Kategoriat
Peliarvostelut

Smart10

Smart10-tietovisailun jippona on mekaaninen pelilaite, jonka avulla kysymyksiin vastataan. Laite tekee Smart10:stä kelpo matkapelin ja muutenkin kyseessä on oikein mainio tietovisailu.

Ulkoa päin Smart10 on peli, jota en markettipelien tavallisen tason tiedostavana peliharrastajana kovinkaan helposti poimisi mukaani.

Näin ei nytkään tapahtunut, mutta kun tilaisuus pelin kokeilemiseen koitti, ei ollut tarvetta ulkonäön perusteella pelaamisesta kieltäytyäkään.

Smart10-lautapelin kansikuva

Helppoa tietovisailua

Smart10 on triviapeli 2–4 pelaajalle. Joukkuepelinä pelaajamäärää voi sitten kasvattaa tämän ylikin. Pelin jujuna on mekaaninen pelilaite, jota käytetään kysymysten tarkentamiseen ja vastausvaihtojen esittämiseen.

Pelilaite näyttää kysymyslapusta kysymyksen keskellä ja kymmenen vastausvaihtoehtoa kysymystä reunustavan ympyrän kehällä. Oikeat vastaukset jäävät vastausnappuloiden alle piiloon. Vastaaminen tapahtuu sanomalla vastaus ääneen ja vetämällä pois vaihtoehdon nappula. Uusi kysymys paljastuu kun edellinen kysymyslappu siirretään pinon pohjalle, mitä ennen vastausnappulat on syytä palauttaa paikoilleen.

Pelaaminen ja kysymyksiin vastaaminen tapahtuu vuorojärjestyksessä. Nuorin pelaaja aloittaa, mikä on toimiva keino tasapainottaa peliä perheen kesken pelatessa. Aikuisten kesken kannattaa kuitenkin sopia aloittavan pelaajan kierrättämisestä.

Vuorollaan pelaaja valitsee yhden vastausvaihtoehdon tai passaa. Jos vastaa oikein, saa pitää nappulan ja saa vuoron taas tullessa jatkaa vastaamista. Jos vastaa väärin, menettää kierroksella kerätyt nappulat ja kierros loppuu pelaajalta siihen. Jos passaa, saa pisteen jokaisesta keräämästään nappulasta, mutta ei voi enää vastata näkyvään kysymykseen. Pelikierros luonnollisesti päättyy kun kaikki pelaajat ovat passanneet.

Peli päättyy, kun jollakulla pelaajista tai joukkueista on vähintään 30 pistettä, jolloin eniten pisteitä kerännyt voittaa. Tietenkin pelaajat voivat sopia pelin päättyvän myös muuhun pistemäärään.

Lähikuva Smart10-laitteesta ja nappulan alta paljastuneesta vastauksesta
Vastaukset paljastuvat kätevästi nappulan alta. Kuva: Mikko Saari

Erilaisia kysymyksiä

Kysymyskategorioita on kuusi. Oikein/väärin-kategoriassa haetaan vain oikein-vastauksia. Numerokategoriassa haetaan numeroa tai päivämäärää. Järjestyskategoriassa vastauksiin liittyy niiden järjestykseen liittyvä numero (1–10), joka pitää ilmoittaa. Vuosikymmen ja -sata -kategoriassa pitää vähemmän yllättäen tietää kysyttävään asiaan liittyvä ajanjakso. Värikategoriassa kysytään väriä. Lisäksi mukana on avoin kategoria, jossa vastaus on sana, nimi tai jotain muuta sellaista.

Kysymykset ovat hyviä siinä mielessä, että kovinkaan usein kaikki vastausvaihtoehdot eivät paljastu eli ne eivät ole liian helppoja. Melkeinpä useammin on käynyt niin, että kukaan ei saanut kiperästä kysymyksestä edes yhtä oikein. Oikein/väärin-kategorian kysymykset ovat kuitenkin siitä tylsiä, että niistä ei(?) täyttä kymmentä pistettä voi edes tulla jakoon.

Triviapelien kysymyksiin liittyy monesti joitakin epäselvyyksiä siitä, mitä kysymyksellä haetaan. Niin on tässäkin, ja ei siinä mitään, mielenkiintoisia, yksiselitteisiä ja ei liian pitkiä kysymyksiä täytynee hieman suunnitellakin. Yksi väärinasetettu kysymys kuitenkin ehti tulla vastaan, ja se kuului kutakuinkin “Kuinka monta pelaajaa on kentällä… [urheilulajissa]?”. Esimerkiksi jalkapallon tapauksessa vastaus on 11. Ilmeisesti pelin tekijät (tai kääntäjä) pelaavat ilman vastustajajoukkuetta.

Toinen triviapelien haaste on vastaamisen tarkkuus. Aina kysymykset eivät kerro, kuinka tarkkaa vastausta haetaan. Sanatarkan vastauksen vaatiminen on yksiselitteistä, muttei välttämättä silti ongelmatonta. “Minkä maalainen näyttelijä on George Clooney?” “Yhdysvaltalainen!” “Väärin, amerikkalainen.” Toisaalta, jos epätarkempi vastaus hyväksytään, niin riittääkö “karhu” vai pitääkö osata sanoa “ruskeakarhu”? Tai jos pelkkä “Einstein” hyväksytään suhteellisuusteorian esittäjäksi, hyväksytäänkö myös pelkkä “Brontë” Humisevan harjun kirjoittajaksi? Näitä pelaajat voivat päästä ratkomaan keskenään (mutta eivät siis välttämättä juuri Smart10:ssä).

Kysymysten riittävyys eli uudelleenpelattavuus on kolmas triviapeleihin liittyvä pulma. Kaksipuolisia kysymyskortteja on pelissä 100, mutta ennen pitkää samat kysymykset tulevat tässäkin vastaan. Nelinpeleinä tämä tapahtuu odotetusti nopeimmin. Hieman viivästystä kysymyspakan läpikäyntiin saa lyhentämällä peliä esimerkiksi 25 pisteeseen, mikä ei välttämättä ole pelin kaarenkaan kannalta menetys.

Paremmin kysymysten toistumista voi välttää uusilla kysymyksillä. Peliin on tarjolla uusia kysymyssettejä puolikkaan pelin hinnalla, tosin myös setitkin ovat puolikkaita. Peruskysymyksiä sisältävän setin lisäksi löytyy teemoitettuja kysymyksiä esimerkiksi matkailusta tai musiikista. Uusien kysymysten säilyttäminen on sitten ratkaistava erikseen, pelilaitteeseen ne eivät mahdu vanhojen kysymysten seuraksi.

Lähikuva pelilaatikon nurkan pistelaskurista.
Laatikon nurkista löytyvät pistelaskurit ovat vähän epämääräiset ja kovin pienet, mutta ajavat asiansa. Kuva: Mikko Saari

Kelpo matkapeli

Smart10 soveltuu erityisesti matkapeliksi: pelilaite ei vie kovin paljoa tilaa ja se on helppo ojentaa aina seuraavalle pelaajalle, joten pelaaminen onnistuu ilman pöytätasoa. Tästä johtuen myöskään sohva ei ole huono peliympäristö.

Kompaktista pelilaitteesta löytyy reunoilta myös pisteille omat laskurit. Laskurit ovat melko pienet ja välillä ei niin tarkat, mutta paljon paremmat kuin ei mitään. Varavastausnappula olisi ollut kiva tarjota pelin mukana, ettei yhden nappulan kadottaminen jo tuota kysymystä, kuinka korvata hukkunut nappula.

Smart10 on voittanut vuoden aikuistenpeli -palkinnon Ruotsissa 2017 ja Tanskassa 2019 ja on se ihan kelpo peli minustakin. Pelissä ei vuoroaan joudu kovin kauaa odottamaan ja pelaamista syventää vastaamiseen liittyvä riskianalyysi ja oman ja muiden tietämisen puntarointi.

Olisin tosin toivonut myös mielekkään syyn passaamiselle ensimmäisen kysymyksen kohdalla. Järjestyskategoriassa viimeisen vaihtoehdon vastaaminen on myös triviaalia. Kaikkiaan Smart10 on kuitenkin toimiva kokonaisuus, jota on mukava pelata ainakin niin kauan, kuin uusia kysymyksiä riittää.

Smart10-pelin kysymyskortti
Kysymyskortti ulkona laitteesta. Kuva: Mikko Saari

Faktat Smart10:stä

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: Peliko (2017)

Mutkikkuus: Säännöt ovat helpot, niitä ei kauaa tarvitse selittää.

Onnen vaikutus: Kysymykset ovat kaikille yhteiset, mutta pientä etua voi saada, jos sattuu olemaan aloittava pelaaja todella vaikeaan tai todella helppoon kysymykseen.

Vuorovaikutus: Epäsuoraa muiden pelaajien vastausvaihtoehtojen rajoittamista.

Teema: Peli on teematon tietovisa.

Uudelleenpelattavuus: Ahkerammalla pelaamiselle samat kysymykset tulevat vastaan. Lisäkysymyksiä on kuitenkin mahdollista ostaa.

Kieliriippuvuus: Peli on suomeksi.

Pelaajamäärä: 2–4. Joukkueissa pelattuna enemmän.

Pituus: 20–40 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.