Innovation

Sivilisaatioiden kehitys kivikaudelta rakettiaikaan — klassikkoaihe jos mikä. Innovation ottaa innovatiivisen näkökulman perinteiseen aiheeseen ja pistää tuulemaan korttipelinä. Kun pelin suunnittelijana Carl Chudyk, jonka meriiteistä löytyy San Juanin kaltaista rakentelupeliä hurjalla otteella kehitellyt Glory to Rome, mielenkiinto herää oitis.

Innovation onkin kertakaikkisen ovela peli, mutta myös harvinaisen vahvasti mielipiteitä jakava tapaus. Olen itsekin kohdannut useita ihan fiksunoloisia pelaajia, jotka ovat katselleet hetken sivusta ja todenneet, että se riitti tätä lajia. Itse en ole puolestani vielä saanut tarpeekseni, enkä usko että ihan heti saankaan.

Innovation voitti vuoden parhaan korttipelin palkinnon Golden Geek -palkinnoissa 2010.

Pelin idea

Innovationin kansikuvaPeli perustuu korteille, joita on 105. Jokainen on erilainen, joku innovaatio kivikaudelta nykyaikaan. Kortit on jaettu kymmeneen aikakauteen, joita käydään läpi järjestyksessä. Lisäksi kortit on jaettu viiteen eri väriin, joilla on paljon merkitystä pelin kannalta. Ykkösaikakaudelta löytyy klassikoita kuten maanviljelys, metallien käsittely ja savenvalanta, kympistä esimerkiksi globalisaatio, kantasolut ja Internet.

Vuoron aikana on kaksi toimintoa. Perustoimintoja ovat nostaminen ja pöytääminen. Pelaaja nostaa aina siitä pinosta, minkä arvoinen on paras pöydässä oleva kortti. Alussa siis ykkösiä, mutta kun pöytään tulee parempia kortteja, pääsee käsiksi parempiin pinoihin. Pöytäämisessä törmätään väreihin. Pelaajalla saa olla viisi pinoa pelissä, yksi kutakin väriä. Kun uusi kortti pelataan pöytään, se tulee oman värinsä päällimmäiseksi ja edellinen kärkikortti jää piiloon.

Kortteja voi myös käyttää eli tehdä dogma-toimintoja. Korteissa on dogmia, jotka mahdollistavat kaikenlaista ovelaa. Osa edistää omaa peliä (ykkösvaiheen kortti, jolla voi nostaa kolmosen kortteja on oiva apuväline alussa), esimerkiksi mahdollistamalla nosta ja pöytää -toiminnon. Osa tuottaa pisteitä. Osa taas on suoria hyökkäyksiä toisten pelaajien käsikortteja, pöydättyjä kortteja tai pisteitä vastaan.

Ikoneita ja pisteitä

Dogmissa avainasemassa ovat ikonit. Pelissä on kymmenen erilaista ikonia, joita kussakin kortissa on kolme. Jokainen kortti liittyy ensisijaisesti johonkin ikoniin ja tätä kyseistä lajia vaaditaan kortin dogman suorittamiseen. Kun pelaaja suorittaa dogmaa, katsotaan, miten monta kappaletta kyseistä ikonia muilla pelaajilla on. Kaikki, joilla on vähintään yhtä monta ikonia kuin aktiivisella pelaajalla, saavat myös suorittaa dogman. Hyökkäysdogmia ei jaeta näin, mutta niillä saa lyödä vain pelaajia, joilla on vähemmän ikoneita kuin itsellä.

Yksi tärkeä strateginen elementti onkin ikonien hallitseminen. Lyökö vastustajasi sinua häijyllä lehti-ikonia käyttävällä dogmalla? Hanki enemmän lehtiä, niin siihen loppuu se terrori. Pinojen levittäminen on tärkeä keino saada lisää ikoneita: siinä pino levitetään vasemmalle, oikealla tai ylös niin, että alempien korttien ikoneista paljastuu osa. Ikonit myös vaihtelevat pelin aikana: alussa linnat ovat vahvoja, sitten niistä tulee ongelma. Teollisuus alkaa kukoistaa teollisen ajan myötä ja tehdasikonit muuttuvat tärkeiksi. Lopussa ilmestyvät kellot ovat informaatioajalla tärkeitä.

Peli voitetaan keräämällä pisteitä. Viidellä pisteellä voi napata ensimmäisen saavutuksen, kymmenellä pisteellä toisen, 15 kolmannen ja niin edelleen. Lisäksi tarjolla on erikoissaavutuksia, jotka saa jonkun kortin dogmalla tai saavuttamalla tietyn ehdon (esimerkiksi joka pinon päällimmäisenä vähintään kahdeksikon kortti). Pelin voittaa, kun saa riittävästi saavutuksia. Peli päättyy myös silloin, kun joku yrittää nostaa pinosta 11 (jota ei ole); silloin eniten pisteitä kerännyt vie voiton, saavutuksista viis. Jotkut kortit voivat myös lopettaa pelin.

Älä koskaan luovuta

Innovationissa ei pidä koskaan antaa periksi. Peli on niin räjähdysherkkä, että lähes mistä tilanteesta hyvänsä on mahdollista vielä nousta voittoon. Jos ei muuten, niin ydinsodalla, joka pyyhkii pelitilanteen matalaksi ja palauttaa pelaajat kivikaudelle… Aina on joku ratkaisu. No, joskus tulee nopeita läpihuutopelejä, etenkin kaksinpelissä, mutta ne ovat sitten onneksi nopeasti ohi.

Innovation on vahvasti taktinen peli. Pitkän aikavälin suunnitelmia ei voi tehdä, vaan parasta on vain keskittyä siihen, mitä on kädessä ja pöydässä. Tilanteet elävät nopeasti ja hyväkin kortti voi muuttua rasitteeksi, tai toisin päin. Peli tuntuukin helposti todella kaoottiselta, mutta kun vähän oppii hahmottamaan pelin kulkua ja tuntee korttivalikoimaa, kokonaisuus alkaa aueta ja pelistä tulee tolkullisempi.

Koko 105 kortin valikoimaa ei sentään tarvitse osata ulkoa, pitkälle pääsee sillä, kun ymmärtää miten eri ikoneita tulee peliin ja miten ikonien hallitseminen on avain menestykseen. Jos vastapuoli jyllää, usein hyvä strategia on edetä mahdollisimman nopeasti ajassa eteenpäin, jolloin voi hyvinkin saada jonkun kortin, joka kääntää tilanteen täysin.

Pelaajan korttipinotPelin korttejaPelaajan saavutuksia

Ruma eikä sovi kaikille pelaajamäärille

Innovation on susiruma peli. No, Chudykin edelliseen, Glory to Romeen, verrattuna Innovation on miellyttävän hillitty ja siivo, ja boksin kuvitus on jopa kaunista. Korttien grafiikka ei ole kummoista ja taitto vähän amatöörimäisen näköistä, mutta enimmäkseen pelin ulkoasu toimii. Hankaluuksia tulee lähinnä siitä, kun muiden pelaajien korteista pitäisi saada jotain selkoa.

Tätä ongelmaa paikkaa se, ettei Innovationia juuri nelinpelinä kannata pelata. Peli menee herkästi kaoottiseksi. Myönnän meneväni tässä kuulopuheiden perusteella, mutta täytyy sanoa, ettei nelinpelin testaaminen kamalasti houkuta, ainakaan jos mukana on aloittelijoita. Nelinpeliin on olemassa paripelimuunnelma, jossa on kai hieman enemmän tolkkua.

Itse olen pelannut enimmäkseen kaksinpeliä, joka toimii hienosti. Kolminpeli on vielä kenties hieman parempi. Pelissä on vähän enemmän kaaosta, mutta toisaalta myös hallintaa, koska kaksi pelaajaa voi hieman liittoutua kolmatta vastaan. Kaksinpelissä nähdään enemmän lyhyitä läpihuutopelejä, jotka toinen voittaa ylivoimaisesti.

Rajoitettu saatavuus

Innovationin saatavuus on toistaiseksi mitä on. Eurooppalaista laitosta odotellaan yhä, sellainen on tulossa IELLOlta. Jenkkijulkaisija Asmadi Games on tehnyt parikin painosta, mutta niitä ei taida juuri Euroopasta saada. Peliä haluavien on siis joko odotettava IELLOn laitosta tai tilattava peli Yhdysvalloista. IELLO kuulemma uusii ulkoasun, joten jos ei ole kiire, euroversion odottamisessa voi olla järkeä.

Lisäosakin on jo tulossa. Echoes of the Past on saatavilla ennakkotilauksessa Asmadi Gamesilta ja ilmestyy loppuvuodesta 2011. Ennakkotilaajat saavat mielenkiintoisen edun heti: PDF-tiedoston, josta voi tulostaa lisäosan kortit itselleen testattavaksi ennen julkaisua.

Innovation on niitä pelejä, joita kannattaa testata ennen ostamista, ellei ole varma, että peli osuu omaan makuun. Se on melkoinen elämyspeli, jossa yllättävät käänteet ja erikoiset korttiyhdistelmät ovat tärkeämpiä kuin strateginen suunnittelu ja pelin hallinta. Jos sitä ei siedä, peli tuntuu varmasti turhauttavalta.

Faktat Innovationista

Suunnittelija:

Julkaisija: Asmadi Games (2010)

Mutkikkuus: Säännöt ovat periaatteessa yksinkertaiset, mutta laaja korttivalikoima tekee pelistä mutkikkaan.

Onnen vaikutus: Innovation voi vaikuttaa täysin tuuripeliltä, mutta kokemus auttaa. Hyvästä tuurista on kuitenkin hyötyä.

Vuorovaikutus: Pelissä on runsaasti vuorovaikutusta, jatkuvasti on mietittävä miten kortit vaikuttavat muihin pelaajiin.

Teema: Klassisesta aiheesta on tehty varsin mainio peli. Korttien vaikutusten suhde nimeen vaihtelee, mutta korteissa on temaattisesti järkeä.

Uudelleenpelattavuus: Koska kaikki kortit ovat erilaisia, samanlaiset kuviot eivät toistu ihan heti.

Kieliriippuvuus: Pelissä on runsaasti englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–4, nelinpeli on vähän kyseenalainen.

Pituus: 30–60 minuuttia

Osta peli itsellesi

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Arvostele Innovation

Sinun täytyy rekisteröityä käyttäjäksi voidaksesi arvostella pelejä.

Ääniä:46
Aito keskiarvo:3.33
Tasoitettu keskiarvo:3.33
  • 0: 0
  • 1: 1
  • 2: 9
  • 3: 13
  • 4: 20
  • 5: 3
Add Comment Register



Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>