Kategoriat
Peliarvostelut

Deus

Kilpailevat sivilisaatiot asuttavat saarta. Kauppaa ei käydä, joten Catan tämä ei ole. Deus vaatii menestymiseen toimivaa jumalsuhdetta, sillä jatkuva uhraaminen sopiville jumalille on avain onneen ja menestykseen.

Entisaikaan jumalilla oli suurempi osa ihmisten elämässä. Sivilisaatioiden kasvu edellytti aktiivista jumalsuhdetta: säännöllinen uhraaminen varmisti, että asiat rullasivat mallillaan. Deus on nopeatempoinen sivilisaatiopeli, jossa pelaajat täyttävät pelilautaa omilla rakennuksillaan tavoitteenaan maine ja kunnia.

Deus yhdistelee monia mainioita ominaisuuksia samaan peliin. On kevyttä sivilisaationrakentelua, kombojen rakentelua erikoisvoimia antavista korteista, käden- ja resurssinhallintaa ja  niin edelleen. Kaikki tämä on paketoitu alle 90 minuutissa pelattavaan hyvännäköiseen pakettiin, jossa vuorot etenevät nopeasti.

Rakenna tai uhraa

Deusin kansiJokaisella kierroksella on yksinkertainen valinta: rakenna kädestäsi yksi kortti tai uhraa kortteja jumalille. Rakentaminen maksaa resursseja tai rahaa ja tuloksena on uusi rakennus pelilaudalla ja kortti pelaajan kaupungissa. Sen jälkeen pääsee aktivoimaan korttejaan.

Rakennuksia on viittä eri lajia. Samaan ruutuun laudalle saa rakentaa vain yhden rakennuksen lajiaan ja vain yhden pelaajan rakennuksia. Valloitussotia ei voi käydä, joten jos saat varattua ruudun, se on ikuisesti sinun. Rakennuskorteissa on joku ominaisuus ja kun uusi rakennus pelataan, pelaaja aktivoi sen jälkeen kaikki saman lajin rakennuskortit järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan.

Vihreät tuotantokortit tuottavat raaka-aineita eri tavoin. Ruskeat kortit palkitsevat sivilisaation kehittämisestä rahalla ja voittopisteillä. Keltaiset tiedekortit tuottavat enimmäkseen lisää kortteja, siniset kortit ovat kaupankäyntiä ja punaiset siirtävät joukkoja ja varastavat voittopisteitä ja rahaa barbaareilta ja muilta pelaajilta. Lisäksi pelaajat voivat rakentaa temppeleitä, jotka tuottavat lopussa runsaasti voittopisteitä, jos temppelin ehdot täyttää.

Uhratessa heitetään kädestä kortteja pois. Päällimmäisen kortin väri määrää saatavan edun. Vihreä uhraus tuottaa resursseja, sininen uhraus rahaa, keltainen kortteja, ruskea voittopisteitä ja punainen rakennusnappuloita. Temppelin uhraamalla saa valita palkintonsa vapaasti. Uhratessa saa lisäksi yhden uuden rakennusnappulan uhrattua väriä: rakennusnappulat ovat myöskin rajallinen resurssi, joten sekin vaatii säännöllistä uhraamista. Uhrauksen päätteeksi käsi täytetään viiteen korttiin.

Kaksinpeli. Kuva: Mikko Saari
Oranssi ja vihreä sivilisaatio levittäytyvät. Kuva: Mikko Saari

Nopea loppu

Pelin loppua ei tarvitse odotella pitkään. Se voi tapahtua kahdesta syystä: pelistä loppuvat joko barbaarikylät tai temppelit. Toisin kuin neitseellinen Catan, Deuksen maailma on jo asuttu. Laudalla on barbaarikyliä, jotka täytyy raivata siivomman sivistyksen alta pois. Barbaarikylä tuhotaan, kun se on piiritetty kokonaan pelaajien nappuloilla, joista vähintään yksi on punainen sotajoukko. Eniten sotajoukkoja kylän viereen rakentanut pelaaja kuittaa itselleen barbaarikylän pisteet. Kun viimeinenkin barbaarikylä on pyyhitty pois laudalta, peli päättyy.

Temppelien rakentaminen on toinen lopetusehto. Temppelit maksavat yhden resurssin joka väriä, mutta isompi vaatimus on, että toisen temppelin rakentaminen edellyttää yhtä rakennettua korttia joka väristä. Kolmas temppeli vaatii kaksi korttia joka väriä ja niin edelleen.

Päättyi peli kummalla tavalla tahansa, kierros pelataan loppuun ja lopuksi saa vielä yhden kierroksen, jolla voi pelata kädestään sen ratkaisevan kortin – jos pystyy. Loppu voi tulla nopeasti ja yllättäen.

Sinisen pelaajan sivilisaatio. Kuva: Mikko Saari
Sinisen pelaajan sivilisaatio kehittyy pikkuhiljaa. Toistaiseksi havaittavissa on painotusta kauppaan ja sotimiseen. Kuva: Mikko Saari

Kombojen rakentelua ja valloituksia

Deus on mainio peli, miellyttävän kompakti ja säännöiltään yksinkertainen. Rakennusten ominaisuudet ovat selkeitä ja niitä on helppo hyödyntää. Kombojakin pääsee vähän rakentelemaan: tuotantolaitokset, jotka tuottavat tiettyjä resursseja ja kauppalaivat, jotka muuttavat näitä resursseja voittopisteiksi, on yksi helppo esimerkki. Siihen päälle vielä yhteensopiva temppeli ja jo vain kertyy pisteitä.

Kombojen hyödyntämistä on kuitenkin rajoitettu tyylikkäästi. Jokaisella pelaajalla on vain viisi kappaletta kutakin rakennusnappulaa, eli tietyn värin rakennuksia voi pelin aikana rakentaa vain viisi. Jos tekee hienon koneiston johonkin väriin, sitä ei saakaan kovin monta kertaa ajaa. Tästä huolimatta keskittyminen yhteen tai kahteen väriin on pätevä strategia.

Laudalle pelaamisessakin erilaiset lähestymistavat toimivat: on mahdollista keskittää sivilisaationsa pienelle alalle ja rakentaa samoihin ruutuihin monta rakennusta. Jos saa neljä tai viisi erilaista rakennusta samaan ruutuun, tästä saa hyvät palkinnot, mutta myös levittäytyminen laajalle palkitaan. Valinnanvaraa on.

Toimiva, miellyttävä peli

Deus on erinomaisen toimiva peli. En oikein keksi siitä valittamisen aiheita. Ykköslaitoksessa oli tylsä komponenttimoka, jossa vihreä alue tuotti ruskeaa resurssia, mutta tämäkin korjattiin kakkoslaitokseen. Tuuria pelissä on ja joskus voi olla hankalaa, jos tietynvärisiä kortteja ei vain näy, mutta tämä on harvoin ongelma, sillä panostamalla uhraamiseen ja korttien kierrättämiseen tarpeelliset kortit saa yleensä käteensä.

Peli skaalautuu mukavasti eri pelaajamäärille. Pelilaudan koko vaihtelee pelaajamäärästä riippuen, eli kaksinpelit pelataan paljon ahtaammalla laudalla kuin nelinpelit.

Deus on miellyttävä, selkeä ja toimiva peli. Kevyen sivilisaationrakentelun ystävien kannattaa ehdottomasti kokeilla.

Oranssin temppeli. Kuva: Mikko Saari
Oranssi pelaaja on saanut rakennettua temppelinkin kaupunkiinsa. Kuva: Mikko Saari

Faktat Deusista

Suunnittelijat

Julkaisija: Pearl Games (2014)

Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja nopeasti selitetyt, pelin perusrakenne on miellyttävän selkeä.

Onnen vaikutus: Ilmiömäisen huono tuuri voi kaataa pelin ja sopivan temppelin osuminen käteen voi auttaa, mutta yleensä ahkeralla korttien kierrättämisellä pääsee käsiksi niihin kortteihin mitä tarvitsee.

Vuorovaikutus: Suoraa pelaajien välistä sotimista ei ole (paria hyvin mietoa ryöstökorttia lukuunottamatta), mutta muuten vuorovaikutusta on: laudalla on rajallisesti tilaa ja resursseja on rajallisesti.

Teema: Vähän epämääräinen antiikkiteema toimii mainiosti.

Uudelleenpelattavuus: Peli kestää kulutusta hyvin: pelilauta vaihtelee ja kortit jakautuvat aina eri tavalla.

Kieliriippuvuus: Peli on enimmäkseen kielivapaa. Rakennuskorteissa on vähän tekstiä, mutta sopiva apulappu auttaa ja symboliikka on sen verran selkeää, että kun kerran kuulee selityksen, miten kortti toimii, sen muistaa symboleista jatkossa.

Pelaajamäärä: 2–4, toimii hyvin kaikilla eri pelaajamäärillä.

Pituus: 60–90 min, ripeillä pelaajilla kaksinpeli menee helposti 40 minuutissa.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *