Kategoriat
Säännöt

Hare & Tortoise

Vanha tarina Kanista ja Kilpikonnasta kertoo siitä ettei pelkkä sokea vauhti ei varmista voittoa. Hitaampi voi voittaa, mikäli on kyllin nokkela.

Peli Kanista ja Kilpikonnasta on kisa, jossa pelaajien on oltava nopeita kuin kanit, mutta samanaikaisesti maltillisia ja laskelmoivia kuten kilpikonna, voittaakseen kisan. Jokainen on siis sekä kani, että kilpikonna.

Tässä pelissä porkkanat ovat yhtä tärkeitä kuin bensiini autokilpailussa – ne antavat pelaajille liikkumiseen tarvittavan energian. Jokaisella vuorollaan pelaaja käyttää halutun määrään porkkanoita edetäkseen ja mitä enemmän porkkanoita käytetään siirtymiseen, sen pidempi on edetty matka. Pelin alussa pelaajat saadulla porkkana varastolla ei selviä maaliin asti, joten porkkanoita on hankittava matkan varrelta. Pelissä on hetkiä jolloin paikalleen jääminen tai perääntyminen mahdollistaa nopeamman etenemisen pelin kuluessa.

Alkuvalmistelut

3 – 6 pelaajaa: Jokainen saa pelimerkin joka asetetaan lähtölinjalle, kilpailukortin joka kertoo porkkanoiden kulutuksen ja kaniruutujen seuraukset, sekä porkkanoita seuraavasti:

  • 3 tai 4 pelaajaa, 65 porkkanaa (2x “5 porkkanaa”, 1 x 10, 1 x 15, 1 x 30)
  • 5 tai 6 pelaajaa, 95 porkkanaa (kuten edellä +1 x 30 porkkanaa)

Loput porkkanakortit järjestellään lukuarvon mukaisesti pelilaudalle osoitetuille paikoille. Tämä alue on “Porkkanamaa”, joka toimii pankkina.

Kukin pelaaja pitää porkkanakorttejaan niin ettei muilla pelaajilla ole tarkkaa tietoa porkkanoiden lukumäärästä.

Jokainen pelaaja saa 3 Salaattikorttia.

Pelaajat valitsevat aloittajan.

Kaksinpelissä: Molemmat ottavat 2 pelimerkkiä, Kilpailukortin, 5 salaattikorttia ja 95 porkkanaa. Muut kaksinpeliä koskevat säännöt ovat peliohjeen lopussa.

Pelin tavoite

Ole ensimmäinen, joka ylittää maalilinjan. Tämä on mahdollista vain mikäli sinulla ei ole enää salaattikortteja, eikä sallittua enempää porkkanakortteja.

Pelin kulku

Yhdessä peliruudussa voi olla vain yksi pelimerkki kerrallaan, joten pelaajien on aina siirrettävä tyhjään ruutuun. Voit hypätä toisten pelaajien yli, mutta myös nämä ruudut lasketaan edettäviin ruutuihin. Voit liikkua sekä eteenpäin että taaksepäin. Kun kuljet eteenpäin maksat etenemisestä porkkanoilla, kun liikut taaksepäin saat porkkanoita.

Eteenpäin voit edetä mihin tahansa vapaista ruuduista, paitsi kilpikonnaruutuun. Taaksepäin siirryttäessä voit pysähtyä ainoastaan kilpikonnaruutuun. Tästä tarkemmin ruutujen kuvauksissa.

Pelaaja voi edetä niin pitkälle, kuin hänellä riittää porkkanoita maksaa etenemisestään. Siirtymisen hinta, eli porkkanoiden kulutus on painettu kisakorttiin. Maksu on suoritettava välittömästi siirron yhteydessä. Etenemisen hinta nousee jyrkästi ruutujen määrän kasvaessa. Hinta noudattaa seuraavaa laskukaavaa:

  • 1 ruutu = 1 porkkana
  • 2 ruutua = 1 + 2 = 3 porkkanaa
  • 3 ruutua = 1 + 2 + 3 = 6 porkkanaa
  • 4 ruutua = 1 + 2 + 3 + 4= 10 porkkanaa

Ruutujen merkitys

Pelilaudan varrella on useita keinoja kerätä porkkanoita etenemisen turvaamiseksi. Yksittäisillä ruuduilla on seuraavat ominaisuudet:

Numeroruudut: ruudun numero viittaa pelaajan sijaan pelissä. Pelaaja veikkaa omaa sijoitustaan pelissä seuraavan vuoron alkaessa. Veikkauksessa otetaan huomioon vain numerot pelaajien lukumäärään saakka. Jos pelissä on vain 3 pelaajaa numeroruutu 4 on täysin merkityksetön.

Kun pelaaja pysähtyy numeroruutuun, mitään ei tapahdu ennen seuraavaa vuoroa. Ruutu vaikuttaa vain tilanteeseen uuden vuoron alkaessa. Jos pelaaja on vuoronsa alussa ruudussa, joka täsmää hänen sijoittumiseensa, hän saa porkkanoita kymmenkertaisen määrän sijanumerostaan. Eli 1. sijalla saat 10 porkkanaa, 2. sijalla 20 porkkanaa, yhdistetyssä 1-5-6 ruudussa ollessaan 5.sijalla oleva pelaaja saa 50 porkkanaa heti vuoronsa alussa.

Pelaajan sijoitus saa vaihdella muiden pelaajien vuorojen aikana, mutta porkkanoita saa vain silloin kun sijoitus täsmää hetkeen jolloin pelaaja aloittaa oman uuden vuoronsa. Huom! Jo maaliin päässeet pelaajat otetaan myös huomioon sijoja laskettaessa.

Kilpikonnaruutu: Eteenpäin liikuttaessa pelaaja ei saa pysähtyä kilpikonnaruutuun, mutta ne lasketaan mukaan edettyihin ruutuihin, eli myös kilpikonnaruuduista maksetaan. Kilpikonnaruutuun voi pysähtyä ainoastaan liikuttaessa taaksepäin. Perääntyessään pelaaja saa 10 porkkanaa jokaista taaksepäin liikuttua ruutua kohti. Esim. peräännyt 4 ruutua, saat 40 porkkanaa. Perääntyä voi ainoastaan edelliseen kilpikonnaruutuun ja vain jos se on tyhjä. Jos joku toinen pelaaja on viimeisenä ohittamassasi kilpikonnaruudussa, et voi perääntyä. Seuraavalla vuorollaan kilpikonnaruutuun pysähtynyt pelaaja voi joko jatkaa etenemistä tai perääntyä seuraavaan kilpikonnaruutuun taaksepäin.

Salaattiruutu: Jokaisen pelaajan on päästävä eroon salaattikorteista ennen maaliintuloa.

Pelaaja voi syödä salaatin salaattiruudussa ja ruutuun voi tulla vain henkilö joka voi ja aikoo syödä salaatin.

Kun pelaaja pysähtyy salaattiruutuun, pelimerkki käännetään ylösalaisin. Seuraavan vuoron aikana pelaaja kääntää pelimerkin oikeinpäin, syö salaatin eli antaa yhden salaattikorteistaan pois, sekä ottaa porkkanamaalta kymmenkertaisen määrän porkkanoita sijoitukseensa nähden. Esim. 3. Sijalla ollessasi saat 30 porkkanaa. Tällä vuorolla pelaaja ei saa vielä edetä.

Seuraavan vuoron aikana pelaajan on siirryttävä pois salaattiruudusta, hän ei voi syödä kahta salaattia perätysten samassa ruudussa. Samaan salaattiruutuun voi palata vasta peräännyttyään edelliseen kilpikonnaruutuun.

Porkkanaruutu: jos pelaaja jatkaa matkaansa viipymättä porkkanaruudussa, ruudulla ei ole vaikutusta pelin kulkuun. Pelaaja joka pysähtyessään porkkanaruutuun kääntää pelimerkkinsä viipymisen merkiksi saa joko ottaa 10 porkkanaa tai antaa 10 porkkanaa pois kädestään. Porkkanoita saa antaa/ottaa vain jos viipyy kokonaisen vuoron porkkanaruudussa. Pelaaja voi viipyä ruudussa useita vuoroja perättäin.

Pelin loppupuolella porkkanoiden määrään on kiinnitettävä erityistä huomiota. Jos pelaajalla on liikaa porkkanoita, hän ei voi päästä maaliin.

Kaniruutu: pysähtyessään kaniruutuun pelaaja heittää noppaa ja toimii Kisakortissa annetun ohjeen mukaisesti, riippuen pelaajan sijoituksesta pelissä. Kärkipään pelaajilla on suurempi mahdollisuus joutua kaniruudussa vaikeuksiin, kun taas viimeisillä pelaajilla on enemmän kilpailuasetelmaa parantavia toimintoja.

Nopan silmäluvusta ja pelaajan sijoituksesta riippuen:

Lose next turn = Menetät seuraavan pelivuoron. Tällöin pelimerkki käännetään ylösalaisin, seuraavan vuoron aikana merkki käännetään taas oikeinpäin, eikä pelaaja saa vielä liikkua.

1 carrot space backward = 1 porkkanaruutu taaksepäin. Pelaajan on siirrettävä pelimerkkiänsä taaksepäin seuraavaan vapaaseen porkkanaruutuun. Pelaaja voi joutua ohittamaan yhden tai useamman pelaajan pelimerkin.

1 carrot space forward = 1 porkkanaruutu eteenpäin. Pelaajan on siirrettävä pelimerkkiänsä eteenpäin seuraavaan vapaaseen porkkanaruutuun.

1 position forward = 1 sijoitus eteenpäin. Pelaajan on siirrettävä pelimerkkiänsä eteenpäin ensimmäiseen vapaaseen ruutuun, edellään kulkevan kilpailijansa pelimerkin eteen. Tällöin pelaaja nousee 1:n sijoituksen. Jos edellä kulkevien pelaajien pelimerkit ovat rivissä, on heidät kaikki ohitettava. Samoin toimitaan jos välissä on
ruutuja, joihin ei voi pysähtyä (ei saa pysähtyä kilpikonnaruutuun, eikä salaattiruutuun, jos ei ole salaatteja jäljellä).

1 position backward = 1 sijoitus taaksepäin. Pelaajan on siirrettävä pelimerkkiänsä taaksepäin ensimmäiseen vapaaseen ruutuun, seuraavan takanaan tulevan kilpailijansa pelimerkin taakse.

Give or take 10 carrots = Ota tai anna 10 porkkanaa. Pelaaja valintansa mukaan joko ottaa käteensä 10 lisäporkkanaa tai antaa kädestään porkkanamaalle 10 porkkanaa.

Eat 1 carrot = syö yksi porkkana. Pelaaja poistaa kädestään yhden porkkanan. Jos kädessä ei ole yhtään porkkanaa, joutuu pelaaja aloittamaan alkutilanteesta.

Eat 1 lettuce = syö yksi salaatti. Pelaaja kääntää pelimerkkinsä ylösalaisin ja odottaa seuraavan vuoroon. Uuden vuoron alkaessa, hän toimii kuten salaattiruudussa. Jos pelaajalla ei ole enää salaattikortteja, hän menettää seuraavan pelivuoronsa.

Move again = uusi siirto. Pelaajan täytyy siirtää uudelleen ja toimia kuten normaalilla vuorolla.

This move was free = siirtosi oli ilmainen. Pelaaja ottaa porkkanat, jotka käytti kaniruutuun siirtymiseen takaisin porkkanamaalta.

Jos porkkanat loppuvat pelaajalta

Tilanteessa jossa pelaaja ei voi liikkua eteenpäin, koska hänellä ei ole tarpeeksi porkkanoita edetäkseen seuraavaan vapaaseen ruutuun, eikä taaksepäin edelliseen kilpikonnaruutuun toisen pelaajan vuoksi, on pelaajan palattava lähtöruutuun.

Samoin käy pelaajan joka pysähtyy kaniruutuun viimeisillä porkkanoillaan, eikä pysty toteuttamaan silmäluvun osoittamaa ohjetta “syö yksi porkkana”.

Pelaaja siirtää pelimerkkinsä lähtölinjan taakse ja ottaa porkkanamaalta 65 tai 95 (riippuen pelistä) porkkanaa. Salaattikortteja ei täydennetä. Jos pelaajalla oli yksi salaattikortti, hän aloittaa uudestaan 1:n kortin kanssa.

Pelin loppu

Ylittääkseen maalilinjan on pelaajan täytettävä kaksi ehtoa:

  1. Pelaajalla ei saa olla yhtään salaattikorttia
  2. Pelaajalla ei saa olla liikaa porkkanoita.

Maaliintulijoista ensimmäisellä saa olla 10 porkkanaa, toisella saa olla 20 porkkanaa jne.

Tämä siis pelaajan maksettua viimeisen siirtonsa, jonka pysähdyspaikka on maali.

On kaksi keinoa päästä eroon ylimääräisistä porkkanoista. Pelaaja voi joko jäädä porkkanaruutuun ja antaa 10 porkkanaa pois jokaisella omalla vuorollaan tai pelaaja voi liikkua taaksepäin edelliselle kilpikonnaruudulle. Hän saa paljon porkkanoita perääntymisestä, mutta pitkän etenemisen jälkeen hänellä on vähemmän porkkanoita, kuin lähtiessään perääntymään. Porkkanoiden määrää kannattaa karsia jo ennen loppua, mikäli tarpeen, pitkillä loikilla.

Kaksinpeli

Molemmat ottavat 2 pelimerkkiä, kilpailukortin, 5 salaattikorttia ja 95 porkkanaa.

Pelaaja siirtää vuorollaan vain toista pelimerkkiään. Poikkeuksena tilanne jossa toinen pelimerkeistä syö salaatin (salaattiruudussa tai kaniruudussa), jolloin pelaajan täytyy siirtää salaatin syömisen aikana pelimerkkiä joka ei syö salaattia ja seuraavalla vuorolla pelimerkkiä joka söi salaatin. Ei ole väliä millä pelimerkillä salaatit syödään, kunhan ne syödään ennen kuin kumpikaan pelimerkeistä ylittää maalilinjan.

Voittaja on se kumpi saa ensin molemmat pelimerkeistään maalilinjan yli. Tämä on mahdollista vain, mikäli kaikki 5 salaattia on syöty. Ensimmäisen pelimerkin tullessa maaliin, ei pelaajan tarvitse vielä huolehtia porkkanoista, ne jäävät jälkimmäisen pelimerkin polttoaineeksi. Pelaajan kotiuttaessa toista pelimerkkiään, ei käteen saa enää jäädä ylimääräisiä porkkanoita. Esim. molemmat pelaajat ovat saaneet ensimmäiset pelimerkit maaliin, jolloin seuraava maaliin tuleva pelimerkki on järjestyksessään kolmas. Tällöin pelaajalla ei saa olla kädessään 30 porkkanaa enempää.

Muuten säännöt noudattavat 3-6 pelaajan säännöstöä.

Taktikointi pelissä

Pelin aikana pelaajan tulisi tarkkailla muiden pelaajien suunnitelmia.

Esimerkki:

Pelaatte nelinpeliä ja olet kilpailussa kolmantena. Takanasi on pelaaja pysähtyneenä numeroruutuun 4. Jos nyt lähdet perääntymään edelliselle kilpikonnaruudulle (mikäli se on 4:nnen pelaajan takana) saat kasan porkkanoita ja estät ko. pelaajaa saamasta 40:tä porkkanaa numeroruudusta. Tämä saattaa sotkea myös muiden pelaajien suunnitelmia. Ja mikä parasta voit itse asettua seuraavalla vuorollasi samaiseen numeroruutuun 4.

On tärkeää myös seurata minkälaista taktiikkaa muut pelaajat noudattavat. Jotkut jättäytyvät kisassa häntäpäähän tarkoituksellisesti, keräävät porkkanoita ja lopulta loikkaavat pitkälle, ehkä jopa kärkeen. Toiset pysyvät kärkijoukossa tai luottavat hyvään onneen kaniruuduissa.

Tärkeää on myös pitää omat porkkanakortit peitettyinä, jolloin muut pelaajat voivat vähemmän ennakoida siirtojasi. Tällöin voit yllättäen hypätä pitkällä loikalla kärkeen tai jopa maaliin asti kerättyjen porkkanoiden ansiosta. Tosin et myöskään saa kerätä liikaa porkkanoita, koska niistä on hankalaa ja hidasta päästä eroon pelin lopussa.

Kääntäjän terveiset

Pelinä Hare & Tortoise kätkee lapsellisen ulkokuorensa alle nerokkaan järjestelmä. Peli on näin helposti omaksuttava, mutta samalla antaa hyvin sijaa taktikoinnille. Oman kokemukseni mukaan peli ei vaadi aikaisempaa peliharrastusta ja se sopii hyvin illanistujaisiin yms. Tosin jokaiselta vie muutaman pelin ajan ymmärtää asioiden tärkeysjärjestys.

Tekstiä saa tällaisenaan levittää vapaasti. Kaupallinen käyttö kaikissa muodoissaan kielletään.

Hauskoja pelihetkiä, Pekka Nurmela (pekkanurmela@hotmail.com)

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *