Prey Another Day julkaistiin aluksi ilmaisena print & play -versiona Good Little Hunters, jonka saattoi kuka vain ladata julkaisijoiden verkkosivuilta ja tulostaa pelaamista varten. Kun peli sitten julkaistiin kaupallisena versiona, se sai uuden nimen ja ilmaisversio poistui verkosta.
Alun perin kyseessä on siis yksi parivaljakko Brett J. Gilbertin ja Matthew Dunstanin Good Little Games -sarjan peleistä, joita suunnittelijat ovat julkaisseet ilmaiseksi ladattaviksi. Pelisarjan peleissä on pyritty minimoimaan käytettävien korttien ja muiden komponenttien määrä, eli kyseessä ovat niin kutsutut mikropelit.
Minimalistisuuden tavoite näkyy myös Prey Another Dayssa: jokaisella pelaajalla on samat viisi korttia, joiden lisäksi pelissä ei tarvita kuin nippu voittopistemerkkejä. Peli on helposti lähestyttävä ja sen opettaa nopeasti. Sen toimintaperiaate on yksinkertaisuudessaan uudenlainen, vaikka tässä ei olekaan keksitty varsinaisesti mitään kovin uutta. Keskeiseen asemaan nousee muiden pelaajien lukeminen.
Metsäneläimet hippasilla
Peli koostuu useammasta kierroksesta, joiden päätteeksi on jaossa voittopistemerkkejä. Ensimmäisenä vähintään viisi voittopistettä saanut voittaa pelin. Tasapelitilanteessa pelataan kuitenkin niin monta erää, kunnes yhdellä pelaajalla on eniten pisteitä. Kukin kierros koostuu enintään kolmesta jahdista – toisin sanoen, pelaajien valitsemat eläimet yrittävät syödä toisiaan, tulematta itse syödyiksi.
Jahdin aluksi kukin pelaajista valitsee muille näyttämättä yhden viidestä eläimestä, jotka on numeroitu yhdestä viiteen. Numerot nousevat isommasta eläimestä pienimpään. Eläimen numero ilmaisee kahta asiaa: saalistusvuorojärjestystä ja pistemäärää. Isompi eläin kykenee syömään useampia pienempiä eläimiä, mutta pienemmät eläimet tuottavat enemmän kierrospisteitä, jos eivät tule syödyiksi.
Kun kaikki ovat valinneet eläimensä, lähtee isoin eläin, karhu numerolla yksi, saalistamaan. Jos kellään pelaajalla ei ole karhua, tai useammalla kuin yhdellä pelaajalla on karhu, mitään ei tapahdu. Tällöin siirrytään seuraavaksi suurimpaan eläimeen, joka on susi numerolla kaksi. Jos vain yhdellä pelaajalla on saalistava eläin, hän nimeää jonkin itseään pienemmistä eläimistä. Kaikki, joilla on saalistavan pelaajan nimeämä eläin, tulevat syödyiksi, ja ovat loppukierroksen pois pelistä.
Jos jäljellä on vielä useampi kuin yksi pelaaja, jotka eivät ole joko saalistaneet tai tulleet syödyiksi, kutsutaan seuraavaksi suurin eläin saalistamaan. Näin jahtia jatketaan, kunnes kaikki ovat joutuneet paljastamaan korttinsa. Kun jäljellä on vain yksi pelaaja, joka ei ole vielä paljastanut korttiaan, tai olisi pienimmän eläimen, hiiren numerolla viisi, vuoro saalistaa. Tällöin loputkin paljastavat korttinsa.
Kaikki pelaajat, jotka ovat selvinneet seuraavaan jahtiin tulematta syödyiksi, valitsevat uuden eläimen, jolloin edellä kuvatut saalistusvaiheet toistuvat. Samalla kierroksella jo käytetyt eläimet eivät ole enää valittavissa, ja ne ovat näkyvissä kunkin pelaajan edessä. Kierros loppuu, jos kaikki muut paitsi yksi pelaaja ovat tulleet syödyiksi. Kierros loppuu kuitenkin viimeistään kolmannen jahdin jälkeen.
Kierroksen päätteeksi, jos useampi pelaaja on selvinnyt kustakin jahdista, tulematta syödyksi, pelaajat laskevat käyttämiensä eläinkorttien pisteet yhteen. Suurimmalla pistemäärällä pelaaja saa kaksi voittopistemerkkiä, ja kaikki muut, jotka ovat selvinneet kierroksen loppuun, saavat yhden voittopisteen. Pelin kiinnostava elementti on, että isommista eläimistä saa kierroksen päätöstä varten vähemmän pisteitä kuin pienemmistä eläimistä. Voittoa ei siis välttämättä saavuteta turvallisesti isompia eläimiä pelaten. Kiintoisaa toisten pelaajien lukemisesta tekee myös se, että kierroksella valittuja eläimiä ei voi valita uudelleen, ja kuten todettua, nämä aiemmin valitut eläimet ovat kaikkien nähtävissä.
Mukaansatempaava pikkupaketti
Pelin kaupallinen versio herättää pohdintaa sen tarpeellisuudesta. Sitä nimittäin voi pelata millä tahansa korteilla, joista on jaettavissa jokaiselle pelaajalle numerot yhdestä viiteen. Onkin vaikea välttyä ajatukselta, jossa peliä pelattaisiin perheen sijaan aikuisten kesken kapakassa tavallisella korttipakalla ja voittopistemerkit korvattaisiin rahapelimerkeillä. Prey Another Day on kuitenkin tuotettu kivasti neonvärejä ja maalauksellista otetta hyödyntäen. Kortit ovat myös jämäkkää pahvia ja kooltaan tavallista isompia. Vielä jos voittopistemerkit olisi tuotettu muusta kuin pahvista, maksaisin kokonaisuudesta mielelläni vaikka hieman ekstraakin.
Suomennetut säännöt eivät ole kaikilta osin aivan onnistuneet. Jonkin verran jouduin tarkistamaan sääntöjä englanninkielisistä. Toki huomasin myös, että pelin tajuaa parhaiten, kun sitä vain alkaa pelaamaan. Eräällekin pelaajalle, joka ei ollut peliä koskaan nähnytkään, annoin vain kortit käteen ja pyysin valitsemaan niistä yhden. Luotin siihen, että hän oppisi pelin sitä pelatessaan. Pelin jälkeen hän totesi joutuneensa kysymään vain yhden tarkentavan kysymyksen. Liika analysointi sääntöjen suhteen vie metsään. Prey Another Day on hyvin intuitiivinen peli, eikä säännöissä aivan kaikkia yksittäistapauksia ole ollut edes tarpeen käydä läpi.
Jos joku muuten miettii, onko pelikotelon yhdellä sivulla kirjoitusvirhe, kun siinä pelin nimi lukee muodossa Pray Another Day, kyseessä on tekijöiden huumorimielessä tekemä sanaleikki. Tämä näkyy myös käsillä olevassa pohjoismaisessa julkaisussa, jota ei ole tarkoitettu julkaisijoiden korjattavaksi.
Faktat Prey Another Daysta
Suunnittelija: Brett J. Gilbert, Matthew Dunstan
Julkaisija: Edition Spielwiese (2023)
Mutkikkuus: Prey Another Day on hyvin suoraviivainen ja intuitiivinen. Peli käytännössä opettaa itsensä pelaajalle, kun vain joku pelaajista osaa säännöt entuudestaan.
Onnen vaikutus: Peliä on mahdollista pelata hyvin tuurivetoisesti, esimerkiksi pienten lasten kanssa, mutta se ei ole pidemmän päälle aikuisesta pelaajasta kovin kiinnostavaa. Jokainen valinta vaikuttaa pelin kulkuun. Kysymys onkin siitä, kuinka taktisesti toinen pelaaja on valintaansa ajatellut. Onnella on joissakin tapauksissa ja pelaajista riippuen hyvinkin paljon vaikutusta. Väittäisin kuitenkin, että joku mentalisti voisi pitkällekin lukea toisia pelaajia varmistuakseen heidän valinnoistaan.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus on tämän pelin lähtökohta. Jokaisella valinnalla on vaikutusta toisiin pelaajiin.
Teema: Teema voisi periaatteessa olla melkein mikä tahansa, mutta toimii näinkin.
Uudelleenpelattavuus: Prey Another Day toimii parhaiten satunnaiseen pelailuun ja vaihtelevien pelaajakokoonpanojen kesken. Samalla istumalta tulee kuitenkin helposti tarve pelata vielä yksi tai kaksi pelikertaa lisää.
Saavutettavuus: Kuvan lisäksi korteissa on numerot selkeästi esillä. Korteissa ei ole tekstiä. Peliin voi helposti ottaa alle kouluikäisiäkin mukaan. Pelissä voi nimittäin menestyä tuurillakin, vaikkei osaisi taktikoida sen suhteen, miten pelaajien kulloinkin kannattaisi toimia.
Pelaajamäärä: 2–5. Peli toimii parhaiten 4–5 pelaajalla.
Pituus: 15–20 minuuttia. Ilmoitettu peliaika pitää hyvin paikkansa.