Kategoriat
Peliarvostelut

Dorfromantik: The Board Game

Oletko valmis rakentamaan rauhaisimman maalaismaiseman mitä maa päällään kantaa? Tässä peli juuri sinulle! Yksinkertaisen laattojenasettelupelin sisällä sykkii kokonainen kampanja salaisine laatikoineen, joilla pääsee rikkomaan uusia piste-ennätyksiä.

Kyllä maalla on mukavaa. Näin viestittää Dorfromantik: The Board Game, jonka alkuperäinen saksankielinen nimi viittaa kyläromantiikkaan ja kaipuuseen takaisin maalle. Pelin aikana pöydälle rakennetuukin perin herttainen maatilaamiljöö puroineen, rautateineen ja pienine kylineen. Ah, niin romanttista!

Moni kuitenkin tunnistaa nimen lähinnä toisesta yhteydestä, alkuperäisestä Dorfromantik-videopelistä, joka julkaistiin vuonna 2022. Videopeli keräsi kehuja rentouttavana laattojenasetteluna ja supina kantautui myös lautapelisuunnittelija Lucas Zachin ja Michael Palmin korviin. Duon rattaat alkoivat raksuttamaan, eikä mennyt edes vuotta, kun pelistä julkaistiin lautapeliversio Dorfromantik: The Board Game. Peli menestyi myös tässä muodossa – jopa niin hyvin, että se pokasi himoitun Spiel des Jahres -palkinnon vuonna 2023.

En ole videopeliä pelannut, mutta tutustuin peliin pintapuolisesti ja sen perusteella pelit vaikuttavat keskenään hyvin samankaltaisilta, jopa erehdyttävän paljon. Onko tämä hyvästä ja onko lautapeli mistään kotoisin? Selvitellään.

Huom: tästä eteenpäin käytän pelkästään nimeä Dorfromantik, mutta silti viittaan aina lautapeliin, en alkuperäiseen videopeliin.

Missä se peli on?

Jos pelisarja on uppo-outo tuttavuus, niin yllätykset hiipivät viimeistään sääntöjä lukiessa. Laattoja asetellaan, mutta suurimman osan laatoista voi laittaa melkein minne vaan – kartta voi olla hyvinkin rikkonainen, eikä peltojen, metsien ja muiden alueiden tarvitse jatkua loogisesti. Lisäksi kyseessä on yhteistyöpeli, jossa ei ole lainkaan epäonnistumisehtoja. Peli siis voitetaan aina, teki mitä tahansa.

Tämä on herättänyt joissakin lautapelaajissa närää ja alkuun kuuluin samaan kastiin. Yhteistyöpelien kivijalka on aina ollut se, että peli joko voitetaan tai hävitään, siitä syntyy koko jännitys. Miten peli, joka voitetaan aina, voi edes olla kiinnostava? Varsinkaan, kun laattoja voi laittaa miten haluaa?

Peli luottaa kuitenkin kahteen seikkaan rakentaakseen draaman kaarta. Jos epäonnistuu, eli peli sakkaa ja pisteet jäävät saamatta, tunne on surkea, eikä pelin läpäiseminen tunnu edes voitolta. En ikinä hermostu peleissä, mutta Dorfissa omat töpeksinnät menivät välillä hieman tunteisiin. Kun taas tavoitteet valmistuvat vauhdilla ja kaikki soljuu kuin rasvattu, fiilis on todella zen.

Lisäksi kun viimeinenkin laatta on pelattu ja peli on ohi, lasketaan pisteet ja yritetään saada enemmän pisteitä kuin viime kerralla. Tällainen ennätysten rikkominen ei ole kiinnostanut minua koskaan, mutta Dorfromantikissa kiinnostaa ja syykin on selvä. Pelaajilla on tietynlainen kartta tai rata, jossa pääsee etenemään oman tuloksen perusteella. Jos pisteitä on alle 100, saa edetä yhden ruudun, mutta 160 pisteellä etenee jo 5 pykälää. Mikä parasta, matkan varrella on tiettyjä välietappeja, joiden kohdalla pääsee avaamaan salaisia pikkulaatikoita. Näin pelissä on tietynlainen legacy-meininki, vaikka peli onkin nollattavissa, eikä mitään osia tuhota tai tuunata matkan varrella.

Kampanjan taikaa ei voi korostaa liiaksi, sillä se on se viimeinen silaus, joka antaa pelille tietyn addiktiivisen luonteen. En ollut myyty ajatukselle vielä ensimmäisen tai toisen pelin aikana, mutta toisen pelin lopussa homma lähti kunnolla käyntiin. Ei kannata odottaa mitään ikimuistoisia yllätyksiä, vaan lähinnä uusia sääntöjä ja nippeleitä piste-ennätyksiä kasvattamaan. Jotain uutta kuitenkin tulee käytännössä joka pelissä, joten mielenkiinto pysyy sopivasti yllä. Erityisen kekseliästä on muutosten yhdistäminen videopelimäisiin saavutuksiin – ne antavat jonkun tehtävän ja kun sen pelin aikana lopulta suorittaa, saa jonkun lisäjutun peliin mukaan.

Kaikki mukaan!

Dorfromantik on, kuten aiemmin tuli todettua, ehtaa laattojenasettelua. Joka vuoro aluetta laajennetaan joko peruslaatalla tai tavoitelaatalla. Laatat ovat muuten samanlaisia, mutta tavoitelaatat antavat jonkun tavoitealueen – esimerkiksi “rakenna 5 laatan kokoinen kylä” tai “rakenna 4 laatan kokoinen pelto”. Näistä toteutetuista tavoitteista saadaan valtaosa pelin pisteistä ja asetellessa olisikin aina hyvä käyttää pelisilmää ja ennakoida tulevia tavoitteita. Tai ei ole pakko, laattojahan voi lätkiä melkein minne vain aika vapaasti, mutta pisteytys ohjaa hellävaraisesti tekemään alueista kokonaisuuksia.

Saa lopussa pisteitä myös pisimmästä joesta ja rautatiestä sekä sellaisista viirialueista, joka on kokonaan saatu valmiiksi. Näin ollen samaan aikaan pitää kikkailla ja saada tietyn kokoisia tavoitteita valmiiksi, mutta lopuksi mielellään yhdistellä eri alueita osaksi isompaa kokonaisuutta. Ei silti liiaksi, jotta ne ehtivät lopuksi vielä kokonaan valmistua.

Selkeät säännöt ja rangaistuksien puute tekee pelistä niin helposti lähestyttävän, että tämän rinnalla jopa kepeähkö Carcassonne vaikuttaa lähinnä monimutkaiselta sotapeliltä. Pelin tuoksintaan voi nakata lapsen, isovanhemman tai vaikkapa pöljän pikkuserkun ja kaikki kykenevät pelaamaan. Eivät välttämättä hyvin, ainakaan aluksi, mutta yhdessä pohtimisessa ja puntaroinnissa on erittäin rauhoittava, yhteisöllinen ote.

Myöhemmin kun lisäjuttuja avautuu, pelin luonne hieman muuttuu, mutta sääntötaakka pysyy erittäin siedettävänä. Joskus legacy-peleissä uusia sääntöjä tulee pelin kohdeyleisöä ajatellen jopa liikaa (kröhöm, Ticket to Ride: Legacy), mutta nyt on löydetty sopiva taso. Siis sellainen, joka ei kauhistuta Spiel des Jahres -yleisöä (eli perinteistä, harvemmin pelaavaa perhettä). Kaikki on niin kristallinkirkasta, ettei ohjeita tai sääntömuutoksia tarvitse lukea kuin kerran, eikä niihin tarvitse sen jälkeen palata.

Pienen porukan pulmailua

Yhteistyöpelit ovat lähes aina erinomaisia yksi pelejä ja Dorfromantik oikeastaan alleviivaa asiaa. Sekä video- että lautapeli ovat molemmat niin pulmapelimäisiä, että en ihmettele, miksi BoardGameGeekissa pelaajamääräsuositus on 1–2 pelaajaa. Peli kyllä venyy juuri ja juuri laatikon lupaamaan kuuteen pelaajaan, jos pöydän ääressä on pelejä vähemmän pelaava perhe, jossa kukaan ei pelaa turhan tosissaan. Itse kuitenkin totesin parin testipelin jälkeen, että en tällaisen pulmailun äärelle kaipaa kuin itseni (ja toisinaan myös puolisoni), vaikken ole mikään innokas soolopelaaja. Neljästään pelissä on jo vahva tungoksen maku.

Peli ei ole kuitenkaan perin helppo. Vaikka hoksasin heti alkumetreiltä menestymiseen tarvittavat peruskikat, niin eipä se auttanut asiaa – alkuun sain kerta toisensa jälkeen huomata, kuinka olin rakentanut joilla ja rautateillä tavoitelaatat tukkoon tai muuten sabotoinut pistemoottorini rikki. Toki tässä arvostelussa voin vakuuttaa, että laattoja nostaessa tuurilla ja erityisesti tavoitteiden tulojärjestyksellä on iso merkitys pelimenestykseen, ja näin säilytän itsetuntoni rippeet.

Dorfromantik on siis lähtökohdiltaan samanlainen kuin rauhalliset kännykkäpulmapelit, mutta kampanjavetoisuus antaa pelille tarvittavaa lisäpotkua, tarjoaa mielekkäitä lisähaasteita ja pitää sääntökuorman kevyenä. Lisäksi moneen legacy-peliin verrattuna Dorfromantik ei vaadi raskasta sitoutumista, vaan peliin voi helposti hypätä mukaan tai jättäytyä pois kesken kampanjan. Vajaan 20 pelikerran jälkeen pelin voi vielä nollata ja jos intoa riittää, aloittaa vaikka alusta, mikä on nykypäivän kertakäyttömaailmassa kerrassaan hienoa.

Uutta päin

Kun voittaa maailman tärkeimmän lautapelipalkinnon, lisäosien tulo on vääjäämätöntä. Dorfromantikiin on arvion kirjoituksen aikaan julkaistu muutama minilisäosa, mutta niitä en ala tarkemmin luettelemaan. Näin jäljelle jäävät kaksi laajempaa sisarpeliä eli Dorfromantik: The Duel ja Dorfromantik: Sakura.

Duel muuttaa nimensä mukaisesti leppoisan yhteistyöpelin tulikivenkatkuiseksi kaksinkamppailuksi. Mukana on myös uusia moduuleita ja laattoja, joita voi käyttää ristiin peruspelin kanssa. En ole pelannut, mutta lukemani perusteella kyseessä on melkoinen tilarohmu, enkä ole kyllä kaivannut Dorfromantikiin mitään vastakkainasettelua.

Sakurakin on kokematta, mutta se vaikuttaisi saapastelevan peruspelin jalanjäljissä ollen samalla parin karvan verran perus Dorffia vaativampi peli. Pelissä rakennetaan japanilaista miljöötä ja avattavana on jopa kuusi laatikollista tavaraa. Koska kyseessä on itsenäinen teos, voi vähän suurempaa haastetta hakeva aloittaa myös suoraan Sakurasta.

The Duel -version peruspelin kantta mukailevassa kannessa on kaksi tyhjyyden päällä leijuvaa laattasaareketta, joista kummassakin on tuulimylly. Toisessa mylly on sininen, toisessa punainen.

Faktat Dorfromantik: The Board Gamesta:

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Pegasus Spiele (2022)

Mutkikkuus: Peli pysyy helposti lähestyttävänä koko kampanjan ajan. Erittäin hyvin pelaaminen vaatii kuitenkin pelisilmää.

Onnen vaikutus: Laattatuurilla on oma vaikutus loppupisteisiin, mutta viisas pelaajaa minimoi tuurin vaikutuksen suunnittelemalla etukäteen ja latomalla laatat sopivalla tavalla.

Vuorovaikutus: Hyvin alhainen ja siksi sopii myös yksinpeliksi. Kanssakäyminen rajoittuu sellaiseen kepeään, yhteiseen ajatustenvaihtoon.

Teema: Kuvitus on oikein houkutteleva ja värit pomppaavat laatoista hyvin. Olisi kuitenkin vaihdettavissa mihin vain.

Uudelleenpelattavuus: Kampanjassa kaiken avaamiseen menee noin 15–20 peliä, mutta pelin voi nollata, aloittaa uudelleen tai vaikka myydä eteenpäin.

Saavutettavuus: Peli on kieliriippumaton ja kuvitukseltaan selkeä myös hämärässä. Värit voivat ainakin tavoitelaatoissa ja lipuissa mennä värisokealta sekaisin, mutta tavoitteissa on symbolit ja viiritkin sojottavat niitä vastaavista alueista, joten pelaaminen onnistuu.

Pelaajamäärä: 1–6.

Pituus: 30–45 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Sampsa Ritvanen

Innokas lautapelaaja ja luokanopettaja Oulusta. Kammoaa pitkiä, useita tunteja kestäviä harrastajapelejä. Pitää erityisesti hieman raskaammista perhepeleistä ja testailee mielellään uusia lastenpelejä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *