Antike

Antike on taas yksi peli, joka sijoittuu antiikin Välimeren ympäristöön — laudan puolesta riippuen aivan Välimeren ympärille tai enemmän Arabian niemimaalle. Pelaajat ottavat komentoonsa tutut kansat ja yrittävät johtaa ne menestykseen. Varsinainen sivilisaatiopeli Antike ei ole, siitä puuttuu monia tekijöitä, joita toiveikkaat pelaajat Civilizationin perillisiltä odottavat. Antiken ytimessä on logistiikka ja tehokkuus.

Pelin idea

Antiken kansiAntiken perusidea on vuoromekanismi rondel. Rondel on ympyrä, jossa on kahdeksan eri toimintoa, resurssien tuotantoa ja käyttöä ja joukkojen liikuttamista. Pelaajat liikkuvat ympäri rondelia omalla merkillään, jokaisella vuorolla saa edetä yhdestä kolmeen askelta ja enemmän, jos on valmis maksamaan.

Yksittäiset toiminnot ovat hyvin lyhyitä ja varsinkin pelin alussa vuorot kiitävät eteenpäin. Pidemmiksi vuorot venyvät oikeastaan vain silloin, kun pelaajat liikuttavat suuria armeijoitaan ja suunnittelevat isoja hyökkäyksiä. Rondel rajoittaa valintoja sopivasti.

Sivilisaatiot kehittyvät eri osa-alueilla, pääasiassa taisteluun liittyen mutta myös tuotantoa voi tehostaa. Pelin tavoitteena on kerätä voittopisteitä eri osa-alueilla, kehittämällä, laajentumalla ja valloittamalla. Voittopisteet ovat ikuisia. Kun piste esimerkiksi kaupunkien määrästä on saatu, sitä ei menetä vaikka kaupunkeja menettäisikin.

Brutaalia sotimista

Taistelu Antikessa on yksinkertaista ja brutaalia, kumpikin osapuoli menettää yhtä monta yksikköä. Voittaja on se, jolla on enemmän joukkoja, ja useimmiten suurin voittaja on muut pelaajat. Tämä piirre ärsyttää monia Antikessa, mutta toisaalta se vähentää sotimisen merkitystä radikaalisti. Usein pelissä ei soditakaan ennen kuin aivan lopussa.

Kansat kehittyvät. Kuva: Gary James
Kansat kehittyvät. Kuva: Gary James

Antike on hieman outo lintu. Se ei oikein täysin istu sivilisaatiopelien joukkoon ja sellaisilla odotuksilla se voi olla suurikin pettymys. Pelissä on tiettyjä ongelmia, kuten pitkäksi venyvä, jumiutuva loppupeli ja hankala kolminpeli. Kolminpeliin suunnittelija Mac Gerdts suosittelee vain 10 pisteeseen pelaamista tavallisen 12 sijasta ja muillakin pelaajamäärillä yhden pisteen pudottaminen tavoitteesta voi parantaa peliä ja estää loppupelin jumiutumista.

Ongelmista ja pelin luonteesta seuraa, ettei Antike miellytä kaikkia. Parhaimmillaan se on kuitenkin nopea, sulavasti etenevä peli, joka toimii suuremmillakin pelaajamäärillä ripeästi. Vaikka peli ei varsinainen sivilisaatiopeli olekaan, oman kansan johtamisessa vaatimattomasta alusta Välimeren hallitsijaksi on oma hohtonsa.

Suunnittelija:
Julkaisija: Eggert-Spiele, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2005
Pelaajamäärä: 2-6
Pituus: 90-120 min

Osta peli itsellesi

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Antike

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:40
Aito keskiarvo:3.45
Tasoitettu keskiarvo:3.39
  • 0: 0
  • 1: 0
  • 2: 3
  • 3: 17
  • 4: 20
  • 5: 0

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *