Kategoriat
Peliarvostelut

Suomen aarre

Afrikan tähden uusin sovitus vie seikkailun kotimaan kamaralle. Suomen aarteessa pelaajat etsivät tuttuun tapaan aarretta, mutta nyt aarre voi löytyä vaikka Tampereelta.

Suomen aarteessa pelaajien tavoitteena on löytää kartalta oma kallisarvoisin paikkansa Suomessa ja palata sen jälkeen kertomaan löydöstään kotiin eli lähtöruutuun.

Pelin idea pohjautuu Kari Mannerlan suunnittelemaan Afrikan tähteen. Suomen aarretta voi kuitenkin pelata täysin itsenäisesti ilman aiempaa kokemusta Afrikan tähdestä.

Seikkailua Suomessa

Suomen aarteessa pelilautana toimii Suomen kartta. Pelissä liikutaan noppaa heittämällä. Valtaosa ruuduista on pienistä mustia ruutuja, joista ei tapahdu mitään. Laudalla on myös isoja punaisia ruutuja 30 kappaletta sekä kolme pientä sinisellä ympäröityä ruutua.

Peliä aloitettaessa pelaajat valitsevat yhden punaisen ruudun aloitusruuduksi ja muihin ruutuihin arvotaan aarrekiekko. Aarrekiekot ovat kuvapuoli alaspäin, kunnes joku pelaaja kääntää aarrekiekon esille. Aarrekiekkoja voi kääntää rahalla tai onnistuneella nopanheitolla (4, 5, 6). Yhdestä aarrekiekosta löytyy Suomen aarre. Muista aarrekiekoista voi löytyä metsänantimia, retkeilyvarusteita, itikoita tai tyhjää. Itikka vie pelaajan rahat.

Pelin voittaa se, joka vie Suomen aarteen lähtöruutuun. Muilla pelaajilla on kuitenkin vielä mahdollisuus kisata voitosta. Jos joku toinen pelaaja löytää Suomen aarteen löytymisen jälkeen repun ja ehtii ensin lähtöruutuun, voittaa hän pelin.

Vertailu Afrikan tähteen

Tämä varmasti jakaa mielipiteitä. Peli on monelta mekaniikaltaan ja pelin idealtaan niin samankaltainen kuin Afrikan tähti, että pelaaja mikäli on pelannut Afrikan tähteä tunnistaa eittämättä kohtia, joissa täysin sama asia on esitetty vain eri kuvalla tai nimellä. Osa voi kokea, että Suomen aarre on vain uusi Afrikan tähti, jonka teemaksi on siirretty Suomen luonto. Osa puolestaan tunnistaa pelin omaksi versioinniksi samaan peliperheeseen.

Suomen aarre tuntuu erottuvan alkuperäisestä Afrikan tähdestä enemmän oman pelin suuntaan kuin aiemmin julkaistu Inkan aarre.  Kuvaan tarkemmin eroja sekä yhtäläisyyksiä Suomen aarteessa verrattuna Afrikan tähteen alla.

Sääntöjä on selkeytetty, ja ne sisältävät kuvat aarrekiekkojen symboleista. Pelaajien on nyt helpompi tarkistaa, mitä mikäkin aarrekiekko tekee.

Afrikan tähdessä on kaksi kiinteää aloituspaikkaa, joista pelaajat voivat valita mieleisensä. Suomen aarteessa pelaajat valitsevat yhdessä yhden punaisen ruudun aloitusruuduksi. Ruutuun asetetaan lähtökiekko merkiksi siitä, että se toimii sekä lähtönä että maalina. Lähtöruutu voi olla mikä tahansa punainen ruutu kartalta paitsi luonnonmaisemat reittien pääteruutu. 

Luonnonmaisemat (Saaristo, Pallas, Karhunkierros ja Saimaa) korvaavat Afrikan tähden kilpailun siitä, kuka ehtii ensimmäisenä Cape Towniin. Ensimmäisenä kuhunkin luonnonmaisemaan perille ehtinyt saa 200 rahaa pankista. Afrikan tähdessä Cape Towniin ensin ehtinyt saa 500 rahaa. 

Fillari on täysin uusi mekaniikka. Kaksi aarrekiekkoa 30:stä on fillareita. Kun pelaaja löytää fillarin, hänen on hypättävä heti sen selkään ja hän saa siirtyä ilmaiseksi mihin tahansa ruutuun pelilaudalla. Uutta aarrekiekkoa ei kuitenkaan saa kääntää samalla vuorolla, jolla fillaria käytetään. Pelaaja voi myös päättää olla käyttämättä fillaria, mutta tällöin mahdollisuuden menettää eikä sitä voi käyttää myöhemmin.

Pelilauta koostuu neljästä isosta palapelinpalasta. Palat ovat paksua ja laadukkaan oloista erittäin jäykkää kartonkia. Pelilauta asettuu kauniisti tasaiseksi alustaksi pöytään.  Tämä on selkeä parannus verrattuna Afrikan tähden joustavaan pelilautaan, joka ei aina asetu tasaisesti pöydälle.

Noppa ja pelinappulat ovat puisia ja vaikuttavat selkeästi laadukkaammilta kuin Afrikan tähden muoviset pelinappulat sekä muovinen noppa.

Pelilaatikko on tukevaa kartonkia, samantyyppinen kuin monissa muissa lautapeleissä. Afrikan tähden taipuisasta kartongista tehtyyn pahvilaatikkoon verrattuna tämä on hyvä parannus. Pelilaatikossa on melko paljon tyhjää tilaa, joka on täytetty ohuehkosta kartongista tehdyllä insertillä.

Aarrekiekot ovat Afrikan tähden tapaan ohutta kartonkia ja setelit yksipuolista ohutta paperia. Seteleihin on lisätty kuvat Afrikan tähdestä poiketen. Monissa asioissa vain nimi sekä visuaalinen esitystapa on muutettu verrattuna Afrikan tähteen. Reppu on korvannut hevosenkengän ja junareitit lentoreitit. Itikka on pelin pahis rosvon sijaan. Mustikka, kantarelli ja lakka korvaavat Afrikan tähdessä käytetyt jalokivet. Saunaruudut korvaavat St. Helenan ja Saharan autiomaan sinisellä ympäröidyt ruudut, joihin pelaaja joutuu pysähtymään.

Aloituspaikka vaikuttaa

Pelin säännöt ovat hyvin selkeät ja mitään muita kysymyksiä ei noussut esiin testausvaiheessa kuin: voiko samaan ruutuun mennä? Tähän ei säännöissä otettu kantaa, joten päädyimme siihen, että se on sallittua. Tämä kysymys heräsi erityisesti silloin, kun peliä kokeiltiin eri aloituspaikoista käsin.

Lähtökiekon sijoittelusta käytiin keskustelua, ja lopulta lähtöpaikkoina testattiin useita eri vaihtoehtoja. Kun lähtökiekko sijoitettiin Turkuun, pelaajille avautui runsaasti valinnanvaraa sen suhteen, mihin kukin halusi suunnata. Sen sijaan kun lähtökiekko sijoitettiin Utsjoelle, kaikkien pelaajien oli pakko edetä samaan suuntaan useamman vuoron ajan.

Tällöin samaan pieneen mustaan ruutuun päätyi jopa neljä pelaajaa kerralla. Afrikan tähdessä parin sadan pelin kokemuksella samaan ruutuun päätyminen on hyvin harvinaista. 

Kenelle peli sopii? 

Suomen aarre tuntuu tarjoilevan melko yhtäläiset mahdollisuudet kaikille, riippumatta ikä- tai kokemustasosta. Pelissä on mahdollista tehdä valintoja. Haluaako käyttää rahaa, mikäli sitä on kääntääkseen aarrekiekon tai liikkuakseen vaikkapa nopeammin junareittiä pitkin. Pelaaja voi myös valita kokeilla onneaan nopalla heittämällä, jos ei halua tai pysty maksamaan aarrekiekon kääntämisestä.

Peliä on mahdollista pelata huonosti lähinnä, jos pelaaja suuntaa etsimään aarteita alueelle, jossa ei ole enää aarrekiekkoja jäljellä, tai mikäli pelaaja viivyttelee paluunsa kanssa kohti maalina toimivaa lähtöruutua, löydettyään Suomen Aarteen. 

Teemassa on haluttu selkeästi kunnioittaa suomalaista kulttuuria sekä kaikenlaisista eri taustoista tulevia pelaajia. Huomionarvoista, että pelilaudassa olevat ihmishahmot ovat pieniä ja yksityiskohdiltaan pelkistettyjä. Inarin lähellä seikkaileva hahmo on pelkkä siluetti.

Hahmoista ei pomppaa esiin olettama tietystä etnisyydestä kuten Afrikan tähdessä. Pelissä käytettävissä termeissä ei esiinny ollenkaan alkuperäisen Afrikan tähden tapaan kolonialistia ilmauksia. Peli on selkeästi paljon alkuperäistä Afrikan tähteä inklusiivisemmaksi suunniteltu. Julkaisijan mukaan peliä ei kuitenkaan ole versioitu uudestaan Afrikan tähden kolonialistisuudesta saadun kritiikin vuoksi.

Pelillä on paikkansa selkeästi lapsiperheiden kokoelmissa sekä myös nostalgiaa Afrikan tähden pelailusta kaipaavien kokoelmissa. Pelillä tuntuu olevan paikkansa myös osan vanhemman väestön luona, joka kokee, että uudet pelit ovat liian monimutkaisia opetella. Tähän peliin pääsee hyvin mukaan!

Suomen aarre toimii myös lautapeliharrastusta vasta aloittavallekin tai kevyistä peleistä pitävälle. Mikäli kaipaa peliltä mahdollisuutta taktikoida sekä taidon merkitystä pelaamiseen, Suomen aarre ei ole tällaiseen pelailuun soveltuva: tuurilla on isoin rooli pelaamisessa. 

Pelin etuna on se, että peli tuntuu aidosti toimivan yhtä hyvin niin kahdella kuin kuudellakin pelaajalla yhtä hyvin. Tämä on monen pelin kohdalla harvinaista, helposti moni peli ei toimi käytännössä niin hyvin jos ollenkaan ilmoitetulla minimi- tai maksimipelaajamäärällä, tai sitten peli venähtää todella pitkäksi.

Suomen aarretta pelatessa tuntuu, että pelaajamäärästä riippumatta kesto pelissä pysyy suunnilleen samana, ja on yhtä jännittävää etsiä Suomen aarretta, oli sitten liikkeellä kaksin tai vaikka viisikolla! Peli on nopea kasata ja pelata.

Suomen aarteen saa omakseen myös melko edullisesti verrattuna moniin muihin lautapeleihin, ja myös tätä voi pohtia pelin soveltuvuutta harkittaessa. Suomen aarre ei korvaa Afrikan tähteä kaikille, mutta tarjoaa vaihtoehdon niille, joille alkuperäinen tuntuu ajastaan jääneeltä. 

Faktat Suomen aarteesta

Suunnittelija: (peli suunniteltu yhdessä Mannerlan perikunnan kanssa)

Julkaisija: Peliko (2025)

Mutkikkuus: Erittäin yksinkertainen pelata ja oppia säännöiltään. Sopii hyvin myös nuorille pelaajille. 

Onnen vaikutus: Tuurilla on iso rooli pelissä. Suomen aarre voi löytyä mistä vain punaisesta ruudusta lähtöruudun jälkeen. 

Vuorovaikutus: Kilpajuoksua muiden pelaajien kanssa siitä kuka ehtii ensin tiettyyn ruutuun. Toinen pelaaja saattaa ehtiä ensin ruutuun, jonka suuntaan olitte molemmat menossa, ja napata nenäsi edestä aarteen! Tai sitten tyhjän laatan. Pelin mekaniikat eivät tarjoile mahdollisuuksia juurikaan ilkeillä toisille eikä myöskään auttaa toista pelaajaa. 

Teema: Suomen luonto on tuotu peliin monipuolisesti. Pelistä löytyy eläimiä, marjoja ja nähtävyyksiä. 

Uudelleenpelattavuus: Kestää hyvin uudelleen pelaamista, aarrekiekot sekoitetaan joka peliin ja on epätodennäköistä, että toista samankaltaista pelikokemusta tulee. Myös lähtöruudun paikkaa voi vaihdella kartalla melko vapaasti. Pelaajamäärän vaihtelu tuo myös vaihtelua pelikokemukseen. 

Kieliriippuvuus: Sääntöjä lukuun ottamatta ei vaadi lukutaitoa. Säännöt tulevat mukana suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Pelaajamäärä: 2–6.

Pituus: 30 min pelilaatikon mukaan, peliä testaillessa pelikokemukset vaihtelivat 10–40 minuutin välillä sisältäen sääntöjen läpikäymisen, riippuen siitä mistäpäin pelilautaa Suomen aarre löytyi. 

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *