Kategoriat
Peliarvostelut

Hues and Cues

Hues and Cues laittaa pelaajien luovuuden (ja pelitilan valaistuksen) koetukselle. Minkä värinen on mörkö? Entäpä metsä? 

Hues and Cuesin laatikosta paljastuu valtava, yökerhon tanssilattiaa etäisesti muistuttava yltiövärikäs pelilauta, jolta löytyy yhteensä 480 eriväristä ruutua. Jokainen pelaaja saa itselleen kolme pelinappulaa. Yksi menee pisteradalle siltä varalta, että ansaitsee pisteitä. Kahdella muulla pyritään tienaamaan pisteitä. 

Selitä väri yhdellä sanalla

Vuorossa oleva pelaaja nostaa pakasta kortin, jossa on neljä eri värisävyä. Pelaajan on valittava niistä yksi. Kyse ei ole keittiön seinän uuden värin valinnasta, vaan jostain vielä vaikeammasta tehtävästä. Valittu väri pitää nimittäin pystyä selittämään muille pelaajille yhdellä sanalla niin, että pelaajat osaavat sijoittaa pelimerkkinsä värikartalle oikeaan kohtaan. 

Kaikki pelaajat asettavat vuorollaan merkkinsä ruutuun, jonka kuvittelevat edustavan oikeaa väriä. Jos kanssapelaajat eivät syystä tai toisesta tajua, minkä värinen on mörkö, vihjeenantaja saa uuden mahdollisuuden pelastaa tilanne. Toisella vihjekierroksella saa antaa kahden sanan mittaisen vihjeen. Pelaaja siis voi esimerkiksi tarkentaa höperöille kanssapelaajilleen, että kyse oli tietenkin muumien möröstä. Voi myös antaa kokonaan uuden vihjeen, ja yrittää siten pelastaa epätoivoinen tilanne.

Olemme usein hieman löyhentäneet toisen vihjeen sääntöjä, sillä kaksi sanaa on melko vähän, ja vähäisen kokemukseni mukaan harvoin hyödyllisempi kuin yksi sana, joka voi olla myös yhdyssana. Vihjeillä on toki muitakin sääntöjä. Ne eivät saa liittyä huoneissa oleviin esineisiin, tai värien sijaintiin laudalla. 

Osuiko arvaus?

Toiseen vihjeen jälkeen pelaajat asettavat vuorollaan toiset pelimerkit laudalle. Sen jälkeen vihjeen kertonut pelaaja asettaa laudalle 3×3-kehikon oman korttinsa värin kohdalle. Jokaisesta kehikon sisälle osuneesta nappulasta vihjeen keksijä palkitaan yhdellä pisteellä. Kehikon sisään arvanneet palkitaan kahdella pisteellä, ja täysosumasta, eli tismalleen oikeasta sävystä saa kolme pistettä. Myös kehikon ulkoreunukselle osuneista nappuloista annetaan yksi piste. 

Kierroksen jälkeen seuraava pelaaja nostaa kortin ja keksii vihjeen. Tätä toistetaan sitten niin kauan, kunnes peli päättyy. Sääntökirja antaa ehdotuksen pelin kestosta tietyillä pelaajamäärillä, mutta periaatteessa peli voi kestää juuri niin pitkään kuin pelaajat sopivat. Kyse kun ei ole kovin vakavasta ja kilpailullisesta pelistä, vaan kepeästä partypelistä, joka sijoittuu sulavasti pelin ja ajanvietteen välimaastoon. 

Pöljät vihjeet (ja pelaajat)

Vihjeen keksiminen ei todellakaan ole helppoa. Helppoa ei ole myöskään arvaajien työ. Pelissä menestyminen vaatiikin tarkkaa värimuistia sekä luovuutta. Peli tarjoaa paljon hyviä hetkiä. Vihjeiden keksiminen on vaikeaa, mutta hauskaa. Oikein vastaaminen on palkitsevaa, mutta toisaalta myös täydellisen penkin alle menneet arvaukset ja vihjeet herättävät seurueessa hilpeyttä.

Sillä, kuka voittaa, ei ole lopulta hirveästi merkitystä. Hues and Cues on helppo ja nopea, joten se sopii kaikenlaisiin tilanteisiin. Pelaajiakin mahtuu mukaan kymmenen, mikä pitää ehdottomasti laskea eduksi partypelien kategoriassa. Sanoisin, että peli on parhaimmillaan isolla pelaajamäärällä, joskin se toimii myös kolmella pelaajalla. 

Pisteytyskehikko laudalla.
Yksinkertaisesta pisteytyskehikosta näkee kätevästi, minkä verran eri kohdista saa pisteitä. Kuten kuvasta näkyy, laudalla on paljon hyvin lähellä toisiaan olevia värisävyjä, joiden välillä eron tekeminen on kovin vaikeaa. Kuva: Mikko Saari

Faktat Hues and Cuesista

Suunnittelija:

Julkaisija: The OP Games (2020, suomeksi 2025)

Mutkikkuus: Sääntöjen selittämiseen menee noin kaksi minuuttia. 

Onnen vaikutus: Kääntäen verrannollinen vihjeiden hyvyyteen. Vihjeiden ollessa heikkoja, arvauksista tulee hakuammuntaa. 

Vuorovaikutus: Menestys vaatii vihjeenantajan aivoitusten ymmärtämistä.

Teema: Abstraktia väriarvailua.

Uudelleenpelattavuus: Värejä on paljon. Se kuinka kauan värileikki jaksaa kiinnostaa, on sitten aivan eri asia. 

Saavutettavuus: Peli on saatavilla suomeksi, mutta tekstiä vain yksinkertaisissa säännöissä. 

Pelaajamäärä: 3–10. Kaikki toimivat kuin junan vessa, ja isommallakin porukalla voi pelata, jos improvisoi jostain lisänappuloita.

Kesto: 30 minuuttia, mutta sovitettavissa hyvin pelaajien tarpeisiin.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *