Kategoriat
Peliarvostelut

Restart

Pelaa laattasi pöydälle mahdollisimman tehokkaasti ja vältä suuret pisteet tai pelaa kaikki laattasi pois ja voita peli välittömästi!

Restart on kevyttä laattojenasettelua koko perheelle tai rentoon illanviettoon. Pelin säännöt oppii nopeasti ja erikoislaattojen vaikutuksen pelin kulkuun sisäistää muutamassa kierroksessa. Kovin syvällistä aivopähkinää pelistä ei löydy, mutta nimensä mukaisesti peli houkuttelee aloittamaan uuden erän heti edellisen päätyttyä.

Restart julkaistiin Koreassa vuonna 2014 nimellä Sixteen.

Restartin kannessa on saksilaatta, josta menee nuoli kohti laattariviä. Kannessa on nimen alla teksti "Push Higher or Restart", ja nurkassa "Super Quality Tiles".

Yksinkertaiset säännöt

Pelin tavoite on yksinkertainen: pelaaja joka on kerännyt vähiten pisteitä pelin päättyessä voittaa. Ellei sitten joku pelaajista pääse kaikista laatoistaan eroon yksittäisellä kierroksella, jolloin peli päättyy heti ja laatoistaan eroon päässyt pelaaja voittaa koko pelin – riippumatta aiemmin kerätyistä pisteistä.

Aluksi laatat sekoitetaan ja jaetaan tasaisesti pelaajille. Sen jälkeen laattoja asetetaan pöydälle viiden eri värin jonoihin numerojärjestyksessä. Laattoja saa asettaa joka vuorolla yhden tai useamman, kunhan kaikki laatat ovat samaa väriä ja keskenään peräkkäisiä numeroita.

Mukana on myös erikoislaattoja, jotka tuovat peliin lisämaustetta. Väreissä on laatat 1–15 ja lisäksi kaksi 16-laattaa. Toinen 16 nollaa jonon, jolloin sen voi aloittaa uudelleen. Toinen on lopetus, joka sulkee jonon lopullisesti – ainakin toistaiseksi. Saksi- ja roskakorilaatoilla voi sen sijaan poistaa jo aiemmin pelattuja laattoja. Sakset leikkaavat viimeisenä pelatun laatan pois, roskakori nollaa koko rivin.

Kierros päättyy, kun kukaan pelaajista ei enää pysty jatkamaan jonoja. Kierroksen päättyessä jokainen pelaamatta jäänyt numerolaatta antaa arvonsa (1–16) verran pisteitä, saksi- tai roskakorilaatta 20 pistettä.

Sujuvaa pelaamista

Pelaaminen on niin yksinkertaista kuin sääntöjen perusteella voisi kuvitella. Laattoja asetellaan riveihin hyvään tahtiin eikä suurempia mietintätaukoja tarvita. Eniten aikaa vievät toimenpiteet ovat laattojen sekoitus ja pisteiden lasku kierrosten päätyttyä.

Laattatuuri määrittää minkälaisia siirtoja pääset ylipäätään tekemään ja edellisten pelaajien siirrot määrittävät usein jäljelle jäävistä siirroista oikean. Kovin suuria pidempiä strategioita pelissä ei siis pysty rakentamaan, vaan peli pyörii paljolti muiden tekemiin siirtoihin reagoidessa. Omalla vuorollaan pelaajalla on enimmillään kourallinen erilaisia pelivaihtoehtoja. Pelitilanne supistaa vaihtoehdot usein käytännössä muutamaan, joten päätös on nopea tehdä ja vuorot pysyvät lyhyinä ja peli rullaa eteenpäin sujuvasti.

Erikoislaatat antavat jonkin verran lisämaustetta ja taktikoinnin mahdollisuutta peliin. Ne luovat peliin käänteitä ja “Siitäs sait!” -hetkiä, kun joku pelaajista pelaa pinoon pitkän ketjusi estävän laatan tai sulkee pinon kokonaan ennen aikojaan. Sopivilla siirroilla voi aiheuttaa vastapelaajille suuriakin pistesaldoja.

Pelin jännitys pelissä syntyy muiden pelaajien ajatuksia miettiessä. Uskallanko odottaa vielä hetken vihreiden laattojen pelaamista vai onko joku sulkemassa pian vihreän? Entä kenellä on keltaisen värin Restart-laatta ja ehditäänkö se pelaamaan ennen keltaisen sulkeutumista?

Mahdollisuus jonkin pelaajan välittömään voittoon tuo peliin pientä lisämaustetta ja toisaalta estää pelaajia pelaamasta liian huolimattomasti ja hidastellen peliä eteenpäin.

Miellyttävä kokonaisuus

Restartin laattojen käsituntuma on miellyttävä, joten niihin on helppo ihastua. Myös niiden grafiikka on toimivaa: värisokeat on otettu huomioon lisäämällä jokaiselle värille oma symboli. Ainoa kritiikki tuotannon suhteen on pelin laatikko, joka voisi kooltaan olla puolet nykyisestä. 

Peli toimii myös laatikon suositusta nuoremmilla pelaajilla, kunhan numerot on hallussa ja muutaman erikoislaatan merkitykset pysyvät mielessä. Jos pienemmillä osallistujilla on vaikeuksia keskittyä kokonaiseen peliin, ongelman voi kiertää helposti pelaamalla vain yhden tai kaksi kierrosta ilman, että pelin kaari kärsii valtavasti.

Kolmin- ja nelinpelit toimii yhtä hyvin, kahdella pelaajalla tuurin määrä on muita pelaajamääriä suurempi kun laatoista poistetaan noin neljännesosa. Välitön voitto sattuu silloin tällöin, muutoin pelit kestävät joitakin kierroksia.

Restart on toimiva paketti perheille tai nuorten ja aikuisten kevyempään pelaamiseen. Komponenttiensa puolesta peli sopii myös monessa paikassa pelattavaksi, kunhan riittävän tasainen alusta ja tapa piilottaa laatat löytyy. Helppojen sääntöjen ansiosta pelaamaan pääsee nopeasti. Myös erät etenevät rivakasti eteenpäin ja peli kutsuu aloittamaan uudelleen ja uudelleen.

Pieni kotisääntövinkki päätoimittajalta: Kolminpelissä pelin alussa pitää ottaa yksi laatta syrjään, mutta se ei saa olla ykkönen. Tämä mutkistaa muuten suoraviivaista laattojen sekoittamista ja jakamista tarpeettoman paljon. Yhden laatan voi vain jättää sivuun; jos se on ykkönen, huomaatte kyllä. Jos punainen ykkönen on sivussa, jaon aloittaa oranssin ykkösen pelannut.

Faktat Restartista

Suunnittelija:

Julkaisija: Lautapelit.fi (2025)

Mutkikkuus: Pelin säännöt on yksinkertaiset ja peliä voi pelata kaikkien kanssa, jotka osaavat numerot.

Onnen vaikutus: Peli perustuu vahvasti tuuriin.

Vuorovaikutus: Peli on vahvasti vuorovaikutteinen ja sisältää “Siitäs sait!” -hetkiä.

Teema: Peli on täysin abstrakti.

Uudelleenpelattavuus: Peli toistuu aika lailla samanlaisena joka kierroksella ja pelikerralla.

Saavutettavuus: Pohjoismaisessa versiossa säännöt löytyvät pohjoismaisilla kielillä sekä englanniksi. Pelaaminen ei vaadi lukutaitoa. Eri värit on erotettu symboleilla värisokeita varten.

Pelaajamäärä: 2–4, kaksinpelissä tuurin osuus kasvaa.

Kesto: Noin 20–30 minuuttia (yksi kierros kestää alle 5–10 minuuttia, peli kestää noin 3–5 kierrosta).

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *