Unlock!

Unlock! edustaa EXIT: The Gamen ohella pakohuonepelien aatelia. Siinä missä EXIT nappasi kotimaassaan Saksassa vuoden parhaan pelin Spiel des Jahres -palkinnonUnlock! toi kotiin Ranskan vastaavan As d’Or -pystin. Palkintopelejä siis molemmat ja sarjat ovat venyneet jo useampaan osaan.

Unlock! eroaa EXIT-peleistä muutamalla keskeisellä tavalla. Niinpä mielipiteetkin jakautuvat: toisten mielestä EXIT on paras pakohuonepeli, toisille taas Unlock! edustaa genren huippua. Melko harvassa ovat ne, jotka liputtavat jonkun kolmannen tahon puolesta.

Mutta sulkeudutaanpa Unlock!-pelien maailmaan ja katsotaan, päästäänkö ulos.

Sovellusvetoista pakohuoneilua

Unlock!:n kansiEnsin pitää valita pelattava peli. Euroopassa Unlock! on paketoitu isommaksi boksiksi, josta löytyy kolme skenaariota. Amerikassa skenaarioita myydään irrallaan. Jokainen skenaario koostuu korttipakasta. Lisäksi tarvitaan joku älylaite, sillä Unlock! vaatii avukseen mobiilisovelluksen. Nettiyhteyttä ei tarvita pelin aikana.

Unlockin perusidea on, että kortit on merkitty numeroin ja kirjaimin. Kun peli alkaa, pelaajat löytävät itsensä jostain tilasta. Huoneen kuvaan on merkitty numeroita ja kirjaimia, joiden mukaiset kortit saa kaivella pakasta esiin ja katsoa. Näistä korteista voi aueta uusia kortteja (numerot voivat olla paitsi avoimia, myös hyvin piilotettuja).

Kortteja voi myös yhdistellä. Perusideana on sinisten ja punaisten korttien yhdistäminen. Jos kädessä on sininen avain numerolla 11 ja punainen lukittu ovi numerolla 35, pakasta löytyy todennäköisesti kortti 46, josta löytyy avoimen oven kuva ja käsky heittää pois kortit numero 11 ja 35 (koska 11 + 35 = 46). Jos yhdistelmä ei toimi, numeroa ei joko löydy pakasta ollenkaan tai sitten kortista paljastuu käsky painaa sovelluksen sakkonappia.

Lisäksi on vihreitä koneita, joihin pitää yhdistää jokin esine ja lisäksi päätellä jotenkin esineeseen lisättävä numero, ja keltaisia koodiruutuja, jotka vaativat koodin syöttämistä sovellukseen. Harmaat kortit eivät reagoi muihin kortteihin, mutta niistä löytyy kaikenlaista lisäinformaatiota.

Prosessi tulee selväksi, kun pelaa paketin mukana tulevan noin kymmenen kortin miniskenaarion. Sitten on valmis tositoimiin!

Esimerkkikortteja
Kone, huone ja uloskäynti. Kortit ovat kymmenen kortin tutoriaalista, joten kovin suuresta spoilerista ei ole kyse. Kuva: Space Cowboys

Vaativaa pähkäilyä

Vaikka perusidea onkin yksinkertainen, mikään kovin helppo peli Unlock! ei ole. Osa pähkinöistä on aika työläitä ja vaatii todennäköisesti vinkkien käyttämistä. Sovellus jakelee vinkkejä, mutta samoin kuin EXIT-peleissä, vinkit eivät ole mielestäni kovinkaan hyviä: usein ensimmäinen vinkki ei vielä kerro kovin paljon, ja sitten seuraavaksi tuleekin jo vastaus.

Iso riesa pelissä ovat piilotetut numerot. Jos vanhoja tietokoneseikkailupelejä pelanneilla on ikävä vanhaa kunnon pikselinmetsästys, sitä hupia pääsee muistelemaan Unlockin parissa. Jos ei tykkää piilotettujen numeroiden hakemisesta, sovelluksesta saa kytkettyä automaattiset vinkit päälle. Suosittelen, jos yhtään siltä tuntuu, salanumeroiden etsiminen ei nimittäin ole välttämättä kovinkaan hauskaa.

Osa tehtävistä hyödyntää ääntä, jolloin kortti antaa koodin, jonka näpytteleminen sovellukseen soittaa jonkun ääninäytteen. Muutama muukin nokkela laatikon ulkopuolinen idea pelistä löytyy. En spoilaa, mutta sen verran sanon, että vaikka voi tuntua hyvältä idealta ottaa reissuun mukaan pelkästään pieneen tilaan mahtuva korttipakka eikä muita komponentteja, joissain skenaariossa tämä voi johtaa hankaluuksiin.

Korttien yhdistely on ihan vekkuli mekanismi, mutta ei täysin vailla ongelmia. Osan yhdistelmistä voi hylätä suorilta käsin, jos näkee, että summan luku on suurempi kuin mitä pakasta löytyy. Kortteja plärättäessä saattaa mieleen jäädä, mitä pakasta löytyy ja mitä ei; tarkoitus on, että pakka on satunnaisessa järjestyksessä muistamisen vaikeuttamiseksi, mutta se taas tietää runsasta korttien hakemista. Virheitäkin on mahdollista tehdä.

Avain ja lukko
Avain ja lukittu kaappi – sopisivatkohan nämä yhteen? Jos pakasta löytyy kortti 46, sieltä se selviää. Kuva: Space Cowboys

Toimiva pulmapeli

Unlock! kuitenkin toimii aivan mainiosti. Itse rankkaan sen niukasti kakkoseksi EXIT-pelien jälkeen. Unlockin hyvä puoli on uusintakäyttöä kestävä toteutus: kun peli on pelattu, sen saa takaisin pelikuntoon kun pistää kortit nippuun ja järjestää alakulman numeroiden mukaan järjestykseen (ja useimmissa tapauksissa sitäkään ei tarvitse tehdä, vaan kortit voi vain sekoittaa). Samat pelaajat eivät tietenkään voi pelata samaa skenaariota uudestaan, mutta pelin voi antaa jollekin toiselle pelattavaksi.

Toisaalta EXIT-pelit tarjoavat mielestäni mielenkiintoisempia ja monipuolisempia pulmia. Unlock! pyörii paljon korttien yhdistelemisen ja numeroiden ympärillä. Ensimmäisen paketin skenaarioissa on ainakin vähänlaisesti vaihtelua sisällön suhteen; tyyleissä toki sitten siitäkin edestä. Mutta näkisin, että Unlock! voi kyllä taipua vähän monipuolisempiinkin ideoihin kuin mitä ensimmäinen paketti antaa ymmärtää.

Unlockin paras puoli on ehdottomasti se, että peliä voi testata ilmaiseksi. Asmodeen sivuilta löytyy useampikin skenaario, jotka voi printata itse. Kaveriksi tarvitaan vain sovellus. Nämä ovat vähän pienempiä skenaarioita ja sisällöltään rajallisempia, mutta niistä saa kyllä maistiaista siitä, millainen peli Unlock! on. Doo-Arann Dungeonia en kuitenkaan suosittele ensimaistiaiseksi: se on mielestäni heikoin ja sekavin tähän asti pelaamistani.

Mikä nyt sitten itse kunkin suosikiksi nouseekaan, Unlock! on ehdottomasti testaamisen arvoinen, jos on pakohuoneista ja pulmapeleistä kiinnostunut. Pelin saatavuus on valitettavasti ollut vähän heikkoa Suomessa, mutta jos pelin onnistuu käsiinsä saamaan, sen saa myös aivan varmasti myytyä eteenpäin säädyllisellä hinnalla.

Unlock!-kaavio
Kaksi ensimmäistä pakettia ja demoseikkailut näppärässä kaaviossa. Kuva: Space Cowboys

Faktat Unlockista

Suunnittelijat: , ,

Julkaisijat: Space Cowboys (2017)

Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja peruskuviot oppii opetusskenaarion avulla muutamassa minuutissa. Ilmaisskenaarioissa esiintyy kuitenkin tapa käyttää koneita, jota ei peruspelin säännöissä kerrota. Pelaaminen on kuitenkin enimmäkseen helppoa, mutta vaatii tarkkuutta ja huolellisuutta.

Onnen vaikutus: Tuuria ei ole mukana, joskin välillä tuntuu, että on tuurista kiinni, huomaako piilotettuja numeroita.

Vuorovaikutus: Yhdessä tuumin näitä on ratkottava, muuten jää jumiin varmasti. Useamman ihmisen ajattelua tarvitaan, jotta ongelmat ratkeavat. Liian isossa porukassa osa jää kuitenkin väistämättä toimettomiksi.

Teema: Kovin syvällisiä tarinoita nämä skenaariot eivät kerro, mutta tyylit vaihtelevat ja tuovat erilaista tunnelmaa. Abstraktia ongelmanratkomista peli kuitenkin pohjimmiltaan on.

Uudelleenpelattavuus: Jokaisen skenaarion voi pelata samalla porukalla vain kerran.

Kieliriippuvuus: Korteissa on englanninkielistä tekstiä ja osa ongelmista on kieleen perustuvia. Kovin vaikeita kielipulmat eivät ole, joten siitä ei kenenkään pelin pitäisi jäädä kiinni, jos peruskielitaito löytyy.

Pelaajamäärä: 2–6. Makuasia, mutta minun mielestäni vähemmän on parempi. Isolla porukalla kaikille ei välttämättä riitä tekemistä. The Island of Dr. Goorse -skenaario on paras isommille porukoille, koska siinä pelaajat jaetaan kahteen erilliseen ryhmään heti alussa, mutta sekin on mielestäni korkeintaan neljällä hyvä.

Pituus: 45–75 minuuttia. Tehtävissä on aikaraja, jonka puitteissa pitäisi suoriutua, mutta peliä saa jatkaa, vaikka aika loppuisikin. Ilman kelloakin saa pelata, jos haluaa, mutta hauskempaahan tämä on, jos kello tikittää.

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Unlock!

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:29
Aito keskiarvo:3.66
Tasoitettu keskiarvo:3.45
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 1
  • 3: 12
  • 4: 12
  • 5: 4

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *