Kategoriat
Peliarvostelut

A Viking’s Tale

A Viking’s Tale on taktinen ja simppeli korttipeli, jossa pelaajat taistelevat viikinkeinä erilaisia hirviöitä sekä toisiaan vastaan.

A Viking’s Tale on parhaillaan Kickstarterissa keräämässä rahoitusta. Kampanja löytyy täältä. Saimme testattavaksi ennakkokappaleen pelistä, joten kaikki yksityiskohdat eivät välttämättä ole samalla tavoin kuin lopullisessa pelissä. Peliä on mahdollista testata Tabletop Simulatorissa.

A Viking’s Tale on sveitsiläisen Rune Raccoon Gamesin ensimmäinen julkaisu. Rune Raccoonin nettisivuilta löytyneen esittelyvideon perusteella peli näytti erilaiselta verrattuina muihin vastaaviin lyhyisiin taktisiin korttipeleihin ja pelikertojen jälkeen voimme todeta, että sitä se onkin.

Viking's Talen laatikko, ohjekirja ja kortteja
A Viking’s Tale on pieneen tilaan mahtuva neljän hengen korttipeli, jossa pelaajat taistelevat viikinkiklaaneina hirviöitä sekä toisiaan vastaan. Kuva: Lautapeliartistit

Taistelevat klaanit

A Viking’s Talessa jokainen pelaaja valitsee itselleen yhden viikinkiklaanin ja lähtee taisteluun hirviöitä sekä satunnaisesti myös toisia klaaneja vastaan. Teema A Viking’s Talessa ei täten ole kovin omaperäinen, sillä viikinkiteemaisia kortti- ja lautapelejä on nykyään tarjolla paljon ja monet peleistä ovat hyvin suosittuja. Toisaalta, eipä hyväksi todetun viikinkiteeman tarvitsekaan välttämättä tarjota mitään uutta ja ihmeellistä. Siihen nähden, että A Viking’s Tale on varsin lyhyt korttipeli, on teema saatu esiin melko hyvin.

Peli alkaa tosiaan oman viikinkiklaanin valinnalla. Jokainen klaanipakka koostuu viidestä eri viikinkihahmosta ja hahmojen kyvyt ja ominaisuudet ovat samanlaisia muiden heimojen kanssa yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Jokaisessa klaanipakassa Jaarli-hahmolla on nimittäin oma erikoiskykynsä, mikä tuo hiukan lisää pelattavuutta ja mielenkiintoa peliin.

Viikinkiklaaninen jäsenet
Kussakin viikinkiklaanissa on viisi jäsentä. Kuva: Lautapeliartistit

Myös hirviöt, joita vastaan viikinkiklaanit taistelevat, koostuvat neljästä eri hirviöpakasta. Hirviöpakka koostuu aina muutamasta erilaisesta hirviöstä sekä saman hirviön eri tasoista. Lisäksi jokaisessa hirviöpakassa on niin sanottu ’’pomohirviö’’ jonka voittaminen on erityisen haastavaa, mutta pistemielessä tuottoisaa.

Viikinki- ja hirviöpakan ohella pelissä on mukana varuste- sekä kohtalopakat. Varustepakat sisältävät nimensä mukaisesti esimerkiksi erilaisia lisävarusteita, joilla voi aseistaa omia viikinkejä paremmaksi taisteluihin. Kohtalopakat puolestaan kääntävät usein taistelut päälaelleen, sillä niiden avulla voidaan esimerkiksi vahvistaa vastapelaajan kohtaamaa hirviötä. 

Varustekorttien pakka ja varustekortteja
Taisteluissa voi hyödyntää erilaisia varustekortteja. Kuva: Lautapeliartistit

Simppeliä sokkotarjouskilpaa

Taisteluita A Viking’s Talessa voisi kuvailla eräänlaiseksi sokkotarjouskilpailuksi, jossa tarjolla on useampia kohteita. Jokainen pelaaja asettaa vuorollaan yhden viikingeistään, halutessaan mahdollisesti varusteiden kera, tietyn hirviöpakan hirviön eteen. Tavoitteena on ylittää viikingin voimalla hirviön voima ja täten päihittää hirviö taistelussa.

Kortit asetetaan kuvapuoli alaspäin, joten vastustajat eivät tiedä, minkä viikingin ja mitkä mahdolliset varusteet pelaaja on laittanut pöytään. Pelin yllätysmomentti on alaspäin pelattujen korttien lisäksi se, että joku pelaajista voi aina asettaa oman viikinkinsä saman hirviön perään paremmilla varusteilla ja yrittää täten päihittää hirviön. Toisaalta, pelaaja saattaa asettaa oman viikinkinsä saman hirviön perään tarkoituksenaan hyökätä hirviön sijaan toista viikinkiä kohti. Toisen viikingin kimppuun hyökkääminen vaatii kuitenkin erikoisvarustekortin, mikä hieman vaikeuttaa toisten kimppuun hyökkäämistä. 

Pelin neljä hirviöpakkaa ja niiden kovimmat hirviöt
Pelissä on neljä erilaista hirviöpakkaa. Jokaisessa pakassa on yksi vähintään viiden vahvuinen superhirviö, jonka voittaminen on normaalia vaikeampaa. Kuva: Lautapeliartistit

Hirviöitä on joka kierroksella tarjolla vähintään yhtä paljon kuin pelaajia, joten pelissä saattaakin tulla kierroksia, jolloin hirviöistä ei tarvitse käydä kilpailua, vaan jokainen pelaaja saa rauhassa hyökätä yksin hirviön kimppuun. Näin käy usein varsinkin pelin ensimmäisillä kierroksilla, kun varusteita ja kohtalokortteja on vähän tarjolla.

A Viking’s Talessa vuorojärjestyksellä on suuri merkitys ja viimeisenä viikingin asettava on parhaassa asemassa. Viimeisenä viikingin asettava pelaaja välttyy nimittäin yllätyshyökkäykseltä, sillä kukaan ei voi enää hänen jälkeensä asettaa uusia viikinkejä hyökkäämään. Toisaalta jokainen pelaaja asettaa kohtalokortit vasta sen jälkeen, kun kaikki ovat pelanneet viikingit ja varusteet pöytään. Yllätyksiä voi siis tulla kohtalokorttien kautta, vaikka yllätyshyökkäykseltä viimeinen vuorossa oleva pelaaja välttyykin.

Peli kestää kuitenkin useita kierroksia, joten jokainen pelaaja ehtii pelissä olemaan useamman kerran viimeisenä vuorossa. Tämä tasapainottaa hieman viimeisenä vuorossa olevan etulyöntiasemaa. 

Neljä kohdetta ja niiden alle pelattuja kortteja
Taistelut alkamassa. Punainen viikinkiheimo on hyökkäämässä ilman varusteita merihirviön kimppuun, kun taas keltainen ja sininen heimo ovat hyökkäämässä joko susihirviötä tai toisiaan vastaan varusteiden kera. Kuva: Lautapeliartistit

Häiritsevät tekijät

Harmillisesti pelissä tarjolla olevat varuste- ja kohtalokortit ovat melkoisen yksitoikkoisia. Varuste- ja kohtalokorttien avulla taisteluun vaikuttaminen on kuitenkin pelin ehdottomasti parhaita puolia ja uudelleenpelattavuuden kannalta olisikin parempi, jos nämä kortit olisivat monipuolisempia.

Käsikorttiraja on melko matala, vain seitsemän korttia, joista viisi kuluu heti alussa viikinkiklaaniin. Täten omaan käteen ei haluaisi saada kopioita varuste- ja kohtalokorteista. Kopioilta ei kuitenkaan voi välttyä, joten monesti tuleekin tilanne, jossa kädessä on samoja varuste- tai kohtalokortteja, joita ei välttämättä haluaisi pelata, mutta on pakko, koska käsikorttiraja ei anna ottaa uusia kortteja. On hyvä, että jokin raja käsikorttien määrälle on asetettu, mutta meidän makuumme raja voisi olla hieman korkeampi. 

A Viking’s Talen ominaispiirre on se, että pelissä hyökätään erittäin vahvasti toisia pelaaja vastaan, jos ei ’’fyysisesti’’, niin ainakin henkisesti kohtalokorttien avulla. Kiusanteolta ei pelissä voi mitenkään välttyä. Johtavalta pelaajalta on pakko estää helpot hyökkäykset ja samalla helpot pisteet. Tämän voi tehdä joko yrittämällä tappaa johtavan pelaajan viikingin tai muuttamalla hyökkäyksen voimasuhteita. Samalla olisi kuitenkin tärkeää kerätä pisteitä itselleen. Tässä tuleekin pelin vaikein päätös eteen, kiusaanko johtavaa pelaajaa vai yritänkö edistää omaa peliäni ja toivon jonkun kanssapelaajan kiusaavan johtajaa. 

Peli mainostaa sisäänrakennettua kiinnisaanti-systeemiä. Tämä tarkoittaa pelissä sitä, että yhden pelaajan saadessa rivi- tai sarakebonuksen voitettuaan riittävästi taisteluita tietyin ehdoin, viimeisenä pisteissä oleva pelaaja saa kohtalokortin. Tämä on ideana todella hyvä, sillä tällä yritetään ensisijaisesti tasoittaa piste-eroja johtavan ja viimeisenä olevan pelaajan välillä.

Valitettavasti tästä systeemistä kärsivät pisteissä keskellä olevat pelaajat, jotka eivät saa mitään tasoitusta. Viimeisen ja toiseksi viimeisen pelaajan välillä voi nimittäin olla vain yhden pisteen ero, jolloin viimeisenä olevan boostaus kohtalokortilla ei tunnu aina kovin oikeudenmukaiselta.

Pelatessa tuntuukin siltä, että parasta olisi koko ajan pysytellä olemaan toinen ja vasta sitten lopussa kiriä ohi. Johtajaa on pelissä hieman liiankin helppo kiusata ja täten evätä pisteiden saanti häneltä. 

Kohtalokortteja
Kohtalokortteja voi pelata itselleen tai muille pelaajille. Kohtalokortit auttavat omaa viikinkiä taistelussa tai heikentävät vastustajan mahdollisuuksia voittaa taistelu. Kuva: Lautapeliartistit

Meidän ajatukset

Meidän ostoslistallemme A Viking’s Tale ei päädy. Pelin pituus venyy helposti siihen nähden kuinka yksinkertainen se on. Kiinnisaanti-mekaniikka vaatii hiomista ja korttipakat ovat tylsän simppeleitä.

Voimme kuitenkin kuvitella, että sellaiset peliporukat, jotka pitävät nopeasti muuttuvista pelitilanteista ja paljon vastustajien sabotointia sisältävistä, suhteellisen lyhtykestoisista peleistä, voisivat harkita tämän testaamista. 

Pelin pisteenlaskulomake
Jokainen pelaaja pisteyttää taulukkoon omat pisteensä kierroksen päätteeksi. Heikommilla viikingeillä hyökkääminen tuottaa enemmän bonuspisteitä kuin vahvemmilla viikingeillä. Kuva: Lautapeliartistit

Faktat A Viking’s Talesta

Suunnittelija: ,

Julkaisija: Rune Raccoon Games (2022)

Mutkikkuus: Hyvin yksinkertainen peli. Sääntökirja ei ole kuitenkaan kaikkein paras, alkuun joutui tarkistelemaan jonkin verran sääntöjä ja kysymyksiin vastausten löytäminen ei ollut kaikkein helpointa. Toki kyseessä ei ollut lopullinen versio, joten säännöt voivat vielä selkeytyä.

Onnen vaikutus: Kohtalo- ja varustepakoista nostetaan satunnaisesti ja todella hyviä kortteja on melko vähän. On myös kortteja, joilla arvotaan uusia hirviötä, joita vastaan pitää taistella. Huonoon tuuriin et kuitenkaan oikeastaan voi hävitä.

Vuorovaikutus: Koko peli on lähes pelkkää vuorovaikutusta, hyvässä ja pahassa.

Teema: Perusviikinkisettiä, ei mitään uutta eikä ihmeellistä.

Uudelleenpelattavuus: Melko pieni, koska kortit niin samanlaisia keskenään.

Kieliriippuvuus: Korteissa tekstiä englanniksi, ei kuitenkaan paljon. Jos korttien kyvyt käydään kertaalleen läpi, myös kielitaidoton pystyy osallistumaan. 

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 30–60 min.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *