Kategoriat
Peliarvostelut

Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords

Pathfinder-roolipelistään ja roolipelien oheismateriaaleista tunnettu Paizo Publishing lähti mukaan lautapelibisnekseen vuonna 2013. Pathfinder Adventure Card Game on roolipelin pohjalta tehty seikkailuelementtejä sisältävä korttipeli. Korttipelillä koskiskellaan laajempaa asiakaskuntaa, mutta kuitenkin se on samalla suunnattu vahvasti varsinaisesta roolipelistä tietäville.

Onnistutaanko roolipelin muuttamisessa korttipeliksi, vai onko se vain keino rahastaa pelaajia lisää?

Pelin idea

Pathfinder Adventure Card Gamen kansiPelissä on tarkoituksena pelata roolipelistä tutuilla hahmoilla seikkailuja läpi, samalla kehittäen hahmoja paremmiksi. Seikkailut koostuvat erilaisista kohtaamisista, paikoista ja hirviöistä. Peli on roolipelin tapaan yhteistyöpeli, jossa pelaajat pelaavat yhdessä peliä vastaan.

Pelattavat hahmot valitaan pelin alussa ja samalla valitaan pelattava kampanja tai skenaario. Skenaarion valmisteluun kuuluvat vastustaja- ja paikkapakkojen valitseminen. Tämän jälkeen nostetaan aloituskortit käteen, korttien määrä määräytyy valitun hahmon mukaan.

Pelaajien vuorot koostuvat useista toiminnoista. Ensimmäisenä Blessing-pakasta nostetaan kortti. Näiden korttien määrän seuraaminen on tärkeää sillä kun pakka loppuu, kyseinen skenaario hävitään. Siunauksilla on kuitenkin suotuisia vaikutuksia, ne saattavat lisätä nopan johonkin heittoon tai vaikkapa mahdollistavat tutkimisen.

Seuraavassa vaiheessa pelaaja voi antaa kortin kädestään toiselle samassa paikassa olevalle hahmolle. Tämän jälkeen hahmot liikkuvat, hahmon merkkiä liikutetaan ja samalla tarkastetaan mahdolliset tapahtumat. Tapahtumat voivat tapahtua nykyisestä paikasta tai uuteen paikkaan siirryttäessä. Kun pelaaja on päättänyt liikkumisvaiheen, hän voi tutkia paikan. Tällöin nostetaan ylin kortti kyseisen paikan pakasta. Korteissa olevat tapahtumat vaihtelevat hyödyllisistä haitallisiin.

Peli kulkee samalla tavalla siihen saakka kunnes Blessings-pakan kortit loppuvat. Pelissä on mukana kerrallaan 30 Blessing-korttia, mikä pakottaa pelin etenemään ja pitää toiminnan tiiviinä. Pelin voi voittaa päihittämällä skenaarion pahiksen.

Taistelua tiedossa

Pelissä olennainen osa on taisteluiden ja erilaisten onnistumisheittojen tekeminen. Ensimmäisenä tarkastetaan mitä noppaa kyseinen hahmo saa heittää. Noppia on viittä erilaista: d4, d6, d8, d10 ja d12. Noppa määräytyy kyseessä olevan hahmon mukaan. Taistelun tai kohtaamisen voittamiseen täytyy saavuttaa tietty kortissa määritelty numeroarvo. Esimerkiksi jos kortin tekstissä kehotetaan tekemään tarkistusheitto Fortitude: 7, on noppien tuloksen ja muiden muuttujien arvon oltava yli 7.

Taistelussa hahmo heittää noppia jotka määräytyvät omien kykyjen, avustavien loitsujen ja muiden muuttujien mukaan. Vastustajia vastaan voi käyttää useampaa erilaista hyökkäystä. Jotkut hyökkäykset kuitenkin tehoavat paremmin kuin toiset, esimerkiksi epäkuolleisiin vastustajiin saattaisi papin Divine-hyökkäykseen tarvita tulokseksi 5 tai enemmän ja jos hahmo käyttääkin miekkaa, voi tarve olla 8 tai enemmän. Joihin vihollisiin tarvitaan maagisia aseita tai muita keinoja. Taisteluissa vahinkona kärsityt pisteet vähentävät sillä kierroksella korttien määrää kädestä, joten suinpäin ei taistoon kannata käydä.

Kaikki kohtaamiset eivät suinkaan ole taisteluita vaan vastassa on myös esteitä kuten vaikkapa ansoja.

Black Fang's Dungeon. Kuva: Paizo Publishing

Toimiva kokonaisuus kauniissa paketissa

Paizo Publishing on onnistunut pelin suunnittelussa. Pelaaminen ei vaadi varsinaisesti tietoa itse roolipelistä. Paizo Publishingin taiteilijat kunnioittavat Pathfinder-roolipeliä ja taide onkin tuttua monista roolipelin kirjoista. Se on värikästä, animetyylistä ja sopivaa tälläiseen peliin. Pelin taide saa täydet pisteet ja sitä katseleekin mielellään.

Säännöt on saatu järkeviksi ja testaamisessa on onnistuttu kohtuullisen hyvin. Peli on melko intuitiivinen, vaikka valintoja onkin useita. Pelin ensimmäinen skenaario antaa kuvan helposta pelistä, mutta jo toisessa skenaariossa vaikeustaso nousee selkeästi.

Pelin suurimpana vedenjakajana toimivat nopat. Pelissä heitetään melko paljon noppia, mutta onnistumisen mahdollisuuksiin voi vaikuttaa, joten ihan pelkäksi nopparalliksi pelaaminen ei mene. Kuitenkin noppia heitellään sen verran, että pahimpien kontrollihirmujen kannattaa ainakin testata peliä ennen sen hankkimista.

Testipelin aikana en havainnut tasapaino-ongelmia. Testipelissäni oli mukana henkilö, joka ei ollut koskaan pelannut Pathfinder-roolipeliä ja huomasimme olevamme jokseenkin samalla tasolla. Tosin eri hahmot tukevat toisiaan, joten roolipelaajilla on valmiiksi parempi käsitys siitä, mitkä hahmot voivat toimia paremmin keskenään.

Black Fang. Kuva: Paizo Publishing

Kenelle peli sopii

Pathfinder Adventure Card Game on hyvä vaihtoehto sellaisille henkilöille, jotka pitävät seikkailukorttipeleistä ja vaihtoehtoisena pelinä hyvä niille, jotka pitävät The Lord of the Rings: The Card Gamesta. Peleissä on paljon samaa, mutta ne ovat riittävän erilaisia: molemmille löytyy paikkansa ja faninsa.

Pelillisesti Pathfinder Adventure Card Game ei tarjoa mullistavaa uutta, mutta täytyy myöntää, että roolipeliin tehtyjen kampanjoiden pelaaminen korttipelissä on mukavaa ja toimivaa. Suosittelen peliä lämpimästi niille, joita seikkailukorttipelien pelaaminen kiinnostaa. Pelin pituus on kohtuullinen, vaikka se onkin hieman pidempi kuin kilpailijalla.

Paizo Publishing on julkaissut peliin jo useita lisäosia ja tulevaisuudessa niitä tullaan näkemään varmasti paljon, jos pelin suosio on ennakko-odotusten tasolla.

Faktat Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords -pelistä

Suunnittelija: , , , ,

Julkaisija: Paizo Publishing  (2013)

Mutkikkuus: Peli on suhteellisen helppo mekaniikoiltaan ja muutaman kierroksen jälkeen peli alkaa sujua ongelmitta.

Onnen vaikutus: Onnea on jonkin verran mukana noppien heittelyn ja korttien nostamisen muodossa.

Vuorovaikutus: Pelaajien on tehtävä yhteistyötä, jotta pelistä selvitään voittajina.

Teema: Perinteistä fantasiaroolipeliä; toimii hienosti sellaisen ystäville.

Uudelleenpelattavuus: Hyvä. Lisäosia julkaistaan joka toinen kuukausi.

Kieliriippuvuus: Säännöt ovat englanniksi ja korteissa on paljon englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–4 (lisäosalla 1–6).

Pituus: 90 minuuttia.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

3 vastausta aiheeseen “Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords”

Peliä enemmän pelanneena täytyy nyt sanoa:
– ensimmäiset pelit eivät antaneet pelistä sitä mahtavaa kuvaa, mikä minulla on nyt siitä. Vasta useamman scenarion pelaamisen jälkeen pelin mahtavuus alkaa avautua. Pelaajien yhteistyö on tärkeää, pahiksen ahdistaminen nurkkaan ajan kuluessa nopeasti. Peli sisältää strategista ajattelua enemmän kuin siitä nopeasti ajattelisi. Varusteisiin tulee himo, scenariot pääsee usein juuri ja juuri viimeisellä ajalla. Hahmojen säilyttämine hengissä tuo aidon stressin pelaamiseen.

Aivan mahtava!

Peli on tosiaan mukavan yksinkertainen pelattava ja peliaika ei ole pitkä. Tuli pelattua läpi kampanjan ensimmäinen osa jonkin aikaa sitten ja onhan se seuraavakin osa hankittava jossakin vaiheessa.

Meillä tosin varmaankin kävi hieman onnea skenaarioiden kanssa, sillä pääsimme ne läpi suhteellisen helposti (yhtä hahmon kuolemaa lukuunottamatta)…toisin kuin Sentinels of the Multiverse pelissä, jossa tuli hakattua päätä seinään kahdella sankarilla pelattaessa.

Runelords on pelisarjan helpoin, joten se sopii hyvin aloittelijoille. Vaikeustaso kasvaa melkoisesti seuraavissa seikkailuissa. Scull and Shackles ja Wrath of the Righteous ovat jo melkoisesti haastavampia, niille jotka pitävät siitä, että yhteistyöpelissä on haastettakin. Itselle Runelord kävi nopeasti tylsäksi, koskapa se oli ihan liian helppo. Siksi siihen on olemassa runsaasti epävirallisia peliä vaikeuttavia varianttisääntöjä.

Uusin peruspaketti Mummys Mask otti vähän takapakkia ja on vaikeudeltaan Runelordssin ja Wrathin välissä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *