötä. Aikaisemmat Unlock!-pelit ovat hyödyntäneet olemassaolevia tarinoita, mutta pääasiassa vanhempaa, vapaata riistaa olevia, kuten Sherlock Holmesia, Liisaa Ihmemaassa, Ihmemaa Ozia ja sen sellaista.

Nyt heittäydytään täysillä lisenssituotteiden maailmaan ja tarjolla on pelkkää Star Warsia oleva seikkailupaketti.

Unlock!: Star Warsin kansi

Seikkailuja avaruudessa

Paketissa on kolme tarinaa, joista jokainen tarkastelee Star Wars -universumia vähän eri näkökulmasta.

Escape from Hoth on kuin Imperiumin vastaiskun alku: pelaajat ovat Kapinaliiton edustaja Echo Basessa Hothin jääplaneetalla. Imperiumin hyökkäys uhkaa ja planeetalta on päästävä pakoon. Mukana on niin tiedustelua Hothilla, AT-AT-hyökkäyksen torjumista kuin pakoa avaruuteen.

An Unforeseen Delay voisi olla Han Solon seikkailu. Pelaajat ovat olleet salakuljettamassa tavaraa Jabban piikkiin, mutta ovat päätyneet Imperial Star Destroyerille vangiksi. Pitää siis paeta vankilasta, löytää oma astromech, rahti ja alus, ja päästä sitten pakoon.

Secret Mission on Jedha asettaa pelaajat Imperiumin agentin saappaisiin Jedhan salaperäiselle kuulle, jossa Imperiumin kyberkristallilähetys on haaksirikkoutunut. Huippukallis lähetys on saatava takaisin jollain konstilla.

Lähikuva pelilaatikon sisällöstä
Pelin kolme skenaariota ovat houkuttelevasti esillä pakkauksessa. Kuva: Mikko Saari

Korttien ja sovelluksen yhdistelmä

Unlock-seikkailu on korttipakka ja mahdollisesti jotain lisämateriaalia. Lisäksi tarvitaan joku mobiililaite, jossa on Unlock!-sovellus. Sovellus ei asennuksen jälkeen edellytä nettiyhteyttä.

Skenaarion aluksi pakasta saa kaivella tietyt kortit. Näistä saadaan lähtökohta, alkuasetelma. Hothissa esimerkiksi istutaan tauntaunin selässä ja kortti antaa kaivella neljä uutta korttia pakasta – näistä löytyy sitten varusteita ja suuntia, joihin lähteä viemään peliä.

Kortteja on erilaisia. Harmaissa korteissa on jotain yleistä tietoa. Punaiset ja siniset kortit ovat pulmanpaloja: niitä voi yhdistellä keskenään. Perusesimerkki olisi vaikkapa punainen kortti numero 7, jossa on lukittu arkku, ja sininen kortti numero 34, jossa on avain. Laskemalla nämä yhteen saadaan numeroksi 41 ja jos avain sopii lukkoon, pakasta löytyy avonaista arkkua kuvaava kortti numero 41, joka luultavasti heittämään pois kortit 34 ja 7.

Kaksi muuta peruskorttia ovat keltaiset koodit ja vihreät koneet, jotka molemmat vaativat vuorovaikutusta sovelluksen kanssa. Koodikorteissa kysytään aina nelinumeroista koodia, joka pitää keksiä jostain ja syöttää sovellukseen. Koneissa on sitten kaikenlaista sovelluksella tehtävää jippoa.

Pelin edetessä korttipakka hupenee ja lopulta löytyy se ratkaisu, joka ilmoittaa että homma on hoidettu. Kello tikittää koko ajan, mutta jos tehtävää ei saa ratkaistua ajan kuluessa, se ei lopulta haittaa. Vihjeitäkin voi kysellä sovellukselta, syöttämällä minkä tahansa kortin numeron voi kysyä vihjettä kortin ratkaisemiseen.

Opetusskenaarion aloitustilanne: joukko kortteja kuvapuoli alaspäin
Opetusskenaario lähtee tästä. Olet sellissä ja tarjolla on tutkittavaa useamman kortin verran, kaiva siis pakasta kortit, joissa on oikeat numerot. Kuva: Mikko Saari

Helppoja pulmia

Unlockeissa on kolme vaikeusastetta: yksi, kaksi tai kolme tähteä. Yleensä kolmen skenaarion laatikossa on yksi jokaista vaikeusastetta, mutta tämä Star Wars -paketti tarjoaa kaksi ykköstason seikkailua ja yhden kakkostason. Näistäkin lähtökohdista seikkailut ovat helppoja.

Kokeneille Unlockin pelaajille haastetta ei liiemmin ole. Pelasimme kaikki kolme skenaariota yhteensä noin 90 minuutissa. Tällä tahdilla hinta on vähän kalliinpuoleinen, vaikka asiaa toki auttaakin, että pelin voi myydä eteenpäin, kun sen on pelannut – skenaariot ovat kertakäyttöisiä, mutta ne voi vaivattomasti resetoida alkutilaansa järjestämällä pakan alkuperäiseen järjestykseen.

Kohderyhmä on kuitenkin toinen eli Star Warsista kiinnostuneet, jotka eivät ole Unlock!-pelejä aiemmin pelanneet. Tälle kohderyhmälle paketin vaikeustaso on varmasti paremmin kohdallaan. Monet korteista kertovat hyvin suoraviivaisesti ja lihavoituna painottaen tärkeimmät asiat ratkaisuun. Mukana on myös kattavat läpipeluuohjeet, jos peli pahasti jumittaa.

Toteutuuko Star Wars -teema sitten riittävän hyvin? Vaikea sanoa. Mitään kovin vahvaa tarinaa näistä pakohuoneskenaarioista ei kannata odottaa. Star Wars -nimiä pudotellaan, mutta vaihtamalla nimet, tarinat vaihtuisivat sujuvasti toiseen maailmaan sijoittuviksi – periaatteessa näistä saisi varmaan aika helposti vaikkapa Taru sormusten herrasta -tarinoita.

Tutoriaaliskenaarion alkutilanne kortit kuvapuoli ylöspäin
Tässä sama opetteluskenaarion alkutilanne kortit avattuna. Keltaisesta ovesta pääsee ulos, kunhan keksii koodin. Sopiiko sininen koodisylinteri lukittuun arkkuun vai datanäyttöön? Sitä voi kokeilla. Löytyykö pakasta korttia 46 (11 + 35) tai 53 (11 + 42)? Kuva: Mikko Saari

Faktat Unlock! Star Warsista

Suunnittelijat: ,

JulkaisijatSpace Cowboys (2020)

Mutkikkuus: Pelimekaniikka on yksinkertainen ja mukana tuleva opetusskenaario opettaa perusteet nopeasti. Jos joku osaa säännöt valmiiksi, uusille pelaajille ei tarvitse varsinaisesti opettaa mitään etukäteen.

Onnen vaikutus: Pelissä ei ole lainkaan satunnaistekijöitä.

Vuorovaikutus: Ongelmien ratkaisemisessa hyötyy useammista aivoista. Yksinään näitä olisi tylsä tehdä. Isommalla porukalla tekemistä ei kuitenkaan välttämättä riitä kaikille.

Teema: Star Wars -tunnelmaa on, mutta kovin syvälle Star Warsin maailmaan ei tämän pelin parissa pääse, teema on lopulta pitkälti pintakuorrutusta.

Uudelleenpelattavuus: Jokaisen skenaarion voi pelata samalla porukalla vain kerran, mutta pelin voi resetoida alkutilaansa ja skenaariot voi siten pelata eri porukalla monta kertaa.

Kieliriippuvuus: Englantia pitää osata, mutta pitkälle pääsee, jos yksi pelaajista osaa kieltä hyvin. Kovin mutkikkaita kieleen perustuvia pulmia ei ole, joten heikommallakin kielitaidolla pärjää.

Pelaajamäärä: 1–6. An Unforeseen Delay -skenaariossa on kohta – mielestäni skenaarion paras pala – joka vaatii vähintään kaksi pelaajaa.

Pituus: 60–90 minuuttia. Tehtävissä on aikaraja, jonka puitteissa pitäisi suoriutua, mutta peliä saa jatkaa, vaikka aika loppuisikin. Ilman kelloakin saa pelata, jos haluaa, mutta hauskempaahan tämä on, jos kello tikittää.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *