Sakkara

Sakkara on kaupunki Egyptissä, jossa sijaitsee varhaisimmat porraspyramidit jotka ovat kuuluisien pyramidien esi-isiä. Tässä pelissä pelaajat rakentavat kolmikerroksisen porraspyramidin. Pelaajat käyttävät apunaan työläisiä hankkimaan tarvittavia materiaaleja. Koska kumpikin käyttää samoja materiaaleja, saattaa niistä tulla pulaa.

Kahdelle yli 10-vuotiaalle rakennusmestarille.
Manfred Grabmeier, © KOSMOS, 2007
Steve McKeoghin käännöksestä suomentanut jupuna (at) gmail (piste) com.

Tavoite

Pelaaja, joka ensiksi saa pyramidinsa valmiiksi voittaa pelin.

Sisältö

  • 1 pelilauta
  • 75 hieroglyfilaattaa
  • 4 työläistä
  • 2 laattatelinettä

Valmistelut

  • Pelaajat asettuvat vastakkain ja pelilauta asetetaan heidän väliin siten että loitsut ovat pelaajia kohti.
  • Hieroglyfilaatat sekoitetaan ja asetetaan pelilaudalle kuvapuoli ylöspäin satunnaiseen järjestykseen.
  • Aluksi jokaiselle paikalle laitetaan yksi laatta. Loput laatat asetetaan satunnaisesti siten että missään pinossa ei ole yli kahta laattaa.
  • Vaikka laatat voivat olla missä järjestyksessä tahansa vähintään kahden laivan pitää olla näkyvissä.
  • Pelaajat ottavat 2 työläistään ja laattatelineen.
  • Vanhempi pelaaja aloittaa.

Jatkovalmistelut

  • Aloittaja laittaa työläisen jollekin laatalle ja ottaa päällimmäisen laatan ja asettaa sen telineeseensä.
  • Toinen pelaaja asettaa samoin työläisensä ja ottaa laatan.
  • Aloittaja asettaa toisen työläisensä ja ottaa päällimmäisen laatan.
  • Lopuksi toinen pelaaja asettaa viimeisen työläisensä ja ottaa laatan.
  • Kun kumpikin pelaaja on asettanut työläisensä ja laittanut kaksi laattaa telineeseensä varsinainen peli alkaa.

Pelin vaiheet

  • Rakennettavat pyramidit tehdään kolmeen portaaseen. Ensimmäinen koostuu yhdeksästä sinisestä laatasta, toinen neljästä sinisestä ja lopuksi yksi kultainen kolmanteen. Tarvittavat laatat on merkitty lautaan pelaajan oikealle puolelle. Pelaajat käyttävät työläisiään kerätäkseen tarvittavia laattoja.
  • Tiettyjä vihreätaustaisia laattoja tarvitaan ennen kuin rakentaminen voidaan aloittaa: Laiva sekä yhdestä kolmeen viljaa.
  • Harmaat laatat sekä siniset portaikot ovat erikoislaattoja (pieni sulka merkkinä), joita voidaan käyttää tiettyihin toimintoihin. Katso kohta erikoislaatat.
  • Yhdistelemällä tiettyjä laattoja voit loihtia loitsuja jotka auttavat sinua saamaan lisää laattoja tai vaikeuttaa vastustajan rakentamista. Jokainen loitsu tarvitsee kolme tiettyä laattaa. Laatat ovat kuvattuina pelilautaan pelaajan eteen ja ne selitetään tarkemmin myöhemmin.

Pelivuoro

Työläisen liikuttaminen

  • Vuorollaan pelaajan täytyy siirtää yhtä työläistään askeleen pysty- tai vaakasuunnassa. Jos kohdassa, johon työläinen päätyy, on laatta, pelaaja ottaa sen ja laittaa telineeseensä.
  • Työläinen ei voi siirtyä kohtaan jossa on jo toinen työläinen.
  • Työläinen voi siirtyä laattapinon päälle vain, jos pino johon siirrytään, on korkeintaan kaksi laattaa korkeammalla kuin lähtöpaikka. Alaspäin työläinen voi siirtyä niin paljon kuin haluaa.

Esimerkissä valkoinen ei voi siirtyä oikealle koska pino on 3 laattaa korkeampi kuin lähtöpino.

Laattojen käyttäminen

  • Vuorollaan, ennen ja jälkeen liikuttamisen, pelaaja voi käyttää niin montaa laattaa kuin hän haluaa.
  • Pyramidin rakennuslaattojen lisäksi pelaaja voi käyttää haluamansa määrän erikoislaattoja tai loitsuja.
  • Laattoja voidaan käyttää samalla vuorolla kuin ne on saatu.
  • Telineessä ei saa olla vuoron päättyessä yli kymmentä laattaa. Pelaaja valitsee itse mitkä hän poistaa jos laattoja on yli 10.

Pyramidin rakentaminen

  • Pelaajat käyttävät työläisiään kerätäkseen hieroglyfilaattoja joilla pyramidia rakennetaan.
  • Rakentaakseen pyramidin ensimmäistä kerrosta pelaajan pitää ensin asettaa eteensä yksi laiva ja yksi vilja (vihreä tausta).
  • Sitten pelaaja voi aloittaa (myös samalla vuorolla) pyramidin 1. portaan rakentamisen. 1. porras koostuu 9 sinisestä laatasta.
  • Toiseen portaaseen tarvitaan toinen vilja sekä neljä punaista laattaa kts. kuva.
  • Kolmanteen portaaseen tarvitaan kolmas vilja ennen kuin pyramidin huipulle voidaan asettaa apeksi.

Muut rakennussäännöt:

  • Pyramidin porras pitää olla valmis ennen kuin seuraavan rakentaminen voidaan aloittaa, joten vuorolla voi rakentaa vain yhden portaan.
  • Samoin seuraava vilja voidaan asettaa vasta kun porras on valmis.
  • Pelaajalla täytyy käyttää yksi ”auttava käsi”-laatta jokaista sinistä neliötä kohti.
  • Apeksin asettamiseen tarvitaan kaksi ”auttava käsi”-laattaa.
  • Jos pelaajan laiva tai viljat tuhoutuvat loitsun takia ei rakentamista voi jatkaa ennen kuin ne on korvattu uusilla.

Käytettyjen laattojen palauttaminen

  • Käytetyt erikoislaatat sekä loitsuissa käytetyt laatat laitetaan pinoon pelilaudalle.
  • Laatat pidetään siinä järjestyksessä kuin ne on käytetty. Ensimmäisenä käytetty laatta laitetaan alimmaksi.
  • Pelaaja saa päättää missä järjestyksessä loitsun laatat asetetaan pinoon.
  • Toinen pelaaja asettaa pinon lopuksi pelilaudalle.

Pinon asettaminen pelilaudalle:

  1. Pelaaja ei voi asettaa pinoa pysty- tai vaakasuorassa oman työläisensä viereen.
  2. Paikan pitää olla tyhjä. Jos tyhjiä paikkoja ei ole laitetaan pino kohtaan jossa on vähiten laattoja, jos tällaisia on monta pelaaja päättää mihin pino laitetaan.
  3. Pinossa ei voi olla yli yhdeksää laattaa. Jos laattoja on enemmän asetetaan ylimääräiset omaan pinoonsa.
  4. Jos laattoja on 6 tai yli pelaaja saa jakaa pinon osiin, siten että jokaisessa pinossa on vähintään 3 laattaa.

Esimerkki (katso kohdat erikoislaatat ja loitsut):

Pelaaja siirtää työläisensä pinon viereen, koska pino on yli 3 korkeampi kuin lähtöpaikka hän käyttää portaikkoa. Liikkumisen jälkeen hän loihtii tulimyrsky-loitsun käyttäen apexia, ristiä ja palmikkoa. Täten hän saa kuusi lisälaattaa. Näistä hän käyttää kaksoisviivan, ympyrän sekä kuun telineestään loihtiakseen haaksirikko-loitsun ja tuhoaa vastustajan laivan. Sitten pelaaja laittaa portaikon pois pelilaudan viereen. Sitten hän asettaa apeksin, ristin sekä palmikon sen päälle ja lopuksi kuun, kaksoisviivan sekä ympyrän niiden päälle. Toinen pelaaja laittaa kahdeksan laatan pinon tyhjälle kohdalle. Ei kuitenkaan oman työläisensä viereen.

Pelin päättyminen

Pelaaja joka ensiksi saa pyramidinsa valmiiksi voittaa pelin.

Erikoislaatat

Portaat: Ensimmäiseen pyramidin portaaseen tarvitaan kaksi. Portaiden avulla työläinen voi kiivetä kuinka korkean pinon päälle tahansa.

Auttava käsi: Näitä tarvitaan ensimmäiseen ja kolmanteen portaaseen. Jokaista sinistä kulmakiveä kohti ensimmäisessä portaassa tarvitaan yksi. Apexin laittamiseen tarvitaan kaksi.

Käärme: Varasta laatta vastustajalta. Vastustajan pitää näyttää laattansa ja pelaaja saa valita minkä ottaa.

Hevonen: Työläisen liikuttamisen jälkeen hevosen avulla pelaaja voi siirtää työläistään samaan suuntaan yhden tai kaksi askelta. Ota jokaisesta pinosta jonka ohi kuljet päällimmäinen laatta. Näin pelaaja voi saada kolme laattaa.

Lintu: Ennen liikuttamista tai sen jälkeen ota toinen työläinen ja sierra se vapaavalintaiseen kohtaan ja ota päällimmäinen laatta. Näin pelaaja saa kaksi laatta

Härkä: Voit työntää yhden tai useamman laatan työläisen edestä seuraavaan paikkaan. Laattoja ei voi työntää ylöspäin. Esimerkissä valkoinen voi työntää yhdestä neljään laattaa.

Loitsut

Tulimyrsky: Ota jokainen laatta joka on työläisesi kanssa pysty- tai vaakasuunnassa samalla linjalla. Jos laatan päällä on työläinen laattaa ei voi ottaa.

Pyörremyrsky: Ota jokainen ylin laatta joka on työläisesi ympärillä. Jos laatan päällä on työläinen, laattaa ei voi ottaa.

Kuivuus: Poista vastustajaltasi yksi vilja. Vilja palautetaan loitsussa käytettyjen (ja muiden vuorolla käytettyjen) laattojen kanssa. Vilja pitää laittaa pinon päällimmäiseksi, paitsi jos samalla tuhotaan laiva tulee se päällimmäiseksi ja vilja seuraavaksi.

Haaksirikko: Poista laiva vastustajaltasi. Laatat palautetaan loitsussa käytettyjen (ja muiden vuorolla käytettyjen) laattojen kanssa. Laiva laitetaan pinoon päällimmäiseksi.

Osta Löydä lautapelit -kirja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.